روش های کنترل خطرات
روش های کنترل خطرات
روش های کنترل خطرات
Programs to control risks or Method of control hazards
برنامه کنترل خطرات از چند مرحله زیر تشکیل یافته که به ترتیب آمده اند و باید در مورد هر خطر به ترتیب عنوان شده، اجراء شوند یعنی اول مرحله 1 از اعمال کنترلی مورد توجه قرار میگیرد و اگر خطر قابلیت اجرای مرحله اول را نداشت در مورد آن مرحله 2 اجراء میشود.
1) از بین بردن یا حذف خطر (Hazard Elimination)
برای کنترل هر خطر اوّل باید تلاش شود که به ترتیبی خطر از بین برده شده یا حذف گردد و معمولا با خطر دیگری جایگزین میگردد. این کار با تغییر تکنولوژی و فرآیند یا تعویض و جایگزینی مواد عملی میگردد. طبیعی است وقتی فرآیندی تغییر یافت و خطر مورد بحث از بین رفت در فرآیند جدید هم خطر یا خطراتی وجود خواهد داشت که باید همواره سعی شود تا انتخاب فرآیند جدید به صورتی باشد که خطرات جدید از نظر میزان ریسک در منطقه پایین خط سطح ریسک پذیری مشخص شده در ماتریس ریسک قرار داشته باشند و دیگر نیازی به کنترل مجدد نباشد. به عنوان مثال میتوان به تغییر رنگهای اتومبیل از سیستم حلاّلی مرسوم به سیستم آبی جدید اشاره نمود که در آن پایه یا base رنگها از حلالهای آلی به آب تبدیل شده و بدین ترتیب خطر حلالها (خطرات تهدید کننده سلامتی) از بین رفته و سیستم جدید دیگر خطری از این بابت ندارد.
2) محدود سازی خطر (Hazard Limitation)
وقتی امکان از بین بردن و حذف خطر وجود نداشته باشد باید سعی نمود که به نوعی خطر محدود گردد. محدود سازی میتواند هم از نظر مکانی (جغرافیایی) و هم از نظر زمانی و هم از نظر گروه افرادیکه درمعرض خطر قرار دارند عملی گردد. مثلا عدم صدور مجوز صنعتی برای اطراف شهرها و ایجاد شهرکهای صنعتی در کشور نمونه ای از محدود سازی کلیه خطرات صنایع به یک منطقه بنام شهرک صنعتی میباشد. ممنوع ساختن ورودافراد متفرقه به داخل انبار مواد شیمیایی (فقط انبار دار حق رفتن به داخل انبار دارد) نیز نوعی محدود سازی میباشد و بالاخره اجرای عملیات تعمیر و نگهداری در شیفت روز (طبق برنامه نگهداری) نوعی محدودسازی زمانی است.
3) استفاده از طرحها و دستگاه های ایمنی (Use of safety devices)
دستگاه های ایمنی همانطور که از نام آنها پیداست دستگاه هایی هستند که ایمنی سیستم را فراهم مینمایند و دارای انواع متعددی میباشند که به عنوان نمونه به چند نوع زیر اشاره میشود :
3ـ1) دستگاه هایی که به خاطر سیستم، از بین میروند (Fail-safe devices : FSD)
این دستگاه ها به هنگام خطر از کار میافتند یا به عبارت دقیق تر متوقف میشوند و سیستم را در حالت ایمن نگهداری میکنند. به عنوان نمونه میتوان به فیوز برق در ورودی ساختمان یا دستگاه اشاره کرد که به محض بروز اشکال در سیستم برق رسانی (خطر مدار کوتاه یا کشیده شدن بار زیادتر از حد) میسوزد و باعث نجات سیستم یا دستگاه میشود. وقتی فیوز عمل کرد برق ساختمان یا دستگاه به کلی قطع و کار دستگاه متوقف میشود. به همین دلیل فیوز و امثال آنرا دستگاه های FSD از نوع انفعالی (Passive) مینامند. بعضی از این نوع دستگاه ها هستند که پس از عملکرد، کار سیستم یا دستگاه را در حداقل سطح ایمن، حفظ میکنند و باعث متوقف شدن کامل کار سیستم نمیگردند. آنها را دستگاه های FSD از نوع عملیاتی (Operational) مینامند.
3ـ2) قفلهای ایمنی (Safety Locks)
قفلهای ایمنی بر سه نوع میباشند :
الف) قفلهای درونی (Lock-ins): قفلهایی که خطر را در داخل به صورت محبوس نگه میدارند و اجازه نمیدهند که در معرض باشند. مثل قرار دادن سموم در یک هود یا قفسه مخصوص و قفل کردن درب آن. بدین ترتیب هیچکس بجز در مواقع ضروری و افراد با تجربه نمیتواند دسترسی به سموم داشته باشد و خطر سموم در داخل قفسه به صورت قفل شده میماند. قفل پستها و تابلوهای برق نیز از این نوع میباشند.
