نحوه پیاده سازی سیستم های مدیریتی در شرکت
نحوه پیاده سازی سیستم های مدیریتی در شرکت
نحوه پیاده سازی سیستم های مدیریتی در شرکت
فرمت: pdf تعداد صفحات: 122
- مقدمه
- تشکیل کمیته راهبری
- تدوین مستندات
- رهبری و تعهد مدیریت
- تدوین خط مشی
- تدوین اهداف و برنامه های سیستم های مدیریتی
- دستیابی به الزامات قانونی و دیگر الزامات
- تعیین نقش ها، مسئولیت ها و منابع
- آموزش
- صلاحیت و شایستگی
- مدیریت HSE پیمانکاران
- ارتباطات در سیستم های مدیریتی
- مستندسازی و مدیریت سوابق
- ارزیابی و مدیریت ریسک
- مدیریت تغییر در سیستم های مدیریتی
- طرح ریزی واکنش به شرایط اضطراری
- سنجش و پایش
- ممیزی داخلی
- بازنگری مدیریت در سیستم مدیریت
- نظامنامه سیستم مدیریت
- درخواست ممیزی خارجی و اخذ گواهینامه
- سؤالات تشریحی
- سؤالات تستی
- پاسخ سؤالات تشریحی
- پاسخنامه سؤالات تستی
مقدمه
در حالت کلی می توان در پیاده سازی سیستم های مدیریتی به شرح زیر عمل نمود:
- تشکیل کمیته راهبری
- تدوین مستندات
- ارزیابی و مدیریت ریسک مطابق با بند ۹.۳.۱۱
- برگزاری دوره های آموزشی مرتبط مطابق با بند ۹.۳.۶
- ممیزی داخلی مطابق با بند ۹.۳.۱۵
- درخواست ممیزی خارجی و اخذ گواهینامه
در این بخش نحوه پیاده سازی بندهای اصلی و زیربندهای سیستم های مدیریتی شرح داده می شوند.
تشکیل کمیته راهبری
کمیته راهبری جهت هماهنگی بین واحدها، تسریع در استقرار سیستم های مدیریتی و مدیریت ریسک های HSE تشکیل می شود. معمولا این کمیته به وسیله مدیران رده بالای سازمان رهبری می شود. مدیر HSE نیز عضوی از این کمیته بوده و نقش مشاور را ایفا می نماید.
اعضاء کمیته
معمولا افراد زیر در کمیته راهبری حضور دارند: مدیر کارخانه یا نماینده تام الاختیار وی، مدیر HSE کارشناسان بهداشت، ایمنی و محیط زیست، نماینده کارگران، همچنین در صورت نیاز حضور افرادی دیگر از واحدهای مختلف کارخانه از قبیل واحد فنی مهندسی، تعمیر و نگهداری، اداری و …. اگر یکی از اعضاء کمیته راهبری به صورت مداوم در جلسات کمیته حضور نیابد، باید او را با فردی دیگر جایگزین نمود. باید مدیر ارشد به صورت رسمی اعضای این کمیته را معرفی نماید.
آموزش اعضای کمیته
به اعضای کمیته باید خلاصه ای از سیستم های مدیریتی آموزش داده شود. این آموزش باید حدود ۴۵ – ۳۵ دقیقه بوده و نیاز به وجود یک سیستم های مدیریتی مؤثر و چگونگی عملکرد این سیستم ها را در برگیرد. هدف از ارائه این آموزش عبارت است از:
- تأکید بر میزان تعهد مدیران و روسای واحدها؛
- برطرف نمودن تصورات نادرست از سیستم های مدیریتی و ایجاد بستر مناسبی برای استقرار این سیستم ها؛
- مفاهیم و مزایای سیستم های مدیریتی؛
- نحوه استقرار سیستم های مدیریتی؛
- مدیریت ریسک.
وظایف اعضای کمیته راهبری
موارد زیر از جمله وظایف عمومی اعضای کمیته راهبری میباشند:
- طرح مسائل و مشکلات مرتبط با سیستم ها در جلسات کمیته و ارائه پیشنهادات لازم به مدیریت جهت رفع نواقص؛
- توجيه و آشناسازی کارکنان نسبت به رعایت مقررات و موازین مرتبط با سیستم های مدیریتی در محیط کار؛
- همکاری با مدیریت و روسای واحدها در تهیه دستورالعمل های لازم برای انجام کار ایمن، سالم و بدون خطر و همچنین استفاده صحیح از لوازم و تجهیزات بهداشتی و حفاظتی در محیط کار؛
- تهیه برنامه های کوتاه و بلندمدت کارخانه؛
- پیشنهاد به مدیریت جهت تشویق کارکنانی که در امر رعایت مسائل مرتبط با سیستم های مدیریتی علاقه و جدیت دارند؛
- راهبری سیستم های مدیریتی شرکت؛
- ارزیابی عملکرد سیستم های مدیریتی
- بررسی و تجزیه و تحلیل گزارش ها و حوادث رخ داده در محیط کار و ارائه راهکار برای پیشگیری از وقوع مجدد آنها.
جلسات
کمیته راهبری بایستی حداقل به صورت ماهیانه تشکیل جلسه دهد. هر جلسه باید حداقل در حدود ۴۵-۳۰ دقیقه به طول انجامد. هدف از برگزاری هر جلسه این است که هر عضوی بتواند از وظیفه خود گزارشی خلاصه و ارائه دهد. خیلی مهم است که این جلسات هرگز لغو نشده و یا برگزاری آنها به تأخیر نیفتد. پیشنهاد می گردد که این جلسات در یک روز، یک ساعت و یک محل مشخصی در ماه و طبق برنامه زمانبندی برگزار گردند. با چنین جلسات برنامه ریزی شده ای، اعضاء بسیار آسان تر زمان جلسه را به یاد آورده و قادر خواهند بود دیگر فعالیتهای خود را برنامه ریزی نمایند.
در صورتی که عضوی نتواند در جلسه حضور یابد (حتی اگر آن فرد رئیس جلسه باشد)، جلسه باید طبق برنامه زمان بندی برگزار گردد. اگر رئیس جلسه به دلایلی در جلسه حضور نیابد، یکی از اعضاء کمیته باید جلسه آن ماه را برگزار و رهبری نماید. اگر عضوی که طبق برنامه زمان بندی قرار است در آن ماه، گزارشی ارائه نماید و به دلیلی نتواند در جلسه حضور یابد، جلسه باید طبق برنامه زمان بندی برگزار و فردی دیگر گزارش فعالیتهای خود را ارائه دهد. معمولا این جلسات با اظهاراتی از طرف مدیر کارخانه که رئیس کمیته نیز می باشد آغاز می گردند. اعضای کمیته، به طور خلاصه گزارشی از فعالیتهای خود را ارائه می دهند.
دستور جلسه
هر جلسه ای باید یک دستور جلسه داشته باشد. عناوین هر جلسه باید در ابتدای سال مطرح شده تا هر عضوی بداند که چه چیزی و در چه زمانی مورد بحث قرار خواهد گرفت. به علاوه، رئیس جلسه قبل از هر جلسه و به منظور یادآوری باید دستور آن جلسه را برای تمام اعضاء ارسال نماید. برای ارسال دستور جلسات و دعوت اعضا به جلسه باید فرمی طراحی شود. نمونه ای از این فرم در شکل ۱ نشان داده شده است.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ چگونگی پیاده سازی سیستم مدیریت حادثه
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)