ارگونومی برای موتورسیکلت سواران
ارگونومی برای موتورسیکلت سواران
ارگونومی برای موتورسیکلت سواران
فرمت: pdf تعداد صفحات: 4
تهیه و تنظیم: مهندس فاطمه علی اکبری
توسعه سریع اجتماعی، اقتصادی و بهره مندی از فن آوری ها و امکانات جدید بدون زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته است. این تغییر سریع الگوهای زندگی بدون توجه به پیش نیازهای ضروری برای پذیرش این دگرگونی ها، همه به این منجر شده است که میزان بروز حوادث، تلفات انسانی و زیان های اجتماعی و روانی ناشی از آن به شدت افزایش یابد و به یک مشکل جهانی تبدیل شود. آسیب های ترافیکی یکی از بزرگ ترین مشکلات بهداشتی است که در بین سایر مسائل بهداشتی مورد غفلت واقع شده و نیازمند اقدامات موثر و پیشگیرانه است. با توجه به روند موجود پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ تعداد مرگ و ناتوانی ناشی از آسیب های ترافیکی بیش از ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت و جایگاه سوم علل عمده بار جهانی بیماری ها و صدمات را به خود اختصاص خواهد داد، در حالی که در سال ۱۹۹۰ در جایگاه نهم قرار داشت.
در بین کاربران جاده ای، موتور سواران به همراه دوچرخه سواران به دلیل متحمل شدن بیشترین تلفات ناشی از حوادث جاده ای، به عنوان کاربران پر خطر راهها خوانده می شوند. خطر مرگ برای یک فرد موتور سوار در مقایسه با یک سرنشین اتومبیل ۲۰ برابر بیشتر می باشد به دلیل ضریب ایمنی پایین موتور سیکلت، هر ساله تعداد زیادی از تلفات سوانح رانندگی به موتور سواران اختصاص دارد. در کشورهای صنعتی میزان مرگ و میرهای موتور سواران ۱۸-۵ درصد کل مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی می باشد، در حالیکه در ایران این میزان ۲۳/۸ درصد می باشد.
علت اصلی (۷۵-۶/۷) درصد مرگ موتور سواران در تصادفات با موتورسیکلت، ضربات وارده به سر می باشد، اگرچه بررسی ها نشان می دهند که استفاده از کلاه ایمنی، خطر جراحات سر را ۸۵ و خطر ضربه مغزی را ۸۸-۴۵ درصد در راکبان وسایل نقلیه دوچرخه کاهش می دهد. در ایران تعداد کمی از موتور سواران از کلاه ایمنی استفاده می کنند. نتایج بررسی ها نشان می دهد که همراه داشتن کلاه ایمنی الزاما منجر به استفاده از آن نمی شود بلکه افراد باید قصد استفاده از کلاه ایمنی داشته باشند.
شش نوع اصلی کلاه ایمنی موتورسیکلت وجود دارد:
- فک دار (full face)
- فک متحرک (modular)
- بدون فک (open face)
- نیمه ایمنی (half)
- آفرود (off-road)
- دوال اسپرت (dual-sport).
کلاه ایمنی تمام رخ (فک دار) یا full face
- کلاه ایمنی تمام رخ بیشترین پوشش را در اطراف سر و گردن دارد و ایمن ترین نوع کلاه ایمنی موتورسیکلت برای محافظت از فرد در برابر ضربه احتمالی به حساب می آید.
- ویژگی متمایز و کلید ایمنی این کلاه، محافظ چانه است که بسیاری از کلاه های ایمنی از آن بی بهره اند.
- طبق مطالعه ای در مورد آسیب کلاه ایمنی و آسیب دیدگی سر موتورسیکلت، چانه در هنگام تصادف با پنجاه درصد ضربه شدیدتر روبرو می شود و فقط یک کلاه ایمنی تمام رخ می تواند از چانه و فک فرد محافظت کند.
- بدون در نظر گرفتن نوع موتورسیکلت یا محل سوار شدن (جاده یا مسابقات و یا غیره)، این نوع کلاه انتخاب مناسبی برای همه موتورسواران است.
- بسته به نوع سواری که انجام می دهید کلاه full face متفاوت است.
- موتورسواران ورزشی معمولا از کلاه های ایمنی با حالت خمیده استفاده میکنند و به کلاهی احتیاج دارند که از بلند شدن و افتادن آن در سرعت های بالا جلوگیری کند.
- بنابراین معمولا کلاه ایمنی با محافظ چانه بالاتر و باز شدن به سمت روبرو را که کمی به سمت بالای کلاه باشد، انتخاب می کنند.
- کروزرها و مسافران ماجراجویی که تمایل به موتورسواری در مسیرهای طولانی دارند بهتر است از کلاه های فول فیسی که محافظ چانه پایین تر و طلق محافظ (شیلد) مستقیم تر و ساده تر دارند استفاده کنند.
- اکثر کلاه های ایمنی تمام رخ، دارای تهویه برای تبخیر عرق، کاهش بخار روی شیلد جلوی صورت و خنک نگه داشتن هنگام سوار شدن هستند.
- در سالهای اخیر ویژگی های جدیدی به کلاه ایمنی های تمام رخ اضافه شده است، از جمله بلندگوهای دارای بلوتوث، طرح ها و رنگی های متنوع با دید بالا و روکش هایی که متناسب با شرایط نور خورشید هستند.
کلاه ایمنی مدولار (فک متحرک)
- کلاه ایمنی مدولار، که به آن کلاه ایمنی فک متحرک نیز گفته می شود، ترکیبی است از یک کلاه ایمنی بدون فک (۳/۴) و کلاه ایمنی فک دار.
- دلیل این امر این است که محافظ چانه و طلق محافظ (شیلد) می توانند به سمت بالا حرکت کنند تا جلوی کلاه ایمنی را باز کنند.
- مواد اولیه و اتصالات این نوع، مشابه کلاه ایمنی فک دار است.
- آنها دارای شیلد برای محافظت از چشم هستند و گاهی اوقات دارای یک عینک محافظ داخلی ثانویه برای محافظت بیشتر از چشم در برابر نور خورشید هستند.
- وزن کلاه ایمنی فک متحرک به دلیل اضافه شدن مفصل که در قسمت جلویی صورت قرار گرفته اند، کمی بیشتر از کلاه ایمنی فک دار سنتی اس
- ایمنی موتورسوار به دلیل ساختار جدید کمی کاهش می یابد، زیرا درز و شکاف جزئی نسبت به کلاه ایمنی فک دار در آن بوجود آمده است. اما در مقایسه با کلاه ایمنی بدون فک ۳/۴ و یا۱/۲ به دلیل در بر گرفتن چانه، محافظت بیشتری ایجاد می کند.
- به دلیل نوع طراحی کلاه ایمنی مدولار اغلب توسط کروزرها و موتورسواران ماجراجو مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا با در نظر گرفتن موقعیت سواری برای مسافت های طولانی طراحی شده است.
- اطراف چشم ساده تر هستند و نوار چانه به گونه ای طراحی شده است که در قسمت پایین صورت قرار بگیرد.
- بلندگو بلوتوث در این مدل کلاه بشدت مورد استقبال قرار گرفته، همچین لبه برآمده کلاه و پوشش ضد مه ویژگی های جالب دیگر این نوع کلاه هستند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)