پایداری لیفتراک و روش های بارگیری در لیفتراک
پایداری لیفتراک و روش های بارگیری در لیفتراک
پایداری لیفتراک و روش های بارگیری در لیفتراک
مقدمه
تقریبا همه بالابرهای مجهز به وزنه تعادلی، سه نقطه ساپورت دارند. (حتی اگر وسیله نقلیه چهار چرخ داشته باشد). نقطه متصل به فرمان بالاتر در محور عقب (A) که به چرخ های جلو (B,C) وصل می شود و یک مثلث را تشکیل می دهد و به آن مثلث پایداری می گویند.
بحث پایداری بالابر (به ویژه موقع حمل بارهای سنگین) از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مثلث پایداری در چگونگی تثبیت بالابر و جلوگیری از واژگون شدن آن به هنگام حمل بارهای سنگین، به ما کمک می کند.
در بالابرهای شاخک دار، وزنه ای که در پشت بالابر قرار می گیرد تعادل بار را برقرار می کند. چرخهای جلو به عنوان تکیه گاه یا نقطه تعادلی عمل می کنند. هنگامی که شاخک ها بالا می روند مرکز ثقل بالابر به سمت بالا حرکت می کند. با بالا بردن بار و دور شدن آن از سطح زمین، مرکز ثقل بالاتر نیز به سمت بالا حرکت می کند و از مرکز بالابر دور می شود. در صورتی که مرکز ثقل به سمت بیرون مثلث حرکت کند، بالابر به سمت جلو یا طرفین واژگون خواهد شد.
مرکز ثقل ترکیب بالابر بار می تواند به سمت خارج از مثلث پایداری حرکت کند اگر:
- بار با نوک شاخک ها برداشته شده باشد.
- بار به سمت جلو خم شده باشد.
- بار خیلی به سمت عقب خم شده باشد موقعی که برداشته می شود.
- بار عریض باشد و یا حرکت بالابر باعث شود مرکز ثقلی جابجا شود.
توجه: هرگز در حالی که شاخک های حاوی بار بالا هستند، بالابر را حرکت ندهید.
بالابر حاوی بار که شاخک های آن بالاست (به ویژه هنگامی که مقدار بار به ظرفیت اسمی بالابر بسیار نزدیک است) بسیار ناپایدار است. بنابراین به محض اینکه بار از داخل قفسه برداشته می شود باید قبل از حرکت به جلو یا عقب، پایین آورده شود.
ظرفیت بار لیفتراک
همان گونه که در این تصاویر دیده می شود مرکز ثقل بار باید حتی الامکان به چرخ های جلو و دکل بالابر نزدیک باشد.
هنگام حمل بار با حداکثر ظرفیت بالابر، موارد زیر را مدنظر قرار دهید:
- خطر واژگونی
- خطر افتادن بار
- خطر برخورد بار به فرد
حرکت دادن بار
- هنگام جابجایی بارهایی نزدیک به ظرفیت حداکثر بالابر، موارد زیر را رعایت کنید:
- دکل و شاخک های بالابر را به سمت عقب متمایل کنید و سنگینی بار را به سمت بالابر هدایت کنید.
- در حالی که دکل به سمت عقب متمایل است حرکت کنید تا بار ثابت بماند.
- هرگز در حالی که بار به سمت جلو متمایل است حرکت نکنید.
همان گونه که در این تصاویر دیده می شود هرگز نباید بار را با نوک بالابر برداشت. شاخک های بالابر باید کاملا در زیر بار قرار گرفته و سپس بار به سمت دکل (سینه) بالابر متمایل شود. در صورت لزوم، فقط برای قرار دادن بار بر روی زمین یا محل مورد نظر باید شاخک های بالابر به جلو متمایل شوند در غیر این صورت همواره باید شاخک ها به سمت عقب متمایل باشند.
حرکت بر روی سراشیبی
هنگام جابجایی بار و حرکت به سمت جلو یا عقب، همواره باید شاخک های بالاتر به سمت سربالایی باشد تا از واژگونی بالابر یا از دست دادن کنترل آن، جلوگیری شود.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)