اقدامات بهداشت محیط در مراقبت بیماری کرونا
اقدامات بهداشت محیط در مراقبت بیماری کرونا
اقدامات بهداشت محیط در مراقبت بیماری کرونا
موازین کنترل عفونت در برخورد با بیمار مشکوک به 2019 – nCoV
در زمان تریاژ:
به بیمار مشکوک به 2019 – nCoV یک ماسک طبی داده شود و بیمار به فضایی جداگانه هدایت شود (ترجیحا اتاق ایزوله با در بسته) و بین بیمار با سایر بیماران حداقل یک متر فاصله وجود داشته باشد. به بیمار تاکید شود که هنگام سرفه یا عطسه از دستمال استفاده نماید یا در بخش بالایی آرنج سرفه یا عطسه نماید. در صورت آلوده شدن دست با ترشحات تنفسی، باید دستها را سریعاً بشوید.
احتیاطات قطره ای:
هر کدام از کادر ارائه دهنده خدمت، در صورتی که در فاصله یکتا دو متر از بیمار ارائه خدمت داده می دهد، باید از ماسک طبی استفاده نماید. بیمار در اتاق انفرادی قرار داده شود (یا اگر امکان اختصاص یک اتاق به این بیماران نبود، به ناچار با سایر بیماران مشکوک به 2019 – nCoV در یک اتاق مشترک قرار گیرند و بین ایشان فاصله گذاری (حداقل یک متر) جهت پیشگیری از انتقال بیماری رعایت شود). در صورتی که در حال ارائه خدمت به بیماری هستند که دارای علائم تنفسی (سرفه، عطسه) می باشد باید کادر درمانی از عینک یا محافظ صورت استفاده نمایند. در صورتی که بیمار از اتاق خارج می شود حتما از ماسک طبی استفاده نماید اما تا جایی که امکان دارد و ضرورت بالینی ندارد سعی شود بیمار از اتاق بیرون برده نشود.
احتیاطات تماسی:
برای پیشگیری از تماس مستقیم و غیر مستقیم با ترشحات عفونی باید احتیاطات قطره ای و تماسی رعایت شود (به عنوان مثال پرهیز از تماس با ماسک اکسیژن بیماران). در هنگام ورود به اتاق بیماران مشکوک به nCoV باید از ماسک، دستکش، عینک و گان ضد آب یا پیش بند پلاستیکی استفاده نمود. در صورت امکان از وسایل معاینه و طبی یک بار مصرف و انحصاری برای بیمار استفاده شود و در صورتی که ضرورت شود که وسیله مورد نظر برای سایر بیماران نیز استفاده شود باید تمیز و ضدعفونی شود. کادر درمان باید از لمس چشم و بینی و دهان با دست آلوده به ویژه با دستکش آلوده خودداری نمایند. از آلوده نمودن سطوحی که در تماس مستقیم با بیمار نیستند مانند کلید برق، دستگیره اتاق و … خودداری شود. اتاق باید تهویه مناسب داشته باشد. از جابجایی و خروج بیمار از اتاق باید خودداری نمود مگر ضرورت بالینی ایجاد شود. بهداشت دست باید مورد تاکید باشد.
احتیاطات هوابرد:
کادر درمانی که اقدامات تولید کننده آئروسل برای بیمار انجام می دهند باید از وسایل محافظ (PPE) مناسب استفاده نمایند (مانند دستکش، گان با آستین بلند، محافظ چشم و صورت، ماسک N95 با سایز مناسب اندازه صورت و Fittest). ترجیحاً از اتاق جداگانه انفرادی برای انجام اقدامات تولید کننده آئروسل استفاده شود و تهویه اتاق به صورت فشار منفی و تهویه 12 بار در ساعت باشد یا در صورتی که تهویه طبیعی باشد باید 160 لیتر در ثانیه به ازاء هر بیمار باشد. در زمان انجام اقدامات تولید کننده آئروسل باید افراد غیر ضروری در اتاق حضور نداشته باشند. بیماران اینتوبه شده نیز باید در اتاق جداگانه با فشار منفی و تهویه 12 بار در ساعت بستری باشند یا در صورتی که تهویه طبیعی باشد باید 160 لیتر در ثانیه به ازاء هر بیمار هوای اتاق تعویض شود.
