ارگونومی خوب با اقتصاد خوب
ارگونومی خوب با اقتصاد خوب
ارگونومی خوب با اقتصاد خوب
فرمت: PDF تعداد صفحات: 15
داستان زیر نشان دهنده ارزش فرایند ارگونومی در محیط کار است. مطالب زیر در مورد کارگری است که پس از حضور در کلاس ارگونومی متقاعد شده است که بدون صرف هزینه می توان یک فعالیت دردآور را حذف نمود و از لحاظ صرفه جویی در زمان، زمان مورد نیاز یک وظیفه شغلی را تا ۹۰٪ کاهش داد.
مکانیک وسیله نقلیه
این شرکت، یک شرکت توزیع و پخش بوده که دارای یک مرکز تعمیرات بزرگ است. همه ساله بعضی از کامیون های قدیمی پاکسازی، تعمیر و فروخته می شوند. شغل این کارگر تمیز کردن سطح کامیون ها بوده که با مقدار زیادی آگهی پوشش داده شده است. فرایند کار به این صورت می باشد که کارگر با استفاده از یک تیغ کوچک سطح مورد نظر را تمیز می کند. معمولا یک تا ۲ روز طول می کشد تا یک کامیون بطور کامل تمیز گردد. این وظیفه شغلی خیلی رایج نیست و از گذشته به فردی ارجاع می گردید که پایین ترین رده شغلی را داشت.
شانه دردناک
یک روز صبح به کارگری گفته شد یکسری از کامیون ها را پاک کند. پس از پایان کار او تقریبا یک کامیون را پاک کرده بود. در حدود ظهر او در ناحیه شانه و دست احساس درد می کرد. او به کارهایی که برای او چیده شده بود توجه کرد و مشخص گردید که او ۱۹ کامیون دیگر را باید پاک کند او قصد داشت که طی یک ماه همه آنها را پاک کند.
سپس او کلاس ارگونومی را به خاطر آورد: «مدرس ارگونومی گفت: اگر مشکلی داشتیم باید به سرپرست خود بگوییم» بنابراین او مسئول کمیته ایمنی را دید، وی ناظر اتحادیه در مورد تسهیلات بود و فردی بود که من (نویسنده) قبلا با وی در زمینه دیگری کار کرده بودم.
بارش افکار
سرپرست کمیته ایمنی که به خوبی با این وظیفه شغلی آشنا بود گفت: «خوب، مدرس ارگونومی گفت که مهمترین چیز فکر کردن است» بنابراین هر دوی آنها به محدوده ای رفتند که عملیات پاکسازی کامیون ها انجام می گرفت و شروع به همفکری کردند. پس از مدتی یکی از آنها پیشنهاد داد که با استفاده از شستشوی تحت فشار (که معمولا برای شستن کامیون ها استفاده می شود) می توان آگهی های روی کامیون ها را جدا کرد. بنابراین با استفاده از آب گرم به مدت چند دقیقه آب را با فشار به سمت بدنه کامیون گرفتند بعد از آن با تعجب دیدند که به آسانی میتوان آگهی های روی کامیون را جدا کرد.
زمان مورد نیاز پاک کردن هر کامیون از یک تا دو روز برای هر کامیون به یک تا دو ساعت تقلیل یافت. پیدا کردن این راه حل هزینه ای در برنداشت و با توجه به اینکه امکانات شستشوی تحت فشار قبلا فراهم بود این کار بدون هیچ هزینه ای صورت گرفته است.
تفکر خوب است.
به نظر من، این داستان بیانگر یک داستان موفقیت ارگونومی ایده آل است: این راه حل مشکلی را که باعث آسیب به کارگر میشد حل نمود. در نتیجه این اقدام بازده ی بیشتری حاصل گردید. کارکنان خود می توانند چنین روش هایی را اتخاذ کنند و در نتیجه هزینه ای در برندارد. تمام آن چیزی که مورد نیاز است این است که افراد یاد بگیرند که با این طرز تفکر که “همواره کار به همین صورت انجام می گیرد” مقابله کنند.
چگونه می توان دریافت که ارگونومی احساس بهتری از تجارت فراهم می کند.
بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند که ارگونومی سربار کسب و تجارت است. بخشی از تاریخ توصیفی ارگونومی نشان میدهد که به دلایل قانونی و قضایی ارگونومی شفافیت بیشتری در تجارت و صنایع یافته است، در ابتدا بسیاری از مدیران مجبور به صرف میلیون ها دلار هزینه شدند که علت آن مشکلات مرتبط با عدم توجه به ارگونومی بود،
واقعیت این است که ارگونومی برای تجارت بسیار مفید می باشد. مطمئنا نمی توان ادعا کرد که همه مشکلات راه حل ارگونومیکی دارد و یا در همه موارد از لحاظ هزینه و فایده باصرفه است. ارگونومی یک ابزار حل مسئله است که سازمان ها می توانند از آن بهره مند شوند و شبیه هر ابزار دیگری کاربردها و نقطه ضعف هایی دارد. اما واقعیت امر این است که مفهوم ارگونومی می تواند به شما کمک کند تا در هزینه های خود صرفه جویی کنید.
يافتن بینش تازه با داشتن عینک ارگونومی
یکی از بزرگترین ارزشهای ارگونومی این است که سبب می شود افراد وادار به تفکر شوند که این امر باعث ارتقاء نوآوری و ابتکار می شود. ما می توانیم با تکیه بر تفکر ارگونومی، دیدگاه جدیدی نسبت به محیط کار و محصولات نهایی آن پیدا کنیم. ما در ابتدا بدنبال یافتن پاسخ این سوال هستیم که چگونه ابزار یا فرایندهای تولید باید طراحی شوند تا با انسان سازگاری بیشتری داشته باشند. در نهایت این تفکر منجر به دیدگاه های جدید نسبت به مشکلات قدیمی می شود. ارگونومی می تواند به عنوان منبع ارزشمندی جهت نوآوری مطرح باشد.
از طریق داشتن دید ارگونومی، ما می توانیم مشکلاتی را که در گذشته به آن توجه نداشتیم، مورد توجه قرار دهیم. همچنین می توانیم چالش هایی در مورد فرضیات جدید فراهم کنیم و راه های جدیدی برای تحقق اهداف خود بیابیم و گاهی اوقات در می یابیم که بعضی از وظایف شغلی به هیچ وجه نیاز به انجام ندارند و ضروری نمی باشند.
مشارکت دادن استفاده کننده خلاقیت
وقتی تحقق می یابد که استفاده کنندگان نهایی محصولات و طراحان آنها با هم در تعامل باشند همچنان که این موضوع بخشی از فرایند ارگونومی است. در محیط کار این تعامل شامل کوشش های گروهی مدیران، مهندسین و کارگران است. برای بهبود بخشیدن به محصولات و خدمات می توان مشتریان را نیز در مطالعات ارگونومی شرکت داد که این امر به طراحی کمک می کند. در هر مورد، ما می توانیم دیدگاه هایی در مورد محصولات و تولید پیدا کنیم. اگر به نظریات همه توجه داشته باشیم، از یکدیگر یاد بگیریم و تفکرات تازه را روشن سازیم.
پیشرفت ۴۰ هزار ساله ارگونومی
دیدگاه دیگری که می تواند به ما کمک کند فکر کردن در این مورد است که در واقع انسان حدود ۴۰ هزار سال است که از راه های مختلف از ارگونومی استفاده می کند به همان نحوی که یک شیمیدان تمام جهان را مرتبط با علم شیمی می داند ما نیز می توانیم پیشرفت های انسان را تحت عنوان ارگونومی تلقی کنیم. بر این اساس، ارگونومی از زمانی که اولین انسان از سنگ به عنوان ابزار استفاده کرد وجود داشته است. استفاده از ابزار قابلیت انسان را بالا برده و بر ضعف بدنی غلبه می کند. تطابق محیط اطراف به منظور تطبیق یافتن با قابلیت های انسان یکی از نیازها و ویژگی های انسان است.
ادامه مطالب زیر را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
- فرآیند منظم
- خطاهای طراحی
- هزینه های پنهان
- کرانه ارگونومی
- هزینه عدم توجه به ارگونومی
- هزینه های بالای غرامات بیمه ای کارکنان
- افزایش 25% در بهره وری اداری
- روندهای منابع انسانی
- بالارفتن سن نیروی کار
- زنان بعنوان نیروی کار
- افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی
- توانمندسازی و مشارکت
- تغییر روابط کاری
- ارگونومی در تولید و خدمات
- و …
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ اهمیت پیشگیری از حوادث و بیماری ها و تاثیر آن بر اقتصاد جامعه
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)