ب) قفلهای بیرونی (Lock-outs): قفلهایی که بر عکس نوع اول خطر را در بیرون نگه داشته و اجازه ورود نمیدهند. بستن درها و پنجره ها و کلّیه روزنه ها به هنگام آلودگی هوا یا نشت گاز در محوطه صنعتی نوعی Lock-out میباشد که خطر آلاینده ها را در بیرون نگه داشته و از ورود آنها به داخل سالن و منزل جلوگیری مینماید. کلیدهای برق ضدانفجار نوعی از این قفلها به حساب میآیند که در محیطهای دارای گازهای قابل اشتعال و انفجار نصب میگردند.
ج) قفلهای خودکار (Inter-locks): قفلهایی که بطور خودکار و با بروز یک خطر، جریان بالا دستی یا کار سیستم را در بالا دست متوقف میسازند تا خطری بوجود نیاید. مثلا در دیگهای بخار این نوع قفل با کم شدن جریان آب ورودی به دیگ که خطر انفجار را در پی دارد بطور خودکار شیر فلکه گاز ورودی به مشعل را میبندد و از بالا رفتن بیش از حد درجه حرارت در داخل دیگ جلوگیری مینماید. در ماشینهای تراشکاری به محض باز کردن حفاظ شفاف روی قطعه کار قفل مزبور عمل کرده و برق موتور ماشین تراشکاری را قطع مینماید تا هیچ بخشی از قسمتهای گردان در دسترس تراش کار نباشد.
3ـ3) دستگاه های تن به ضرر کم دادن (Minor Loss acceptance)
این دستگاه ها باعث میشوند که با وارد شدن یک ضرر و زیان کم از ضرر و زیانهای بزرگتر جلوگیری شود. مثلا صفحاتی بنام Rupture disk که در مخازن یا ظروف تحت فشار نصب میشوند و به محض بالا رفتن فشار داخل مخزن از حد مجاز ترکیده و فشار را در مسیر خاصی آزاد میسازند و بدین ترتیب از انفجار مخزن تحت فشار جلوگیری مینمایند.
3ـ4) مانیتورها (Monitors)
با اینکه بسیاری از مانیتورها برای نشاندادن وضعیت یک فرآیند، طراحی و نصب میشوند و در جهت بهبود کیفی کار و محصول آگاهیهای لازم را در اختیار انسان قرار میدهند ولی تعداد زیادی از آنها هم شرایط و موقعیتهای پیش آمده خطرناک را به انسان نشان میدهند تا با اقدامات لازم از وقوع حادثه پیشگیری نماید. به عنوان مثال کیلومتر شمار اتومبیل در سرعتهای پایین یک مانیتور به منظور اهداف تکنیکی است تا راننده با دیدن سرعت ماشین و موتور به موقع دنده عوض کرده و استفاده بهینه از موتور داشته باشد. ولی همین مانیتور در سرعتهای بالاتر از80 کیلومتر در ساعت به عنوان یک دستگاه ایمنی عمل میکند و به راننده پیش آمدن حالت خطرناک را نشان میدهد و هیچگونه کار تکنیکی را دنبال نمینماید.
3ـ5) دستگاه های هشدار دهنده (Warning devices)
از آنجاییکه انسان به دلایل مختلفی نظیر فراموشکاری، خواب آلودگی و بی توجهی در بسیاری از مواقع به مانیتورها توجه نکرده و حالات خطرناک پیش آمده را متوجه نمیشود همیشه در کنار مانیتورها دستگاه های هشدار دهنده ضرورتا نصب میشوند تا توجه انسان را به حالات و موقعیتهای خطرناک پیش آمده که توسط مانیتورها نشان داده میشوند جلب نماید. مثلا در صنایع شیمیایی به محض بالا رفتن مقدار گازهای خطرناک در داخل دستگاه ها یا در محیط کار و رسیدن عقربه مانیتور به نزدیک حالات خطرناک هشدار دهنده های صوتی (آلارم) عمل کرده و توجه انسانها را جلب مینماید. هشدار دهنده های بینایی به صورت روشن شدن لامپ یا چشمک زدن لامپ عمل میکنند.
4) استفاده از طرحهای فرار و بقاء (Escape & survival)
سه مرحله فوق الذکر در برنامه کنترل خطر مخصوص جلوگیری از تبدیل شدن خطر به حادثه بودند و اصطلاحا اعمال کنترلی قبل از وقوع (Pre – event) نامیده میشوند. حالا به سه مرحله دیگر برنامه کنترل خطر پرداخته میشود که به منظور کاهش پی آمدهای تبدیل شدن خطر به حادثه میباشند و اصطلاحا بنام اعمال کنترلی بعد از وقوع (Post – event) خوانده میشوند. هدف در این مراحل کاهش تا حد امکان پی آمدهــای حـوادث میباشــد کــه در چهـار بخــش صدمـــات جزئــی (Minor injuries)، صدمــات ناتـوان کننـده (Disabling injuries) ، بیماریهای ناشی از کار (Work-related diseases)وخسارات مالی خلاصه شده اند.
