ایمنی در سیستم های هیدرولیک
ایمنی در سیستم های هیدرولیک
ایمنی در سیستم های هیدرولیک
فرمت: pdf تعداد صفحات: 7
مقدمه:
امروزه در بسیاری از فرآیندهای صنعتی، انتقال قدرت آن هم به صورت کم هزینه و با دقت زیاد مورد نظر است. در همین راستا بکار گیری سیال تحت فشار در انتقال و کنترل قدرت در تمام شاخه های صنعت رو به گسترش است. استفاده از قدرت سیال به دو شاخه مهم هیدرولیک و پنوماتیک تقسیم می شود. از پنوماتیک در مواردی که نیروهای نسبتا پایین (حدود یک تن) و سرعت های حرکتی بالا مورد نیاز باشد (مانند سیستم هایی که در قسمت های محرک روبات ها بکار می روند) استفاده می کنند در صورتیکه کاربرد سیستم های هیدرولیک عمدتا در مواردی است که قدرت های بالا و سرعت های کنترل شده دقیق مورد نظر باشد (مانند جک های هیدرولیک، ترمز و فرمان هیدرولیک و …)
هدف از این مقاله بررسی خطرات کار با هیدرولیک و ارائه توصیه هایی برای جلوگیری از حوادث مربوط به آنهاست.
سیستم های هیدرولیک:
کارآیی سیستم های هیدرولیک در سهولت انتقال نیرو، موجب گسترش روز افزون این سیستم ها شده است. سیستم های هیدرولیک در بسیاری از تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرند زیرا نیاز به ارتباطات پیچیده مکانیکی را کاهش داده و امکان کنترل از راه دور عملیات های متعدد را فراهم می سازند. سیستم های هیدرولیک برای بلند کردن اجسام (جک ها)، تغییر جهت اجزاء ماشین ها (مانند تیغه بولدوزر)، سیستم فرمان و ترمز، و… کاربرد دارد. به طور کلی یک سیستم هیدرولیک چهار کار اساسی دارد:
- تبدیل انرژی مکانیکی به قدرت سیال تحت فشار بوسیله پمپ ها.
- انتقال سیال تا نقاط مورد نظر توسط لوله ها و شیلنگ ها.
- کنترل فشار، جهت و جریان سیال توسط شیرها .
- انجام کار توسط عملگرها (سیلندرها و موتور های هیدرولیکی)
خطرات کار با سیستم هیدرولیک:
خطرات ایمنی کار با سیستم هیدرولیک محدود به حوادث ناشی از تزریق روغن یعنی خروج روغن با فشار بالا از سوراخ ها و نشتی های ایجاد شده در مسیر سیستم و برخورد آن با بدن کارگر نمی شود و حوادثی مانند آتش سوزی های پارگی ها، سوختگی های شدید، خرد شدن و مرگ را می تواند در پی داشته باشد. این خطرات نه تنها مهندسان ناظر را تهدید می کند، بلکه مکانیک و کارگران تعمیر و نگهداری، رانندگان ماشین آلاتی مانند کامیون ها، تریلی های بولدوزرها، غلطک ها و…، اپراتورهای دستگاه ها و تجهیزات و جوشکاران و هر کسی که در محیط کارش سیستم هیدرولیک مورد استفاده قرار گرفته باشد در معرض این خطرات می باشد.
سیستم های هیدرولیک برای انجام کار خود، باید سیالی تحت فشار بالا (معمولا ۲۰۰۰ پوند در هر اینچ مربع یا بیشتر) را بصورت ذخیره داشته باشند. یک خطر ناشی از باز کردن و تنظیم قطعات بدون آزاد کردن و کاهش فشار است. سیال تحت فشار فوق العاده ای است، داغ هم می باشد. کارگری که در این شرایط کار کند در معرض سه نوع خطر قرار دارد:
- سوختگی ناشی از گرما؛
- کبودی، بریدگی یا خراش در اثر برخورد خطوط جت هیدرولیک (سیال با فشار بالا)؛
- تزریق مایع به داخل پوست.
آسیب های ناشی از تزریق روغن و سوختگی با آن هر دو صدمات خیلی شدیدی را بدنبال دارند که می تواند منجر به مرگ شود.
شکل مقابل اپراتوری را نشان می دهد که بازدید یک شیلنگ هیدرولیک را در طی سرویس ها نادیده گرفته است، در نتیجه شیلنگ در دمای طبیعی کار سیستم می ترکد و روغن هیدرولیک با فشار از آن خارج می شود و بر بدن وی می پاشد و تقریبا کل بدنش سوخته است.
عکس زیر 7 روز پس از یک حادثه تزریق روغن هیدرولیک گرفته شده است. حادثه در زمان تست فشار روغن سیستم هیدرولیک رخ داده است. تاکنون سه عمل جراحی با بیهوشی عمومی انجام شده، و بخیه زدن محل برای انجام تحقیق و بررسی انجام نگرفته است. دو عمل دیگر در ادامه مراحل درمان انجام خواهد شد. نشت روغن باعث خروج جت ریزی از روغن شده که به پالم برخورد کرده بود. او یک تکنسین ماهر و به خوبی آموزش دیده هواپیما است.
جت روغن هیدرولیک خارج شده از شیلنگ سوراخ شده می تواند فشاری تا psi 3000 داشته باشد و به راحتی به زیر پوست نفوذ کند شبیه اینکه آن را از طریق یک سرنگ تزریق زیر جلدی وارد بدن کنیم. در ابتدا تزریق مانند گزش توسط زنبور عسل احساس می شود. نشانه های خارجی آسیب ممکن است جزئی باشد، اما آسیب داخلی اینگونه نیست. روغن می تواند به بافت عضلات و اندام نفوذ کند، که معمولا انجام عمل جراحی ضرورت پیدا می کند. روغن باعث آسیب شدید و ایجاد خوردگی بافت بدن می شود و ممکن است منجر به قطع عضو شود.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)