پایش محیطی و بیولوژیکی آرسنیک
پایش محیطی و بیولوژیکی آرسنیک
خلاصه: هدف از این مطالعه بررسی مواجهه با آرسنیک در دو گروه کارگر مشغول به کار در فضای باز (پلیس ترافیک و رانندگان پلیس) یکی از شهرهای بزرگ ایتالیا است. پایش محیطی توسط نمونه برداری از افراد و پایش بیولوژیکی توسط نمونه برداری از اوره افراد صورت گرفت. امکان تاثیر عادات سیگار بر روی اوره ارزیابی شد.در این مطالعه ۱۲۲ نفر مرد مورد بررسی قرار گرفتند که همگی استخدام ساختمان مرکزی پلیس در یکی از شهر های بزرگ ایتالیا بودند. در این بررسی ۸۴ نفر پلیس ترافیک و ۳۸ نفر پلیس راننده بودند. مواجهه با آرسنیک در پلیس های ترافیک به طور معناداری بیشتر از پلیس های راننده بود. عادات سیگار کشیدن ، نوشیدن الکل، BMI، متوسط سن و سابقه خدمت در بین دو گروه مقایسه شد. هر دو گروه هدف حداقل به مدت ۵ سال در آب و هوای شهر مورد مطالعه سکونت داشتندو آرسنیک موجود در اوره پلیس های ترافیک به طور معناداری از رانندگان پلیس بیشتر بود.
مقدمه: امروزه، آلودگی هوا منجر به %۸ سرطان های ریه و %۵ بیماری های قلبی و سالانه باعث مرگ بیش از ۲ میلیون نفر می شود. آلودگی هوا حاوی درصد بالایی آرسنیک و ترکیبات دیگر مواد خطرناک و ذرات معلق است. در اروپا سالانه بیش از ۵۷۵ تن آرسنیک در هوای شهرها و اتمسفر آزاد می شود. آرسنیک بهمراه نیکل، کروم ، و هیدورکربن های حلقوی از عوامل سرطان ریه هستند. سازمان جهانی سرطان آرسنیک را در رده ی سرطانزای A قرار داده است. تاکنون هیچ بررسی درباره مواجهه آرسنیک در هوای شهرهای ایتالیا در گروه های پلیس صورت نگرفته و هدف از این مطالعه بررسی ارزیابی مواجهه دو گروه از پلیس های یکی از شهرهای ایتالیا با آرسنیک بود.
روش: در این مطالعه ۸۴ پلیس ترافیک و ۳۸ راننده پلیس مورد بررسی قرار گرفتند. پلیس ترافیک مسئول بررسی کنترل جریان ترافیک وسایل نقلیه در راه ها ، جاده ها و بزرگراه ها و همچنین مسئول کنترل ترافیک در تقاطع، پارکینگ ها و در محل هایی که محدودیت ترافیک دارد می باشد. این افراد وظایف محوله خود را بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی برای کنترل گردوغبار انجام می دهند.
رانندگان پلیس، مسئول کنترل ترافیک و تصادفات وسایل نقلیه و همچنین مسئول نظم بخشیدن به وضعیت جاده و راه ها هستند در حالی که خودروهایی مجهز به تهویه هوا و فیلتر برای گیر انداختن ذرات هوابرد در اختیار دارند. در مورد پایش بیولوژیکی از اوره و برای پایش محیطی آرسنیک از نمونه برداری فردی استفاده شد. نمونه های اوره در آخر شیفت کاری بعد از ۴ روز جمع آوری شد. برای پایش محیطی از ۶ یا ۷ نفر از پلیس های ترافیک و 1 نفر از رانندگان پلیس استفاده شد. به هر دو گروه پرسشنامه ای حاوی اطلاعاتی درباره سن، قد، وزن و محل کار ۵ روز اخیر داده شد. همچنین این پرسشنامه شامل اطلاعات فیزیولوژیکی، مصرف آب معمولی یا معدنی، عادات الكل خوردن و سیگار کشیدن بود. از همه افراد خواسته شد در طی مطالعه از کشیدن سیگار خودداری کنند. به منظور نمونه برداری فردی از سیکلون Dorr- oliver استفاده شد ود ر دبی 1.7 لیتر بر دقیقه کالبيره و از فیلتر پی وی سی ۳۷ میلی متری با کاست نگهدارنده استفاده شد این سیکلون از یک طرف به پمپ نمونه بردار و از طرف دیگر به یقه فرد مورد نظر نصب شد مدت نمونه برداری ۷ ساعت در روز بود و در آخر سطح مواجهه با آرسنیک فرد بررسی شد.
به منظور پایش بیولوژیکی اوره افرادی که به مدت ۳ تا ۵ روز با هوای حاوی آرسنیک در تماس بودند مورد آزمون قرار گرفتند. بدین منظور از افراد درخواست شد که از خوردن بعضی غذاها (برنج، ماهی، قارچ، مرغ) و عادات سیگار کشیدن و نوشیدن الکل در طی نمونه برداری خودداری کنند. اوره در دمای ۴ درجه سانتی گراد جمع آوری شد و در دمای ۲۰ درجه برای آنالیز ذخیره شد. برای آنالیز آماری هر دو گروه به دو زیر گروه تقسیم شدند پلیس ترافیک و رانندگان پلیس گروه A۱ شامل پلیس های ترافیک و رانندگان پلیس غیر سیگاری و گروه A۲ شامل پلیس های ترافیک و رانندگان سیگاری. آنالیز آماری برای گروه B شامل هر دو گروه پلیس های ترافیک و رانندگان سیگاری و غیر سیگاری انجام شد.
نتیجه: در گروه A مقدار كل اوره حاوی آرسنیک در پلیس های ترافیک (سیگاری و غیر سیگاری) به طور معناداری از پلیس های راننده بیشتر بود.
در گروه ٪A ،۶/۲۸ از پلیس ترافیک و ۴/۱۸% از پلیس های راننده، اوره حاوی آرسنیک ۱۵ میکروگرم بر لیتر داشتند. در زیر گروه A۲ و A۱ مقدار آرسنیک اوره تفاوت معناداری در پلیس ترافیک و رانندگان پلیس نداشت. در زیر گروه A۲ آرسنیک اوره ۳۵% از پلیس های ترافیک و ٪۲۴ از پلیس های راننده بالای ۱۵ میکروگرم بر لیتر داشتند. در نمونه های هوا مقدار آرسنیک نمونه برداری شده در گروه پلیس های ترافیک افزایش معناداری نسبت به پلیس های راننده داشت. و این می تواند به علت عدم استفاده از وسایل حفاظتی مناسب جهت حفاظت از دستگاه تنفسی افراد باشد. در حالی که رانندگان پلیس ماشین های مجهز به تهویه مطبوع و فیلترهایی برای به دام انداختن ذرات بوند. این اولین بررسی مواجهه آرسنیک در هوای محیط بیرون در گروه های پلیس در یکی از شهرهای بزرگ ایتالیا با جمعیت بالغ بر ۲/۷۰۰/۰۰۰ نفر بود.
منابع:
Ciarrocca M, Tomei G, Palermo P, Caciari T, Cetica C, Fiaschetti M, Gioffre PA, Tasciotti Z, Tomei F, Sancini A. Environmental and biological monitoring of arsenic in outdoor workers exposed to urban air pollutants. International journal of hygiene and environmental health, ۲۰۱۲ Nov ۳۰۶۲۱۵(۶):۵۵۵-۶۱
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)