• آموزش VIP
Phone: 09338413734
  • 0سبد خرید فروشگاه
سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای
  • خانه
    • پرتال
    • سایت متخصصین بهداشت و درمان
  • انجمن
  • وبلاگ
  • فروشگاه
    • سبد خرید
    • پرداخت
    • راهنمای خرید
    • دانلود محصولاتی که خریدم!
    • بازنشانی گذرواژه
  • تبلیغات
  • استخدام
    • ثبت روزمه
    • ثبت آگهی استخدام
    • نویسندگی
  • خدمات
    • سفارش ترجمه
  • ابزارهای آنلاین
    • ابزار حمل دستی بار
    • ابزارهای اندازه گیری صدا
    • ابزار سن و روشنایی
  • ورود یا ثبت نام
  • ▼خروج از حساب کاربری
    • ویرایش حساب کاربری
  • منو منو

خانه | سیستم های مدیریتی | سیستم مدیریت HSE | استقرار الزامات سیستم مدیریت HSE

طرح ریزی سیستم مدیریت HSE پیمانکاران

استقرار الزامات سیستم مدیریت HSE

نویسنده: Sirvan Sheikhiدسته بندی: سیستم مدیریت HSEلینک کوتاه: https://acgih.ir/?p=18015

استقرار الزامات سیستم مدیریت HSE

0 دیدگاه /در سیستم مدیریت HSE/توسط Sirvan Sheikhi/لینک کوتاه https://acgih.ir/?p=18015

استقرار الزامات سیستم مدیریت HSE

استقرار الزامات سیستم مدیریت HSE

 موضوعات:

  • پیاده سازی سیستم کنترل مستندات
  • سازماندهی نیروی انسانی و تعیین نقش ها و مسئولیت ها و شرح وظایف
  • طرح ریزی و استقرار سیستم مدیریت ریسک
  • طرح ریزی سیستم آموزش
  • طرح ریزی شرایط اضطراری
  • گزارش دهی و تحلیل حوادث
  • مدیریت و ارزیابی عملکرد
  • مدیریت تعمیرات و نگهدار
  • راه اندازی کمیته ی حفاظت فنی و بهداشت کار

این مطلب بروزرسانی شد و فایل مبانی استقرار سیستم مدیریت HSE-MS و پاورپوینت آموزش استقرار سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست(HSE-MS) به موضوعات زیر پیوست شدند:

مبانی استقرار سیستم مدیریت HSE-MS

  • هدف از ایجاد نظام مدیریت HSE
  • مزایای استقرار نظام مدیریت HSE
  • مراحل اجرایی استقرار نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست
  • استانداردهای عملکرد (عناصر اصلی) نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE
  • و …

آموزش استقرار سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE-MS)

  • درس 1 : تعاریف
  • درس 2 :درک سازمان و زمینه فعالیت آن-درک نیازهای کارکنان و طرف های ذینفع-دامنه کاربرد
  • درس 3 :  تعهد و رهبری در سیستم مدیریتHSE
  • درس 4: الزامات قانونی و سایر الزامات در سیستم مدیریت HSE
  • درس 6: کاربرد چرخه دمینگ در سیستم مدیریت HSE
  • درس 5: اطلاعات مستند در سیستم مدیریت HSE
  • درس 7: مدیریت ریسک و کنترل خطرات
  • درس 8 :  خط مشی سیستم مدیریت HSE
  • درس 9: تعیین اهداف و برنامه های مدیریت HSE
  • درس 10:  تامین منابع در سیستم مدیریت HSE
  • درس 11 : مدیریت منابع و سرمایه
  • درس 12:  مسئولیت، اختیارات و نقش های سازمانی در سیستم مدیریت HSE
  • درس 13: صلاحیت و شایستگی در سیستم مدیریت  HSE
  • درس 14:افزایش سطح آگاهی کارکنان در سیستم مدیریت  HSE
  • درس 15:مشارکت و مشاوره کارکنان در سیستم مدیریت HSE
  • درس 16: تشویق و تنبیه در سیستم مدیریت HSE
  • درس 17: مدیریت پیمانکاران-مدیریت برون سپاری
  • درس 18: ارتباطات در سیستم مدیریت HSE
  • درس 18: مدیریت تغییر
  • درس 19: پرمیت
  • درس 20: مدیریت شرایط اضطراری و بحران
  • درس 21: پایش شاخص های عملکرد HSE
  • درس 22: ارزیابی عملکرد از طریق بررسی گزارشات HSE
  • درس 23: شناسایی، اندازه گیری، ارزیابی و پایش عوامل زیان آور محیط کار
  • درس 24: شناسایی، اندازه گیری، ارزیابی و پایش آلاینده های محیط زیستی
  • درس 25: پایش سلامت کارکنان و معاینات طب کار
  • درس 26:  کالیبراسیون
  • درس 27: بررسی گواهی سلامت فنی تجهیزات و ماشین آلات
  • درس 28: ممیزی داخلی و خارجی سیستم مدیریت HSE
  • درس 29: بررسی رویداد ها
  • درس 30: ارزیابی انطباق
  • درس 31: عدم انطباق و اقدام اصلاحی
  • درس 32: بررسی مدیریت
  • درس 33: بهبود مستمر سیستم مدیریت HSE

