هنجاریابی مجموعه آزمون ابزار ارزیابی حرکتی کودکان ویرایش 2 (MABC-2) در پسران 11-7 ساله
هنجاریابی مجموعه آزمون ابزار ارزیابی حرکتی کودکان ویرایش 2 (MABC-2) در پسران 11-7 ساله
هنجاریابی مجموعه آزمون ابزار ارزیابی حرکتی کودکان ویرایش 2 (MABC-2) در پسران 11-7 ساله
فرمت: WORD تعداد صفحات: 11
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت ابزارهای ارزیابی حرکتی کودکان و کمک این ابزارها به تشخیص زودهنگام اختلالات حرکتی خصوصا در کودکان با تشخیص های بالینی از جمله اختلالات بیش فعالی و نقص توجه، مشکلات پردازش حسی، کودکان با اختلال گفتاری خاص و اوتیسم، وجود آزمون های سنجش کیفیت و مهارت های حرکتی لازم می باشد. از این رو این پژوهش با هدف هنجاریابی “مجموعه آزمون ابزار ارزیابی حرکتی کودکان ویرایش 2” در پسران 7-11 سال شهر تهران انجام شد.
مواد و روش ها: حجم نمونه در این مطالعه 145 نفر برآورد گردید و نمونه ها بصورت غیر تصادفی و در دسترس انتخاب شدند. پایایی آزمون از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردید. هم چنین جهت بررسی روایی همزمان این آزمون از آزمون برونیکس اوزرتسکی استفاده شده است.
یافته ها: همسانی درونی آزمون MABC-2 با استفاده از آلفای کرونباخ عدد 7/0 بدست آمد و ضریب همبستگی آزمون MABC-2 با آزمون بروینیکس اوزرتسکی با استفاده از آزمون پیرسون 50 درصد بدست آمد.
نتیجه گیری: آزمون MABC-2 دارای پایایی قابل قبولی می باشد و همچنین این آزمون از روایی همزمان متوسط با آزمون بروینیکس اوزرتسکی در ایران برخوردار می باشد. در نتیجه می توان این آزمون را برای کودکان با تشخیص اختلال هماهنگی رشد و سایر اختلالات روانپزشکی که مشکلات حرکتی به همراه خود دارند بکاربرد.
واژگان کلیدی: روایی و پایایی، DCDQ، MABC-2، برونیکس اوزرتسکی، حرکت، اختلال
مقدمه
سنجش مهارت های حرکتی در دوران کودکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بطوری که در ارزیابی کودکان با اختلالات روانپزشکی، اگر جنبه های حرکتی را ارزیابی نماییم نقایص حرکتی و تعادلی قابل توجهی دیده می شود[1].از جمله اختلالات روانپزشکی شایع که مشکلات حرکتی به همراه خود دارند ADHD، اوتیسم، انواع اختلالات یادگیری، اختلالات گفتاری و اختلالات یکپارچگی حسی می باشند که از این میان ADHD همبودی 60 درصدی با اختلال هماهنگی رشد یا DCD دارد[2-4].DCD به کودکانی که دارای هوش بهر هنجار و یا حتی بالاتر از سطح هنجار دارند ولی در تکالیف و مهارتهای حرکتی نظیر نوشتن ، بازی کردن و یا انجام کارهای شخصی از جمله لباس پوشیدن و یا حمام کردن و غیره ناتوان و یا خام عمل می کنند اطلاق می شود و بنابر تخمین های بین المللی شیوع اختلال هماهنگی رشد بین سن 11-5 سال تقریبا 6% است[5].شیوع این اختلال در ایران بین سنین 3 الی 11 سال 2.7 درصد است که در پسران 3.53 درصد و دختران 1.85 درصد گزارش شده است[6].
بنابراین بررسی مهارتهای حرکتی در سنین پایین می تواند بعنوان یک شاخص پیش بینی کننده وضعیت روانپزشکی کودک مطرح گردد [7] که در این راستا ابزارهای سنجش مهارت های حرکتی متنوعی طراحی شده است. ابزاری جدید و بسیار رایج در مطالعات بین المللی، آزمون MABC-2 می باشد این آزمون نسخه بازنگری شده mabc می باشد که در سال 2007 توسط مولفین مورد ویرایش قرار گرفته است و بیش از 20 کشور جهان از جمله استرالیا، برزیل، دانمارک، کانادا، امریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن، سنگاپور و…. مورد استفاده و پژوهش قرار گرفته است که نشان دهنده فراگیری این ابزار در تحقیقات می باشد . این ابزار بصورت اختصاصی مهارت حرکتی در سه حیطه ی مهارتهای ظریف دست، هدف گیری و گرفتن ، و تعادل را از طریق 8 آزمون و با وسایل استاندارد شده می سنجد. از نمونه مطالعاتی که روی هنجاریابی این آزمون در سایر کشورها انجام شده می توان به مطالعه ای در برزیل که در سال 2013 با هدف سنجش روایی و پایایی و ترجمه آزمون MABC-2 برروی 844 کودک از سن 3 تا 13 بمنظور تشخیص کودکان DCD انجام گرفته اشاره کرد [8]. همچنین در مطالعه دیگری در سال 2016 بروی 132 کودک عادی در ژاپن با هدف بررسی ثبات درونی و همچنین روایی ملاک مرجع انجام شده است[9] .این ابزار دارای دستورالعمل دقیق و در عین حال ساده و قابل فهم برای مخاطب سنی خود دارد و همین امر کار با آن را تسهیل می کند و از نکات برجسته دیگر آن تعداد کم آیتم های آزمون می باشد که باعث تسریع روند ارزیابی نیز می شود. از این رو با توجه به اهمیت هنجاریابی ابزارهای مورد استفاده در تحقیقات علمی که باعث ارتقا سطح کیفی پژوهش ها می شود، در این پژوهش به بررسی ویژگی های روانسنجی MABC-2 پرداخته شده است.
مواد و روش ها:
این پژوهش از نوع بررسی آزمون ها و توصیفی مقطعی در سال 95-94 بر روی 145 نفر از کودکان عادی مدارس شهر تهران انجام شده است که بر اساس دسته بندی سنی آزمون MABC-2 ، محدوده سنی 2یعنی دامنه سنی 7 الی 10 سال و 11 ماه مورد بررسی قرار گرفته شده است. نمونه ها به صورت ساده و غیر تصادفی از مدارس ابتدایی پسرانه مناطق 2 و 5 شهر تهران و با در نظر گرفتن معیار ورود و خروج افراد به مطالعه (شامل: جنسیت (پسر)، سن، حضور در مدارس کودکان عادی، بدون داشتن مشکل ارتوپدی یا نورولوژی در طی 6 ماه گذشته و عدم شرکت کودک در طرح مشابه دیگر) انتخاب شده اند. همچنین این تحقیق دارای کد اخلاق از کمیته اخلاق دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی می باشد و شرکت در مطالعه با رضایت کودک و والدین آنها انجام شد و در صورتی که کودک یا والدین تمایلی به ادامه همکاری نداشتند می توانستند از طرح خارج شوند. برای تعیین همسانی درونی آزمون MABC-2، آلفای کرونباخ محاسبه گردید و برای تعیـین روایی همزمان، ضریب همبستگی آزمون MABC-2 با آزمون برونیکس اوزرتسکی از طریق آزمون پیرسون و اسپیرمن (با توجه به نرمال بودن یا نرمال نبودن توزیع متغیرها) محاسبه شد. آزمون های آماری از طریق برنامه SPSS20 مورد سنجش قرار گرفتند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)