به کارگیری احتیاطات استاندارد برای همه بیماران
احتیاطات استاندارد شامل بهداشت تنفسی و دست، پیشگیری از آسیب با سوزن و اشیا نوک تیز، مدیریت ایمن پسماندها، سلامت و تمیز نگه داشتن محیط و استریل سازی وسایل و ملحفه بیمار، استفاده از وسایل حفاظت فردی (PPE) بر اساس ارزیابی خطر بالینی توسط کادر درمانی.
اطمینان حاصل کنید که از اقدامات بهداشتی سیستم تنفسی زیر استفاده شده است:
- اطمینان حاصل کنید که همه بیماران بینی و دهان خود را با یک دستمال در هنگام سرفه یا عطسه می پوشانند.
- در مکان های انتظار/ عمومی به بیماران مشکوک به عفونت 2019 – nCoV استفاده از ماسک پیشنهاد گردد.
- بعد از تماس با ترشحات تنفسی بهداشت دست رعایت گردد
کارکنان مرکز بهداشتی درمانی مطابق راهنماهای WHO رعایت بهداشت دست قبل از تماس با بیمار، قبل از انجام هر گونه روش پاک سازی یا گندزدایی، بعد از قرار گرفتن در معرض مایعات بدن و پس از تماس با بیمار را رعایت می نمایند.
- بهداشت دست شامل تمیز کردن دست با صابون و آب و یا هندراب با الکل (ABHR) است.
- اگر آلودگی دستها به وضوح مشاهده نگردد، هندراب الکلی ترجیح داده می شود.
- اگر آلودگی دست قابل مشاهده باشد باید با آب و صابون شسته شود.
- استفاده منطقی، صحیح و مداوم از PPE به کاهش شیوع پاتوژن ها کمک می کند. اثربخشی PPE به منابع کافی، آموزش کارکنان، بهداشت مناسب و رفتار فردی مناسب بستگی دارد.
- اطمینان از روش های تمیز کردن و گندزدایی محیط به طور مداوم و صحیح مهم می باشد. تمیز کردن کامل سطوح با آب و مواد شوینده (دترجنت) و با استفاده از مواد گندزدای معمولی (مانند هیپوکلریت سدیم) از روشهای مؤثر و کافی است. دستگاه ها و تجهیزات پزشکی، لاندری، ظروف مواد غذایی و پسماندهای پزشکی باید مطابق با روش های ایمن مدیریت گردند.
موارد احتیاطی در مورد ترشحات تنفسی و تماس
- علاوه بر استفاده از اقدامات احتیاطی استاندارد، کلیه افراد از جمله اعضای خانواده، ملاقات کنندگان و HCW باید قبل از ورود به اتاق که در آن بیماران مشکوک یا تأیید شده nCoV بستری هستند، از اقدامات احتیاطی و ماسک استفاده کنند.
- بیماران باید در اتاق های جداگانه با تهویه مناسب قرار بگیرند. برای اتاق های بخش عمومی که دارای تهویه طبیعی هستند، تهویه کافی برای هر بیمار 60 لیتر در ثانیه در نظر گرفته شده است.
- در صورت عدم وجود اتاق های مجزا ، بیمارانی که مشکوک به آلودگی به nCoV هستند باید با هم گروه بندی شوند.
- تختخواب همه بیماران صرف نظر از اینکه مظنون به عفونت nCov هستند. باید حداقل 1 متر از هم فاصله داشته باشند.
- در صورت امکان، تیمی از HCW باید به طور اختصاصی برای موارد مشکوک یا تأیید شده مراقبت انجام دهند تا خطر انتقال کاهش یابد.
- HCW ها با ید از ماسک استفاده کنند.
- HCW ها باید از محافظ چشم و حفاظ صورت استفاده نمایند تا از آلودگی غشاهای مخاطی جلوگیری شود.
- HCW ها باید از لباس تمیز و غیراستریل و دارای آستین بلند استفاده کنند.
- HCW ها همچنین باید از دستکش استفاده نمایند. استفاده از چکمه، لباس یکسره و پیش بند در حین مراقبت روزمره لزومی ندارد.
- بعد از مراقبت از بیمار، کلیه وسایل حفاظتی استفاده شده به نحو صحیح دفع و بهداشت دست نیز رعایت گردد.
