• آموزش VIP
Phone: 09338413734
  • 0سبد خرید
سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای
  • خانه
    • پرتال
    • سایت متخصصین بهداشت و درمان
  • وبلاگ
  • فروشگاه
    • سبد خرید
    • پرداخت
    • راهنمای خرید
    • دانلود محصولاتی که خریدم!
    • بازنشانی گذرواژه
  • تبلیغات
  • استخدام
    • ثبت روزمه
    • ثبت آگهی استخدام
    • نویسندگی
  • خدمات
    • سفارش ترجمه
  • ابزارهای آنلاین
    • ابزار حمل دستی بار
    • ابزارهای اندازه گیری صدا
    • ابزار سن و روشنایی
  • ورود یا ثبت نام
  • ▼خروج از حساب کاربری
    • ویرایش حساب کاربری
  • منو منو

خانه | عوامل زیان آور محیط کار | عوامل زیان آور ارگونومیکی | ارزیابی پوسچر به روش qec

ارزیابی پوسچر به روش qec

ارزیابی پوسچر به روش qec

نویسنده: Sirvan Sheikhiدسته بندی: عوامل زیان آور ارگونومیکیلینک کوتاه: https://acgih.ir/?p=13093

ارزیابی پوسچر به روش qec

2 دیدگاه/در عوامل زیان آور ارگونومیکی/توسط Sirvan Sheikhi

ارزیابی پوسچر به روش qec

ارزیابی پوسچر به روش qec

Quick Exposure Checklist

مقدمه و هدف:

روش qec یک روش ارزیابی سریع مواجهه با خطرات اختلالات اسکلتی-عضلانی بوده که در سال 1998توسط لی و با کل ارایه گردید. در این روش برگه چک لیست/امتیاز جهت ارزیابی و جمع آوری اطلاعات لازم وجود دارد که هم توسط مشاهده گر و همچنین فرد اپراتور تکمیل می گردد. روش QEC دارای دو نخسه می باشد که نخسه اول آن در سال 1998 ارایه گردید و نخسه توسعه یافته آن در سال 2003 ارایه شده است که در این کتاب, چک لیست و پرسشنامه 2003 این روش ارایه شده است.

کاربرد در مشاغل و محیط های کاری:

  •  روش QEC جهت ارزیابی گسترده وسیعی از مشاغل می تواند بکار برده شود.
  • حمل دستی بار, وظایف تکراری, وظایف استاتیک, وظایف دینامیک, وظایف نشسته و ایستاده وظایفی هستند که می توان از روش QEC جهت ارزیابی آنها استفاده نمود.

نقاط قوت:

  • جهت ارزیابی بیشتر مشاغل قابل استفاده می باشد.
  • تعامل ریسک فاکتورها را با یکدیگر در نظر می گیرد.
  • علاوه بر عوامل خطر فیزیکی, عوامل خطر روانی-اجتماعی را نیز در نظر دارد.
  • روش QEC روش مناسبی در ارزیابی مداخلات ارگونومی در محیط کار می باشد. بدین ترتیب می توان ارزیابی مجدد از یک راهکار مداخله ای را با روشی همچون QEC بی درنگ پس از ایجاد تغییرات در محیط کار, انجام داد.

محدودیت ها:

  • هنگامی که وظیفه ای بسیار متنوع باشد, کاربرد آن مناسب نیست.
  • روش QEC اجازه ارزیابی بدترین وضعیت پوسچر هر ناحیه از بدن را می دهد و مشاهده گر باید با استفاده از قضاوت خودش, ناحیه ای از بدن را که در برابر بارهای سنگین قرار دارد تعیین نماید.
  • در این روش وزن بار و نیروی دست از کارگر سوال شده و توسط کارگر تعیین می گردد که ممکن است کارگران به خوبی ندانند که چگونه باید سطح آن ها را تخمین بزنید.
  • اثر تجمعی فعالیت های انجام شده در یک شغل/وظیفه در نظر گرفته نشده است.
  • سیستم امتیاز آن فرضی است.
  • مانند سایر روش های ارزیابی خطر, تنها یک سطح خطر کلی ارایه می کند و نمی تواند آسیب فردی به کارگران را تعیین کند.
  • مانند سایر روش های ارزیابی, عوامل خطر فردی مانند سن, جنس و تاریخچه پزشکی کارگران را در نظر نگرفته است.

