ارزش گذاری اقتصادی در طرح های HSE و هزینه های حوادث ناشی از کار
ارزش گذاری اقتصادی در طرح های HSE و هزینه های حوادث ناشی از کار
ارزش گذاری اقتصادی در طرح های HSE و هزینه های حوادث ناشی از کار
فرمت: pdf تعداد صفحات: 20
فهرست:
- مقدمه
- مفاهیم و تعاریف
- تحلیل هزینه
- شاخص هزینه – سود
- شاخص هزینه مطلوبیت
- شاخص هزینه – اثر بخشی
- شاخص های محاسبه هزینه های حادثه
- نحوه ارزیابی توجیه اقتصادی طرح های کنترل HSE
- روش های محاسبه سود – هزینه و سود – اثربخشی
- نحوه ارزیابی اقتصادی برنامه های HSE با رویکرد خطای انسانی
مقدمه
در برنامه های مدیریت حوادث همیشه این سئوال مطرح است که آیا این برنامه ها می تواند توجیه اقتصادی مناسبی را داشته باشد. مدیریت ها برای کاهش هزینه های خود همیشه اولین راهی که پیشنهاد می دهند کاهش هزینه های پرسنلی استفاده از نیروهای ناکارآمد، استفاده از نیروهای غیر بومی و غیر متخصص، قطع برنامه های آموزش و یا ایجاد برنامه های آموزشی غیرکارا و غیر اثربخش می باشد. سپس کاهش هزینه های خود را معطوف استفاده از تجهیزات غیر استاندارد و مواد غیر استاندارد می کنند. تمام این برنامه های می تواند سبب افزایش ریسک های HSE و بروز حوادث شود.
محاسبه دقیق این هزینه ها می تواند سبب توجیه اقتصادی برنامه های HSE شود. یکی از مهم ترین شاخص های مورد استفاده در توجیه برنامه های HSE شاخص های اقتصادی است که از بین آنها نسبت های سود- هزینه و سود – اثربخشی را می توان نام برد. استفاده از مفاهیم حسابداری سبز و قیمت سایه می تواند در تعیین میزان سود و هزینه های طرح های کنترلی حوادث مفید باشد. این بخش سعی دارد یک تحلیلی را بر هزینه های حادثه داشته و سپس با استفاده از مدل های مختلف محاسبه سود- هزینه و سود اثربخشی نحوه توجیه هزینه هایی برنامه های کنترل HSE را مرور نماییم.
مفاهیم و تعاریف
تحلیل هزینه: روشی نظام مند برای ارزشیابی اقتصادی است که در آن تمامی هزینه های یک برنامه به تفکیک و با جزییات کامل بر حسب واحد پول جمع آوری سازماندهی و تحلیل می شود.
شاخص هزینه – سود: در این روش تمامی هزینه ها و نتایج یک طرح یا برنامه اعم از منافع و خسارات بر حسب واحد پول مورد مقایسه قرار می گیرد.
شاخص هزینه مطلوبیت: شیوه ای برای سنجش میزان موفقیت یک نظام در رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده و مطلوب ترین خدمات تعریف شده در سازمان است.
شاخص هزینه- اثربخش: معیاری است برای سنجش میزان موفقیت یک نظام در رسیدن به اهداف و پاسخگویی به توانایی آن نظام در دست یابی به اهدافش، از نقطه نظر هزینه های متحمله میباشد. در حقیقت این شیوه رسیدن به تولید یا خدمتی خاص با حداقل هزینه ممکن را مورد بررسی قرار میدهد.
شاخص های محاسبه هزینه های حادثه
متوسط هزینه هر آسیب (ACT) متوسط هزینه هر آسیب (ACI)، از ترکیب تعدادی از فاکتورهای مرتبط به هم و تبدیل آن به یک عدد واحد به وجود آمده. این شاخص، این امکان را ایجاد می کند که با ACIهای سایر سازمان ها مقایسه شود. فاکتورهای هزینه ایی که معمولا در محاسبه مقدار ACI لحاظ می شوند شامل:
- هزینه های غرامت واقعی پرداخت شده به کارگر در طول دوره زمانی که فرد از کار افتاده بوده،
- هزینه های پزشکی (بیمارستان، پزشک، پرستار، کمک های اولیه، آمبولانس و غیره)،
- هزینه های پرداختی جهت حمایت از فرد آسیب دیده توسط شرکت،
- حق بیمه غرامت کارگران به نمایندگی بیمه شرکت،
- و سایر هزینه هایی که در این سرفصل قرار می گیرد.
