مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای
مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای
مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای
( Occupational Health and Safety Management)
هر سازمانی باید فعالیت هایی تحت عنوان «مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای » داشته باشد تا کارگران بدون ترس از حادثه و بیماری های شغلی به کار ادامه دهند. این فعالیت ها بیشتر شامل تدوین دستورالعمل شیوه صحیح انجام کار٬ شیوه بازرسی٬ نحوه اندازه گیری از آلاینده های محیط کار٬ بهسازی محیط کار و مانند آنها می شود. گرچه مدیران صنایع مسئولیت ها و وظایف فراوانی به عهده دارند٬ اما طبق قانون کار متعهدند که اساسی ترین مسائل ایمنی و بهداشت کار را به منظور پیشگیری از اسیب ها و ضایعات انسانی رعایت کنند.
آنچه که در این میان اهمیت دارد آن است که فعالیت های مذکور چگونه باید برنامه ریزی شود که در میان مشغله های متعدد مدیریت دست به فراموشی سپرده نشود و همچنان پا برجا باقی بماند. بنابراین برای اینکه موضوع ایمنی و بهداشت٬ فعالیت فرعی و حاشیه ای تلقی نشود و هم پایه ی سایر فعالیت های تولیدی از برنامه ریزی های کوتاه مدت٬ میان مدت٬ بلند مدت و با اولویت بندی صحیح برخوردار باشد٬ باید در کارخانه ها سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت اجرا شود.
سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای:
تعریف انستیتو استاندارد بریتانیا (BSI): سیستم مدیریت را مجموعه پیچیده ای از نیروی انسانی، منابع، خط مشی ها، روش های اجرایی و عناصری است که بر اساس یک روش سازماندهی شده و بمنظور حصول اطمینان از انجام یک وظیفه بدست آوردن یا برقرار نگه داشتن یک هدف خاص با هم در تعامل هستند.
• تعریف Ming: یک سیستم مدیریت ایمنی را مجموعه ای از خط مشی ها، اهداف، سازماندهی، کنترل های مدیریتی و عناصری می داند که به منظور مدیریت ایمنی و بهداشت در کنار هم قرار می گیرند.
سیستم های مدیریت ایمنی موجود:
• مدیریت موفق ایمنی و بهداشت: این سیستم در سال ۱۹۹۷ توسط هیئت اجرائی ایمنی و بهداشت انگلستان ارائه شد. این سیستم دارای شش فعالیت کلیدی است که شامل خط مشی، سازماندهی، طرح ریزی و اجرا، اندازه گیری و بازنگری عملکرد و ممیزی می باشد.
سیستم مدیریت مرکز ایمنی فرایند اروپا (EPSC): مرکز ایمنی فرایند اروپا سیستم مدیریت ایمنی خود را در سال ۱۹۹۴ طراحی کرده است. عناصر کلیدی این سیستم شامل خط مشی، سازماندهی، روش های اجرایی و دستورالعمل های مدیریتی، پایش و بازنگری مدیریت می باشد.
سیستم مدیریت ایمنی و محیط آلفا: آلفا نام مستعار تولید کنندگان نفت و گاز دریای شمال انگلستان می باشد. آلفا یک سیستم مدیریت ایمنی و محیط توسعه یافته و برقرار شده برای تبعیت از مقررات موجود ایمنی و محیط زیست می باشد. عناصر این سیستم شامل خط مشی، سازماندهی، طرح ریزی و اجرای اندازه گیری عملکرد، بازنگری عملکرد و ممیزی می باشد.
تعریف سیستم مدیریت: مجموعه ای متشکل از اجزای بهم پیوسته به منظور برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل امور در جهت نیل به اهداف سازمان.
موضوعاتی که در این بخش به آن می پردازیم به شرح زیر است:
- فلسفه ایمنی بهداشت حرفه ای
- تعاریف و اصلاحات براساس استاندارد
- متدهای کلیدی و موثر ایمنی و بهداشت حرفه ای
- وظایف کاردان و کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه ای در کارخانجات
- تعیین و واگذاری مسئولیت ها
- تهیه برنامه آموزشی
- مدیریت کنترل داخلی
- مستندسازی فعالیت ها
برای مشاهده موضوعات مذکور فایل پیوست شده را دانلود کنید.
این پست بروزرسانی شد و فایل مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای در 10 صفحه پیوست شد.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)