عوامل خطر اختلالات اسکلتی عضلانی مد نظر:

  • نیروی بلند کردن بار, حرکات تکراری, نیروی کشیدن و هل دادن, پوسچر بدنی نامناسب و استاتیک, تکرار, مدت زمان کار و ارتعاش

بخش های بدنی مورد نظر جهت ارزیابی:

  • کمر, شانه/بازو, مچ دست/دست و گردن

روایی و پایایی:

  • اعتبار درون مشاهده گر= متوسط, اعتبار بین مشاهده گر= متوسط
  • روایی=خوب

سایر اطلاعات روش:

روش نیمه کمی, زمان لازم جهت تکمیل آنالیز کمتر از 2 ساعت, زمان لازم جهت آموزش روش 4-8 ساعت, نیاز به تجهیزات خاصی در فرایند ارزیابی نیست.

روش کار:

این روش نیاز به مشارکت کارگر در کمک به شناسایی نقاط خطر در وظیفه کاری اش دارد. بطوریکه یک چک لیست توسط مشاهده گر و یک پرسشنامه نیز توسط کارگر تکمیل می گردد. میزان مواجهه با خطر برای چهار ناحیه از بدن ( کمر, شانه/بازو, مچ دست/ دست و گردن) تعیین می گردد و با استفاده از امتیاز هر ناحیه از بدن می توان احتمال افزایش خطر آسیب های اسکلتی-عضلانی را پیش بینی نمود.

مراحل ارزیابی در روش QEC به صورت زیر می باشد:

1- تعیین اولویت های ارزیابی وظایف:

در ابتدا باید مشاغل و وظایفی را که برای شروع ارزیابی اولویت دارند تعیین نمود برای این کار می توان شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی را با توجه به مدارک موجود در سازمان بررسی کرده و یا از طریق مصاحبه با کارگران, سرپرستان و مدیران اطلاعاتی پیرامون غیبت های ناشی از کار, بیماری ها, درد های اسکلتی-عضلانی و بهره وری پایین سازمان بدست آورد. از طرفی ممکن است شما جهت انجام ارزیابی هایتان به عنوان بخشی از مسئولیت ها, نیازمند بازدید و بررسی دامنه وسیعی از مشاغل و وظایف در سازمان باشید.

جهت انجام دقیق تر این مرحله نکات ذیل پیشنهاد می گردد:

  • یک بررسی پیرامون شیوع درد و ناراحتی در محیط کار انجام دهید و بر روی نقاطی که بیشترین شیوع مشکلات اسکلتی عضلانی را دارند متمرکز شوید (این کار را می توانید با استفاده از پرسشنامه و چک لیست هایی مانند body map انجام دهید.)
  • یک گروه به نمایندگی از کارگران تشکیل دهید تا وظایف موجود را بررسی کرده و 5 وظیفه را به عنوان بالاترین اولویت اعلام کنید.
  • روش دیگر در صورتی که زمان اجازه می دهد, با کارگران به صورت جداگانه صحبت کرده و از آنها بخواهید آنچه را که انجام می دهند توصیف کنند.
  • از کارگران پیرامون مباحث زیر سوال کنید:
  • ساعات فعالیت و استراحت در طول روز
  • لیست وظایفی که انجام می دهند (مدت زمان وظایف را نیز ثبت کنید)
  • فعالیت های تکراری و غیر تکراری در هر وظیفه را بیان کند.
  • فعالیت انجام گرفته در هر وظیفه را بیان کند.
  • چرخه و تکرار وظایف را تعیین کند.
  • کارهای اضافی و غیر معمولی که در ماه یا سال انجام می دهد.
  • توقف و خرابی دستگاه ها
  • وقفه های برنامه ریزی نشده

به مثال ذیل در این رابطه توجه نمایید ( نمونه فرایند ذکر شده ی بالا در جدول 1 و 2 ذکر شده است).

