اثر عملکرد زیست محیطی و افشای مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی با رویکرد مدیریت بحران
اثر عملکرد زیست محیطی و افشای مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی با رویکرد مدیریت بحران
فرمت: Word تعداد صفحات: 13
فهرست:
- چکیده
- مقدمه
- روش ها
- متغیرهای مستقل
- متغیرهای وابسته
- یافته ها
- آزمون نرمال بودن توزیع آماری جملات خطای فرضیههای پژوهش
- آزمون واریانس ناهمسانی
- آزمون اف لیمر و هاسمن
- بحث
- نتیجه گیری
- منابع
چکیده
مقدمه: مسئولیت پذیری اجتماعی و افشاگری های مرتبط با آن از جمله عواملی هستند که بر عملکرد مالی شرکت ها تاثیر بسزایی دارند و این مهم بر بروز بحران در هر مورد موثر است. لذا این مطالعه با هدف اثر عملکرد زیست محیطی و افشای مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی با رویکرد مدیریت بحران صورت گرفت.
روش: در این مطالعه توصیفی – کاربردی اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال 1391 تا پایان سال 1395 جمع آوری شد. 133 شرکت انتخاب و وارد مطالعه شدند. متغیرهای عملکرد زیست محیطی و افشای مسئولیت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و از آزمونهای آماری رگرسیون خطی چند متغیره، دوربین – واتسون، اف لیمر، هاسمن، اف فیشر، ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیل شده استفاده شد
یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که عملکرد زیست محیطی بر عملکرد مالی، تأثیر مثبت و معناداری دارد همچنین افشای اطلاعات مسئولیت های اجتماعی بر عملکرد مالی، تأثیر مثبت و معناداری دارد
نتیجه گیری: بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت که عملکرد زیستمحیطی که خود می تواند سبب جلوگیری از بروز بحران در این زمینه گردد و نیز افشای مسئولیت اجتماعی شرکت که بر عملکرد مالی، تأثیر مثبت و معناداری دارند می تواند در شرایط بحران مالی و بروز سایر بحران های اجتماعی موثر باشد.
واژه های کلیدی : عملکرد زیست محیطی، افشای مسئولیت اجتماعی، عملکرد مالی ، مدیریت بحران
مقدمه
در عصر حاضر با توجه به وجود برخی از محدودیتهای زیست محیطی به ویژه در تجارت جهـانی و تنگ شدن عرصه رقابت، به ناچار بعضی شرکتهای انتفاعی از یک سو برای رفع این محدودیتها و دستیابی به درآمد بیشتر و یا کسب محبوبیت تجاری، مجبور به افشای اطلاعات زیست محیطی شده و ازسوی دیگر برای ارزیابی مثبت عملکرد خاص حفاظت از محیط زیست، ناچار به افزایش افشای اطلاعات مذکور هستند. درحال حاضر نگرش تازهای نسبت به آثار زیست محیطی ناشی از فعالیتهای صنعتی موسسات انتفاعی بروز کرده است که این موضوع نگاه موسسات انتفاعی را از طراحی محصول و فرآیندها تا خدمات پس از فروش دچار تغییرات عمدهای کرده است. این در حالی است که ارزش واقعی منابع طبیعی از جمله هوا، زمین، آب و غیره که برای تولید محصولات مختلف صرف میشود، در بهای تمام شده محصولات تولیدی به درستی منعکس نمیشود و صنایع سبز علی رغم تحمل هزینههای محیطی داخلی نسبت به صنایع غیر سبز مشابه، محصولاتی با کاربرد یکسان تولید میکنند(1).
از طرفی؛ مسئولیت اجتماعی به عنوان پل ارتباطی بین واحد تجاری و ذینفعان است و باعث جذب سرمایه گذاران می شود. سرمایهگذاران با توجه به مالکیت بخش قابل توجهی از سهام شرکت ها از نفوذ قابل ملاحظه در شرکت های سرمایه پذیر برخوردار بوده و می توانند رویه های مدیران را تحت تأثیر قرار دهند و با ارائه اطلاعات دقیق از سوی شرکت ها به رعایت اخلاق حرفهای بپردازند. بدین ترتیب کارکرد درونی مسئولیت اجتماعی ومالکیت نهادی میتواندمنجر به بهبودجایگاه شرکت درنهایت افزایش بازده و سودآوری و سرانجام بقای بلندمدت شرکتها شود(2). در نقطه مقابل؛ ارزیابی عملکرد مالی شرکتها،ازمهمترین موضوعات موردتوجه سرمایهگذاران، اعتباردهندگان، دولتها ومدیران میباشد. مدیران به منظور ارزیابی عملکرد قسمتهای تحت پوشش خود، از معیارهای سنتی و نوین ارزیابی عملکرد استفاده میکنند(3). هدف از این مطالعه اثر عملکرد زیست محیطی و افشای مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار است که به بررسی ابعاد مختلف این پدیده ها بر بروز بحرانهای اجتماعی در شرایط اقتصادی حال حاضر می پردازد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ ارزیابی اثرات زیست محیطی با رویکرد hse
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)