1- پیاده سازی سیستم کنترل مستندات

با توجه به اینکه واحدهای مختلف مستقر در پروژه به طور معمول مسئولیت های معینی را بر عهده دارند مستندسازی ضمن تسهیل ارتباطات در داخل پروژه، به ایجاد حسی مسئولیت پذیری کمک کرده و امکان کنترل و بهبود عملکرد را فراهم می کند. مستندسازی در سیستم مدیریت بهداشت. ایمنی و محیط زیست به عنوان یکی از پایه های اصلی این سیستم مورد توجه قرار گرفته است و الزامات مشخصی را برای تهیه کنترل و نگهداری مستندات تعیین کرده است. به طوری که به منظور کنترل مستندات، با اختصاص کد به ھر مدرک می توان هویت منحصر به فرد برای آن در نظر گرفت. در صورت مستندسازی فرآیندهای سیستم، در هر زمان می توان از اجرای موثر و پیوسته آن اطمینان حاصل کرد، از این رو راه اندازی سیستم کنترل مستندات از ابتدایی ترین نیازهای برقراری سیستم مدیریت HSE در سازمان می باشد.

مجموعه اقدامات و مسئولیت هایی که در قلب سیستم کنترل مستندات وجود دارند عبارتند از:

  • ثبت خط مشی، اهداف و طرح های HSE
  • ثبت و اعلام نقش ها (وظایف) و مسئولیت ها
  • تشریح عناصر نظام مدیریت HSE و روابط بین آنها
  • تهیه سایر مستندات موجود که در ارتباط آنها با سیستم مورد نیاز بوده و همچنین تشریح ارتباط آنها با دیگر جنبه های سیستم
  • ثبت نتایج ارزیابی های HSE و مدیریت ریسک
  • ثبت قوانین و الزامات قانونی مرتبط با HSE
  • ثبت رویه ها و دستورالعمل های فعالیت ها و وظایف کلیدی در صورت نیاز
  • تشریح طرح مقابله با وضعیت اضطراری و مسئولیت ها، روش های مقابله با وقایع و موقعیت های بالقوه اضطراری

مستندات صحیح, کارایی سیستم مدیریت HSE را به روش های زیر گسترش خواهد داد:

  • کاتالیزه کردن اطلاعات برای جایی که آنها را مورد استفاده قرار می دهند و افرادی که به آن نیاز دارند
  • کمک به آگاهی نسبت به مسئولیت ها و انجام صحیح وظایف
  • اجتناب از ایجاد تک قطبی بودن و تراکم اطلاعات در دست افراد
  • کاهش زمان یادگیری برای انجام وظیفه ی جدید
  • به نمایش گذاردن وجود سیستم و روش های کاری

در شکل 1 مراحل کلی راه اندازی سیستم کنترل مستندات نشان داده شده است.

در زیر به برخی نکات که باید در راه اندازی فرایند کنترل مستندات به آنها توجه کرد اشاره شده است.

  • سازمان باید روش هایی برای کنترل مستندات نظام مدیریت بهداشت, ایمنی و محیط زیست ایجاد کرده و برقرار نگه دارد.
  • مستندات در فواصل زمانی معین و تعریف شده بازنگری و در صورت لزوم تجدید نظر شوند و تناسب آنها قبل از انتشار توسط افراد مجاز مورد تایید قرار گیرد.
  • نسخه های جاری مدارک در مکان های مورد نیاز قابل دسترسی باشد.
  • مدارک منسوخ به موقع از تمام محل های صادر کننده و استفاده کننده جمع آوری می شوند.
  • مستندات باید خوانا، به روز (دارای تاریخ) با مشخصات کامل, شماره گذاری شده ( دارای شماره ی ویرایش) و با روش منظم نگهداری و برای یک دوره زمانی معین حفظ شود.
  • خط مشی ها و مسئولیت های مربوط به به اصلاح و تغییر مدارک و قابل دسترس بودن آنها برای کارکنان, پیمانکاران, ارگان های دولتی و عموم باید کاملا مشخص شده باشد.

در شکل 2 نمونه ای از روش های کدگذاری مستندات ارائه شده است.

2- طرح ریزی و استقرار سیستم مدیریت ریسک

مدیریت ریسک به عنوان قلب سیستم مدیریت بهداشت. ایمنی و محیط زیست شناخته می شود.

روشها و ابزارهای متنوعی در خصوص شناسایی و ارزیابی خطرات در صنایع و مشاغل مختلف وجود دارند که هر یک با توجه به نوع کار، شرایط کار و کارگر و همچنین میزان ریسک پروژه، نتایج گوناگونی را در اختیار کارشناسان HSE قرار می دهند.

ارزیابی و مدیریت ریسک با استفاده از رویکردی، پنج مرحله ای، تلاش دارد از طریق شناسایی، اولویت بندی و کاهش خطرات، نرخ حوادث شغلی را تا حد معقول و قابل قبول کاهش دهد. این مراحل عبارتند از:

1.2- شناسایی خطرات: روش ها و ابزارهایی که به منظور شناسایی خطرات در پروژه های عمرانی مورد استفاده هستند عبارتند از:

  • بازرسی ها در سایت
  • مطالعه نقشه ها
  • استفاده از چک لیست های متنوع (چک لیست حریق، آشپزخانه, ایمنی برق و …)
  • استفاده از تکنیک HAZID
  • استفاده از نظرات افراد با تجربه
  • بررسی فهرست حوادث مشابه در پروژه های مشابه
  • مراجعه به استانداردها و دستورالعمل های HSE مرتبط با پروژه های عمرانی

2.2- ارزیابی اثرات خطرات بر انسان سرمایه و محیط زیست: فرآیند کلی برآورد ابعاد و گستردگی ریسک و تصمیم بر سر این موضوع که آیا ریسک قابل قبول می باشد یا خیر را فرایند تعیین یا ارزیابی ریسک می نامند. استفاده از روش های تحلیلی و آنالیز خطرات شناسایی شده، بسته به نوع پروژه و میزان حساسیت آن متنوع خواهد بود. تکنیک های ارزیابی خطرات به سه دسته کلی کیفی، نیمه کمی و کمی تقسیم می شود. هرچه خطرات شناسایی شده حساس تر و احتمال بروز حوادث بیشتر باشد، استفاده از تکنیک های کمی بیشتر شده و نتایج  حاصل دقیق تر خواهد بود.

از انواع روش های ارزیابی (متدهای ارزیابی) عبارتند از:

  • تجزیه و تحلیل عوامل شکست و آثار آن
  • آنالیز خطرات شغلی (JHA)
  • روش ویلیام فاین
  • روش WHAT IF
  • متدولوژی Bow-Tie

3.2-ثبت خطرات: ثبت تمامی خطرات شغلی، به متخصصین HSE در امر اولویت بندی و اختصاص دادن منابع به خطرات کمک خواهد کرد. از این رو توصیه می شود تمامی خطرات به همراه نتایج ارزیابی ریسک مربوط به آنها در فرم های مخصوصی ثبت شوند تا در صورت نیاز به راحتی قابل پیگیری باشند. شکلی زیر نشان دهنده ی یک نمونه فرم تکمیل شده ی ارزیابی ریسک می باشد.

4.2 -تعیین اهداف و معیارهای اجرا: شاخص معیارها و کلیه ی ابزار مورد استفاده به منظور مدیریت موثر خطرات باید به طور شفاف مشخص و مدون شده باشند

5.2-اقدامات کنترلی ریسک: مهمترین روش به منظور کاهش سطح ریسک خطرات به ترتیب عبارتند از:

  • حذف خطرات
  • جایگزینی
  • اقدامات مهندسی
  • اقدامات مدیریتی
  • استفاده از تجهیزات حفاظت فردی

در انتخاب مناسب ترین گزینه ها در خصوص اقدامات کنترلی, مهمترین نکته, رعایت اصل «ALARP» می باشد. طبق این اصل متخصصین HSE باید اقدامات کنترل ریسک را با توجه به معقول بودن و منطقی بودن گزینه موجود انتخاب نمایند. به این معنا که ریسک مربوط به هر خطر باید تا حدی کاهش یابد که از لحاظ هزینه و سایر منابع برای سازمان توجیه پذیر باشد. البته باید توجه داشت خطراتی که مقدار ریسک آنها در محدوده غیر قابل تحمیل است, شامل این اصل نبوده و باید با صرف منابع مورد نیاز, نسبت به خارج کردن آنها از محدوده غیرقابل تحمل اقدام کرد.

در بروزرسانی دوم فایل «مدل استقرار سیستم مدیریت HSE در صنعت ساختمان سازی» پیوست شد

ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید:

برای دیدن لینک دانلود در سایت ثبت نام و اکانت خود را ویژه کنید
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...

 

حجم: 9.5 MB فرمت: PDF & PPT آموزش فعال کردن اکانت ویژه (VIP)

هر گونه سوالی در رابطه با استقرار الزامات سیستم مدیریت HSE داشتید در نظرات ثبت کنید تا بررسی شود.

 

مطالب مرتبط:

  1. طرح ریزی سیستم مدیریت HSE پیمانکاران
  2. مهندسی فرهنگ در سیستم مدیریت HSE
  3. راهنمایی ایجاد و برقراری سیستم مدیریت سلامت, ایمنی و محیط زیست (HSE)
  4. اصول, مبانی و ملزومات سیستم مدیریت بهداشت, ایمنی و محیط زیست (HSE MS)
برچسب ها: پیاده سازی سیستم کنترل مستنداتسازماندهی نیروی انسانی و تعیین نقشها و مسئولیت ها و شرح وظایفطرح ریزی سیستم آموزشطرح ریزی شرایط اضطراریطرح ریزی و استقرار سیستم مدیریت ریسکگزارش دهی و تحلیل حوادثمدیریت تعمیرات و نگهدارمدیریت و ارزیابی عملکرد
4.5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک این مطلب
  • اشتراک در Facebook
  • اشتراک در Twitter
  • Share on WhatsApp
  • اشتراک در LinkedIn
  • اشتراک در Reddit
  • اشتراک با ایمیل
https://acgih.ir/wp-content/uploads/2017/03/طرح-ریزی-سیستم-مدیریت-HSE-پیمانکاران.jpg 460 700 Sirvan Sheikhi https://acgih.ir/wp-content/uploads/2019/12/lego.png Sirvan Sheikhi2020-07-21 11:50:342021-04-10 19:37:08استقرار الزامات سیستم مدیریت HSE
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

ورود
عضویت

دسته‌ها

آخرین کاربران Vip

  • آواتار کاربران saeed ghapanvari
  • آواتار کاربران ALI SOLTANI
  • آواتار کاربران MEHDI.SHEKARCHIAN
  • آواتار کاربران alizadeh.asadallah
  • آواتار کاربران Alirostami
  • آواتار کاربران ramin5171
  • آواتار کاربران Sajjad Ghasemi
  • آواتار کاربران Amirali_sh76
  • آواتار کاربران mtaria55
  • آواتار کاربران 9712901003

تعداد کل کاربران ویژه: 11558

تبلیغات متنی

  • 1000 نکته کنکوری + خلاصه جزوات ارشد بهداشت حرفه ای
  • جزوات و سوالات تستی آزمون استخدامی
  • اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار
  • تبلیغات شما در این مکان

درباره ما:

سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای در سال 1391 راه اندازه شد و با ارائه خدماتی همچون نوشتن و ترجمه مقالات تخصصی, مشاوره و … توانست بعنوان مرجع, برای دانشجویان و دانش آموختگان این رشته شناخته شود و همواره سعی می کند که با بکار بردن بروز ترین متدها رضایت مشتریان و کاربران محترم را فراهم کند.

عضویت در خبرنامه - تعداد افراد مشترک تعداد افراد فید برنر
  • نماد اعتماد الکترونیکی 2 ستاره
  • samandehi
قبلیبعدی
12
  • 09338413734
  • آ.غ - بوکان - خیابان سردار عزیزخان، کافی نت و نوشت افزار کالج
تمام حقوق مادی و معنوی برای دانشجویان بهداشت حرفه ای محفوظ است
  • ارسال مطلب
  • ارتباط با ما
  • درباره ما و قوانین سایت
رفتن به بالا
  • ورود
  • عضویت

فراموشی رمز عبور؟

به جامعه 45122 نفری مهندسین سایت بپیوندید
:معادله را حل کنید − =
هر مشکلی در فرایند ثبت نام داشتید از طریق پیامک به شماره 09338413734 اطلاع دهید. (از مرورگرهای کروم و موزیلا استفاده کنید)

رمزتان را فراموش کرده اید؟ لطفا ایمیلتان را وارد کنید تا لینک بازیابی رمز را برایتان بفرستیم. ایمیل بازیابی معمولا به پوشه SPAM فرستاده می شود.

:معادله را حل کنید − =

برگشت برای ورود به سایت