- تجهیزات باید یا یکبار مصرف بوده و یا بصورت اختصاصی مورد استفاده قرار گیرد. (به عنوان مثال فشار سنج ها و دماسنج ها اگر نیاز به استفاده از تجهیزات بطور مشترک برای بیماران وجود دارد، بعد از استفاده برای هر بیمار جداگانه آن را تمیز کرده و گندزدایی کنید(به عنوان مثال، با استفاده از 70% اتیل الکل).
- HCW ها از لمس چشم، بینی یا دهان خود با دست های آلوده باید خوددار ی کنند.
- از جابجایی و انتقال بیماران به بیرون از اتاق بیمار خودداری نمایید مگر اینکه از نظر پزشکی لازم باشد. از تجهیزات رادیوگرافی قابل حمل و یا سایر تجهیزات تشخیصی تعیین شده استفاده کنید. اگر انتقال بیمار مورد نیاز است، از مسیرهای حمل و نقل از پیش تعیین شده برای به حداقل رساندن مواجهه با کارمندان، سایر بیماران و ملاقات کنندگان استفاده کنید و برای بیمار ماسک مناسب استفاده نمایید.
- اطمینان حاصل کنید که HCW هایی که انتقال بیماران را انجام می دهند بهداشت دست را رعایت نموده و PPE مناسب را به طوری که در این راهنما اشاره شده است انجام میدهند.
- در مورد هرگونه اقدامات احتیاطی لازم در سریعترین زمان ممکن قبل از رسیدن بیمار به محل انتقال بیمار اطلاع دهید.
- به طور مرتب سطوحی که بیمار با آن در تماس است، تمیز و گندزدایی نمایید.
- تعداد HCW ها، اعضای خانواده و ملاقات کنندگان که با بیمار مشکوک و تأیید شده در 2019 – nCoV در تماس هستند را محدود کنید.
- اطلاعات مربوط به افرادی که وارد اتاق بیمار می شوند، از جمله کلیه کارکنان و ملاقات کنندگان را در پرونده ثبت کنید.
اقدامات احتیاطی در مورد انتقال از طریق هوا در فرایندهای تولید آئروسل
برخی از فرایندهای درمانی موجب تولید ذرات معلق در هوا می گردند با افزایش خطر انتقال کرو ویروس ها SARS-CoV و MERS-CoV همراه است. مانند گذاشتن تراشه، تراکوتومی، احیای قلبی ریوی، تهویه دستی قبل از لوله گذاری و برونکوسکوپی و اطمینان از انجام موارد زیر توسط HCW ها:
- انجام مراحل در یک اتاق با تهویه مناسب – یعنی تهویه طبیعی با جریان هوا حداقل 160 لیتر در ثانیه به ازای هر بیمار یا در اتاق های فشار منفی با حداقل 12 بار تعویض هوا در ساعت و جهت کنترل شده جر یان هوا هنگام استفاده از تهویه مکانیکی در مورد هر گونه اقدامات احتیاطی لازم در سریعترین زمان ممکن قبل از رسیدن بیمار به محل انتقال بیمار اطلاع دهید.
- از یک محافظ ذرات تنفسی دارای تاییدیه جهت حفاظت استفاده کنید، هنگامی که HCW ها از محافظ ذرات تنفسی یکبار مصرف استفاده می نمایند، درست قرار گرفتن آن را چک نمایند توجه داشته باشید که موهای صورت (به عنوان مثال ریش)، ممکن است مانع از قرار گرفتن مناسب محافظ شود.
- از محافظ چشم (به عنوان مثال، عینک یا شیلد صورت) استفاده کنید.
- لباسو دستکش تمیز و غیراستریل و آستین بلند بپوشید. اگر لباس مقاوم در برابر نفوذ مایعات نباشد، HCW ها باید از پیش بند ضد آب در مورد فرایندهایی که انتظار می رود حجم بالای مایعات در طی آن به لباس نفوذ کند استفاده کنند.
- تعداد افراد حاضر در اتاق را به حداقل مورد نیاز مراقبت از بیمار محدود کنید.