مقایسه ACIها، بین بخش ها و سایت های مختلف کاری در سال های مختلف کاری، می تواند به عنوان شاخصی در جهت سنجش و پایش شاخص های عملکردی در مقایسه سازمان ها از نقطه نظر ایمنی و HSE محسوب شود.
(تعداد کل آسیب در همان سال )/(کل هزینه در سال معین) = ACI
مثال: سوابق هزینه های مربوط به حوادث و محاسبه متوسط هزینه هر آسیب، در سال ۲۰۰۸ برای کل سایت عملیاتی و همه دپارتمان های زیر مجموعه یک شرکت نفتی در جدول ذیل آمده است، تفسیر اختلاف های به دست آمده از این داده ها در ذیل آورده شده است.
جدول ۱. داده های مثال ۷
هزینه های آسیب در سال ۲۰۰۸ |
دپارتمان A (دلار) | دپارتمان B (دلار) | دپارتمان C (دلار) | کل سایت |
غرامت | 9000 | 13000 | 7000 |
29000 |
هزینه های پزشکی |
7000 | 11000 | 9000 | 27000 |
حق بیمه | 6000 | 4000 | 4000 |
14000 |
هزینه های دیگر |
3000 | 1000 | 4000 | 8000 |
کل هزینه ها | 25000 | 29000 | 24000 |
78000 |
کل حوادث در سال 2008 |
50 | 60 | 40 | 150 |
ACI سال 2008 | 500 | 483 | 575 |
520 |
تجزیه و تحلیل محاسبات فوق نشان میدهد که اختلاف کمی بین دپارتمان A و B وجود دارد. با این وجود اعداد محاسبه شده فوق حاکی از آن است که ACI مربوط به دپارتمان C، ۱۰/۶ درصد بیشتر از ACI کل سایت بوده است.
در پی انجام این تجزیه و تحلیل، مدیریت شرکت در خواست مقایسه ACI سال ۲۰۰۸ با سالهای قبل را مطرح کرد. البته جهت مقایسه سال به سال ACI بایستی احتیاط شود که همه هزینه ها بر حسب دلار باشد. ضروری است در محاسبات و مقایسه سال های مختلف، نرخ تورم همه سال ها در نظر گرفته شود تا از مقایسه ACI در سال های مختلف که ارزش دلار در آنها مشابه و یکسان نبوده، اجتناب شود. برای منظور نمودن نرخ تورم ضروری است سوابق مربوط به نرخ تورم از منابع رسمی تهیه شود.
محاسبه متوسط هزینه های جراحت های شغلی به ازاء فاکتورهای مختلف شاخص ACOL؛ این شاخص به منظور تعیین متوسط هزینه های مرتبط با جراحات، به ازاء هر واحد ترک کننده کار در اثر حادثه به کار گرفته می شود
ACOL = TCOI/TT
که در آن:
- TCOI: هزینه کل جراحت های شغلی
- TT: تعداد کل موارد ترک کار در اثر حادثه
شاخص ACPOL؛ این شاخص به منظور تعیین متوسط هزینه جراحت بر اساس تعداد جراحات پیش آمده است.
ACOL = TCOI/TNOI
- TCOIN: هزینه کل جراحت های شغلی
- TNOI: تعداد کل جراحت های شغلی پیش آمده
همین شاخص با معیار دیگری بنام بهره پول نیز مطرح می شود که عبارت است از:
ACPOL =TCOI/TPD
که در آن؛
- TPDA: کل بهره پولی که در کشورهای مختلف توسط سیستم بانکی آن کشور تعیین می شود.
محاسبه هزینه های مستقیم حوادث فردی براساس استاندارد سازمان OSHA
هزینه های مستقیم حادثه، هزینه های قابل جبران و قابل اندازه گیری هستند. بر اساس استاندارد سازمان OSHA کلیه هزینه هایی که تحت قانون بیمه قابل پرداخت باشند، در گروه هزینه های مستقیم حادثه قرار می گیرند.
- بر این اساس کلیه هزینه های درمان و بیمارستان (A)
- به علاوه مبالغی که بابت غرامت به شخص مصدوم یا خانواده اش پرداخت می شود (B)
محاسبه هزینه های مستقیم حوادث فردی بر اساس استاندارد OSHA
A+B=C
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ هزینه های حوادث (Accident Cost)
⇐ آمار حوادث و بیماریهای شغلی و هزینه های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از آنها
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)