نو سازی آسانسور و شناخت اجزای آسانسورهای کششی و هیدرولیک
نو سازی آسانسور و شناخت اجزای آسانسورهای کششی و هیدرولیک
نو سازی آسانسور و شناخت اجزای آسانسورهای کششی و هیدرولیک
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 6
آسانسور از معدود وسایل نقلیه ای می باشد که صدور فرمان در اختیار مسافر بوده اما کنترل و توقف آن از اختیار مسافر خارج می باشد لذا باید ایمن، کارا و مطمئن بوده و با عملکرد مناسب خود این امر را به مسافر القا نماید.
یک آسانسور کامل باید دارای قابلیت های ذیل باشد:
- قابلیت اطمینان برای استفاده کنندگان
- دارا بودن کلیه ضرایب و تجهیزات ایمنی
- عملکرد مناسب در زمان حرکت و توقف
1- ضرورت نوسازی آسانسورهای قدیمی
آسانسور از تجهیزات پرکاربرد در زمینه جابجائی عمودی بوده که مورد استفاده تمامی گروه های سنی قرار می گیرد. با نگاهی گذرا به وضعیت آسانسورهای منصوب در کشور، این نکته به خوبی مشهود بوده که حداقل ۴۰ آسانسورها دارای بیش از ۲۵ سال عمر می باشند.
بدیهی است، قطعات و تجهیزات مورد استفاده در صنعت آسانسور دارای عمر مفید مشخصی می باشد. حتی در صورت استفاده از بهترین و مدرنترین قطعات علی رغم دارا بودن بهترین برنامه سرویس و نگهداری امکان بهره مندی از تجهیزات تا زمان مشخصی که به آن عمر مفید اطلاق می گردد میسر خواهد بود در صورتی که عدم سرویس و نگهداری و عدم استفاده از کارشناسان مجرب در زمینه سرویس و نگهداری را به عوامل فوق اضافه نماییم می توان به راحتی به وضعیت بغرنج آسانسورهای قدیمی کشور پی برد.
با توجه به اینکه آسانسور یکی از لوازم گران قیمتی می باشند که در ساختمانها نصب می شود لذا تعویض آن هم از نظر اجرائی و هم از نظر اقتصادی به راحتی امکان پذیر نمی باشد. لذا بهینه سازی و مدرنیزاسیون می تواند در این زمینه بهترین گزینه باشد.
2- فواید نوسازی آسانسورها
۱-۲- زیباسازی
آسانسورهای قدیمی از نظر ظاهری فاقد زیبائی بوده از لحاظ فنی نیز عموما فاقد ایمنی کافی می باشند. نوسازی می تواند این امکان را به ساختمان های موجود بدهد که ضمن استفاده از امکانات موجود حس زیبایی و امنیت را به مسافرین القا نمود.
۲-۲ – مدیریت زمان و سرمایه
فایده عمومی که همه روشهای مدرنیزاسیون دارا می باشند این است که این روشها زمان پاسخ دهی به احضار و نیز زمانهای توقف آسانسور بابت خرابی بشدت کاهش می یابد.
۳-۲- اعتبار تجدید شده
بررسی میزان اعتبار یک ارزش بسیار آشکار جهت گرایش به سمت نوسازی آسانورها می باشد. علاقمندی به تجدید اعتبار هرگز به معنی تجمل طلبی نبوده بلکه روشی برای افزایش اعتبار ساختمان می باشد .
۴-۲– هزینه تحمیلی ناشی از کار افتادگی
تصور عموم بر این است که هزینه های از کار افتادگی یک آسانسور تنها در محدود به هزینه های تعمیرات آن می باشد. کافی است میزان هزینه ناشی از کار افتادگی آسانسور و عدم رضایت مندی مهمانان یک هتل معتبر را در نظر بگیرید تا ذهنیت شما در این خصوص تغییر نماید.
۵-۲- سود حاصل از احساس مثبت مسافران
وقتی شما به ارزش ساختمان خود می افزاید تاثیر مثبتی در نظر افرادی که جدیدا به ساختمان تردد می نمایند حاصل شده و نیز احساس رضایت مندی مناسبی نزد ساکنین قبلی ایجاد می نماید.
۶-۲- بروز رسانی امکانات ساختمان
امروزه تجارت و اعتبار بسیاری از کمپانی ها بر اطمینان مخاطبین نسبت به حسن سابقه و نشان (برند) استوار می باشد.
۷-۲- افزایش نرخ اجاره و یا فروش واحدها
آسانسور به منزله قلب ساختمان میباشد هیچ کدام از سیستم های دیگر در ساختمان دارای این مقدار تاثیر بر میزان توانائی شما برای جابجائی افراد به طور موثر در داخل ساختمان نمی باشند. تجهیزات قدیمی و منسوخ شده آسانسور می تواند میزان مصرف انرژی ساختمان را افزایش دهد. راه حل های نوسازی می تواند ضمن کاهش هزینه های مصرف انرژی القای ایمنی استفاده از تجهیزات، زیبایی را به ارمغان آورده که تمامی شاخصهای یاد شده بنوعی به سود دارندگان واحدهای یک مجتمع از نظر افزایش اعتبار ،ملک افزایش هزینه اجاره بها و قیمت متراژ واحدها خواهد گردید.
۸-۲- بهینه سازی مصرف انرژی
در ایران ۹۰% آسانسورها با سیستم موتور دو سرعته با حداکثر سرعت یک متر برثانیه کار کنند. استفاده از موتورهای دو سرعته بخصوص در ساختمانهای پرتردد مانند بیمارستانها، هتل ها و ساختمانهای اداری یا دولتی منجر به افزایش هزینه های بسیار زیاد ناشی از مصرف زیاد و غیر اقتصادی انرژی می گردد. امروزه استفاده از سیستم های ACVV و VVVF باعث می شود موتور با تلفات انرژی کم مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از سیستم VVVF سبب کاهش قابل ملاحظه حرارت موتور آسانسور در ساختمان پر ترافیک شده و با حذف فن موتور و سیستم خنک کننده برقی موتورخانه منجر به صرفه جوئی های غیر مستقیم بسیاری در مصرف انرژی می گردد.
همچنین استفاده از موتورهای بدون گیربکس (گیرلس) گامی دیگر در راستای کاهش مصرف انرژی میباشد موتورهای گیربکس بازده مکانیکی بسیار بالایی داشته و بدلیل استفاده از ترمز الکتریکی در این گونه موتورها انرژی ناشی از ترمز به جای اتلاف به صورت حرارت مجددا به شبکه تزریق می گردد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)