انجام کنترل های اجرایی
کنترل ها و سیاست های اجرایی پیشگیری و کنترل عفونت 2019 -nCoV در محل مراقبت های بهداشتی، شامل موارد زیر می شود اما فقط به موارد زیر محدود نمی شود:
- ایجاد زیرساخت ها و فعالیت های IPC پایدار، آموزش مراقبین بیماران، تدوین سیاست های تشخیص زود هنگام عفونت حاد تنفسی که بطور بالقوه ناشی از 2019 – nCoV ؛ حصول اطمینان از دسترسی سریع به آزمایشگاه برای شناسایی عامل بیماری، جلوگیری از ازدحام جمعیت به ویژه در بخش اورژانس؛ تأمین محل انتظار ویژه برای بیماران علامت دار؛ جداسازی مناسب بیماران بستری؛ تامین منابع کافی PPE ؛ اطمینان از اجرای سیاست ها و برنامه های IPC برای همه جوانب مراقبت های بهداشتی.
اقدامات اداری مربوط به کارکنان مراقبت های بهداشتی
- آموزش کافی کارکنان مراقبت های بهداشتی
- اطمینان از نسبت کافی تعداد کارکنان به تعداد بیماران
- ایجاد فرآیند نظارت برای عفونت های حاد تنفسی ناشی از nCoV برای کارکنان مراقبت های بهداشتی
- اطمینان از اینکه HCWs و مردم اهمیت فوریت مراقبت های پزشکی را درک می کنند.
- نظارت رعایت نکات احتیاطی استاندارد و فراهم آوردن مکانیسم های بهبود توسط HCWs
استفاده از کنترل های محیطی و مهندسی
- رعایت الزامات و استاندارد های بهداشت محیط در مراکز بهداشتی و درمانی با هدف اطمینان از تهویه مناسب در تمام بخش ها و واحدهای مراکز بهداشتی و درمانی و همچنین نظافت و گندزدایی انجام گیرد.
- علاوه بر این، رعایت فاصله حداقل 1 متر باید بین تمام بیماران حفظ شود.
- جداسازی فضا و تهویه مناسب می تواند به کاهش شیوع بسیاری از عوامل بیماری زا در محیط مراقبت های بهداشتی کمک کند.
- اطمینان از روش های تمیز کردن و گندزدایی مداوم و صحیح.
- پاک سازی سطوح با آب و مواد دترجنت و استفاده از مواد گندزدای بیمارستانی (مانند هیپوکلریت سدیم) یک روش موثر و کافی است.
- رختشوی خانه، ظروف مواد غذایی و پسماندهای پزشکی مطابق با روشهای ایمن مدیریت گردند.
مواد مصرفی (شستشو، ضدعفونی و گندزدایی):
نکات مهم در مورد مواد مصرفی (شستشو، ضدعفونی و گندزدایی) در اجرای موازین کنترل عفونت:
- پیشنهاد می شود شستشوی دست ها با آب و صابون و یا استفاده از فرآورده های ضدعفونی کننده دست بر پایه الکل (فرمولاسیون های پیشنهاد شده توسط WHO و یا محصولات به ثبت رسیده دارای کد IRC مندرج در وب سایت سازمان غذا و دارو، لینک مواد و تجهیزات حوزه کنترل عفونت) براساس اصول یازده گانه (پروتکل ابلاغ شده توسط سازمان غذا و دارو) برای استفاده توسط بیماران و کلیه افراد و پرسنل دخیل در امر درمان صورت پذیرد.
- با توجه به آلوده شدن محیط اطراف بیماران بوسیله ترشحات تنفسی و سطوح دارای تماس مداوم و مکرر با دست های بیمار در مراکز درمانی و بهداشتی، اوژانس ها، آمبولانس ها و سایر مکان هایی که بیماران در آنجا نگهداری می شوند، استفاده از ضد عفونی کننده های سطح متوسط (IntermediateLevel) بر پایه ی آب، الکل و یا هیپوکلریت سدیم 1 درصد (حدود ppm500) بر مبنای محصولات به ثبت رسیده در سازمان غذا و دارو توصیه می گردد.
استفاده از ضد عفونی کننده های سطح بالا (High Level) توصیه نمی گردد. (به استثنای موارد درگیری همزمان بیمار با اسپور باکتری ها (از جمله کلستریدیوم دیفیسیل) و همچنین در موارد مشاهده شده با آلودگی های بیوتروریسم). - ضدعفونی دست بر پایه اتانول 80 درصد، گلیسرول 1.45 (یک و چهل و پنج صدم) درصد بعنوان مرطوب کننده و پراکسید هیدروژن 0.125 درصد جهت حذف اسپور باکتری ها می باشد. فرمول ساخت بدین صورت است که در یک فلاسک مدرج 1 لیتری 833.3 میلی لیتر اتانول 96 درصد، 41.7 میلی لیتر پراکسید هیدروژن 3 درصد و 14.5 میلی لیتر گلیسرول 98 درصد را با آب مقطر یا آب جوشیده سرد شده به حجم 1 لیتر رسانده و محتویات فلاسک به آرامی مخلوط گردد.