طرحهای فرار و بقاء به آن منظور طراحی، ساخته و نصب میشوند که انسان بتواند به محض وقوع حادثه خود و داراییهای خود نظیر مواد و تجهیزات را از مهلکه دور کرده و نجات دهد. بهترین مثال برای این گونه طرحها راه های فرار اضطراری (Exit) بخصوص در مواقع آتش سوزی است. هدف از ایجاد راه های فرار اضطراری به عنوان یک طرح فرار وبقاء نشان میدهد که وجود هر راه اضافی در یک محیط کار یا ساختمان نمیتواند راه فرار اضطراری تلقی شود. اینگونه راه ها باید علاوه بر مقاوم بودن در برابر حریق عاری از دود و گازهای ناشی از حریق بوده و حرارت هوای داخل آنها قابل تحمل برای انسان باشد تا بتواند از طریق آنها خود را به سلامت از مهلکه دور کرده و به یک جای امن برساند. از این نوع طرحها برای خارج ساختن مواد شیمیایی از مهلکه وجود دارد که نمونه بارز آنها در مخازن مواد نفتی با سقف شناور نصب میشود.
5) سیستمها و دستگاه های امداد (Rescue)
سیستم و دستگاه هایی هستند که به منظور امداد رسانی به شخص گیر افتاده در حادثه و بعضا به منظور نجات مواد و دستگاه ها طراحی و نصب میشوند. مثلا امروزه سقف اتومبیلها را به صورت یکپارچه با روزنه ای در قسمت بالای سر راننده طراحی میکنند. این روزنه دارای ابعادی در حدود 65 سانتی متر بوده و تقریبا مربعی شکل است و دریچه ای به کمک ضربه یا پیچ آنرا در محل سقف اتومبیل میبندد. به هنگام وقوع حادثه مخصوصا مواقعی که حادثه در خارج از شهرها و جاده های دور افتاده باشد پیدا کردن گاز استیلن و دستگاه برش سقف بسیار مشکل و نیاز به زمان زیاد دارد. زمانی که برای راننده مجروح و در حال خونریزی بسیار اهمیت دارد. با خارج ساختن دریچه مزبور، که به آسانی امکانپذیر است، راننده به موقع از خدمات امداد رسانی بهره مند میگردد.
6) جداسازی (Isolation)
آخرین مرحله در برنامه کنترل خطرات، جدا سازی میباشد. یعنی وقتی نتوانستیم در مورد یک خطر از مراحل قبلی کنترل استفاده کنیم یا اینکه استفاده از مراحل قبلی در حد لزوم کفایت نکرد باید به مرحله جداسازی پرداخته شود. این مرحله مخصوصا در مورد آندسته از خطراتی که با توجه به قوانین و مقررات، اصلا خطر تلقی نمیشوند مانند وجود بعضی آلاینده های شیمیایی در هوای محیط کار به میزان کمتر از حد مجاز که قانونا به صورت مشکل مطرح نمیگردد ولی در دراز مدت باعث بیماریهایی چون سردردهای مزمن و ناراحتیهای عصبی و … میگردد بسیار مفید و کاربردی است.
جداسازی یعنی جدا کردن فیزیکی یا ایجاد مانع بین فرد و خطر یا بین دستگاه و خطر که از قرار گرفتن فرد یا دستگاه در معرض خطر جلوگیری مینماید. در انبارهای مواد شیمیایی اگر وسعت کافی موجود باشد بین مواد شیمیایی مختلف مخصوصا بین مواد ناسازگار (Incompatible chemicals) باید فاصله کافی (طبق استانداردهای موجود) در نظر گرفته شود که نقش جداسازی را ایفا مینماید. وقتی وسعت انبار کافی نباشد مواد را نزدیک بهم انبار میکنند ولی بین آنها دیواری به ارتفاع حداقل 5/1 متر بالاتر از سطح مواد انبار شده ایجاد مینمایند تا به عنوان جدا کننده عمل نماید (2). این نوع جداسازی فیزیکی مخصوصا در طراحی کارخانه های صنعتی بسیار مورد توجه قرار دارد.
لوازم یا وسایل حفاظت فردی (Personal protective equipment = PPE) مهمترین نمونه از سیستمهای جداسازی است وقتی امکان پیشگیری از نشت گاز در مواقع عادی یا اضطراری وجود نداشت یا به درجات پایین وجود داشت ماسکهای تنفس در اختیار قرار میدهیم تا افراد با پوشیدن آنها سیستم تنفسی و حتی در مواقع خاص پوست خود را از آلاینده ها حفاظت نمایند یا جداسازی کنند و بتوانند به سلامت از محیط آلوده خارج شده و خود را ایمن نگه دارند. لازم به یادآوری است که نقش اصلی لوازم حفاظت فردی همین جداسازی است و باید به هنگام وقوع حالت نامناسب و جهت دور شدن از محیط آلوده یا جدا بودن از خطر مورد استفاده قرار گیرند.
این مطلب بروزرسانی شد و فایل روش های مهندسی کنترل خطرات در 5 صفحه پیوست شد.
در بروزرسانی دوم فایل انواع روش های کنترل خطرات در محیط کار در 12 صفحه پیوست شد
توضیحات فوق را می توانید به صورت فایل pdf در زیر دانلود کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)