ارگونومی و استفاده کودک از تکنولوژی در خانه
ارگونومی و استفاده کودک از تکنولوژی در خانه
فرمت: WORD تعداد صفحات: 32
فهرست:
- مقدمه
- تکنولوژی در خانه کودکان
- موسیقی
- تلویزیون
- عوامل فیزیکی در هنگام تماشای تلویزیون
- ارتباطات شخصی
- فعالیت های تفریحی
- بینایی
- جوانب فیزیکی کامپیوترهای خانگی
- مکان کامپیوترهای خانگی
- صندلی ها
- ارتفاع میز (میز تحریر)
- صفحه کلید
- موس و دیگر دستگاه های ورودی
- مانیتور
- خلاصه ای از پارامترهای فیزیکی کامپیوترهای خانگی
- آماده کرن ایستگاه کاری برای کودک
- دستگاه های قابل حمل
- لپ تاپ ها
- دستگاه های محاسباتی قابل حمل
- بازی های الکترونیکی
- بازی های ویدئویی یا تلویزیونی
- بازی های کامپیوتری
- بازی های قابل حمل
- خلاصه ای از بازی های الکترونیکی
- نتیجه گیری
- تقدیر و تشکر
- منابع
مقدمه
امروزه در بسیاری از نقاط دنیا، تکنولوژی فرزندان ما را احاطه کرده است. نوزادان از زمانی که در آغوش والدین خود هستند به تماشای تلویزیون می پردازند و زمانی که بزرگتر شدند به بازی های الکترونیکی مشغول می شوند، نوجوانان از طریق ایمیل با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، و دانش آموزان با استفاده از لپ تاپ خود و از طریق اینترنت تکالیف و مشق شب خود را برای معلمان ارسال می کنند (شکل 1 و 2).
در مورد اثرات بلند مدت و کوتاه مدتِ مواجهه کودکان با عوامل خطر ارگونومیک مربوط به استفاده از فناوری هایی مانند کامپیوتر، بازی های ویدئویی، تلفن همراه، پخش کننده های MP3 بر رشد فیزیکی و شناختی (ادراکی) کودک اطلاعات چندانی در دسترس نیست. تحقیقاتی که در مورد نحوه استفاده کودکان از فناوری در خانه انجام شده اند (مثل کامینگز و کرات، 2002؛ سوبرامانیام و همکاران، 2001؛ ساترلند و همکاران، 2000) به ارزیابی اثرات فیزیکی نپرداخته اند.
![]() شکل 1: (عکاسی ارسی پاتر) شکل 2: (عکاسی ارسی پاتر) |
|
اگر چه برخی بر این باورند که کودکان از وجود فناوری در خانه بهره مند می شوند،* اما برخی دیگر می ترسند که تماس بیش از حد در سنین پایین ممکن است به کودک آسیب برساند. برخی می ترسند استفاده از فناوری ممکن است مهارت های ارتباطی و تعاملی کودکان را مختل سازد، حال آن که طرفداران آن مدعی هستند که فقط مهارت ها فرق می کند.
احتمالا حقیقت جایی در این بین است؛ شاید راه حل کلیدی، محدود کردن میزان تماس کودکان و نیز برنامه هایی که می بینند، و نظارت بر (و تشویق) تعاملات اجتماعی آنها باشد. اگر چه کم کردن میزان تماس پاسخ مناسبی برای از بین بردن اثرات عوامل استرس زا فیزیکی نیست، اما به کاهش اثرات سوء وضع اندامی مانند نگه داشتن بازوی دور از پهلو (شکل 1) یا چرخیدن برای مشاهده مانیتور و استفاده از صفحه کلید (شکل 2) کمک می کند. |
*فناوری در خانه شامل تلویزیون، کامپیوتر، دستگاه های دستی، و بازی های الکترونیکی می شود.
یکی از دلایلی که ما اطلاعات چندانی در مورد تاثیر استفاده کودکان از تکنولوژی در خانه نداریم این است که بیشتر مطالعات انجام شده بر روی بزرگسالان بوده است. با تغییر فناوری، چالش های اطراف ما نیز تغییر می کند. علاوه بر این، مطالعات اپیدمیولوژیک تا به امروز این اجازه را به ما نداده اند تا روابط “علت و معلولی” اختلالات اسکلتی عضلانی کودکان را بررسی کنیم.
ما هنوز نمی دانیم که چه تعداد از کودکان به اختلالات اسکلتی عضلانی مبتلا هستند. بررسی تحقیقات نشان می دهد که کودکان زیاد کمر درد دارند، اما علل و معنای این درد معلوم نیست (بالاگ و همکاران، 2003). در تحقیقات “ارتباط آماری معناداری بین استفاده از کامپیوتر و نشانه های فیزیکی و یا سندرم های بالینی” نشان داده نشده است (گیلسپی، 2002).
نمی دانیم چگونه استفاده از تکنولوژی بر حال و آینده کودکان ما تاثیر می گذارد (جدول 1). همچنین از تاثیر آن بر سلامت جوامع توسعه یافته و نیروی کار آینده اطلاعی نداریم. برای شناسایی روند و دفع عواقب نامطلوب به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.
در این بخش راهنمایی هایی را در بردارد که به والدین، سیاست گذاران، و کودکان کمک می کند از فناوری موجود در خانه بهره ببرند. همچنین به برخی از فعالیت های خانواده در خارج از خانه، مانند استفاده از تلفن همراه و یا تماشای تلویزیون در یک وسیله نقلیه اشاره می شود.
جدول 1 تجزیه و تحلیل تاثیر فناوری بر کودکان ما را ملزم می دارد تا عوامل فیزیکی، اجتماعی، روانشناختی، و محیطی را نظر بگیریم |
|
عوامل فیزیکی |
اختلالات اسکلتی عضلانی از پیش موجود (MSDS)، سن، جنس، قد، و سطح فعالیت بدنی |
عوامل روانشناختی |
توجه مستمر، اضطراب کامپیوتر، درونی سازی، و کنترل |
عوامل اجتماعی |
وضعیت اقتصادی اجتماعی، این می تواندبه میزان تماس و دسترسی کودک به فناوری، به مدرسه ای که می روند، فناوری های قابل دسترس، و موارد انتخابی موجود برای اوقات فراغت ارتباط داشته باشد |
عوامل محیطی |
جنبه های فیزیکی (وضع ایستگاه کاری)، جنبه های فعالیت (فرکانس، مدت، نوع تکنولوژی و هدف)، و جنبه های اجتماعی (کار به تنهایی و یا با دیگران) |
برخی از محققان سعی می کنند با استفاده از مدل های علمی به رابطه پیچیده بین عوامل خطر اسکلتی عضلانی و علائم آن در بزرگسالان پی ببرند. این مدل ها برای بزرگسالان مناسب نبوده و ممکن است برای کودکان هم صدق نکند چرا که توانایی های شناختی و فیزیکی کودکان بسیار متفاوت از بزرگسالان است.
بدیهی است مدل هایی که به بررسی اثرات بر روی کودکان و محیط زیست آنها می پردازند باید بسیار پیچیده باشند. تلاش برای شناسایی روابط علی دقیق در خصوص خطرات مربوط به استفاده کودکان از فناوری بسیار پراکنده می باشد چرا که فناوری روز به روز تغییر می کند و کودکان نیز بزرگ می شوند. |
منبع: برگرفته از هریس، استراکر، پولاک، و ترینیداد (2002)
این مطلب بروزرسانی شد و فایل ارگونومی و تکنولوژی پیوست شد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ ارگونومی کودکان در امنیت وسایل بازی
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)