جدول 1: وظایف انجام شده در طول یک شیفت کاری و ساعت انجام هر کدام

زمان سپری شده شیفت

وظیفه
ساعت اول

اداری

pipetting
ساعت دوم

pipetting

استراحت
ساعت سوم

نمونه گیری

pipetting
ساعت چهارم

pipetting

ساعت پنجم

نهار
ساعت ششم

pipetting

اداری
ساعت هفتم

استراحت

تمیز کردن تجهیزات
ساعت هشتم

آماده سازی اداره

 

جدول 2: مشخصات وظایف مورد نظر به لحاظ مدت زمان, تکرار و فعالیت های هر کدام

وظیفه

تکراری است یا نه؟ تجهیزات فعالیت های انجام شده در هر وظیفه طول چرخه تکرار چرخه (ثانیه)

کل زمان در طول روز (دقیقه)

Pipetting

بله

پیپت

  • کشیدن پیستون
  • برداشت نمونه
  • انتقال نمونه

3

20 ثانیه در دقیقه

240

اداری

بله کامپیوتر وارد کردن تاریخ 10 6 90
ثبت نمونه خیر مهر
  • تحویل ثبت
  • باز کردن نمونه ها
  • ثبت شماره

30

2-تکمیل چک لیست ها توسط مشاهده گر

  • در این مرحله پس از تعیین مشاغل و وظایفی که مورد ارزیابی قرار گیرند, فرد مشاهده گر اقدام به تکمیل چک لیست مربوطه می کند. تکمیل آیتم های چک لیست بیشتر به صورت قضاوت مشاهده گر نسبت به وضعیت کاری صورت می گیرد.
  • قبل از شروع ارزیابی باید حداقل یک چرخه کاری کامل مشاهده گردد.
  • در صورتی که یک وظیفه تکراری است باید قبل از شروع ارزیابی 30-20 چرخه کامل مشاهده گردد.
  • اگر شغل موردنظر دارای چندین وظیفه شغلی می باشد. هریک از وظایف را باید بطور جداگانه مورد ارزیابی قرار داد.
  • در مورد کارهایی که به صورت گروهی انجام می شود, لازم است تعداد کافی از کارگران که نماینده ان گروه کاری هستند انتخاب شده و ارزیابی بر روی آنها انجام گیرد.
  • در حالتی که شکستن یک شغل به وظایف کوچکتر امکان پذیر نیست باید بدترین وضعیت بدنی که در آن, نواحی بدن تحت  بیشترین فشار اعمال شده قرار دارند. جهت ارزیابی انتخاب گردند.(بدترین وضعیت بدنی بدین معنا نیست که صرفا تمام نواحی بدن در آن حالت در بدترین وضعیت خود باشند, بلکه منظور این است که حداقل یکی از نواحی بدن در وضعیت نامناسب و تحت فشار شدید قرار گرفته باشد).
  • مشاهده می تواند به طور مستقیم (در صورتی که قرار است پرسشنامه مربوط به کارگر در همان زمان تکمیل گردد) و یا با استفاده از فیلم برداری (در صورتی که قرار است پرسشنامه مربوط به کارگر در زمانی دیگر تکمیل شود) صورت گیرد.

3-تکمیل پرسشنامه توسط کارگر

در این مرحله جهت تکمیل اطلاعات مورد نیاز یک شغل, پرسشنامه مربوط به کارگر توسط وی تکمیل می گردد. این مرحله می تواند همزمان با تکمیل چک لیست توسط مشاهده گر انجام شود (در صورت مشاهده مستقیم) و یا در زمانی دیگر (در صورتی که قرار است پرسشنامه مربوط به کارگر در زمان دیگر تکمیل گردد بهتر است که از شغل مورد نظر فیلمبرداری به عمل آید) انجام گردد.

