اصطلاحات و تعاریف سیستم های مدیریت HSE
اصطلاحات و تعاریف سیستم های مدیریت HSE
اصطلاحات و تعاریف سیستم های مدیریت HSE
فرمت: PDF تعداد صفحات: 14
سازمان: شخص یا گروهی از کارکنان که برای دستیابی به اهداف خود، وظایف خاص خود را همراه با مسئولیت ها، اختیارات و روابط دارند.
یادآوری ۱: مفهوم سازمان شامل شخص، تاجر منفرد، شرکت، گروه مجتمع شرکتها، موسسه تجاری، بنگاه کسب و کار، تجارتخانه، تشکیلات اقتصادی، نهاد مرجع، شراکت بین بنگاهی، انجمن، بنیاد خیریه یا مؤسسه یا بخشی یا ترکیبی از آنها چه به صورت سهامی یا غیر سهامی، اعم از ثبت شده یا نشده، بخش عمومی یا خصوصی می باشد، اما تنها به این موارد محدود نیست.
یادآوری ۲: این اصطلاح یکی از اصطلاحات مشترک و از تعاریف اصلی مربوط به استانداردهای سیستم مدیریت می باشد.
سیستم مدیریت: مجموعه ای از اجزای مرتبط به هم یا متعامل یک سازمان برای تعیین خط مشی ها و اهداف و فرآیندهایی برای دستیابی به آن اهداف.
یادآوری ۱: یک سیستم مدیریت می تواند به یک یا چند رشته تخصصی بپردازد، به عنوان مثال مدیریت کیفیت، مدیریت امور مالی یا مدیریت زیست محیطی
یادآوری ۲: اجزای سیستم مدیریت، ساختار سازمان، نقش ها و مسئولیت ها، طرح ریزی، عملیات، خط مشی ها، رویه ها، مقررات، باورها، اهداف و فرآیندها برای دستیابی به اهداف سازمان را تعیین می کند.
یادآوری ۳: دامنه شمول یک سیستم مدیریت می تواند کل سازمان، حوزه های کاری خاص و معینی از سازمان، بخش های خاص و معینی از سازمان، یک یا چند حوزه کاری در میان یک گروه از سازمانها را شامل گردد.
یادآوری ۴: این اصطلاح یکی از اصطلاحات مشترک و از تعاریف اصلی مربوط به استانداردهای سیستم مدیریت می باشد.
ذینفع: شخص یا سازمانی که می تواند بریک تصمیم یا فعالیت تأثیر گذارد یا از آن تأثیرپذیرد، یا خود را متأثر از آن بداند.
مثال: مشتریان، مالكان، کارکنان سازمان، تأمین کنندگان، بانکداران، تنظیم کنندگان مقررات، اتحادیه ها، شرکا یا جامعه ای که می تواند شامل رقبا یا گروه های مخالفت کننده باشد.
یادآوری: این اصطلاح یکی از اصطلاحات مشترک و از تعاریف اصلی مربوط به استانداردهای سیستم مدیریت می باشد.
مدیریت ارشد: شخص یا گروهی از کارکنان که یک سازمان را در بالاترین سطح هدایت و کنترل می کنند.
یادآوری ۱: مدیریت ارشد قدرت آن را دارد که در درون سازمان اختیارات را تفویض و منابع را تأمین کند.
یادآوری ۲: اگر دامنه شمول سیستم مدیریت فقط بخشی از یک سازمان را پوشش دهد، در این صورت اصطلاح “مدیریت ارشد” به آنهایی که آن بخش از سازمان را هدایت و کنترل می کنند، اطلاق می شود.
یادآوری ۳: این اصطلاح یکی از اصطلاحات مشترک و از تعاریف اصلی مربوط به استانداردهای سیستم مدیریت می باشد.
مدیریت: فعالیت های هماهنگ شده برای هدایت و کنترل یک سازمان. یادآوری: مدیریت می تواند شامل تعیین خط مشی ها و اهداف و فرآیندهایی برای دستیابی به این اهداف باشد.
دخیل کردن: شرکت دادن در یک فعالیت، رویداد یا وضعیت.
مشارکت دادن: درگیر کردن و سهم دادن در انجام فعالیت ها برای دستیابی به اهداف مشترک.
محیط کسب و کار سازمان: ترکیبی از مسائل درون سازمانی و برون سازمانی که می تواند بر رویکرد یک سازمان برای تعیین و دستیابی به اهداف آن تأثیر گذارد.
