مقابله با آنفلوآنزای خوکی در کارخانجات و محل های کاری
مقابله با آنفلوآنزای خوکی در کارخانجات و محل های کاری
مقابله با آنفلوآنزای خوکی در کارخانجات و محل های کاری
با توجه به شیوع آنفلوآنزای H1N1 و اهمیت پیشگیری از این بیماری در محیط های کاری ، این مطلب به عنوان یک راهنما کمی از نیازهای شما به عنوان مسئول بهداشت حرفه ای در صنعت را مرتغع خواهد نمود.
تعریف :
شامل کلیه کارگاههاي تولیدي و خدماتی که پرسنل شاغل در آن بیشتر از 20 نفر باشد .
انتقال ویروس چگونه است؟
آخرین اطلاعات اعلام می دارد که انتقال این بیماري از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان می باشد. که ویروس می تواند حداکثر تا فاصله 1.5 متري از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود. اما راه دیگر انتقال تماس دست ها، با محیط آلوده به ویروس است. مانند تجهیزات ، دستگیره درب ها ، میز یا وسایلی که بطور عمومی و
مشترك استفاده می شود. دست تماس یافته با محیط آلوده به ویروس موجب انتقال ان از طریق دست آلوده شده به بینی و دهان و یا چشم می شود.
با منشاء خوکی می تواند در محیط باقی بماند و بیشترین H1N مدت زمانی که ویروس 1 مکان هایی که امکان آلودگی آن را دارد به شرح زیر می باشد:
ویروس در خارج از بدن به مدت 2 تا 8 ساعت زنده می ماند. اما در دماي 75 تا 100 درجه سانتیگراد و در تماس با مواد ضد عفونی کننده وگندزداي محیطی مانند هیدروژن پروکساید، بتادین و الکل و مشابه به راحتی از بین میروند .اما منابع آلودگی در انسان شامل: بینی ، دهان، لب ها، چشم ها و دست ها می باشند. زیرا قسمتهاي فوق بیشتر مورد تماس دستها در افراد می باشد .
وبیشترین امکان آلودگی محیطی در وسایلی است که به نحوي با دست و صورت انسان در تماس می باشند همانند تجهیزات آشپزخانه ، دستگیره درها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله ها و وسایل عمومی که مورد استفاده مشترك می باشد همانند اسکناس، اسناد و مدارك دست به دست شده و . … بنابراین حائز اهمیت است پس از تماس با هر فرد یا اشیاء مشکوك دست و صورت خود را با آب و صابون شستشو دهید .
مفاد دستورالعمل اجرایی مربوطه :
- کارفرما ملزم به نصب تابلوهاي هشدار دهنده با مضمون” بدلیل مقابله با شیوع آنفولانزاي نوع A لازم است مشتریان قبل و بعد از صرف غذا نسبت به شستشوي صحیح دستهاي خود با آب و صابون اقدام کنند .
- رعایت مسایل بهداشت فردي : حتی المقدور پرهیز از دست دادن با یکدیگر به دلیل مسایل بهداشتی و یا استفاده از دستمال کاغذي هنگام عطسه یا سرفه کردن و شستن مرتب دستها با آب و صابون (ترجیحا صابون مایع ).
- امکانات لازم براي شستشوي مرتب دستها ( آب سرد و گرم و صابون مایع ) و شستشوي روزانه یا تعویض انیفورم براي همه پرسنل باید فراهم شود .
- استفاده از هواکش و سیستم تهویه مناسب با توجه به نوع فعالیت و فضاي فیزیکی .
- کارفرما موظف است که آخرین اطلاعات و توصیه هاي بهداشتی را در زمینه آنفولانزا را از مراکز بهداشتی درمانی منطقه خود دریافت و اعمال نماید.
- کارفرما موظف است با توجه به سابقه پزشکی کارگران افراد در معرض خطر را که داراي یکی از بیماریهاي زمینه اي مانند آسم، بیماریهاي انسداد کننده تنفسی، سرطانها، تحتت درمان با داروخاي سرکوب کننده ایمنی ، سالمندان بالاي 60 سال سن و زنان باردار را شناسایی و و توصیه هاي لازم را براي پیشگیري از ابتلا آنفولانزا تاکید نماید.
