مقالات مدیریت hse و شناسایی ریسک
مقالات مدیریت hse و شناسایی ریسک
مقالات مدیریت hse و شناسایی ریسک
فرمت: PDF تعداد صفحات: 10
در رابطه با مدیریت hse و ارزیابی ریسک مقالات زیادی را در سایت ثبت کردیم که می توانید به به دسته مورد نظر یعنی مدیریت ریسک بروید یا کلید واژه را در کادر زیر سرچ کنید.
در ادامه بخشی از توضیحات مقاله شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک به موضوعات زیر پیوست شده است.
- خطرات سیستم معمولی
- خطرات سیستم
- حوادث سیستم
- تشخیص خطر سیستم
- و …
به طور کلی این متن مرجعی برای مخاطرات و خطرات مرتبط با آنهاست مخاطرات عوامل بالقوه آسیب رسانی هستند در واقع اعمال ناایمن و یا شرایط ناایمنی هستند که می توانند به یک حادثه منجر شوند. یک حادثه معمولا از چندین علت و مخاطرات مرتبط به هم ناشی می شود و به این عوامل عنوان مخاطرات آغاز کننده یا مخاطرات کمک کننده اطلاق می شود.
بسته به زمینه، بحث به مخاطرات یا خطرهای مرتبط با آنها اشاره می شود. شکل 1 تا 4 مثالهای از سناریوهای حادثه که قبلا رخداده اند را نشان می دهد. توجه داشته باشید که برای رخ دادن یک حادثه ویژه باید چندین مورد اشتباه صورت گیرد. هر کدام از این سناریوهای حادثه، خطر مربوط به خودشان را دارند. باید توجه شود که در تعیین یک خطر خاص به هر حادثه منجر به خطر باید به اندازه احتمال وقوع آن توجه کرد.
توجه داشته باشید که یک خطر از تعدادی مخاطره حاصل می شود که هر مخاطره احتمال وقوع مربوط به خودش را دارد توجه کنید که احتمال بدترین حالت آسیب که ممکن است خسارت هواپیما، جراحت یا دیگر خسارتهای مالی باشد اهمیت یا شدت سناریوهای حادثه رانشان می دهد احتمال براساس برآورد وقوع یک حادثه فرضی تغییر کند سناریو تغییر می کند و در نتیجه یک خطر متفاوت باید مورد توجه باشد مراحل ارزیابی یک خطر عبارتند از:
- ساختن فرضیه سناریو
- شناسایی مخاطرات مربوطه
- تخمین زدن بدترین حالت آسیب که می توند رخ دهد
- برآورد احتمال وقوع سناریوی فرض شده در حد ایجاد آسیب (شدت)
شکل 1 سلسله حوادثی را نشان می دهد که می توانند منجر حادثه منجر به حادثه ناشی از شکسته شدن تانک سوخت هواپیما شود. در این حادثه تعدادی مخاطره های کمک کننده مرتبط به هم وجود دارند. وجود بخارات سوخت، آتش گرفتن، فشار بیش از حد تانک و آتش گرفتن، از هم گسیختی تانک و پرتاب قطعات آن مخاطرات کمک کننده و مرتبط با این حادثه بالقوه شامل در معرض بودن سیم های رسانا با محتویات داخل تانک سوخت در نتیجه تجزیه پوشش این سیم ها وجود انرژی کافی برای آتش سوزی نتیجه این حادثه می تواند ترکیبی از خسارت هواپیما جراحت و یا خسارت اموال باشد.