4-محاسبه امتیاز مواجهه

در این مرحله با استفاده از کاربرگ مربوط به محاسبه امتیاز برای هر یک از نواحی بدن و مشخص بودن حروف انگلیسی مربوط به هر پاسخ در چک لیست مشاهده گر و پرسشنامه کارگر, امتیازات محاسبه می گردند. پس از مشخص شدن جزئیات امتیاز برای هر ناحیه از بدن, امتیازات مربوط به هر ناحیه از بدن (به عنوان مثال کمر) را با یکدیگر جمع کرده تا امتیاز کل برای کمر بدست آید. در نهایت نیز با جمع امتیازات مربوط به نواحی کل بدن ( مجموع امتیاز کمر + امتیاز مچ دست/دست+ امتیاز گردن) امتیاز کل QEC حاصل می گردد.

5-تعیین سطح اولویت اقدام اصلاحی جهت هر یک از نواحی بدن و برای کل بدن:

 جهت تعیین سطح مواجهه در روش QEC به دو صورت می توان عمل نمود:

(A): تعیین سطح مواجهه برای هر یک از نواحی بدن بطور جداگانه:

در این نوع ارزیابی امتیاز کسب شده برای هر یک از نواحی بدن طبق جدول (3) تعیین می گردد. سطوح مواجهه برای نواحی چهارگانه بدن شامل پایین, متوسط, بالا و بسیار بالا تقسیم می گردد. هنگامی امتیاز مواجهه متوسط, بالا و یا بسیار بالا باشد, تغییرات و اجرای کنترل ها باید انجام گیرند. همچنین تعیین سطح مواجهه برای ریسک فاکتورها نیز با استفاده از جدول 4 امکان پذیر می باشد.

جدول 3 : ارزیابی سطح مواجهه در نواحی چهارگانه بر اساس امتیاز محاسبه شده.

ارزیابی سطح مواجهه در نواحی چهارگانه بر اساس امتیاز محاسبه شده

ارزیابی سطح مواجهه در نواحی چهارگانه بر اساس امتیاز محاسبه شده

 

ارزیابی سطح مواجهه برای ارتعاش، سرعت انجام کار و استرس.

ارزیابی سطح مواجهه برای ارتعاش، سرعت انجام کار و استرس.

(B): تعیین سطح مواجهه برای کل بدن: برای تعیین سطح مواجهه کل ابتدا باید امتیاز کل بدن را که از مجموع امتیازات نواحی مختلف بدن بدست می آید محاسبه کرده و سطح مواجهه را بر اساس وظیفه مورد نظر دارای حمل دستی بار می باشد یا نه, از جدول 5 محاسبه نمود.

توجه

امتیاز کل بدن= امتیاز کمر+ امتیاز شانه/بازو+ امتیاز مچ دست + امتیاز گردن

جدول 5

امتیاز کل QEC

ارزیابی

کمتر از 40%

قابل قبول
41% تا 50%

انجام مطالعه‌ي بیشتر لازم است

51% تا 70%

انجام مطالعه‌ی بیشتر لازم است و اقدام‌های اصلاحی در آینده نزدیک باید انجام شود
بیش از 70%

انجام مطالعه‌ي بیشتر لازم است و اقدام‌های اصلاحی می‌بایست بی‌درنگ انجام شود.

 

در ادامه کاربرگ های ارزیابی و کاربرگ محاسبه امتیاز در روش QEC ارائه شده (شکل های 5-1 تا 5-3).

نمونه فرم ارزیابی نواحی مختلف بدن با ریسک فاکتورهای اسکلتی - عضلانی در روش QEC

نمونه فرم ارزیابی نواحی مختلف بدن با ریسک فاکتورهای اسکلتی – عضلانی در روش QEC

 

کاربرگ مربوط به ارزیابی کارگر از کار خود (این برگه باید توسط کارگر پر شود)

کاربرگ مربوط به ارزیابی کارگر از کار خود (این برگه باید توسط کارگر پر شود)

 

نمونه برگه امتیاز گذاری شده

نمونه برگه امتیاز گذاری شده

این پست بروزرسانی شد و فایل نمونه ارزیابی پوسچر به روش QEC پیوست شد.