یادآوری ۱: اهداف سازمان می تواند مرتبط با محصولات و خدمات، سرمایه گذاری ها و رفتار سازمان با طرفهای ذینفع آن باشد.
یادآوری ۲: مفهوم محیط کسب و کار سازمان به همان اندازه که در سازمانهایی که در پی کسب منافع هستند، کاربرد دارد در سازمانهای غیرانتفاعی یا بخش خدمات عمومی نیز به کار میرود.
یادآوری ۳: شناخت زیرساخت می تواند به تعریف محیط کسب و کار سازمان کمک کند.
بهبود مداوم (مستمر): فعالیتی برای تقویت و ارتقای عملکرد می باشد.
یادآوری ۱: فرآیند تعیین اهداف و یافتن فرصت ها برای بهبود فرآیند مداومی است که از طریق استفاده از یافته های ممیزی و نتیجه گیری های ممیزی، تحلیل داده ها، بازنگری های مدیریت یا سایر طرق انجام می گیرد و عموما به اقدام اصلاحی یا اقدام پیشگیرانه منجر می گردد.
یادآوری ۲: این اصطلاح یکی از اصطلاحات مشترک و از تعاریف اصلی مربوط به استانداردهای سیستم مدیریت می باشد.
یادآوری ۳: این فعالیت می تواند تکرار شونده باشد یا به صورت منفرد موردی انجام شود.
فعالیت: کوچکترین مورد کاری مشخص شده در یک پروژه یا سازمان.
فرآیند: مجموعه ای از فعالیت های مرتبط به هم یا متعامل که جهت ارائه نتیجه مورد نظر، از دروندادها استفاده می کند.
یادآوری ۱: اینکه “نتایج مورد نظر” حاصل از یک فرایند، برونداد، محصول یا خدمت نامیده شود به مضمون مرجع مورد نظر بستگی دارد.
یادآوری ۲: دروندادهای یک فرآیند عموما بروندادهای سایر فرآیندها و بروندادهای یک فرآیند عموما دروندادهای سایر فرآیندها می باشند.
یادآوری ۳: مجموعه دو یا بیش از دو فرآیند مرتبط به هم و متعامل به صورت دنبال هم را نیز می توان به عنوان یک فرآیند نامید.
یادآوری ۴: فرآیندها در یک سازمان عموما طرح ریزی می شوند و تحت شرایط کنترل شده به اجرا در می آیند تا ارزش افزایی حاصل شود.
یادآوری ۵: فرآیندی که انطباق برونداد حاصل از آن را نتوان به سهولت یا به طور اقتصادی صحه گذاری کرد غالبا “فرآیند ویژه” نامیده می شود.
یادآوری ۶: این اصطلاح یکی از اصطلاحات مشترک و از تعاریف اصلی مربوط به استانداردهای سیستم مدیریت می باشد.
روش اجرایی: طریقه مشخص شده برای انجام یک فعالیت یا فرآیند .
برون سپاری کردن: ایجاد ترتیباتی که طبق آن یک سازمان بیرونی، بخشی از حوزه های کاری یا فرآیندهای سازمان را انجام میدهد.
یادآوری ۱: یک سازمان بیرونی، سازمانی خارج از دامنه شمول سیستم مدیریت است، هرچند که حوزه کاری با فرآیند برون سپاری شده در محدوده دامنه شمول باشد.
یادآوری ۲: این اصطلاح یکی از اصطلاحات مشترک و از تعاریف اصلی مربوط به استانداردهای سیستم مدیریت می باشد.
محیط کار: مجموعه ای از شرایطی که کار تحت آن انجام می شود.
یادآوری: شرایط می تواند شامل عوامل فیزیکی، اجتماعی، روانشناختی و زیست محیطی باشد (مانند دما، روشنایی، طرح های تقدیر از کارکنان، تنش شغلی و ترکیب مواد موجود در هوا).
خط مشی: مقاصد و جهت گیری یک سازمان آن گونه که رسما توسط مدیریت ارشد آن بیان شده است.
یادآوری: این اصطلاح یکی از اصطلاحات مشترک و از تعاریف اصلی مربوط به استانداردهای سیستم مدیریت می باشد.
چشم انداز: جایگاهی آرمانی که سازمان تمایل دارد به آن دست یابد، آنگونه که توسط مدیریت ارشد آن بیان شده است.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ استقرار الزامات سیستم مدیریت HSE
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)