ارگونومی در دوران کرونا
ارگونومی در دوران کرونا
ارگونومی در دوران کرونا
تهیه و تنظیم: فاطمه علی اکبری – کارشناس مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اراک
امروزه نیروی انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه سازمان، با مسائل و مشکلات عدیده ای روبرو است و کارشناسان مدیریت و روان شناسان سازمانی می توانند با توجه به عوامل مؤثر بر تأثیر کارایی انسان بیفزایند و از نقش عوامل منفی بکاهند.
همه گیری بیماریهای عفونی مختلف مانند آنفولانزای مرغی، SARS ،MERS و کووید-۱۹ در طول سالها یکی از علل اصلی تهدید کننده سلامت انسانها بوده اند. این بیماریها برای نظام سلامت هر کشور فراتر از تهدید بوده و سبب نرخ بالای مرگ و میر، حوادث اضطراری و عملکرد نامناسب سیستم پزشکی، به ویژه در بخش مراقبت های بهداشتی و کارکنان درمانی شده است.
در یازدهم مارس، سازمان جهانی بهداشت (WHO) شیوع ویروس کرونا را به عنوان یک بیماری همه گیر توصیف کرد و از دولت های سراسر جهان خواست تا این مسئله را جدی بگیرند و با اقدامات جدی، برای موج اول ناشی از اثرات ویروس کرونا بر بهداشت عمومی آماده شوند، که یکی از این اقدامات، تعطیلی سراسری در بسیاری از کشورها بود.
با شروع اقدامات مربوط به تعطیلی یا ماندن در خانه، به بخش بزرگی از نیروی کار دستور داده شد که در خانه بمانند و از راه دور به کار خود ادامه دهند، سازمان هایی که قبلا با دورکاری آشنا بودند و همچنین سازمان هایی که قبلا کار دورکاری را تجربه نکرده بودند، کارمندان خود را به خانه فرستادند و شرایط را برای گسترده ترین آزمایش دورکاری از راه دور در تاریخ ایجاد کردند. این همه گیری جهانی قطعا سازگاری و تطبیق روش های دورکاری توسط کارفرمایان سرعت بخشید.
در سناریویی مانند همه گیری کووید-۱۹، دورکاری خود را به عنوان یک بخش مهم در تجارت را به اثبات رساند، در حالی که در شرایط عادی مزایای آن شامل کاهش زمان رفت و آمد، افزایش فرصت کارمندان برای تمرکز بر وظایف کاری خود به دور از عوامل مخل تمرکز در کار است. همچنین، دورکاری فرصتی مناسب جهت ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی است. دورکاری فرصتی را برای برنامه ای انعطاف پذیر تر برای کارمندان و آزادی در فعالیت کاری در مکانی دیگر و به دور از حضور کارفرما فراهم می کند، گر چه ممکن است خطراتی مانند انزوا (خصوصا برای افرادی که تنها زندگی می کنند) و قطع ارتباط با همکاران را داشته باشد که پیش بینی و جلوگیری از آنها است.
درحالی که شیوع کووید-۱۹ همچنان در سراسر جهان گسترش می یابد، تأثیر آن بر بازارهای کار گسترده است و در درجات مختلف بر اکثر مردم تأثیر می گذارد. برای بسیاری از کارمندان، ایجاد اقدامات فاصله فیزیکی، قرنطینه کردن و محدودیت های مربوط برای مسطح کردن منحنی عفونت ها عواقب ناگواری را به همراه داشته است، از جمله تعلیق اجباری با مدت نامعلوم، ناراحتی، کاهش ساعات کار و دستمزد، اخراج و از دست دادن شغل و همچنین تعطیلی کامل مشاغل. با این وجود، برای یک بخش قابل توجه از جمعیت شاغل، این همه گیری منجر به افزایش ناگهانی حجم کار و همچنین تغییرات عمده ای در تنظیمات کاری و شرایط کار، مانند دورکاری یا کار کوتاه مدت شده است.
تحقیقات در زمینه کار از راه دور به طور مکرر نشان داده است که کارکنانی که در خانه کار می کنند، ساعات بیشتری از زمانی که در محل کار کارفرما هستند، کار می کنند. بخشی از این امر به این دلیل است که زمان رفت و آمد به محل کار با فعالیت های کاری جایگزین می شود و همچنین به دلیل تغییر در روال کار و محو مرزهای بین کار با حقوق و زندگی شخصی می باشد. به طور کلی دورکاری می تواند منجر به افزایش ساعات کار و همچنین بیشتر در عصرها و آخر هفته شود.
تحقیقات خاص در مورد ساعات کار کارمندان شاغل در خانه به دلیل همه گیری جهانی کووید-۱۹ همچنین نشان داده است که کارمندان در خانه ساعات بیشتری را در نظر می گیرند، زیرا ۳۸ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که احتمال بیشتری برای کار در ساعات بیشتری دارند.
آن دسته از کارمندانی که در خانه صاحب فرزند یا افراد تحت تکفل هستند، باید با اضافه کردن کار خود در صبح زود یا با کار تا دیروقت در شب، وقت بیشتری را در طول روز برای انجام کار پیدا کنند. روز کاری به بخش های کوچکتر، با تعطیلاتی برای مراقبت از کودکان، کارهای خانه، تحصیل در خانه و غیره اختصاص میابد.
وضعیت دورکاری اجباری حتی برای با تجربه ترین سازمان ها و کارمندان نیز چالش برانگیز است. این اغلب به این معنی است که کارمندان باید خود را با ابزارهای جدید یا مختلف فن آوری آشنا کنند و همچنین به روش دیگری برای سازماندهی کار روی می آورند که تا حدی توضیح می دهد که چرا بسیاری از افراد برای سازگاری با این واقعیت جدید ساعت های طولانی تری را درگیر می کنند. بنابراین شیوه های مدیریت باید متناسب با شرایط از جمله اولویت بندی، حجم کار، وظایف و مهلت های تعیین شده تنظیم شود.
تمرکز بر مدیریت عملکرد:
یکی از مهم ترین منابع استرس برای هر مدیر دورکاری، حفظ عملکرد تیم و انجام تعهدات نسبت به ذینفعان و مشتریان است. برای تأثیرگذار بودن، دورکاری باید مبتنی بر گفتگو و همکاری بین مدیریت و کارمندان باشد. بهترین روش برای مدیریت پرسنل دورکار از طریق فرایندی به نام مدیریت توسط نتایج است که به موجب آن هر دو مدیر و کارمند در مورد مکانیزم مشترک اندازه گیری بهره وری به توافق می رسند. این امر هنگامی که کار از راه دور اجباری باشد و به صورت تمام وقت رخ دهد از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. مطالعات نشان میدهد که بهترین روش برای مدیریت پرسنل دور کار از طریق فرایندی به نام مدیریت توسط نتایج است که به موجب آن هر دو مدیر و کارمند در مورد مکانیزم مشترک اندازه گیری بهره وری به توافق می رسند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
منبع: فصلنامه علمی-اجتماعی ارگونومی
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)