اصول صحیح باربرداری و لیفتینگ

اصول صحیح باربرداری و لیفتینگ

اصول صحیح باربرداری و لیفتینگ

اصول صحیح باربرداری و لیفتینگ

فرمت:Pdf    تعداد صفحات: 138

تجهیزات باربرداری و اسلینگ ها slings

برای جابجایی بار به کمک جرثقیل ها و بالابرها به تجهیزاتی به نام slings یا تسمه ها و متعلقات باربرداری Riggings Accessories نیاز است.

  • اسلینگ ها در واقع حلقه ارتباطی بین بار و جرثقیل می باشند.
  • منظور از اسلینگ: سیم بکسل(طناب فلزي) ، زنجیر، تسمه مصنوعی (بلت) یا مش فلزي می باشد. استفاده از طناب هاي گیاهی ،کنفی و نایلونی براي باربرداري ممنوع میباشد.
  • به طور کلی سه خطر عمده در ارتباط با اسلینگ ها عبارتند از: انتخاب نادرست اسلینگ، استفاده ي نادرست اسلینگ، انبارداري و نگهداري نامناسب اسلینگ

سیم بکسل یا طناب فولادی steel wire rope / wire rope

سیم بکسل یا طناب فولادی

سیم بکسل یا طناب فولادی

ساختمان سیم بکسل:
هر سیم بکسل از سه جزء اصلی تشکیل شده است:

  1. مفتولها یا تارکه استرند strand را میسازند.
  2. استرند ها که به صورت مارپیچ دور یک هسته یا مغزي قرار میگیرند.
  3. هسته یا مغزی core

طبقه بندی انواع مفتول های سازنده سیم بکسل 

1. مفتول فولادي بدون پوشش

براي مناطقی که عوامل ایجاد زنگ زدگی کمتري دارد کاربرد دارد. البته توجه شود حتی براي این نوع سیم هم برنامه منظم و مناسب روغن کاري و محافظت در برابر زنگ زدگی لحاظ شود.

2. مفتول فولادي گالوانیزه

این نوع مفتول با پوشش یکدست روي می باشد و مقاومت بیشتري در برابر زنگ زدگی و رطوبت و… دارد، بیشتر کاربرد آن در صنایع کشتیرانی و امور دریایی و شیلات می باشد. در برخی موارد از پوشش قلع نیز استفاده می شود ( قلع در مقایسه با روي مقاومت کمتري در برابر زنگ زدگی دارد.)

3. مفتول فولادی ضدزنگ (ss: stainless steel)

مقاومت بسیار بالا در برابر زنگ زدگی و همچنین در برابر حرارت تا 1050 درجه سانتی گراد دارد، در صنایع مختلف شیمیایی،غذایی، دارویی و دریایی کاربرد دارد. برخی از انواع این مفتول خاصیت آهنربایی دارد.

استرند (strand):
دو یا چند مفتول که با توجه به یکی از انواع آرایش هاي هندسی کنار یکدیگر قرار بگیرند را استرند گویند. به بیان دیگر هر سیم بکسل از تعدادي استرند و هر استرند از تعدادي مفتول ساخته شده است.

نوع دیگري از استرندها، استرندهاي چند لایه می باشند که در ساختار آن ها دو لایه استرند به دور یک مغزي پیچیده شده و تمام استرند ها قطر یکسانی دارند. این نوع استرند ها کارایی خوبی دارند ولی بعلت ایجاد نقاط تقاطع بی شمار، فشار موضعی فراوانی به قسمت ها وارد می شود و نهایتا شکست زود هنگام مفتول را در پی خواهد داشت.

مغزی (core) :
قسمت اصلی سیم بکسل را مغزي تشکیل میدهد.موادي که در ساختمان مغزي به کار میروند ممکن است از الیاف گیاهی،مصنوعی و یا فولاد باشند. اگر مغزي از نوع فولادي باشد خود از یک استرند مستقل تشکیل شده است.

مغزي ستون اصلی سیم بکسل ها است. نقش مغزي در سیم بکسل تقسیم یکسان تنش ناشی از استرند هاي اطراف به دور خود و نیز جلوگیري از ارتباط بین استرندها با یکدیگر است که موجب افزایش فشار و افزایش سفتی می شود.

مغزي سیم بکسل ضربه و شوک ناشی از سیم بکسل را درون خود جذب کرده و به علت جذب روغن در خود همواره داخل سیم بکسل را روغن کاري میکند. اگر به هر دلیلی مغزي نتواند فشار و تنش ناشی از بار را تحمل کند فاصله بین استرند ها از بین رفته و عمر مفید سیم بکسل کوتاه میشود. روغن کاری منظم سیم بکسل ها نقش مهمی در افزایش عمر مفید سیم بکسل و افزایش ضریب ایمنی آن ها دارد.

