توضیحات
پروپوزال بررسی نیازهای آموزشی خودمراقبتی بیماران مبتلا به کرونا و خانواده های آنها
Assessment of self-care educational needs of patients with Coronavirus and their families
فرمت: word تعداد صفحات: 40
فهرست:
- خلاصه مشخصات طرح
- اطلاعات مربوط به عوامل اجرایی طرح
- اطلاعات مربوط به طرح پژوهشی
- بيان مسئله و ضرورت اجرای طرح
- سابقه طرح و بررسی متون
- فهرست منابعی كه در بررسی متون استفاده شده است
- اهداف اصلی و فرعی طرح
- فرضيات يا سوالات پژوهش
- روش اجرا
- مشخصات ابزار جمع آوری اطلاعات و نحوه جمع آوری آن
- روش محاسبه حجم نمونه و تعداد آن
- جدول متغيرها
- جدول زمان بندی مراحل اجرای طرح
- و …
- اطلاعات مربوط به هزينه ها
بیان مسئله و ضرورت اجرای طرح:
در 31 دسامبر سال 2020 (10 دی 1398)، طغیان نوعی پنومونی آتیپیک بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا [2] در شهر ووهان [3] چین گزارش شد(1). بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، در 196 کشور جهان، حدود 375,498 مورد ابتلای قطعی و 16,362 مرگ تایید شده تا روز بیست و پنجم مارس 2020 (6 فروردین 1399)، گزارش شده است که از این میان سهم کشور ایران 15315 مورد ابتلا، 2077 مرگ و 9625 مورد بهبودی از بیماری می باشد (2)
آموزش به بیمار تجربه یادگیری برنامه ریزی شده ای است که از ترکیب روش های مانند تدریس، مشاوره و تکنیک های تعدیل رفتار برای تأثیرگذاری بر دانش و رفتارهای سلامتی بیمار استفاده می کند، تعریف می شود(3). آموزش به بیمار فرایندی پویا و مداوم است که با توجه به اساسی ترین نیازها و فعالیت های بشر از زمان پذیرش تا ترخیص رخ می دهد و البته یکی از شاخصه های کیفیت مراقبت پرستاری برای همه بیماران در همه ی جنبه های درمان به شمار می آید(4).
عوامل متعددی مانند سلامتی نسبت به درمان، توقف کوتاه تر در بیمارستان، خروج زودتر از تخت، آمادگی جهت گذراندن دوره نقاهت، تطابق بیمار با بیماری، قبول شرایط جدید، جلوگیری مشکلات و عوارض ناشی از بیماری، تغییر سبک زندگی و تبعیت از رژیم درمانی براساس بررسی و تعیین نیازهای آموزشی بیماران از ضروریات برجسته آموزش می باشد(4, 5). تعیین نیازهای آموزشی بر حسب اولویت اولین قدم برای برنامه ریزی آموزشی محسوب می شود. لذا پرستار باید نیازهای آموزشی بیمار را در طی بیماری و مدتی کوتاهی پس از آن تعیین کند (6) زمانی که پرستار نیازهای آموزشی بیمار را تعیین می کند نباید نیازهای آموزشی خانواده را نادیده بگیرد، به خصوص زمانی که خانواده از بیمار خود در منزل مراقبت می نماید(7).
با توجه آمار بالای افراد که پس از بهبود نسبی از بیماری کرونا، مرخص شده و دوران نقاهت را در منزل و در کنار خانواده سپری می کنند، و همچنین تعداد افراد زیادی که بدون بستری به استراحت در منزل هدایت می شوند تدوین برنامه آموزشی مدون برای بیمار و خانواده ضروری به نظر میرسد. این در حالی است که با توجه درگیری شدید کادر درمان به مقوله درمانی، محتوای آموزشی مدونی وجود ندارد و آموزش ها بر اساس توصیه های کلی سازمان بهداشت جهانی صورت می گیرد. از طرفی با توجه به اضطراب و تشویش اذهان عموم مردم نسبت به این بیماری ممکن است سوالات متعددی در ذهن بیماران و خانواده های آنها وجود داشته باشد که با آموزش های روتین متفاوت باشد.لذا برآنیم تا مطالعه ای در راستای نیاز سنجی آموزشی بیماران و خانواده های آنها انجام دهیم.
فایل کامل پروپوزال را بعد از پرداخت در حساب کاربری دانلود کنید.
حتما بخوانید:
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.