آشنایی با ست هیدرولیک نجات
آشنایی با ست هیدرولیک نجات
آشنایی با ست هیدرولیک نجات
معرفی:
- ست هیدرولیک شامل مجموعه وسایلی است که می توان از آنها در حوادث برای رهاسازی مصدوم یا باز نمودن معابر و دربها با بریدن ، بلندکردن ، باز کردن ، کشیدن وسایل و بریدن شیشه ها استفاده کرد.
- نیروی محرکه برای این ابزار شامل: موتوربنزینی- نیروی برق- باطری و یا پمپهای دستی هیدرولیک می باشد.
- ابزارهایی که قابلیت اتصال به نیروی محرکه را دارند شامل: فک, قیچی, کامبی تولز(فک و قیچی), جک تلسکوپی و ست درب بازکن می باشند که پس از اتصال قابل استفاده می باشند .
- دستگاه تقریباًً در فشار Bar 700 کار می کند
- برای استفاده از این دستگاه کاربران باید آموزش دیده و با همه جزئیات کار آشنا باشند. افراد باید دارای لباسهای محافظ ، دستکش و کلاه باشند. افراد غیر مسئول از محیط کار دور باشند و اگر در محیط خطر انفجار وجود دارد از پمپ دستی به جای موتور استفاده شود
شرح کار:
- شیر سوپاپ (دریچه) را در حالت خنثی (خلاص) قرار دهید.
- شیلنگها را در حالت آزاد قرار دهید تا هیچگونه خمیدگی نداشته باشند . حداکثر شعاع خمش شیلنگها 60 میلیمتر است. از خم نمودن و پیچ دادن آنها اجتناب نمائید. وقتی که هیچگونه فشار در داخل شیلنگها وجود نداشته باشد ، اتصالات باید به هم وصل شوند(رنگ قرمز و زرد شیلنگها جهت شناسایی است .
- درپوش شیلنگها را بردارید و اتصالات را به هم وصل نمایید . مطمئن شوید که این کار به خوبی انجام شده است .
- موتور را روشن کنید و شیر دریچه را در وضعیت کار قرار دهید.
- در هنگام برش دقت کنید که حتماً ابزار بصورت عمودی نسبت به قطعه قرار گیرد و از چرخیدن ابزار جلوگیری کنید.
- پس از انجام عملیات نوکهای تیز ایجاد شده را بپوشانید تا ایمنی کارحفظ شود.
- قیچی کردن : از قیچی برای برش قسمتهای بدنه وسایل نقلیه مانند دربها و سقف استفاده می شود . برای برش فرمان و فولادهای سخت شده تا حد امکان از این قیچیها استفاده نکنید زیرا باعث شکستن و کند شدن آنها می شود.
- برای استفاده از فک : لبه فک را تا حد امکان در شکاف قرار داده و فقط از مناطق شیار دار روی فک استفاده کنید و در صورت استفاده از زنجیر ، قفل زنجیر را به بازوهای فک وصل کرده و اطمینان حاصل کنید که عمل کشیدن در جهت مستقیم انجام شود.
- پس از جدا کردن شیلنگها، اتصالات ، شیلنگها و درپوشها را تمیز کرده و درپوشها را ببندید.
- در تصادفات حتی با قطع برق نیز ممکن است کیسه هوای جلو فرمان باز شود و موجب صدمه گردد . برای جلوگیری از این حالت از محافظ کیسه هوا استفاده کرده و آنرا به فرمان خودرو وصل کنید.
جک های بادی
معرفی:
این دستگاه وسیله ایست که با نیروی باد (پنوماتیک) کار می کند و میتواند بصورت جک عمل کرده وباعث ایجاد معابر عبوری و بالا بردن اشیاء شود . قسمتهای تشکیل دهنده جکهای بادی به شرح زیر است :
رديف |
نام کالا به فارسی |
نام کالا به انگلیسی |
1 |
کیسه هوایی V 10 | MINI LIFTING BAG TYP V 10 ARAMID |
2 | کیسه هوایی V 18 |
MINI LIFTING BAG TYP V 18 ARAMID |
3 |
کیسه هوایی V 24 | MINI LIFTING BAG TYP V 24 ARAMID |
4 | کیسه هوایی V 68 |
MINI LIFTING BAG TYP V 68 ARAMID |
5 |
کپسول هوا 6L/300BAR | AIR BOTTLE 61/300 BAR |
6 | شیلنگ 5 متری زرد |
INFLATION HOSE 5 M YELLOW |
7 |
شیلنگ 5 متری قرمز | INFLATION HOSE 5 M RED |
8 | کنترل کننده دوگانه CP 8 BAR |
DUO DEADMAN CP 8 BAR |
9 |
کاهنده فشار200/300 BAR | PRESSUR REDUCER 200/300 BAR |
10 | کمپرسور هوندا دارای قطع کن در 300 بار |
(COMPRESSOR CTC 100 P (HONDA |
شرح کار:
کپسولها توسط یک کمپرسور پر میشود و باید توجه نمود که فشار تولیدی کمپرسور کمتر از فشار قابل تحمل کپسول باشد تا موجب انفجار کپسول نشود . به مشخصات مندرج بروی کپسول توجه کنید ، فشار قابل تحمل روی کپسولها درج شده است (گیج روی کمپرسور نشان دهنده فشار می باشد )
کپسول را به کمپرسور وصل کنید . مهره مورد نظر را با دست محکم کنید ، نیازی به آچار نمیباشد زیرا بعلت وجود فشار باد بصورت اتوماتیک محکم می شود و برای باز کردن مهره پس از پایان کار ابتدا باید فشار هوا را تخلیه کرده و سپس بدون استفاده از آچار مهره را باز نمائید .