- . ضدعفونی دست بر پایه ایزوپروپیل الکل 75 درصد، گلیسرول 1.45 (یکو چهل و پنج صدم) درصد بعنوان مرطوب کننده و پر اکسید هیدروژن 0.125 درصد جهت حذف اسپور باکتری ها می باشد. فرمول ساخت بدین صورت است که در یک فلاسک مدرج 1 لیتری 751.5 میلی لیتر ایزوپروپیل الکل با خلوص 99.8 درصد، 41.7 (چهل و یک هفت دهم) میلی لیتر پراکسید هیدروژن 3 درصد و 14.5 میلی لیتر گلیسرول 98 درصد را با آب مقطر یا آب جوشیده سرد شده به حجم 1 لیتر رسانده و محتویات فلاسک به آرامی مخلوط گردد.
توصیه های بهداشت محیط در منزل:
- بیمار را در یک اتاق جداگانه و با تهویه مناسب قرار دهید.
- فاصله حداقل 1 متر از سایر افراد خانوار را حفظ کنید.
- مادر هنگام نزدیک شدن به کودک باید از ماسک استفاده نماید.
- تردد و جابجایی بیمار محدود شود و فضای مشترک را به حداقل رسانده شود. اطمینان حاصل شود که فضاهای مشترک (به عنوان مثال آشپزخانه، حمام) به خوبی تهویه می گردند (به عنوان مثال پنجره ها را باز نگه داشته شود).
- فرد مراقبت کننده از بیمار زمانی که با فرد بیمار در یک اتاق قراردارد باید از ماسک معمولی استفاده نماید. در حین استفاده، ماسک نباید لمس شود یا دست کاری شود. ماسک بعد از پایان استفاده، با شرایط بهداشتی به طور مناسب جمع آوری و دفع گردد و بهداشت دست بعد از برداشتن ماسک انجام گیرد.
- بهداشت دست را فوراً به دنبال تماس با افراد بیمار یا محیط اطراف آنها انجام دهید. بهداشت دست نیز می تواند قبل و بعد از تهیه غذا، قبل و بعد از خوردن غذا، بعد از استفاده از توالت و هر زمان که دست ها کثیف به نظر می رسند انجام شود. می توان از الکل 70% نیز استفاده کرد. بهداشت دست را با استفاده از صابون و آب با دقت و صحیح باید انجام داد. قبل از توصیه برای استفاده از الکل برای ضدعفونی در کاربرد خانگی، توجهات لازم مربوط به ایمنی باید اعمال گردد (مانند احتراق و خطرات ناشی از آتش سوزی).
- هنگام استفاده از آب و صابون، از حوله های کاغذی یکبار مصرف استفاده شود. باید دست ها خشک گردد. اگر حوله کاغذی در دسترس نیست از حوله های پارچه ای اختصاصی استفاده کنید اما حتماً بعد از خیس شدن آنها را جایگزین کنید.
- بهداشت تنفسی باید در همه اوقات به ویژه در خصوص افراد بیمار انجام شود. بهداشت تنفسی بصورت پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه یا عطسه، با استفاده از ماسک های طبی، ماسک های پارچه ای و امثال هم انجام می شود که به دنبال آن بهداشت دست نیز باید رعایت گردد.
- مواد مورد استفاده قرار گرفته برای پوشاندن دهان و بینی بعد از استفاده به روش مناسب جمع آوری و دفع گردد و یا به روش مناسب شسته شود (به عنوان مثال، دستمال ها با استفاده از صابون معمولی یا مواد شوینده و آب شسته شود).
- از تماس مستقیم با مایعات بدن، به خصوص ترشحات دهان یا تنفس و مدفوع خودداری کنید. از دستکش یکبار مصرف برای مراقبت از بهداشت دست و ماسک برای بهداشت دهان یا تنفس، هنگام جابجایی مدفوع، ادرار و پسماند استفاده کنید. بهداشت دست را قبل و حتی بعد از برداشتن دستکش انجام دهید.
