ایمنی در دریا و دریانوردی
ایمنی در دریا و دریانوردی
ایمنی در دریا و دریانوردی
كليات:
از ابتدای عملیات حمل مواد، مسئول ایمنی موظف است با هماهنگی ناخدا یا فرمانده واحد شناور، از کلیه پرسنل بازدید به عمل آورد و اطمینان حاصل نماید که پرسنل روی عرشه کشتی یا با روج قبل از عملیات دریانوردی مجهز به جلیقه نجات، کفش و کلاه ایمنی باشند و کلیه توضیحات را به پرسنل قبل از اینکه واحد به دریانوردی عزیمت کند گوشزد نماید.
همچنین در صورتیکه هر گونه آلودگی روغنی روی عرشه کشتی وجود دارد قبل از حرکت ،تمیز نمایند و امکانات لازم را جهت دسترسی و استفاده از تجهیزات به پرسنل اعزامی به دریانوردی یادآوری نموده و برنامه کاری روزانه را ضمن نصب در تابلو اعلانات به پرسنل درگیر عملیات متذکر شوند.
نفر ایمنی مسئول است قبل از حرکت واحد شناور قایق نجات ، جلیقه های نجات و بقیه تجهیزات که ممکن است در مواقع لازم نیاز به آن پیدا نمایند را بازرسی و چنانچه اشکال و ایرادی دارند آنها را برطرف نماید و نکات ایمنی قابل رعایت را در تمامی عملیات و ماموریت های دریانوردی باید رعایت نمایند:
- فرد مسئول ایمنی باید تمام عرشه و اطراف آن را بازدید نماید و هر گونه اشکالی که امکان صدمات و خسارات را ممکن می سازد بر طرف نماید.
- تمامی استنجی ها (گاردهای زنجیره ای)اطراف واحد شناور را بازدید، تا در صورت اشکال یا بریدگی آنها را ترمیم نماید.
- حلقه های نجات در محل های مناسب و قابل دسترسی روی عرشه وجود داشته باشد تا درصورت کمبود، آنها را بر طرف نموده و باید توجه داشت مواد روغنی که امکان لیز خوردن پرسنل را بیشتر می کند روی عرشه وجود نداشته باشند.
- قبل از حرکت کشتی، پرسنل را دور هم جمع نموده و پیشگیری از حوادث را متذکر و یادآور شود که چه مسائلی امکان وقوع خطر را بیشتر نموده و طریقه پیش گیری را در صورت امکان شفاهاً آموزش دهد.
(Face To Face) - قبل از حرکت برای عملیاتی مانند آدم به دریا، ترک ناو و … توضیحات لازمه را به پرسنل مربوطه داده و هر کس را در محل عملیاتی از پیش تعیین شده مستقر نماید.
- نفرات بایستی محل های تمرین شده در ساحل را دقیقاً فرا گرفته و قادر باشند در محیط های عملیاتی مختلف در صورت لزوم عملیات مربوطه را به اجرا در آورند.
- در دریانوردی طولانی بیش از صد مایل بایستی تیم کنترل صدمات آماده شده تا در صورت وقوع حادثه عملیات نجات را انجام دهند.
- چراغ های گردانی که بر روی شناور نصب شده اند قبل از هر دریانوردی بایستی بازرسی گردند.
- در صورتیکه واحد فاقد چراغ گردان می باشد بایستی بررسی شود و با هماهنگی فرمانده، تهیه و نصب گردد.
- آموزش کمک های اولیه بایستی برای پرسنل انجام شود
عملیات آدم به دریا:
در تمرینات عملیات آدم به دریا بر روی کشتی (شناور) بایستی نوع عملیات به گونه ای طراحی شود که پرسنل بتوانند حداقل در روز دو بار محل های آدم به دریا را تمرین نمایند تا اینکه آمادگی لازم را داشته باشند . بطور مثال در دریانوردی ساحلی برای تمرین ، فردی که روی عرشه است بمحض مشاهده پرسنلی که به درون دریا افتاده بلافاصله فریاد بزند (آدم به دریا) و سپس سمت و جهت نفر غرق شده را نشان دهد و سریعاً حلقه نجاتی که در روی عرشه جاسازی شده را برداشته و به طرف نفر انداخته تا نفر غریق بتواند خود رابط شناور بر روی سطح آب نگه دارد، ضمناً به نفری که تمرین غرق شدن را می نماید بایستی گفته شود با سوت و چراغ قوه ای که بر روی جلیقه نجات تعبیه شده علامت داده تا از میان امواج کاملاً تشخیص داده شود که غریق در کدام منطقه وجود دارد و شناور می بایستی خلاف جهت علائم گفته شده توسط مسئول ایمنی دور زده و به نزدیکی غریق رفته و توسط طناب یا خود حلقه، غریق را به نزدیکی واحد آورد و در روی عرشه کمک های اولیه را درصورت نیاز انجام دهد. چنانچه غریق نیاز به تنفس مصنوعی داشته باشد برابر دستور العمل کمکهای اولیه اقدامات لازمه را مبذول دارد. نفر مسئول ایمنی در زمان پهلوگیری و یا جدا شدن از اسکله هر گونه خسارات احتمالی را بایستی به ناخدا یادآوری نماید تا پیشگیری لازم انجام شود.
آموزش ایمنی در واحدهای شناور و ساحلی:
نظر به اینکه ممیزی و حصول اطلاع از تمامی سوانح و حوادث باعث می شود که پیشگیری لازم از حوادث توسط یکسری برنامه ریزی آموزشی تدوین شده صورت گیرد، واحدهای شناور بایستی به صورت زمان بندی شده (روزانه و یا هفتگی) تمرینات زیر را انجام دهند:
- تمرین آدم به دریا
- تمرین نجات غریق
- تمرین ترک واحد
- تمرین نجات غریق در حال غرق شدن
لازم به ذکر است در صورتیکه نفرات واحد، در دریانوردی نیستند تمرینات نوبه ای را روی اسکله بر روی عرشه واحد مستقر، انجام نمایند و آموزش تمامی تمرینات برابر زمان بندی آموزش ساحلی الزامی است و برای آگاهی پرسنل در طول روز و هفتگی بایستی تمرین شوند تا پرسنل همیشه آماده باشند.
- برنامه آموزشی جهت شناخت و کار با تجهیزات و لوازم ایمنی بایستی صورت گیرد.
- آموزش طریقه استفاده و زمان استفاده لوازم ایمنی در طول روز و هفته بایستی انجام پذیرد.
- تجهیزات پشتیبانی آماده روی واحد شناور مدام بازرسی شوند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید
این پست بروزرسانی شد و فایل «ایمنی در دریا» با موضوعات زیر پیوست شد.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ ایمنی و بهداشت حرفه ای در صنعت کشتی سازی
سلام
به علت هزینه دار بودن مطالب برای همه قابل استفاده نیست