• آموزش VIP
Phone: 09338413734
  • 0سبد خرید فروشگاه
سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای
  • خانه
    • پرتال
    • سایت متخصصین بهداشت و درمان
  • انجمن
  • وبلاگ
  • فروشگاه
    • سبد خرید
    • پرداخت
    • راهنمای خرید
    • دانلود محصولاتی که خریدم!
    • بازنشانی گذرواژه
  • تبلیغات
  • استخدام
    • ثبت روزمه
    • ثبت آگهی استخدام
    • نویسندگی
  • خدمات
    • سفارش ترجمه
  • ابزارهای آنلاین
    • ابزار حمل دستی بار
    • ابزارهای اندازه گیری صدا
    • ابزار سن و روشنایی
  • ورود یا ثبت نام
  • ▼خروج از حساب کاربری
    • ویرایش حساب کاربری
  • منو منو

خانه | سوانح و حوادث صنعتی و طبیعی | آنالیز حوادث و خطای انسانی در هوا و فضا

آنالیز حوادث و خطای انسانی در هوا و فضا

آنالیز حوادث و خطای انسانی در هوا و فضا

نویسنده: Sirvan Sheikhiدسته بندی: سوانح و حوادث صنعتی و طبیعیلینک کوتاه: https://acgih.ir/?p=57053

آنالیز حوادث و خطای انسانی در هوا و فضا

0 دیدگاه /در سوانح و حوادث صنعتی و طبیعی/توسط Sirvan Sheikhi/لینک کوتاه https://acgih.ir/?p=57053

آنالیز حوادث و خطای انسانی در هوا و فضا

آنالیز حوادث و خطای انسانی در هوا و فضا

فرمت: PDF   تعداد صفحات: 22

فهرست:

  • انسان ممکن است خطا کند
  • روندهای ایمنی هوایی
  • چند دلیل برای نگرانی
  • خطای انسانی و سوانح هوایی
  • جنبه های مهندسی یک بررسی
  • جنبه های عوامل انسانی در اجرای یک عملیات بررسی
  • نتیجه گیری

از آن جا که اطمینان و اعتماد به هواپیما به عنوان وسیله ای نقلیه، بیشتر شده است، بشر نقش بسیار مهمتری در سوانح هوایی بازی کرده است. متعاقبأ، تعداد زیادی از سازمان های هواپیمایی پرسنل خود را موظف به بررسی سوانح و سایر برنامه های ایمنی و ایمنی می کنند تا موضوع پیچیده و مبهم خطاهای انسانی را مشخص کنند. متأسفانه، امروزه بسیاری از پرسنل ایمنی هواپیمایی دارای تحصیلات رسمی کمی در زمینه ی عوامل انسانی و روانشناسی صنعتی هستند. در عوض، بیشتر خلبانان حرفه ای دارای دانش عمومی مهندسی یا اطلاعات فنی دیگر هستند. در نتیجه، بسیاری از کارکنان ایمنی برای اجرای این وظایف جدید به شکلی نادرست به خدمت گرفته میشوند و به سرعت در می یابند که روشی استاندارد و در دسترس برای بررسی و جلوگیری از بروز خطای انسانی در امور هواپیمایی وجود ندارد. جای شگفتی نیست که خطاهای انسانی موضوعی است که محققان و پژوهشگران دانشگاهی در زمینه های عوامل انسانی و روان شناسی چند ده سال با آن دست به گریبان بوده اند.

قطعا در سالهای اخیر شاهد ازدیاد چارچوب های کاری درباره ی خطای انسانی و طرح های بررسی سوانح بوده ایم تا جایی که اکنون به نظر می رسد به تعداد افرادی که این موضوع را مورد توجه قرار داده اند مدل های خطاهای انسانی وجود داشته باشد (سندرس و مورای، ۱۹۹۱). حتی بدتر از این، بیشتر مدل ها و چارچوب های خطاهای انسانی این گونه هستند که یا برای فهمیده شدن توسط شاغلان، خیلی آکادمیک یا غیرعملی می باشند یا خیلی ساده و «از نظر علمی باطل و پوچ» هستند که نمی توانند دلایل اساسی بروز خطای انسانی در عملیات هواپیمایی را معین کنند.

