ایمنی موتورسواران در بزرگراه ها
ایمنی موتورسواران در بزرگراه ها
ایمنی موتورسواران در بزرگراه ها
ساليان سال است كه ايمني موتورسواران در بزرگراه ها و آزادراه ها از جانب متو ليان آنها مورد غفلت واقع شده است . پيشرفت چشمگير در بهبود ايمني رانندگان وسائل نقليه از طريق استفاده از فن آوري هاي درون خودروئي، نقصان ايمني موتورها را بيش از پيش آشكار ساخته است.
در تحقيقي در آلمان، تحليل تصادفات منجر به فوت نشان داده است كه تعداد تصادفات فوتي در ميان سواري و كاميون ها از سال ١٩٩٥ كاهش داشته در حالي كه اين تعداد در ميان موتورسواران تغيير چنداني نكرده است.
در تحقيقي كه توسط پروفسور يورگن فولمان در دانشگاه علوم كاربردي دارمشتات انجام شده، به چند نكته در اين خصوص اشاره شده است . او اظهار مي كند كه به عنوان يك راننده كه تجربه موتورسواري نداشته است، تصور مي كرده كه در بسياري از تصادفات اين خود موتورسواران هستند كه مقصرند. در حالي كه اين تحقيق روي تصادفات فوتي، نظر او را تغيير داده است.
در سال ١٩٩٥ آمار تصادفات فوتي در بزرگراههاي آلمان ٩٤٥٤ فقره بوده كه در اثر ارتقاء سيستم هاي ايمني، اين تعداد به ٤٩٤٩ فقره در سال ٢٠٠٧ كاهش يافته است . در ميان تعداد تصادفات فوتي موتورسواران، كاهش از ٩١٢ فقره تعداد تصادفات در سال ١٩٩٥ به تعداد ٩٤٥ عدد در سال ٢٠٠٠ و رسيدن به عدد ٨٧٥ و ٧٩٣ در سالهاي ٢٠٠٥ و ٢٠٠٧ روند كا هش مطلوبي را نشان نمي دهد. تحقيق دكتر فولمان نشان مي دهد كه در آلمان از تعداد كل تصادفات فوتي، ٧٢ درصد در جاده هاي برون شهري، ٢١ درصد در نواحي شهري و ٧ درصد در شبكه اتوبانهاي ٣٤٤٣ نفر در تصادفات موتور در جاده هاي ، سرعت بالا رخ مي دهد. در بازه سالهاي ١٩٩٥ تا ٢٠٠٧ برون شهري آلمان كشته شده اند كه اين تصادفات منجر به مجروح شدن ٢٨٦٨٤ نفر نيز شده است.
مطابق با تحقيق دكتر فولمان ريسك جراحت جدي يا كشته شدن در اثر برخورد موتورسواران با موانع كنار جاده بسيار بالا است . ٣٥ درصد از تعداد كشته شده هائي كه در اثر برخورد با موانع جان خود را از دست مي دهند، با درخت برخورد كرده اند. در اين ميان ٢٩ درصد نيز در اثر برخورد با گاردريل جان خود را از دست مي دهند. برخورد با ساير موانع نيز منجر به كشته شدن ١٩ درصد موتورسواران مي شود.
نتايج فوق نشان مي دهد كه جاده هاي برون شهري بدون در نظر گرفتن ايمني موتورسواران طرح مي شوند. بسياري از تابلوها و درخت هاي حاشيه راه خطري بالقوه براي جان موتورسواران محسوب مي شوند و اين در حالي است كه گارد ريل ها نيز طوري طراحي شده اند كه تنها سواري و كاميون ها را پس از برخورد به مسير جاده برگردانده و در برابر موتورسواران موانعي خطرناك محسوب مي شوند.
برخي روشها كه مي توانند به افزايش ايمني موتورسواران كمك كنند بسيار ارزان و ساده هستند .
خط كشي مناسب در تقاطع ها و استفاده از خطوط دوبل در قوس هاي خطرناك مي تواند موتورسوار را از خطر پيش رو آگاه سازد . همچنين استفاده از پايه هاي نرم و يا خاكريز به جاي استفاده از گاردريل نيز راهكار ديگري است . علاوه بر آن استفاده از گاردريل هاي مجهز به لوازم جنبي كه از برخورد موتورسوار ي كه از موتور به زمين افتاده با پايه هاي گاردريل جلوگيري مي كنند سهم بسزايي در ارتقاء ايمني دارند.
به نظر دكتر فولمان، تابلوها را نيز مي توان پشت گارد ريل هاي ايمن قرار داد تا از خطر بالقوه آنها كاسته شود. در شكلهاي زير نمونه هائي از گاردريل هاي مجهز به اين تجهيزات ايمني ديده مي شود.
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)