شکل 2 سلسله حوادثی رانشان می دهد که در اثر یک خطای ترمز هیدرولیکی و طرز حرکت کردن هواپیما در باند فرودگاه باعث حادثه می شوند. توجه کنید که در این حادثه نیز چندین عامل کمک کننده وجود دارد. خطای سیستم ترمز هیدرولیکی اصلی، تلاش نامناسب برای فعال کردن سیستم ترمز فوری، عدم توانایی ترمز کردن هواپیما، حرکت سریع هواپیما به سمت منتها الیه فرودگاه و موانع بازدارنده موجود در باند نتیجتا این اتفاق نیز می تواند خسارت هواپیما جراحت وخسارت اموال باشد. توجه داشته باشید که حادثه آغاز کننده مربوط به خطای سیستم ترمز هیدرولیک اصلی است که این خطا نیز به نوبه خود ناشی از چندین عامل کمک کننده دیگر است که باعث خطای سیستم ترمز هیدرولیکی شده اند البته توجه داشته باشید که عملکرد نادرست سیستم ترمز فوری نیز به عنوان یک حادثه آغاز کننده به حساب می آید
شکل 3 سلسله حوادثی را که منجر به حادثه ناشی از بی حفاظ بودن یا محکم بسته شدن در کابین و دچار شدن کاپیتان هواپیما به هایپوکسی (کمبود اکسیژن) را نشان می دهد توجه کنید که این حادثه لزوما ناشی از یک خطای خاص نیست 4-7 همانطور که قبلا معلوم شد چندین عمل کمک کننده مرتبط به هم وجود دارند هواپیما بدون علائم درست مربوط به فشار کابین در حال پرواز است و کاپیتان برون وسایل حفاظت فردی مناسب داخل کابین فشار هواپیماست مخاطرات آغاز کننده در این سناریو شامل دیر ناامن کابین عدم بازرسی های کافی قبل از پرواز و نبودن علائم کافی برای نشان دادن افت فشار کابین خلبان نتیجه این حادثه دچار شدن کاپیتان هواپیما به هایپوکسی است توجه کنید که اگر دو نفر از اعضای خدمه به این امر غیر عادی رسیدگی می کردند هر دو خلبان می توانستند هایپوکسی را تجربه کرده و امکان از دست دادن هواپیما نیز وجود داشت. حفاظ های ایمنی که امکان محدود کرد و مخاطرات خاص و یا کنترل خطر به میزان قابل قبول را دارند.
به خاطر داشته باشید که اگر یک حفاظ ایمن عمل نکند خود یک مخاطره است به طور خلاصه شناسایی مخاطرهای که به تنهایی مهمترین نقش را در توالی یک سناریو داشته باشد کار آسانی نیست همانطور که بحث شد مخاطرات آغاز کننده، مخاطرات کمک کننده و مخاطرات اولیه (اصلی) همگی باید در شناسایی و تعیین یک خطر مورد توجه واقع شوند. متخصص آنالیز باید تفاوت بین مخاطره ها عوامل بالقوه ایجاد آسیب و خطرهای مرتبط با آنها را تشخیص دهد یک خطر شامل مخاطره هایی است در یک توالی منطقی در برخی موارد ممکن است متخصص آنالیز اصطلاحات را با یکدیگر تغییر داده و به مخاطره عنوان خطر رانسبت دهد و یا برعکس.
در استفاده از این اصطلاحات باید جانب احتیاط رعایت شود. وقتی ارزیابی خطر صورت می گیرد متخصص آنالیز باید به همه ترکیبات احتمالی مخاطرها که شدت و احتمال حادثه بالقوه می باشد و ممکن است یک خطر ویژه را تشکیل دهند توجه کند.
خطرات سیستم معمولی
در اولین برخورد از نظر یک فرد غیر متخصص ظاهرا تفاوت بسیار کمی بین قابلیت اطمینان و ایمنی سیستم یا هر شیوه دیگر مهندسی سیستم از قبیل بیمه کیفیت، قابلیت نگهداری، توانایی دفع خطر، امنیت، تدارکات فاکتورهای انسانی و مدیریت سیستم وجود دارد.
همه آنها (افراد غیر متخصص) تکنیک ها و روشهای مشابهی مانند آنالیز درخت خطا را استفاده می کنند هر چند از نقطه نظر متخصصان، مهندسی سیستم اهداف متفاوت بسیاری وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند و این اهداف باید با هدف کلی سیستم که طراحی یک سیستم پیچیده با خطرات قابل قبول می باشد هماهنگ باشند.
هدف مهم یک سیستم باید شامل مدیریت تکنیکی خطر یا مدیرت اجرایی خطر باشد. باید توجه بیشتری در شناسایی خطرات سیستم و چگونگی برابری خطرات سیستم در مهندسی تخصصی صورت گیرد ریسک عبارت است از احتمال بروز خسارت در طول یک دوره خاص از زمان یا در طی چند سال از دوره های عملکرد در برخی موقعیت ها قابلیت اطمنان و خطرات ایمنی سیستم با هم هماهنگ هستند و در برخی حالت های دیگر باید روابط جایگزین یا بررسی ها ایجاد شود.
ادامه مطلب را با دانلود فایل مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ پاورپوینت مدیریت HSE در پروژه
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)