نرم افزار و تجهیزات آزمایشگاه شناختی
نرم افزار و تجهیزات آزمایشگاه شناختی
نرم افزار و تجهیزات آزمایشگاه شناختی
تهیه و تنظیم: دکتر محمد بابامیری، دکتر رشید حیدری مقدم، محمدصادق سهرابی، ندا مهدوی
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 129
فهرست:
بخش ۱: نرم افزار شناختی
توجه
- توجه چشمک توجه (Attentional blink)
- توجه اثر سایمون (Simon effect)
- توجه نشانه یابی فضایی یا اثر پوستر (special cuing)
- توجه اثر استروپ (stroop effect)
ادراک
- ادراک حرکت ظاهری (Apparent Motion)
- ادراک خطای حسی مولر لییر (Muller- Lyer Illusion)
- ادراک شناسایی سیگنال (Signal Detection)
- ادراک جستجوی دیداری (visual search)
عصب شناختی
- عصب شناختی – جایابی نقطه کور mapping the blind spot)
حافظه ی حسی
- حافظه ی حسی – ماسکه شدن متاکونتر است ) Metacontrast Masking)
- حافظه ی حسی – اثر مودالیتی ( modality effect)
- حافظه ی حسی – گزارش جزئی (partial Report)
- حافظه حسی – اثر پسوندی (Suffix Effect)
حافظه کوتاه مدت
- حافظه کوتاه مدت – براون پترسون (Brown Peterson)
- حافظه کوتاه مدت – گفتار نامربوط (irrelevant speech)
- حافظه کوتاه مدت – فراخنای حافظه (memory span)
- حافظه کوتاه مدت – خطای موقعیت (position error)
- حافظه کوتاه مدت – فراخنای عملیاتی (operation span)
- حافظه کوتاه مدت – جستجوی استرنبرگ (Sternberg search)
فرآیندهای حافظه
- فرآیندهای حافظه – موقعیت سریالی (serial position)
- فرآیندهای حافظه – اثر فن رستروف (Von Restrof effect)
مفاهیم
- مفاهیم – شناسایی مطلق (Absolute Identification)
- مفاهیم – یادگیری ضمنی (Implicit Learning)
- مفاهیم چرخش ذهنی (Mental Rotation)
بخش۲: تجهیزات آزمایشگاه شناختی
- الکتروانسفالوگراف ثابت
- دستگاه بازخورد عصبی
- دستگاه ۲۱ کاناله ثبت QEEG/EEG/EP
- ابزار غربالگری بینایی
- دستگاه Flicker fusion frequency Test
- ابزار تعیین قدرت افتراق وزن
- دستگاه ردگیری دوار فتوالکتریک (rotary pursuit)
- دستگاه ردگیری آینهای اتوماتیک
- ابزار آزمون هماهنگی دو بازویی
- ابزار آزمون چابکی مونتاژ
- ابزار سنجش چابکی اکانر توئیزر
- ابزار آزمون پوردو پگبورد
- ابزار آزمون چابکی ابزار دستی
- دستگاه پنل زمان واکنش و حرکت موارت
- ابزار آزمون کامل چابکی مینه سوتا
- منابع
- واژه نامه
توجه
توجه چشمک توجه (Attentional blink)
زمان اجرای آزمون: حداقل ۱۰ دقیقه
مکانیسم های شناختی می توانند از پس مقادیر محدودی از اطلاعات برآیند بسیاری اوقات محرک ها و رویدادهای ذهنی بیشتر از منابعی هستند که برای پردازش در اختیار داریم و این منجر به این می شود که برخی از محرک ها پردازش شوند و برخی دیگر نه توانایی انتخاب گزینشی برخی محرک ها و نادیده گرفتن برخی دیگر را توجه می گویند. بسیاری از مطالعات توجه به چگونگی تغییر منابع ذهنی از یک محرک به محرک دیگر پرداخته اند این آزمایش ها از برخی ویژگی های توجه در زمینه تغییر سریع محرک ها پرده برداشته اند نتایج این مطالعات نشان میدهند در زمان کوتاهی که ذهن متوجه یک محرک است نمی تواند بر محرک دیگری تمرکز داشته باشد این زمان کوتاه را چشمک توجه می نامند زیرا همانند یک چشمک که در آن چشم ها برای لحظه ای بسته شده و قادر به دیدن چیزی نیستند ذهن بر هیچ محرک دیگری جز محرک مورد توجه، تمرکزی ندارد. در چنین آزمایش هایی حروف زیادی به سرعت و پی در پی نمایش داده می شوند به طوری که هر حرف به سرعت پس از حرف قبلی نمایش داده می شود. وظیفه ی مشاهده گر یا آزمون شونده این است که کلید Space صفحه کلید را برای آغاز آزمون فشار دهد و به توالی حروف به دقت نگاه کند تا بتواند به طور لحظه ای دو حرف مورد نظر آزمون (J) و (K) را از بقیه حروف افتراق دهد.