- سطل و دستمال ها و وسائل نظافت و گند زدایی سرویسهاي بهداشتی باید از وسایلی که براي مکانهاي دیگر استفاده می شود مجزا باشد .
- در طول مدت نظافت مراقب باشید لباس ، دستکش و ماسک مخصوصتان پاره نشود و آسیب نبینند و در صورت صدمه آنرا تعویض نمایید. در صورت استفاده از آب ژاول و سایر مواد گندزداي بودار باز کردن درب یاپنجره اتاقها بعنوان تهویه ي مناسب در طول مدت نظافت ضروري است . لازم است سطوح گندزدایی شده در صورت استفاده از آب ژاول یک درصد ، بمدت 10 دقیقه خیس بماند .
- لازم است نظافت را از یک نقطه آغاز و در طرف یا نقطه مقابل به پایان برسانید .
- کارفرما موظف است تا نسبت به تامین و نصب دستگاه خشک کن دست / دستمال کاغذي در توالتها و سرویس هاي بهداشتی اقدام کند .
- امحاء دستمال کاغذي هاي استفاده شده و همچنین ادوات یک بار مصرف نظافت باید در سطلهاي دردار پدالی صورت گیرد و تخلیه مخازن زباله در کیسه هاي پلاستیکی محکم در آخر هر شیفت توسط مسئول نظافت همان شیفت با توجه به مقررات پیش گفت انجام میگیرد .
- براي نماز خانه ها استفاده از مهر و سجاده شخصی و در قسمت خانمها استفاده از چادر نماز شخصی نیز ضرورت کامل دارد .
- در صورت بروز هرگونه علائم شبیه سرماخوردگی هاي فصلی در پرسنل مانند : حمله ناگهانی تب ، بی حالی ، درخود فرو رفتن ، ب یاشتهایی و سرفه ، سردرد ،کوفتگی و درد مفاصل ، عطسه ، ناراحتی تنفسی ، سرخ شدن یا التهاب و آبریزش از بینی و در مواردي نیز تهوع ، استفراغ و اسهال باید بلافاصله از ادامه کار منع و به مراکز بهداشتی درمانی/پزشک معتمد ارجاع داده شود و فقط با تاییدیه رسمی این مراکز/افراد به محل کار خود بازگردند. با هماهنگیاي لازم با کارفرما در طول مدت غیبت از کار ضمن جایگزینی وي حقوق و مزایاي کامل باید در طول این مدت به وي پرداخت شود .
- توصیه می شود کارگران هنگام ورود با کارگاه یا کارخانه از دستمال ضدعفونی کننده ویا مایع ضد عفونی کننده به پایه الکل استفاده کنند.
- کارگرانی که در محل نگهداري مواد غذایی رفت و آمد دارند باید از نظارت ویژه در خصوص نظافت شخصی برخوردار باشند.
- کارفرمایان مراکز موظفند پس از هر سرویس دهی در رستوران کارخانه یا کارگاه کلیه ظروف پذیرایی ، لیوان، چنگال، کارد، بشقاب و پارچ آب روي هر میز شستشو و گندزدایی نمایند و براي سرویس دهی به کارگران جدید از سرویسهاي جایگزین استفاده کنند .
- حتی الامکان از پوشش یکبار مصرف براي میز غذاخوري استفاده میشود و پس از هر بار استفاده تعویض گردد
- پارچه هایی که براي نظافت مورد استفاده قرار میگیرند ترجیحا یکبار مصرف باشد و در غیر این صورت باید پس از هر بار استفاده توسط سفید کننده ( محلول هیپو کلریت سدیم آب ژاول) 1%یا هر ماده گندزداي مجاز دیگرمطابق دستورالعمل هاي مربوطه گندزدایی شوند .