- دستکش ها، حوله ها، ماسک ها و سایر پسماندهای تولید شده توسط بیمار یا در حین انجام فرایند مراقبت از بیمار قبل از دفع با سایر پسماندهای خانگی باید در یک ظرف درب دار (ترجیحاً پدالی) در اتاق بیمار جمع آوری گردند.
- رعایت بهداشت فردی ضروریست و بایستی استفاده از ظروف غذایی مشترک، سیگار مشترک (به منظور اجتناب از آلودگی با ترشحات دهانی فرد بیمار)، حوله و یا ملحفه های مشترک خودداری شود.
- شستشوی ظروف غذایی بیمار با آب و مایع ظرف شوئی توصیه می شود.
- به طور روزانه سطوح مورد تماس بیمار با محلول ضد عفونی آب ژاول رقیق 1 درصد گندزدایی شود.
- توالت و روشویی مورد استفاده بیمار روزانه با محلول ضد عفونی آب ژاول رقیق 1 درصد گندزدایی شود.
- البسه، حوله و ملحفه های مورد استفاده بیمار با استفاده از ماشین لباسشویی در آب 60 تا 90 درجه شسته شود.
- به دلیل احتمال ایجاد ذرات ریز آلوده کننده، از تکاندن البسه و ملحفه های بیمار خودداری شود.
توصیه ها برای اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی
- 1نصب راهنمای کنترل محیطی مقابله با بیماری های تنفسی در محل و نظارت متصدی نسبتبه اجرای صحیح آن توسط کارکنان
- نصب تابلوهای آموزشی پیشگیری از انتقال بیماری های تنفسی به تعداد کافی در محل
- نصب دستورالعمل شستن دست ها برای پیشگیری از انتقال بیماری های تنفسی به تعداد کافی در محل سرویس های بهداشتی
- وجود مواد شوینده، گندزدا، امکانات و تجهیزات نظافت به مقدار کافی و لازم در محل
- استفاده از هواکش و سیستم تهویه مناسب در سرویس های بهداشتی
- ممانعت از ادامه فعالیت پرسنل بیمار و مشکوک به بیماری های تنفسی
- استفاده از پرسنل مخصوص به عنوان مسئول نظافت و استفاده از ماسک، دستکش، چکمه و لباس کار در هنگام نظافت
- نظافت و گندزدایی دستگیره های در، نرده پله ها و سرویس های بهداشتی به صورت مستمر و سایر سطوح مانند کف اتاق ها، راهروها، سالن های آمفی تئاتر و … روزانه
- جداسازی سطل، دستمال ها، وسائل نظافت و گندزدایی سرویس های بهداشتی از وسایل مکان های دیگر از جمله آبخوری
- جمع آوری دستمال کاغذی های استفاده شده و همچنین وسایل یک بار مصرف نظافت در کیسه های پلاستیکی محکم و سطل های دردار پدالی و دفع آنها در آخر هر نوبت کاری توسط مسئول نظافت همان شیفت
- مجزا بودن کلیه لوازم مورد استفاده بهداشتی برای هر فرد مقیم و پرسنل
- استفاده از چادر نماز، مهر و سجاده شخصی در نمازخانه
- شستشو، نظافتو گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی
- نظافت، شستشو و گندزدائی تمام سطوح سرویس های بهداشتی بعد از هر شیفت به طور مرتب
- وجود سیستم لوله کشی صابون مایع و یا حداقل ظرف همراه با مایع دستشوئی در محل سرویس های بهداشتی
- شستش و و گندزدایی مستمر کلیه قسمت های آشپزخانه و یا محل های جانبی
- آموزش های لازم به پرسنل آشپزخانه و سایر پرسنل
- آموزش نحوه شستن دست ها برای پیشگیری از انتقال ویروس به پرسنل آشپزخانه و سایر پرسنل
- سرو نمک، فلفل، سماق و آب خوردن در بوفه، آبدارخانه، یا آشپزخانه و سالن پذیرایی در بسته بندی های یکبار مصرف و یا در غیر اینصورت گندزدایی مناسب ظروف حاوی آن ها
دستورالعمل گندزدایی خودروها
رعایت مسایل بهداشت فردی شامل:
- پرهیز از دست دادن با یکدیگر به دلیل مسایل بهداشتی و یا استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه یا سرفه کردن و شستن مرتبدست ها با آب و صابون.
- استفاده از شوینده های با پایه الکل بدون نیاز به آب توصیه می شود.