بعلت وجود رطوبت در هوا ، کمپرسور دارای دو عدد رطوبت گیر میباشد که قبل و پس از استفاده از کمپرسور این شیرها را باز کنید و آب جمع شده درون آنها را تخلیه نمائید .
کمپرسور دارای سیستم قطع کننده میباشد که وقتی فشار به حد مناسب رسید قطع می کند ولی برای اطمینان بیشتر بهتر است در کنار دستگاه باشید و خودتان اقدام به قطع جریان نمائید . بعلت اینکه ممکن است سیستم اتوماتیک عمل نکند .
- پسول پر شده را با شیلنگهای مربوطه به ورودی کنترل کننده وصل کنید .
- خروجی کنترل کننده را به جکهای بادی وصل نمایید.
- یک شیر کوچک در کنار رگولاتور وجود دارد آنرا باز کنید ؛ از این شیر میتوان برای باز و بسته کردن فشار هوای کپسول به داخل جکها میتوان استفاده کرد.
- گیج ورودی رگولاتور فشار داخل کپسول را نشان می دهد . گیج خروجی رگولاتور را با پیچاندن شیر بر روی حداکثر 8بار تنظیم کنید (تحمل کیسه ها 8 ، بار است و فشار بالاتر به آنها صدمه میزند )
- جکها را در بین شیارها و یا زیر اشیائی که میخواهید جابجا نمائید قرار داده و به آرامی و رعایت اصول ایمنی شروع کارنمائید.
- ظرفیت تناژ جکها و مقدار ارتفاع بالابری روی جکها نوشته شده است.
- از قرار دادن جکها روی لبهای تیز و برنده اجتناب نمائید.
- پس از هر مرحله بالابری ، با بلوکهای چوبی زیر وسیله را پر کنید تا محکم و ثابت شود واز جک برای مدت طولانی جهت بالا نگه داشتن اشیاء استفاده نکنید.
- برای باد کردن جک با توجه به شکل روی کنترلر ، اهرم را جابجا کنید و برای خالی کردن بصورت معکوس عمل نمائید .
- در صورتیکه فشار خروجی رگولاتور را روی 8 بار تنظیم کرده باشید ، فشار داخل کیسه از 8 بار بیشتر نشده و هوای اضافه خارج می شود . بدین ترتیب ایمنی کیسه حفظ خواهد شد.
- برای جلوگیری از لغزش جک ها حداکثر می توانید 2 عدد جک را روی یکدیگر قرار دهید.
- پس از استفاده ، کیسه ها و شیلنگها را تمیز کنید. از پارچه آغشته به نفت یا بنزین میتوانید برای اینکار استفاده نمایید.
- قبل از استفاده مجدد، شیلنگها و کیسه ها را کنترل کنید تا بریدگی و سوراخی روی آن ایجاد نشده باشد و از سالم و ایمن بودن آنها اطمینان حاصل نمائید.
- فیلتر هوای کمپرسور را پس از هر 25 ساعت کارکرد تعویض نمائید.
چراغ تلسکوپی
معرفی:
قسمت روشنایی دستگاه از 4 عدد لامپ 400 وات از نوع متال هالید تشکیل شده است که توسط یک بازوی تلسکوپی در حدود شش متر بصورت عمودی قابلیت جابجایی دارد . بازوی تلسکوپی توسط موتوربرقی و یا بصورت دستی قابل جابجایی است. موقعیت لامپها نیز از نظر مکانی قابل تغییر است. دستگاه همچنین مجهز به یکدستگاه موتوربرق 5 کیلووات است که وظیفه تهیه برق جهت لامپهای روشنایی و دیگر مصرف کننده های برقی را بعهده دارد.
شرح کار:
- سیم ارت دستگاه را به زمین متصل نموده و برای روشن کردن موتور برق به ترتیب زیر عمل نمایید :
- کاور روی موتور برق را باز نموده و مخزن بنزین را پر نمائید . پس از سوختگیری موتور ، کاور را سر جای خود قرار دهید .(حداکثر ظرفیت مخرن سوخت 28 لیتر بنزین میباشد)
- گیج روغن موتور را بیرون کشیده تا از وجود روغن و سالم بودن آن اطمینان حاصل نمائید.( ظرفیت مخزن روغن 1.1 لیتر است)
- تذکر: جهت تعویض روغن حتی الامکان از روغن چهار زمانه نوع SAELOW-30 یا مشابه آن استفاده نمائید
- شیر بنزین را باز نمائید (آنرا در حالت ON قرار دهید)
- سوئیچ موتور ( ENGINE SWITCH) را در حالت ON قرار دهید
- دستگیره استارت موتور را به آرامی بکشید تا موتور روشن شود . ( ساسات را در حالت مناسب قرار دهید)
- پس از روشن شدن موتور سوئیچ AC آنرا روی ON قرار دهید
منبع: اداره منابع و تجهيزات امدادي سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر
حتما بخوانید:
⇐ کمک های اولیه در ساختمان سازی
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)