نتیجه ی قابل ذکر این است که احتمال شناسایی دومین حرف هدف وقتی بلافاصله بعد از اولین حرف هدف نمایش داده شود کاهش می یابد هر چه افتراق زمانی افزایش یابد شناسایی دومین حرف هدف بهبود می یابد. این نتیجه بیانگر آن است که هنگامی که مشاهده گر اولین حرف هدف را میبیند باید آن را در ذهن داشته باشد تا بعداً آن را به خاطر آورد توجه به آن حرف نیازمند زمان است و اگر دومین حرف هدف در همین زمان ظاهر شود، توجهی به آن نشده و گزارش نمی شود با شناسایی محرک دوم می توان زمان مورد نیاز برای تمرکز مجدد و معطوف شدن توجه به محرک دوم را تخمین زد به عنوان کلام آخر، اگرچه وظیفه ی تعریف شده در این آزمایش ممکن است بیهوده به نظر آید اما کاملاً مشابه وظایفی است که برخی افراد به طور روزمره انجام میدهند در صنایع هوانوردی هم خلبانان و هم کنترل گران با محرکهای مختلفی که به سرعت در حال تغییر هستند مواجه هستند. ویژگی های زمانی توجه، از طریق مطالعات از این دست حاصل شده است و به توسعه ی تئوری های عمومی تر توجه به خصوص در شرایط پرفشار کمک می کند.
آزمون را با فشردن Space آغاز کنید توالی از ۱۹ حرف روی مانیتور مشاهده می شود که هر حرف پس از حرف دیگر ظاهر می شود. هر حرف برای ۱۰۰ میلی ثانیه نمایش داده می شود وظیفه آزمودنی این است که تعیین کند حرف J یا K در توالی نمایش داده شده وجود داشته است یا خیر. آزمودنی با دیدن حرف J دکمه و با دیدن حرف K، دکمه K روی صفحه کلید را فشار میدهد و اگر هر دو حرف باهم دیده شدند باید کلیدهای صفحه کلید را بدون توجه به ترتیب فشار دهد. اگر آزمودنی هیچ یک از دو حرف را ندید نباید هیچ کلیدی را بفشارد دکمه انتخاب شده بر روی صفحه ی نمایش ظاهر می شود که صرفاً جهت بازخورد به آزمودنی است در مورد دکمه ای که انتخاب کرده است و به معنای صحیح بودن یا عدم صحیح بودن حرف انتخابی وی نیست هنگامی که آزمودنی برای ادامه آزمون آمادگی داشت باید مجدداً دکمه space صفحه کلید را فشار دهد. اگر به علل گوناگون آزمودنی نیاز داشت بخشی از آزمون را نادیده گرفته و از آن بگذرد (مثلاً فرد عطسه کند فکرش منحرف شود، حوزه ی دیدش تغییر کند) باید پیش از فشردن دکمه ی space کلید را فشار دهد. با این کار نتایج این بخش آزمون نادیده گرفته شده و دوباره تکرار می شود.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ پیشرفت های نوروارگونومی و مهندسی شناختی
⇐ عوامل روانشناختی موثر در بروز حوادث در محیط کار
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)