ایمنی در مرحله پایانی عمر سیستم
ایمنی در مرحله پایانی عمر سیستم
فرمت: Word تعداد صفحات: 12
فهرست:
- مقدمه
- زمینه ایمنی سیستم
- توصیه ایمنی سیستم
- هسته فرایند ایمنی سیستم
- مدل کلی سیستم
- تعريف استاندارد سيستم از نظر MIL-STD-882
- چرخه زندگی سيستم
مقدمه
ما در دنیایی از سیستم ها و خطرات زندگی می کنیم. وقتی که از دیدگاه مهندسی نگاه می کنیم، بیشتر جنبه های زندگی ما با سیستم ها در گیر است. برای مثال، خانه ها، اتومبیل ها و شبکه های قدرتمند الکتریکی نوعی سیستم هستند. هواپیماهای تجاری سیستم هایی هستند که درون سیستم انتقال هوایی و سیستم کنترل فضایی جهانی عمل می کنند. سیستم ها برای زندگی امروزی ضروری هستند.
با آمدن سیستم و تکنولوژی حوادث ناگوار نیز پیدا شد زیرا سیستم ها در صورت استفاده غلط و نامناسب می توانند منجر به خطر، آسیب و مرگ شوند. امکان دارد سیستم خراب شده و منجر به مرگ، زیان و آسیب شود و احتمال این است که منجر به خطرات ناگوار شود. برای نمونه، اگر چراغ راهنما خراب شود منجر به تصادم اتومبیل ها با یکدیگر خواهد شد. اتومبیل ها، ترافیک و چراغ راهنما از سیستم های واحدی هستند که ما روزانه استفاده می کنیم و ما خطرات حوادث بالفعل را می پذیریم زیرا ریسک های خیلی کوچکی هستد. این خطر وجود دارد که اجاق گاز خانه ما خراب و منفجر شود و منجر به آتش سوزی خانه یا حتی چیز بدتر شود. سیستم واحد دیگری با اثرات جنبی مضر شناخته شده ای وجود دارد که ما برای زندگی انتخاب می کنیم زیرا ریسک حادثه بسیار کم بوده و مزیت های آن بیشتر است.
زندگی ما درون شبکه ای از سیستم های مختلف پیچیده شده، هر یک از آنها امنیت ما را تحت تاثیر قرار می دهد. هر یک از این سیستم ها دارای طراحی منحصر به فرد و مجموع واحدی از اجزاء هستند. به علاوه هر یک از این سیستم ها دارای خطرات ذاتی هستند که هر یک ریسک های ناگوار واحدی را ارائه می دهند. ما همیشه بین پذیرش مزیت های یک سیستم در مقابل خطراتی که به همراه خواهد داشت سبک سنگین می کنیم. همچنین ما سیستم ها را توسعه داده و سیستم هایی می سازیم، ما باید در حذف و کاهش خطرات دخالت کنیم. بعضی ریسک ها بسیار کوچک هستند به طوری که به آسانی می توانند پذیرفته شوند، در حالی که ریسک ها دیگری هستند که بسیار بزرگ بوده و باید سریعا مورد توجه قرار گیرند. وقتی که کنترل طراحی سیستم (مثلا ایمنی سیستم) در طول تکامل سیستم به کار رود ریسک حوادث کوچک و قابل پذیرش خواهد شد.
ریسک ها وابسته به سیگنال های رادیویی نامرعی هستند که هوای اطراف ما را پر کرده اند، در بعضی بلند و واضح و در بعضی بسیار ضعیف، در بعضی نامشخص هستند. زندگی به علاوه ایمنی، یک موضوع شناخته شده، قابل فهمی است و به طور انتخابی ریسک ها را می پذیریم. در مورد سیستم های بسیار پیچیده و پر خطر، تلاش های بسیاری نیاز است تا خطرات مربوط به آن سیستم را شناخته و مدیریت کنیم.
کلید ایمنی سیستم و مدیریت ریسک های موثر، شناسایی و کاهش ریسک ها می باشد. برای کنترل موفق خطرات، لازم است خطرات را فهمیده و بدانیم چگونه آنها را شناسایی کنیم.
زمینه ایمنی سیستم
هدف اصلی از ایمنی سیستم، توسعه یک سیستم بدون خطر می باشد. اگرچه، ایمنی مطلق غیر ممکن است زیرا آزادی کامل از همه شرایط پر خطر همیشه امکان پذیر نیست. به ویژه وقتی که با سیستم های پیچیده و ذاتا پر خطر، مانند سیستم های جنگ افزاری، کارخانه های نیروی هسته ای، هوپیماهای تجاری سرو کار داریم.
از آنجا که حذف همه خطرات امکان پذیر نیست، هدف واقعی، ایجاد یک سیستم با ریسک قابل پذیرش می باشد. این عمل به وسیله شناسایی خطرات بالقوه، تعیین میزان خطرات، اجرای عملیات صحیح برای حذف یا کاهش خطرات شناسایی شده می باشد. این یک نگرش سیستماتیک برای مدیریت ریسک را در بر می گیرد. بخش اصلی پروسه مدیریت ریسک، امنیت می باشد.
خطرات همیشه وجود دارند اما ریسکشان باید قابل پذیرش باشد. امنیت یک لفظ نسبی است که به سطحی از ریسک اشاره می کند که قابل اندازه گیری و قابل پذیرش است. امنیت سیستم یک کمیت مطلق نیست، اما ترجیحا یک سطح بهینه از مدیریت ریسک حوادث است که به وسیله هزینه، زمان، کارایی موثر محدود شده است (اجرا). امنیت سیستم مورد نیاز است به طوری که ریسک قابل ارزیابی باشد و سطح ریسک توسط یک منبع معین مناسب قابل پذیرش یا قابل رد کردن باشد. مدیریت ریسک، پروسه اصلی در مهندسی ایمنی سیستم و کار مدیریتی می باشد. ایمنی سیستم یک پروسه منظم و کنترل شده در طراحی سیستم های آغازی از طریق طراحی جزئی و تست می باشد که برای ارائه سیستم در تکمیل زندگی مفید می باشد.
هدف بنیادی امنیت سیستم، شناسایی، حذف یا کنترل و ثبت خطرات سیستم می باشد. امنیت سیستم همه اهداف مدیریت ریسک و طراحی برای امنیت را در بر می گیرد. این یک هماهنگی برای شناسایی خطرات و کنترل سطوح قابل پذیرش ریسک می باشد. امنیت ویژگی سیستم است که باید قصدا طراحی شود. از دیدگاه تاریخی متوجه شده اند که اقدام ممانعتی از خطر برای امنیت در طول طراحی و گسترش سیستم بیشترین کارایی را داشته نسبت به زمانی که بعد از رویداد حادثه یا خطر ایمنی را به سیستم اضافه کرده اند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ ارزیابی سطح ایمنی عملکردی (SIL Study) برای کنترل ایمنی سیستم های صنعتی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.