مقررات مدیریت ایمنی و بهداشت در محیط کار
مقررات مدیریت ایمنی و بهداشت در محیط کار
مقررات مدیریت ایمنی و بهداشت در محیط کار
فرمت: PDF تعداد صفحات: 8
مقدمه
این مقررات، برای اجرای اکثر مفاد مندرج در دستورالعمل معیار اروپا (به شماره 89/391/EEC و تاریخ 29 مه 1990)، مفاد مندرج در دستورالعمل شورای وزرا (به شماره 91/383/EEC) در باب بهداشت، ایمنی و محیط زیست شاغلان نیمه وقت و تمام وقت و نیز، مفاد مندرج در یکی دیگر از دستورالعمل های شورای وزرا (به شماره 94/33/EC) در باب حفاظت افراد صغیر است. مقررات مزبور، به منزله ی مکمل قانون بهداشت، ایمنی و محیط زیست در محل کار (1974) به شمار می آید و جهت افزایش تعهدات کارفرما در قبال ایمنی کارکنان، اجرای قوانینی خاص را برای ارتقای اقدامات لازم جهت کنترل خطرات و خطرات احتمالی، الزامی می سازد.
مقررات مذکور، ابتدا در سال 1992، صدور یافته، سپس، در سال 1994، جامع تر شده و بسط یافته و در نهایت، در پایان سال 1999، بازنویسی شده و دوباره صدور یافته است. این مقررات، شامل برخی از مندرجات دستورالعمل معیار اروپا نیست. یکی از دلایل این امر، آن است که در قوانین دیگر، به برخی از مندرجات مذکور، پرداخته شده است. دلیل دیگر، آن است که تصور می شود مفاد فعلی این مقررات، همه نکات ضروری را به قدر کفایت، دربر می گیرد. برخی از موارد ذکر نشده در مقررات مورد بحث، عبارتند از، کمک های اولیه، استفاده از وسایل ایمنی شخصی و نیز، اطفای حریق.
شایان ذکر است که در بریتانیا، تخلف از قوانین بهداشت، ایمنی و محیط زیست، از جمله مقررات مزبور، به منزله جرم کیفری است و در دادگاه، به آن رسیدگی می شود و از همین رو، حتی در صورت عدم وقوع مصدومیت و جراحت جسمانی، مستلزم پرداخت جریمه است. امکان دارد هم کارفرمایان و هم کارکنان، به جرمی کیفری، محکوم شوند. مجازات حبس، یکی از تبعات بالقوه در شماری محدود از تخلفات ارتکاب یافته نسبت به مندرجات قانون اصلی بهداشت، ایمنی و محیط زیست در محل کار (1974) است.
در مقررات مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست در محل کار (برخلاف قانون بهداشت، ایمنی و محیط زیست در محل کار (1974)) تصریح شده است که به طور کلی، عدم رعایت وظایف مندرج در این مقررات، هرگز موجب پیگرد قانونی نخواهد شد (قانون 15). تنها موارد مستثنی از این امر، افراد صغیر و مادران باردار هستند (مطابق بند اول از قانون 16 و قانون 19). مقررات مورد بحث، هرگز شامل ناخدا و خدمه کشتی اقیانوس پیما و نیز، کارفرمای این افراد نیست و این مقررات، در مورد فعالیت های معمول خدمه این نوع کشتی، اعمال نمی شود.
بدیهی است که در برخی موارد، مندرجاتی مشترک در مقررات عمومی تر و مقررات دارای موضوع خاص، از قبیل مقررات جابه جاسازی با دست، وجود دارد. در مواردی که وظایف مندرج در مقررات عمومی، شبیه به وظایف موجود در مقررات خاص، است، ضرورت دارد اشخاص از مندرجات هر دو نوع مقررات، تبعیت کنند. برای مثال، ضرورت دارد در ارزیابی خطرات احتمالی خاص، از هر دوی مقررات عمومی و خاص در باب ارزیابی خطرات احتمالی، متابعت کنیم. با این حال، ملزومات مندرج در مقررات مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست در محل کار، در باب ارزیابی خطرات احتمالی، بسیار عمومی است و چنانچه به مقررات خاص درباره ارزیابی خطرات احتمالی، عمل کنیم ملزومات مقررات مورد بحث نیز برآورده می شود. علاوه بر مورد فوق، کارفرما موظف وظایف مندرج در مقررات عمومی را در همه محل های کار ایفا سازد.
ضرورت دارد همه ی کارفرمایان، مقررات مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست در محل کار را بشناسند، زیرا این مقررات، حاوی جزئیاتی است که در قانون بهداشت، ایمنی و محیط زیست در محل کار (1974) مندرج نیست. برای نمونه، سه حوزه الزام آور و مهم برای کارفرما در مقررات مزبور، عبارت است از، ارزیابی خطرات احتمالی، آموزش کارکنان، همکاری با سایر کارفرمایان و نیز، ایجاد تمهیدات لازم و درج این تمهیدات در سیاست گذاری مکتوب بهداشت، ایمنی و محیط زیست.