مغزي سیم بکسل ها شامل 4 دسته رایج زیر می باشند:

  • مغزی الیافی (FC: Fibre core): مقاومت کمتري در برابر نیروهاي ضربه اي و کشیدگی ناگهانی دارد.
  • مغزی سیم بکسل مستقل (IWRC: Independent wire rope core ): مناسب براي شوك و ضربه ناگهانی،مقاومت فراوان در برابر ضربه و کشیدگی ناگهانی، داراي ضریب ایمنی بالا میباشد و همچنین مقاومت سیم بکسل را در برابر بد شکل شدن افزایش می دهد.مناسب براي دماي بیش از 82 درجه می باشد
  • مغزی استرند مفتول (WSC: wire strand core): در جاهایی به کار میرود که شرایط کار ایجاب میکند که کشیدگی سیم بکسل کمترین مقدار باشد(مانند دکل هاي ثابت). این نوع مغزي بعلت داشت بیشترین سطح فلزي ممکن،کشیدگی سیم بکسل را به حداقل میرساند. همچنین براي دماي بیش از 82 درجه مناسب است.
  • مغزی پلاستیکی (PC: plastic core): در شرایط خاص به کار میرود.

شناسایی سیم بکسل ها

شناسایی ساختار سیم بکسل ها در انتخاب،استفاده مناسب و ایمنی آن نقش مهمی دارد. منظور از ساختار سیم بکسل نحوه قرار گرفتن مفتول ها براي تشکیل استرند و نحوه قرار گرفتن استرندها به دور مغزي براي تشکیل سیم بکسل است.

جهتی که مفتول ها برای تشکیل استرند و همچنین استرندها برای تشکیل سیم بکسل به دور مغزی پیچیده می شوند تاب یا Lay نامیده می شود. اگر جهت تاب استرندها به راست و در جهت عقربه هاي ساعت باشد سیم بکسل راست گرد است و درصورتیکه جهت تاب استرندها به چپ و در خلاف جهت عقربه هاي ساعت باشد سیم بکسل چپ گرد است.

سیم بکسل با تاب معمولی:

مفتول ها موازي با محور طولی سیم بکسل است و جهت تاب مفتول در استرند با جهت تاب استرند در
سیم بکسل مخالف است.

سیم بکسل با تاب لنگ:
جهت تاب مفتول در استرند با جهت تاب استرند در سیم بکسل یکسان است و مفتول ها با محور طولی
سیم بکسل زاویه تشکیل میدهند. مقاومت بیشتري در برابر فرسودگی و سائیدگی داشته و عمر مفید آن ها در مقایسه با سایر سیم ها بیشتر است. قابلیت انعطاف بیشتري نسبت به سایر سیم ها دارند.

سیم بکسل با تاب یک در میان:

استرند ها یک در میان معمولی و لنگ هستند. براي کاربردهاي خاص طراحی شده اند.

سیم بکسل هاي نتاب یا غیر چرخشی

سیم بکسل نتاب یا غیر چرخشی

سیم بکسل نتاب یا غیر چرخشی

این نوع سیم بکسل ها به علت ساختار خاص، زمانی که زیر بار هستند در برابر نیروهاي چرخشی و پیچشی مقاومت دارند. و به دو شکل تک لایه و چند لایه موجود می باشند.

توجه شود که در دو انتهاي سیم بکسل هاي نتاب براي جلوگیري از آسیب دیدگی توسط جوش یا لحیم کاري مهار شود. و هنگام نصب و استفاده از آن ها دقت شود تا دچار پیچ خوردگی نشوند.

ادامه مطالب زیر را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.

  • طول گام

  • پیش شکل دادن performing

  • ساختارهای اساسی چهارگانه استرند

  • نام گذاری و انبار داری سیم بکسل ها

  • عملیات روی سیم بکسل

    • روش بستن سیم بکسل دور درام
    • برش دادن سیم بکسل
    • اتصالات و گیره سیم بکسل (clip)
  • چشمی ها Flemish

  • درام ها

  • قرقره Sheave

  • شاخص های مهم در انتخاب سیم بکسل مناسب

  • ایمنی و بازرسی فنی سیم بکسل

  • روشھای مختلف روغن کاری

  • طبقه بندی زنجیرهای باربرداری طبق استاندارد AS

  • تسمه مصنوعی یا بلت (Synthetic Webbing Sling ،Belt)

  • مش فلزی Metal Mesh

  • قلاب ها و انواع آن

  • شگل و انواع آن

  • انواع شاهین و کاربرد انها

  • بالابرها و انواع آن

  •  و …

 

 

  • هرگونه سوالی در رابطه با اصول صحیح باربرداری و لیفتینگ داشتید در نظرات ثبت کنید تا بررسی شود.

    هر مطلبی لازم داشتید, کافیه سفارش دهید تا در سایت قرار گیرد.

 

حتما بخوانید:

تجهیزات و متعلقات باربرداری و روش های بستن بار

جداول حد مجاز بلند کردن بار توسط سیم بکسل

بازرسی فنی و آموزش جرثقیل و لیفتراک

یمنی مقدماتی جرثقیل سقفی و تجهیزات لیفتینگ

تجهیزات و متعلقات باربری

ایمنی تجهیزات باربری

 

اصول صحیح باربرداری و لیفتینگ
رتبه 5 از بین 1 رای

متولد آذر 1369. کارشناس بهداشت حرفه اي ناپیوسته از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می باشم. باتوجه به پراکندگی موضوعات تصمیم به راه اندازی این سایت گرفته ام و در این راستا به یاری همه مهندسین نیازمندم. انشا... بتوانیم به کمک همه، سایت پر محتوایی برای همکاران داشته باشیم.
با عضویت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی ACGIH از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!! تعداد افراد فیدبرنر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید