ارگونومی و عوامل انسانی در هوش مصنوعی و مراقبت های بهداشتی
ارگونومی و عوامل انسانی در هوش مصنوعی و مراقبت های بهداشتی
ارگونومی و عوامل انسانی در هوش مصنوعی و مراقبت های بهداشتی
فرمت: pdf تعداد صفحات: 48
تهیه کنندگان:
فاطمه علی اکبری
فاطمه علی بیگیان
آتوسا رضایی
حانیه عبدی
فهرست:
- پیشگفتار
- خلاصه راهنما
- هوش مصنوعی در حوزه سلامت
- استفاده از هوش مصنوعی توسط سیاست گذاران
- هوش مصنوعی در همه زمینه های مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد و تشخیص ها پیشرو هستند
- کمک دولت بریتانیا به نوآوری های هوش مصنوعی
- چالش واقعی هوش مصنوعی ادغام با واقعیت بالینی است
- ارگونومی و عوامل انسانی
- عوامل انسانی و ارگونومی دیدگاهی سیستمی دارد
- واحد تجزیه و تحلیل گسترده تر از فناوری است
- HF/E بر طراحی انسان محور، طراحی مشترک و تولید مشترک سیستم ها تأکید دارد
- سطوح اتوماسیون (خودکار شدن)
- استفاده از هوش مصنوعی چالش های قدیمی و جدید را ایجاد می کند
- گزینه های مختلفی جهت تعبیه هوش مصنوعی در سیر تیم های بالینی
- نقش ارگونومی و عوامل انسانی در هوش مصنوعی و مراقبت های بهداشتی
- آگاهی موقعیتی
- بارکاری
- دستگیر اتوماسیون
- تشریح و اعتماد
- مراقبت های بهداشتی
- آموزش
- ارتباط میان بیماران و کارکنان
- مسائل اخلاقی
- نتیجه گیری
- منابع
این راهنما هشت عامل کلیدی انسانی و اصولی و نیز روشهای ارگونومی و عوامل انسانی ( HF/E ) مرتبط با طراحی و استفاده از هوش مصنوعی (AI) در مراقبت های بهداشتی را تشریح می کند.
این هشت اصل ارگونومی و عوامل انسانی را می توان جهت بهره گیری از تجربیات دیگران و خود، در زمینه هوش مصنوعی، به عنوان توسعه دهنده فناوری، کاربر، تنظیم کننده یا سرمایه گذار مورد استفاده قرار داد. هدف از بهره گیری هوش مصنوعی، افزایش آگاهی از نقش افرادی است که از آن استفاده می کنند و یا تحت تأثیر آن قرار می گیرند. به طور کلی، هوش مصنوعی به عنوان گامی از فناوری اطلاعات، جهت رفع چالش های مراقبت های بهداشتی استفاده می شود. اگر هوش مصنوعی به خوبی مورد استفاده قرار گیرد، می تواند در تصمیم گیری پزشکان و پیش بینی های آنها با هدف بهبود ناکارآمدی در مدیریت فرآیندهای مراقبتی استفاده کرد و یا حتی ممکن است نحوه ارائه و دسترسی به مراقبت را به طور اساسی با بهره گیری از آن تغییر داد.
دستگاه های تشخیصی پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی پیشرو هستند؛ به عنوان مثال، برنامه های هوش مصنوعی که تصاویر رادیولوژیکی را برای شناسایی ذات الریه یا تشخیص 19-COVID از سایر انواع عفونت های قفسه سینه تفسیر می۔ کنند، جزو این دسته می باشند. نمونه های دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی شامل استفاده از چت بات های رو به روی بیمار، برنامه های بهداشت روانی، تریاژ آمبولانس، تشخیص و پیش آگهی سپس، برنامه های درمانی بیمار، برنامه ریزی منابع، فعالیت های بهبود کیفیت و حتی توسعه واکسن های 19-COVID است. راهنما حال حاضر شامل هشت عامل کلیدی انسانی است که اصول و روش های اصولی ارگونومی و عوامل انسانی (HF/E) مرتبط با طراحی و استفاده از هوش مصنوعی (AI) در مراقبت های بهداشتی را تشریح می کند.
با این حال، استفاده از هوش مصنوعی جهت بهبود کارایی سیستم های بهداشتی و افزایش ایمنی بیمار، تجربیات بیمار و رفاه کارکنان با تمرکز بر فناوری میان مردم و هوش مصنوعی (“انسان در مقابل ماشین”) می باشد و به نوعی با استفاده از شواهد محدود از هوش مصنوعی در استفاده در دنیای واقعی مشهود می گردد. به احتمال زیاد هنگامی که الگوریتم ها و اصولی خاص در سیستم های مراقبت های بهداشتی، جهت ارائه خدمات توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی و سایر فناوری ها ارائه شود، چالش های واقعی ای را در ارتباط با هوش مصنوعی به وجود می آورد. عموما” در چنین سطحی از سیستم های بهداشتی، چالش های مرتبط با ارگونومی و عوامل انسانی مطرح می شود.
بنابراین با توجه به موارد ذکر شده، درک اصول عوامل انسانی و ارگونومی بسیار مهم است. به طور کلی ارگونومی و عوامل انسانی یک رشته علمی است که به طراحی سیستم های اجتماعی – فنی برای بهبود عملکرد کلی سیستم، ایمنی و رفاه مردم توجه دارد. از این منظر، HF/E نظریه ها و روش هایی را برای حمایت از طراحی های نوین و استفاده از هوش مصنوعی ارائه می دهد.
طراحان و توسعه دهندگان هوش مصنوعی، افرادی هستند که مسئولیت تهیه برنامه های هوش مصنوعی را دارند؛ تنظیم کننده ها و نهادهایی که هزینه تحقیق و توسعه را تأمین می کنند، باید از دیدگاه فناوری محور فراتر رفته و از سوی دیگر، از منظر سیستم به هوش مصنوعی نزدیک شوند؛ بدین معنا که در طراحی ها، از ابتدا باید تعاملات را در نظر بگیرند. در شکل 1، بهره گیری از هوش مصنوعی به عنوان سیستم های بالینی نشان داده شده است. این فعالیت ها باید با آموزش و حمایت از ارگونومی و عوامل انسانی، که متخصصان و سازمان های مراقبت های بهداشتی می توانند از آن استفاده کنند، پشتیبانی شود. چشم انداز مؤسسه ارگونومی و عوامل انسانی و شرکای ملی و بین المللی آن این است که آگاهی بیشتر و کاربرد مؤثر نظریه ها و رویکردهای ارگونومی و عوامل انسانی در عمل، عوامل کلیدی ای جهت حصول موفقیت آمیز هوش مصنوعی در سیستم های بهداشتی هستند. هدف این راهنما، بحث در مورد نقش اندک و کم، ولی مهم افراد در طراحی و استفاده از هوش مصنوعی مراقبتهای بهداشتی است؛ زیرا تمامی ذینفعان در بخش سلامت باید برای پیشبرد همکاری با یکدیگر همکاری کنند. پروژه مراقبت های بهداشتی و هوش مصنوعی، مقدمه ای جامع بر نقش ارگونومی و عوامل انسانی و همچنین ارائه راهنمای نحوه تمرین اصول ارگونومی و عوامل انسانی است.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ چک پوینت های ارگونومی در کار مراقبت های بهداشتی
⇐ بررسی تاثیر ارگونومی محیطی (صدا و نور و گرما و …) بر عملکرد و کارایی کارکنان
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)