ملزومات مقررات مورد بحث
قانون 1، حاوی تاریخ اجرای این مقررات و نیز، تعاریف ذیل است:
کودک: به بیان ساده، کسی است که به سن تحصیل اجباری نرسیده باشد.
فرد صغیر: کسی است که به 18 سالگی نرسیده باشد.
مادر باردار یا زائو: فردی شاغل است که یا باردار است، یا به نوزاد خود شیر میدهد یا در شش ماه اخیر، زایمان کرده است.
در قانون 2، اشخاصی شاغل، به منزله استثناء بیان می شوند و این مقررات، در خصوص افراد مزبور، به اجرا نمی رسد. اشخاص مذکور، در این مقوله ها جای دارند: ناخدا و خدمه کشتی اقیانوس پیما و نیز، اکثر افراد صغیر و دارای مشاغلی کوتاه مدت یا دائمی در کارهای خانگی و نیز، دارای شغل هایی خانوادگی که فاقد خطر، زیان یا آسیب برای افراد صغیر است. در این قانون، هیچ تعریفی برای شغل های خانوادگی ذکر نشده است.
در قانون 3، همه کارفرمایان و صاحبان مشاغل آزاد، ملزم می شوند به ارزیابی مناسب و کافی خطرات احتمالی برای بهداشت، ایمنی و محیط زیست کارکنان و عموم افراد در معرض این خطرات احتمالی بپردازند و اقدامات مناسب را برای کنترل آنها به عمل آورند. دیگر مواردی که این قانون، الزامی می سازد عبارت است از بازبینی ارزیابی خطرات احتمالی در مواقع مقتضی و نیز ثبت یافته های پراهمیت، در صورت استخدام پنج نفر یا بیشتر می توان در صورت تمایل، این یافته ها را در رایانه ثبت کرد). همچنین باید به ثبت جزئیات هر گروهی از کارکنان بپردازیم که در معرض خطرات احتمالی خاص هستند.
در مورد افراد صغیر، کارفرما فقط در صورتی مجاز به استخدام آنها است که خطرات احتمالی برای بهداشت، ایمنی و محیط زیست افراد صغیر، مورد ارزیابی قرار گرفته با ارزیابی های قبلی، بازبینی شده باشد و همچنین، موارد ذیل، در ارزیابی خطرات احتمالی برای افراد صغير، لحاظ شده باشد:
- بی تجربگی
- عدم بلوغ و نیز، ناآگاهی از خطرات احتمالی
- مجهزسازی و چیدمان ایستگاه و محل کار
- ماهیت، میزان و مدت قرار گرفتن در معرض عوامل فیزیکی، شیمیایی و زیست شناسی
- شکل، تنوع و کاربرد تجهیزات کار و نیز، نحوه کار با تجهیزات
- سازماندهی فرایندها و فعالیت ها
- خطرات احتمالی ناشی از فرایندهای خاص پس از تهیه فهرست این فرایندها.
قانون 4، کارفرما را ملزم می کند همه اقداماتی را که برای جلوگیری از وقوع سوانح و حفاظت افراد در صورت بروز سوانح، به عمل می آورد، بر مبنای برنامه 1 در مقررات مورد بحث، به انجام برساند. می توان فرض کرد که اقدامات جاری، به ویژه اقدامات الزامی در دیگر مقررات، در عمل، با این برنامه، مطابقت دارد، زیرا مندرجات برنامه ۱، نسبت عمومی است.
قانون 5، کارفرما را ملزم می کند که نظر به ماهیت و ابعاد کارها، تمهیداتی مناسب را ایجاد کند تا بتواند به نحوی کار آمد، به برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل، نظارت و نیز بازبینی اقداماتی بپردازد که برای جلوگیری از وقوع سوانح و حفاظت افراد در صورت بروز سوانح، به اجرا می رسد. چنانچه تعداد کارکنان، پنج نفر یا بیشتر باشد، ثبت این تمهیدات، ضرورت می یابد.
قانون 6، کارفرما را ملزم می کند به نظارت بهداشتی مناسب برای سلامت کارکنان بپردازد. ضرورت نظارت بهداشتی، در ارزیابی خطرات احتمالی، مشخص می شود.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ قوانین, مقررات و استانداردهای ملی و بین المللی HSE
⇐ قوانین مقررات حوزه حوادث و بیماری های ناشی از کار و مسئولیت اشخاص
⇐ دوره آشنایی با سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)
سلام و عرض ادب.
لطفآ بفرمائید چه رقمی برای مکان های پر سر و صدا، جهت استفاده از بازنشستگی مشاغل سختی کار تعریف شده است؟؟ ممنون
سلام منابع مختلفی را مطالعه کردم رقم دقیق را ننوشته بود ولی می توانید از اداره کار موضوع را پیگیری نمایید