به خاطر نبودن راهنماهای کافی و مناسب برای اندازه گیری کامل از طرح ها و چارچوب های کاری موجود در باره ی خطای انسانی، بسیاری از کسانی که در امور ایمنی به صورت حرفه ای کار می کنند بیشتر به برنامه های در حال پیشرفت مدیریت خطا و بررسی سوانح بر پایهی مفاهیم شهود یا «روان شناسی مردمی» متوسل شده اند تا به داده های نظری و تجربی. در نتیجه ی آن، برنامه های پیش گیری و تحلیل سوانح پدید آمده اند که ظاهرا باعث فعالیت های زیادی می شوند (برای نمونه، گزارش گیری سانحه، سمینارهای ایمنی و دوره های آموزشی «آگاهی از خطاها»)، اما در واقع فقط گوشه هایی از دلایل اساسی و واقعی خطای انسانی را بررسی می کنند. بنابراین به سختی می توان گفت پیشرفت های قابل توجه در ایمنی محقق شده است.

انسان ممکن است خطا کند

در هفدهم سپتامبر، ساعت ۴۶: ۴ بعد از ظهر، هواپیما از آشیانه بیرون آمد، به سوی انتهای بالایی میدان جابجا شد و به سوی مسیر شروع پیش رفت. آقای رایت (Wright) و Lieutenant Selfridge درون ماشین در جای خود قرار گرفتند و هواپیما در ساعت ۱۴: ۵ شروع به حرکت کرد، طبق معمول به سمت چپ، میدان را دور زد. وقتی من گزارشی را شنیدم، هواپیما چهار دقیقه و ۱۸ ثانیه در هوا بود، ۵.۴ بار میدان را دور زده بود و گذر کرده بود از آشیانه در انتهای پایینی میدان، آن گاه مقطعی از تیغه ی ملخ هواپیما را دیدم که به سمت زمین بال بال می زد. برآورد کردم که در آن زمان ماشین در ارتفاع حدود ۱۵۰ فوتی بود. به نظر می رسید که هواپیما داشت مسیر حدود ۷۵ فوتی را بدون موتور به پایین می لغزید، که در این ضمن حدود ۲۰۰ فوت در حال پیش روی بود. در این لحظه به نظرم آمد که متوقف شد و چرخید به طوری که انگار با میدان پرواز به سمت بیمارستان رودررو میشد، همانند کشتی در آبهای ناآرام، تکان می خورد و سپس ۷۵ فوت باقیمانده را مستقیما به سمت زمین، پایین افتاد.

تکه های تیغه ی هواپیما از نقطه ای در ۲۰۰ فوتی غرب جایی که هواپیما افتاد، جمع آوری شدند. تکه ای بود با طول ۵.۲ فوت که بخشی از ملخ سمت راست بود و از نشانه های روی آن برمی آمد که ظاهرا برخوردی با سیم مهار بالایی که به سمت سکان عقب هواپیما کشیده می شود، داشته است. [ملخ هواپیما] با [سیم مهار] چنان محکم برخورد کرده بود که آن را از محل اتصالش بیرون بکشد و در همان زمان ملخ هواپیما هم بشکند. آن گاه سکان عقبی هواپیما به کناری افتاده و هوایی که با آن از زیر برخورد کرده بود، وقتی ماشین آغاز به لغزیدن به پایین کرد، تمایل حرکت به سمت بالا به عقب ماشین داده بود که این تمایل تا جایی که تعادل به کلی از بین رفت، در حال افزایش بود. سپس هواپیما به سمت جلو بالا و پایین می رفت و مستقیم به زمین افتاد، بال های چپ پیش از بال های راست به زمین می خوردند. هواپیما روی انتهای جلویی اسکیدهایش فرود آمد و آنها علاوه بر سکان جلویی خرد و شکسته شدند.

Lieutenant Selfridge در ساعت: ۱۰ :۸ آن روز عصر به دلیل شکسته شدن جمجمه قسمت بالای چشم ها که بی شک به دلیل برخورد سرش با یکی از پایه های چوبی یا احتمالا یکی از سیم ها رخ داده بود، درگذشت. آقای Wright در حالی یافت شد که دو یا سه دندهی او شکسته بود، یک بریدگی بالای چشم و نیز روی لب داشت و ران چپ او بین زانو و مفصل ران شکسته بود (Lieutenant Frank P.Lalm  اول، 1908)

توجه شود که این مهندس ایمنی هوایی دقیقا Frank P .Lalm بود، نه Lalm آن گونه که در این نامه خطاب به رئیس رسته های مخابراتی ارتش گفته شده است.

