استرس، خستگی، وضعیت آگاهی و ایمنی در خدمات حفاری سازه های دریایی
استرس، خستگی، وضعیت آگاهی و ایمنی در خدمات حفاری سازه های دریایی
فرمت: Word تعداد صفحات: 12
چکیده:
حفاری برای تاسیسات نفت و گاز فلات قاره ای شغل خطرناکی است و نیاز به پرسنلی دارد که از آگاهی سطح بالایی از وضعیت کار برخوردار باشند. این مقاله یک خوداظهاری در مقیاس توسعه یافته برای اندازه گیری پرسنل WSA است و بررسی تاثیر عوامل شکل گیری عملکرد ناشی از استرس و خستگی بر WSA، رابطه بین WSA و دخالت رفتار پرخطر در حادثه می پردازد. پرسشنامه طراحی شده برای اندازه گیری این متغیرها توسط 185 کارگر دریایی بر روی فلات بریتانیا به پایان رسید. مقیاس کلی WSA نمایش قابل قبول و اطمینانی داشت.(آلفا=0.86).
مقیاس اندازه گیری به روی غلظت، توجه، پیش بینی و انحراف روابط به هم پیوسته بین 0.65 و 0.79 بود. در سطوح بالای استرس، خواب و خستگی زیاد با سطوح پایین تری از WSA همراه بود.در آنالیز رگرسیون، استرس مهم ترین پیش بینی کننده WSA را داشت. در رابطه با نتایج ایمنی، کمترین WSA مربوط به رفتار پرخطر و ناامن بود. افرادی که قبلا تجربه حادثه را داشته اند، نمره WSA کمتری از کسانی گرفته اند که تا به حال تجربه هیچ حادثه ای را نداشته اند.
مقدمه:
عوامل مهم در پیشگیری حوادث صنعتی عبارتند از توانایی کارگران در حفظ آگاهی از محیط کار، درک اطلاعات آن، و پیش بینی چگونگی شرایط توسعه. اصطلاح مورد استفاده در صنعت برای این مهارت توسط ENSLEY آگاهی از وضعیت تعریف شده است: ((درک عناصر در محیط در دوره ای از فضا و زمان، درک معنی آنها و طرح ریزی وضعیت خود در آینده ای نزدیک)). مهارت های شناختی از جمله آگاهی از وضعیت شناخته شده به مستعد ابتلا به اثرات شرایط کار مربوط می شود، مانند خستگی و استرس که در بسیاری از صنایع پرخطر هستند. برای مثال در اکتشافات نفت و گاز فلات قاره که در آن کار پرسنل نصب از راه دور در شرایط تحت فشار و خطرناک هستند. در حفاری اخیر دکل آب های عمیق فاجعه ای در گلف مکزیک رخ داد که 11 نفر کشته شدند و بدترین نشت نفت در تاریخ ایالت متحده امریکا ایجاد شد که نشان دهنده طبیعت بسیار خطرناک فعالیت های این صنعت است. معاینه مداوم از وقایع علت و معلولی شکست را در آگاهی از وضعیت و ارزیابی ریسک نشان می دهد.
تجزیه و تحلیل از اوایل حوادث صنعت حفاری مانند فوران چاه مونترا در سال 2009 در استرالیا و فلات قاره بریتانیا برای شرکت در اطلاعات مربوطه در محیط های کار به عنوان یک عامل کمک کننده مشترک شناسایی شده است. فعالیت حفاری بسیار مهم و پروسه ای دشوار در اکتشاف و تولید است، به خصوص برای چاه های آب عمیق به طور فزاینده ای خطرناک است. حفارها باید برای حفظ کنترل خوب کار بر روی زمین را تمرین کنند البته در تقابل با تجهیزات فن آوری های پیشرفته و تجهیزات مانیتورینگ. آنها ممکن است برای تمرین در یک کابین با استفاده از سیستم های کامپیوتری پیشرفته با روشنایی مناسب کار و زمان واقعی اطلاعات مستقر شوند.
تمرین خدمه اغلب به صورت دستی و با تجهیزات سنگین بوده و کانلا زخودکار نیست. چاه حفر شده در زیر دریا در زمینه مخازن نفت و گاز شامل دقت و موقعیت دهانه حفر، قلاب و لوله حفر در چاه می باشد. این مجمع به منظور انجام فعالیت های حاری از پایین ترین و بالاترین قسمت لوله حفاری به میز و جدول گردشی متصل شده و می چرخد. گل حفاریبه درون لوله مرکزی به منظور مقابله با فشارهای تعادل داخلی و شناور کردن تراش پشت سنگ برای بازگشت به استخراج آنها از حفره و روند لغزنده ساختن، معرفی شده است. رشته حفاری به بخش های اضافی لوله حفاری برای تشکیل چاه عمیق تر اضافه می شوند.
اغلب برای جایگزین شدن به علت ترکیب سنگ های مختلف به کمی تمرین نیاز است و برای انجام این کار باید تمام رشته های حفاری از چاه و لوله های انباشته حذف می شوند. این روند با توجه به لغزنده بودن گل از تراش خطرناک است. زمانی این فرآیند کامل شده است که جریان های نفت و گاز از طریق چاه با قرار دادن قطر کوچکتر لوله در محفظه به صورت مهر و موم شده به دور لوله خارج شود. یک دستگاه شناخته شده مانند درخت کریسمس متصل شده که در بالای لوله به کارکنان حفاری اجازه می دهد جریان را از چاه کنترل کنند. با توجه به فشار در اعماق که در آنجا هیدروکربن ها وجود دارند، امکان فوران و ترکیدگی بوده و در این روند خطرناک هستند.
دریچه و سوپاپی برای فوران و فوران برای ثبات فشار و کنترل چاه در مواقع لزوم روی بستر قرار داده شده است اما پتانسیل یک وضعیت فاجعه بار برای کارکنان حفاری بسیار واقعی و نزدیک است. از شرح بالا آشکار است که SA یک موضوع بحرانی و موثربرای ایمنی در حفاری های صنعتی می باشد، اما در این زمینه تحقیقات و تمرکز کمی به روی SA انجام شده است، به خصوص عدم وجود مدل های دریایی ویژه SA و اقدامات موجود و نیز نقش استرس و خستگی در تاثیر جهانی SA . مطالعات جاری اولا برای اندازه گیری یک اقدام جهانی SA در تیم های حفاری سازه های دریایی طراحی شده بود و ثانیا برای تعیین اینکه آیا SA با نتایج ایمنی مثل رفتار نا امن، شبه حادثه و حادثه تاریخی در ارتباط است؟
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)