- استفاده از هواکش و باز گذاشتن درها و در صورت امکان پنجره های خودرو در مبداء و مقصد.
- زمان نظافت و گندزدایی خودروها: در پایان هر شیفت کاری و در میانه شیفت
- نظافت سطوح دارای تماس مشترک شامل: میله های افقی و عمودی، دستگیره ها، پشتی صندلی ها و فرمان وسایل حمل و نقل عمومی با کمک
مواد شوینده و سپس توسط آب ژاول 1% و با کمک دستمال تمیز دیگری گندزدایی انجام می گیرد. - هنگام گندزدایی و نظافت، خودرو باید خالی از سرنشین بوده و درها و پنجره ها باز گذاشته شوند و هواکش جهت تهویه بهتر هوا نیز روشن باشد.
- دو مرحله نظافت و گندزدایی جدا از یکدیگر بوده و نباید هیچ گونه اختلاطی بین شوینده و گندزدا انجام گیرد.
- محلول گندزدا باید روزانه تهیه و استفاده شود.
- گندزدا باید با آب سرد یا معمولی تهیه گردد.
- فرد/ افراد مسئول نظافت خودرو در هنگام نظافت باید از ماسک، دستکش و لباس کار مناسب و مقاوم در برابر خوردگی آب ژاول استفاده نمایند.
- لازم است در حین کار با ترکیبات گندزدای پایه کلره از جریان مناسب هوا در محل گندزدائی استفاده کرد تا انتشار ترکیبات کلر در فضای بسته
باعث مسمومیت افراد نگردد. - در حین کار با ترکیبات کلر و اسیدی لازم است از ماسک های تنفسی تمام صورت و با کارتریج مناسب برای گاز و بخارهای اسیدی استفاده
شود . - در حین کاربرد مواد شیمیائی لازم است از دستکش و لباس مقاوم در برابر خوردگی اسیدی استفاده شود.
- ماده مناسب برای گندزدائی (بر پایه آب، الکل و یا هیپوکلریت سدیم 1 درصد) در نظر گرفته می شود.
- یک واحد آب ژاول (ماده سفیدکننده تجارتی با غلظت 5 %) را به 4 واحد آب سرد و معمولی در ظرفی درب دار و ترجیحاً پلاستیکی اضافه نمود.
- یادآور می شود محلولی که به این ترتیب مهیا می شود لازم است در ظرف درب بسته ای نگهداری شده و حداکثر زمان ماندگاری و قابل استفاده بودن برای عملیات گندزدائی 24 ساعت در نظر گرفته شده است. به جهت افزایش کارآمدی ماده گندزدای درست شده، تازه مصرف کردن آن در اولویت می باشد.
- برای نظافت سطوح در خودروها لازم است 2 دستمال مجزا پیش بینی شود و پس از هر بار نظافت دستمال ها حتماً شسته و گندزدائی شوند تا برای نوبت بعدی استفاده آماده گردند.
- جهت زدودن و کاهش بار آلودگی سطوح از عامل بیماریزا، ابتدا سطوح با دستمال مرطوب و آغشته به مواد شوینده نظافت می گردد.
- گندزدائی توسط دستمالی که توسط محلول گندزدای تهیه شده مرطوب و خیس شده، برای سطوح انجام می شود.
- در این قسمت دستمال در سطل یا ظرفی که محتوی محلول گندزدا است غوطه ور شده پس از فشردن و زدودن محلول اضافی بر روی کلیه سطوحی که تماس مشترک برای انها وجود دارد کشیده می شود.
- لازم است رطوبت ناشی از آغشته شدن سطوح (میله ها، دستگیره ها، پشتی صندلی و فرمان و …) به مواد گندزدا بصورت خود بخودی خشک
شده و از خشک کردن سطوح با وسایل و یا دستمال دیگر ممانعت بعمل آید. - مدت حدود 10 دقیقه ای ماندگاری برای اثربخشی مواد گندزدا بر روی سطوح پیش بینی می شود.
- لازم است نظافت را از یک نقطه آغاز و در طرف یا نقطه مقابل به پایان برسد.
- دستمال ها و وسایلی که برای نظافت خودروها استفاده می شود باید از وسایلی که برای شستشو و نظافت سرویس های بهداشتی بکار می رود جدا بوده و در هیچ شرایطی مشترکاً استفاده نگردد.