آن چه به عنوان یک پرواز غیررسمی جهت یابی در Fort Meyer در ویرجینیا در تابستان ۱۹۰۸ آغاز شد، با یک مصیبت پایان یافت، همان گونه که تاکنون بسیاری از پروازها به این سرانجام رسیده اند. متأسفانه وقایع تاریخچه هواپیمایی با سوانح و تلفات مصیبت بار همانند همین مورد، همراه هستند (شکل 1)

نخستین سانحه ی هوایی مرگبار

نخستین سانحه ی هوایی مرگبار

شکل 1: نخستین سانحه ی هوایی مرگبار (منبع arlingtoncemetary.com)

اگرچه از اواخر دهه ی ۱۹۵۰ تلاش برای کاهش نرخ سوانح منجر به رسیدن سطوح بی سابقه ای از ایمنی شده است. در واقع، امروز احتمالا پرواز کردن در یک هواپیمای مسافربری تجاری ایمن تر است از راندن یک خودرو یا قدم زدن در یکی از خیابان های شلوغ شهر نیویورک. همچنان این موضوع جذابیت دارد که در حالی که تاریخ نگاران می توانند گام هایی را که صنعت هواپیمایی در طول نیم قرن اخیر برداشته است را با جزئیات بازگو کنند، یک پرسش اساسی همچنان بدون پاسخ می ماند: «چرا هواپیما سقوط می کند؟»

ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.

 

برای دیدن لینک دانلود در سایت ثبت نام و اکانت خود را ویژه کنید
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...

 

حجم: 1.2 MB فرمت: PDF آموزش فعال کردن اکانت ویژه (VIP)

هر گونه سوالی در رابطه با آنالیز حوادث و خطای انسانی در هوا و فضا داشتید در نظرات ثبت کنید تا بررسی شود.

 

حتما بخوانید:

⇐ ایمنی در محیط کار حمل و نقل هوایی

⇐ پیشگیری از سوانح در حمل و نقل هوایی

⇐ مسئولیت مدیریت های صنعت حمل و نقل هوایی

⇐ علت بروز سانحه هوایی

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک این مطلب
  • اشتراک در Facebook
  • اشتراک در Twitter
  • Share on WhatsApp
  • اشتراک در LinkedIn
  • اشتراک در Reddit
  • اشتراک با ایمیل
https://acgih.ir/wp-content/uploads/2020/05/Aerospace-industry.jpg 352 626 Sirvan Sheikhi https://acgih.ir/wp-content/uploads/2019/12/lego.png Sirvan Sheikhi2020-05-03 00:23:222020-05-03 00:23:22آنالیز حوادث و خطای انسانی در هوا و فضا
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

ورود
عضویت

دسته‌ها

آخرین کاربران Vip

  • آواتار کاربران Mojtaba.mohammdi
  • آواتار کاربران ahmadian97
  • آواتار کاربران zahraaa 79
  • آواتار کاربران 0750073470
  • آواتار کاربران Mohammadsahebdel
  • آواتار کاربران vahid
  • آواتار کاربران ranjbaramir
  • آواتار کاربران nasir
  • آواتار کاربران aliroshani
  • آواتار کاربران samipk

تعداد کل کاربران ویژه: 14617

تبلیغات متنی

  • 1000 نکته کنکوری + خلاصه جزوات ارشد بهداشت حرفه ای
  • جزوات و سوالات تستی آزمون استخدامی
  • اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار
  • تبلیغات شما در این مکان

درباره ما:

سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای در سال 1391 راه اندازه شد و با ارائه خدماتی همچون نوشتن و ترجمه مقالات تخصصی, مشاوره و … توانست بعنوان مرجع, برای دانشجویان و دانش آموختگان این رشته شناخته شود و همواره سعی می کند که با بکار بردن بروز ترین متدها رضایت مشتریان و کاربران محترم را فراهم کند.

عضویت در خبرنامه
  • samandehi
  • 81
قبلیبعدی
  • 09338413734
  • آ.غ - بوکان - خیابان سردار عزیزخان، کافی نت و نوشت افزار کالج
تمام حقوق مادی و معنوی برای دانشجویان بهداشت حرفه ای محفوظ است
  • ارسال مطلب
  • ارتباط با ما
  • درباره ما و قوانین سایت
رفتن به بالا
  • ورود
  • عضویت

فراموشی رمز عبور؟

به جامعه 52818 نفری مهندسین سایت بپیوندید
:معادله را حل کنید + =
هر مشکلی در فرایند ثبت نام داشتید از طریق پیامک به شماره 09338413734 اطلاع دهید. (از مرورگرهای کروم و موزیلا استفاده کنید)

رمزتان را فراموش کرده اید؟ لطفا ایمیلتان را وارد کنید تا لینک بازیابی رمز را برایتان بفرستیم. ایمیل بازیابی معمولا به پوشه SPAM فرستاده می شود.

:معادله را حل کنید + =

برگشت برای ورود به سایت