- قبل از عمل گندزدایی براي تمام سطوح ابتدا سطوح را با پارچه نمدار به منظور حذف گردوغبار تمیز نموده و سپس اقدام به گندزدایی گردد .
- تامین میوه هاي تازه مانند پرتقال ، نارنگی و لیمو شیرین و سبزیجات بصورت استفاده روزانه براي همه ي پرسنل توصیه میشود .
- درصورتیکه کارخانه یا کارگاه از سرویس عمومی براي حمل و نقل کارگران استفاده می کند می بایست از دستورالعمل مربوط به سامانه هاي حمل و نقل شهري استفاده نمایند.
دستورالعمل شستن دستها جهت پیشگیری از انتقال ویروس H1N1
دستها باید با آب گرم و صابون به مدت 15 تا 20 ثانیه به طریقه زیر شسته شوند
- دستها را مرطوب کنید
- از صابون مایع استفاده کنید
- کف دستها را خوب به هم بمالید
- انگشتان را بشوئید
- مچ ها را بشوئید
- شست را بشوئید
- بین انگشتان را بشوئید
- آبکشی کنید
- با دستمال کاغذي خشک کنید
- شیر آب را با همان دستمال ببندید
دستورالعمل گندزدایی :
نظافت سطوح داراي تماس مشترك شامل : تجهیزات آشپزخانه ، دستگیره درها ، میز و صندلی ، شیرآلات ، نرده پله ها و وسایل عمومی و سایل کار و رختکن لباسها با کمک مواد شوینده و دستمال تمیز و خشک انجام میگیرد سپس توسط مایع سفید کننده ( آب ژاول 1% ) و با کمک دستمال تمیز دیگري گند زدایی انجام میگیرد . از مواد گندزداي مجاز دیگر نیز در صورت رعایت دستورالعمل مربوطه می توان استفاده نمود.
الف) هنگام گند زدایی و نظافت ، سالنها باید در پایان هر شیفت کاري صورت گرفته و درها و پنجره ها باز گذاشته شوند و هواکش جهت تهویه بهتر هوا نیز روشن باشد .
ب) شستشو و گندزدایی دو مرحله جدا از یکدیگرند و نباید هیچگونه اختلاطی بین مواد شوینده و گندزدا انجام گیرد .
لازم است بین دو مرحله شستشو و گندزدایی حداقل حدود 10 دقیقه فاصله زمانی منظور شود .
نکته :
- محلول گندزدا باید روزانه تهیه و استفاده شود (کارایی محلول پس از گذشت 24 ساعت کاهش میابد)
- گندزدا باید با آب سرد یا معمولی تهیه گردد . در صورت استفاده از مواد گندزداي موجود مجاز مطابق دستورالعمل هاي مربوطه عمل گردد .
- “تی هایی” که براي نظافت کف اتاقها و سالنها و غیره استفاده میشود باید داراي چندین “برس” اضافی باشند . پس از استفاده ازهر برس میبایست در آب داغ شسته و سپس در محلول آماده شده ي آب ژاول 1درصد بمدت 10 دقیقه یا در محلول مواد گندزداي مجاز دیگر طبق دستورالعمل مربوطه غوطه ور بماند ، و سپس در دماي اتاق خشک شده و براي استفاده آماده باشد
ایمنی در کاربرد مواد گندزدا :
- جعبه کمکهاي اولیه باید در هرایستگاه و یا هر مکانی که مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد در دسترس باشد
- کاربرد هر ماده شیمیایی باید براساس دستورالعمل مصرف و استانداردهاي ایمنی تهیه شده توسط تولیدکننده انجام شود
- هنگام تهیه محلول رقیق همیشه باید محلول غلیظ به آب اضافه شود. از اضافه کردن آب به محلول غلیظ خودداري کنید
- تماس پوست با محلول غلیظ موجب سوختگی شدید خواهد شد
- در هنگام کاربرد محلول رقیق تهیه شده باید از پوشش مناسب صورت استفاده شود
- در صورت تماس با چشم باید بمدت 10 دقیقه در آب سرد باز نگاه داشته شود
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)