- محل نگهداری مواد شوینده و گندزدا، لباس و وسایل حفاظتی مربوطه در مقصد و مبدا خودرو پیش بینی شده و روسای مربوطه موظف به تامین نیازهای مرتبط با این فعالیت ها در خطوط می باشند.
- لازم است در محل ابتدا و انتهای محل نگهداری مواد شیمیائی، جعبه کمک های اولیه مشتمل بر حداقل موارد ذیل باشد: یک جفت دستکش یکبار مصرف، ماده چشم شوی، یک شیشه ماده ضد عفونی کننده پوست و محل جراحت، ماده شوینده نظیر صابون و ترجیحاً صابون مایع یا صابون با پایه الکی بدون نیاز به شستشو با آب، چهار عدد گاز استریل، یک رول باند، یک پماد سوختگی، یک عدد قیچی، پنبه به مقدار کافی و ده عدد چسب زخم.
برای حفظ و مراقبت از سلامت پرسنل شاغل در سامانه ها، نکات ذیل در نظر گرفته شود:
- در صورت بروز هرگونه علائم شبیه سرماخوردگی های فصلی در پرسنل سامانه های حمل و نقل مانند تب بالای 38 درجه سلسیوس، سرفه و گلو درد و سایر علایم تنفسی و تنگی نفس بلافاصله از ادامه کار خودداری نموده و به مراکز بهداشتی درمانی/ پزشک معتمد دستگاه مربوطه جهت طی دوره درمان و مراقبت های لازم مراجعه نماید.
- شروع بکار افراد فوق الذکر فقط با ارائه گواهی سلامت و تائید مرکز بهداشتی درمانی/ پزشک معتمد دستگاه مربوطه امکان پذیر خواهد بود. لازم است هماهنگی های لازم با کارفرما در طول مدت غیبت از کار ضمن فراهم شده و جایگزینی برای وی تا انتهای دوره درمان پیش بینی شود . در این شرایط می بایست حقوق و مزایای کامل فرد بیمار طبق مقررات سازمانی پرداخت و امنیت شغلی فرد در زمان ترک خدمت حفظ گردد.
- به جهت حفظ سلامت شاغلین و پیشگیری از ابتلا این افراد به کرونا ویروس، کارفرما موظف است حداقل به ازاء هر شیفت 2 ماسک ماسک تنفسی یکبار مصرف از نوع N95 افراد فوق الاشاره ملزم به استفاده از آن می باشند .
- لازم است رانندگان خودروها که در تماس مستمر با بیمار هستند در هر رفت و برگشت سیر خود در محل مبداء و مقصد اقدام به شستشوی دست
مطابق با دستورالعمل پیش گفت، نمایند. - تا برطرف شدن شرایط ویژه و مراقبت از عوامل محیطی و کاهش بار آلودگی کرونا ویروس کلیه خودروها پوشش شیشه و پرده پنجره های خود را باز نموده و با این کار باعث کاهش سطوح آلودگی در خودروها شوند.
- نصب تابلوهای توصیه ای و آموزشی برای بکارگیری تمهیدات لازم در جهت مقابله با شیوع کرونا ویروس در محل سامانه های حمل و نقل ضروری است.
- لازم است در کلیه سامانه های حمل و نقل سطل های درب دار پدالی پیش بینی شود و کلیه مسافرین و گیرندگان خدمات در این مکان ها موظف به امحاء دستمال های کاغذی مصرف شده در این محل ها می باشند. تخلیه این مخازن زباله توسط افراد موظف نظافت در بخش مربوطه بوده، تخلیه مخازن زباله در کیسه های پلاستیکی محکم در آخر هر شیفت صورت گرفته و وسایل طبق مقررات پیش گفت نظافت و گندزدائی انجام گردد.
- صحت انجام مراحل و فعالیت های کنترل و مراقبت محیطی سامانه های حمل و نقل بر عهده روسای سازمان تابعه بوده و به جهت شرایط ویژه و خطر شیوع بیماری کرونا ویروس کلیه مراحل ارائه شده در این دستورالعمل تا رفع بحران و استقرار شرایط عادی برای کلیه دستگاه های اجرائی و خدماتی لازم الاجرا می باشد.
چک لیست های بازرسی و نحوه تهیه کلر ضدعفونی و … را با دانلود فایل pdf زیر مشاهده کنید.
حتما یخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)