توضیحات را در قالب فایل ppt در زیر دانلود کنید:

برای دیدن لینک دانلود در سایت ثبت نام و اکانت خود را ویژه کنید
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...

حجم: 8 MB فرمت: PPT & Wprd آموزش فعال کردن اکانت ویژه (VIP)

حتما بخوانید:

⇐ ارزیابی خطر وقوع اختلالات اسکلتی – عضلانی در نانوایان به روش QEC

⇐ ارزیابی وضعیت های بدنی کارگران به روش QEC در کارخانه فولاد

⇐ نمونه عملی ارزیابی پوسچر به روش QEC در کارخانه شیشه

برچسب ها: Quick Exposure Checklistارزیابی با چک لیستارزیابی به روش qecارزیابی پوسچر به روش qecارزیابی سریع بدنکاربرد در مشاغل و محیط های کاریمراحل ارزیابی در روش QEC
3.9/5 - (12 امتیاز)
اشتراک گذاری این نوشته
  • اشتراک گذاری در Facebook
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در واتس اپ
  • اشتراک گذاری در LinkedIn
  • اشتراک گذاری در Reddit
  • اشتراک گذاری با ایمیل
https://acgih.ir/wp-content/uploads/2015/02/ارزیابی-پوسچر-به-روش-qec.jpg 253 514 Sirvan Sheikhi https://acgih.ir/wp-content/uploads/2019/12/lego.png Sirvan Sheikhi2015-02-26 23:48:002021-04-01 18:04:16ارزیابی پوسچر به روش qec
2 پاسخ
  1. anis.12
    anis.12 می گوید:
    2020-11-06 در 20:05

    سلام من فایل رو دانلود کردم ولی حجمش فایل Zip صفر هست و extract نمیشه

    برای پاسخ دادن وارد شوید
    • Sirvan Sheikhi
      Sirvan Sheikhi می گوید:
      2020-11-06 در 20:20

      سلام. تست شد مشکل نداره

      برای پاسخ دادن وارد شوید

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

ورود
عضویت

دسته‌ها

آخرین کاربران Vip

  • آواتار کاربران farzadalaei
  • آواتار کاربران hossein0666
  • آواتار کاربران Fanakhan
  • آواتار کاربران yasser_sh
  • آواتار کاربران simorgh92
  • آواتار کاربران Amirtahai
  • آواتار کاربران farahzad
  • آواتار کاربران Omeed
  • آواتار کاربران Rezarmat
  • آواتار کاربران 61hossein

تعداد کاربران ویژه: 17101

تبلیغات متنی

  • 1000 نکته کنکوری + خلاصه جزوات ارشد بهداشت حرفه ای
  • جزوات و سوالات تستی آزمون استخدامی
  • اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار
  • تبلیغات شما در این مکان

درباره ما:

سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای در سال 1391 راه اندازه شد و با ارائه خدماتی همچون نوشتن و ترجمه مقالات تخصصی, مشاوره و … توانست بعنوان مرجع, برای دانشجویان و دانش آموختگان این رشته شناخته شود و همواره سعی می کند که با بکار بردن بروز ترین متدها رضایت مشتریان و کاربران محترم را فراهم کند.

عضویت در خبرنامه





تمام حقوق مادی و معنوی برای دانشجویان بهداشت حرفه ای محفوظ است
  • ارسال مطلب
  • ارتباط با ما
  • درباره ما و قوانین سایت
اسکرول به بالا
  • ورود
  • عضویت

فراموشی رمز عبور؟

به جامعه 61091 نفری مهندسین سایت بپیوندید
:معادله را حل کنید + =
هر مشکلی در فرایند ثبت نام داشتید از طریق پیامک به شماره 09338413734 اطلاع دهید. (از مرورگرهای کروم و موزیلا استفاده کنید)

رمزتان را فراموش کرده اید؟ لطفا ایمیلتان را وارد کنید تا لینک بازیابی رمز را برایتان بفرستیم. ایمیل بازیابی معمولا به پوشه SPAM فرستاده می شود.

:معادله را حل کنید − =

برگشت برای ورود به سایت