مدیریت تاسیسات، تجهیزات و زیرساخت های اضطراری
مدیریت تاسیسات، تجهیزات و زیرساخت های اضطراری
مدیریت تاسیسات، تجهیزات و زیرساخت های اضطراری
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 14
۱. هدف: هدف از تدوین این راهنما حصول اطمینان از ایجاد، نگهداری و عملکرد مناسب تأسیسات و زیرساخت های اضطراری در شرایط اضطراری است.
۲. دامنه کاربرد: دامنه کاربرد این راهنما مشتمل بر همه شرکت های پتروشیمی و شرکت های زیر مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.
۳. مسئولیت ها:
- مسئولیت نظارت عالیه بر پیاده سازی و اجرای این سند بر عهده مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. در شرکت های زیر مجموعه هلدینگ ها، مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این سند بر عهده HSE هلدینگ مربوطه است.
- مسئولیت بازنگری و بروزرسانی این سند بر عهده مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.
- مسئولیت اجرا و پیاده سازی این سند در تمامی شرکت های ذکر شده در دامنه کاربرد، برعهده مدیریت ارشد آن شرکت است.
۴. منابع و مراجع:
- Guideline for Technical emergency Planning for onsite Emergencies, CCPS, 1995
- NFPA 1225: Standard for Emergency Services Communications, 2022
- FEMA Evacuation and Shelter-in-Place guideline, 2022
- NFPA 1616, Standard on Mass Evacuation, Sheltering, and Re-entry Programs, 2020
۵. تعاریف:
زیر ساخت های اضطراری (Emergency Infrastructure) تأسیسات ساختمانها، بناها و امکاناتی که ماهیت زیرساختی و ثابت داشته و در شرایط اضطراری مورد نیاز هستند. مثال هایی از این زیرساخت ها عبارتند از ایستگاه های آتش نشانی، درمانگاه ها و بیمارستانها شلترهای اضطراری، نقاط تجمع و غیره.
شلترهای اضطراری (Emergency Shelters): ساختمانهای تعریف شده ای که برای حفاظت کارکنان شرکت در برابر عوامل آسیب رسان بالقوه در برخی شرایط اضطراری خاص استفاده دارد برای مثال در برخی از سناریوهای نشت مواد سمی که فرصت و حفاظت کافی برای تخلیه کارکنان وجود ندارد می توان از گزینه شلترینگ افراد درون ساختمان های استاندارد استفاده کرد.
۶. اقدامات:
۱-۶. تعیین مشخصات زیرساخت ها و تأسیسات اضطراری:
- شرکت های پتروشیمی باید نسبت به ایجاد زیرساخت های مورد نیاز متناسب با سناریوهای شناسایی شده و طرح های پاسخ اقدام کنند.
- همه شرکت های پتروشیمی باید مشخصات زیرساخت ها و تأسیسات اضطراری خود را مشخص کرده و مستند کنند. تعیین و مستندسازی مشخصات این تأسیسات به مدیریت صحیح این امکانات کمک می کند.
- در صورتی که مشخصات تأسیسات و زیرساخت های اضطراری در شرایط اضطراری حالت نسبت به شرایط عادی تغییر می کند لازم است که مشخصات برای هر دو عادی و اضطراری تعیین شوند (برای مثال تغییر در ظرفیت یک زیرساخت). برای مثال، چنانچه کاربرد یک دفتر اداری در شرایط اضطراری به شلتر اضطراری تغییر می کند، باید مشخصات و الزامات این مرکز برای کاربرد در شرایط اضطراری تعریف شده باشد.
- مشخصات و ویژگی های زیر ساختهای موجود باید در قیاس با نیازمندی های بدترین سناریوهای محتمل بررسی شوند تا در صورت عدم کفایت زیرساخت ها و منابع، تمهیدات لازم در خصوص ایجاد یا تقویت تأسیسات انجام شود. برای مثال، ظرفیت نقاط تجمع یا شلترهای در دسترس باید با تعداد نفرات نیازمند حفاظت سازگاری داشته باشد
- ظرفیت و قابلیت های تأسیسات و زیرساخت های اضطراری حوزه پاسخ (همانند ایستگاه های آتش نشانی یا مراکز درمانی باید بر اساس الزامات و راهنماهای مربوطه تعیین و تأمین شود. در صورت بروز یا اعمال هر نوع تغییر در تأسیسات و زیرساخت های اضطراری، این اطلاعات باید بروزرسانی شوند.
- مکان و موقعیت زیر ساخت ها و تأسیسات اضطراری که کاربرد عمومی دارند (برای مثال، نقاط تجمع باید با روش های مناسب مثل نصب تابلو یا اعلام عمومی اطلاع رسانی شوند).
- در تعیین مشخصات و حداقل نیازمندی های هر یک از تأسیسات و زیرساخت های اضطراری باید به استانداردهای تخصصی مربوطه مراجعه شود. پیوست ۱، فهرست برخی از استانداردهای مورد پذیرش در خصوص زیرساخت ها و تأسیسات اضطراری را نمایش میدهد.
۲-۶. نگهداری، پایش و بررسی زیرساخت ها و تأسیسات ضروری:
- در صورت لزوم باید برای هر یک از تأسیسات و زیرساخت های اضطراری مسئول یا سرپرست مستقیم تعیین شده و مسئولیت آن زیرساخت به فرد مشخصی سپرده شود.
- هر یک از شرکت ها، باید دستورالعمل یا روش اجرایی مشخصی برای نگهداری و حصول اطمینان از عملکرد صحیح زیرساخت ها و تأسیسات اضطراری تهیه و اجرا کند.
- همچنین، هر یک از شرکت های پتروشیمی باید به صورت دوره ای نسبت به بررسی انطباق هر یک از زیرساخت های شناسایی شده با الزامات تخصصی تعیین شده در اسناد مرتبط اقدام کند.
- زیرساخت ها و تأسیسات اضطراری هر شرکت میتواند شامل (و نه محدود به) موارد زیر باشد:
- مراکز پیام و اطلاع رسانی حادثه
- درمانگاه ها بیمارستانها و مراکز درمانی
- مرکز مدیریت شرایط اضطراری
- ایستگاه های آتش نشانی
- شلترهای اضطراری
- ماستر پوینت ها نقاط تجمع
- و غیره
- شرکت های پتروشیمی می توانند از اطلاعات کاملتر و بیشتر از موارد ابلاغی این راهنما نیز برای کامل تر کردن اطلاعات استفاده کنند.
- ارزیابی انطباق هر یک از این تأسیسات و زیرساخت ها باید توسط افراد یا گروه های صاحب صلاحیت و آموزش دیده انجام شود. فرکانس ارزیابی بررسی میزان انطباق با الزامات نیز باید بر اساس استانداردهای مربوطه مشخص شود.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ مدیریت ارتباطات در شرایط اضطراری
⇐ الزامات مرکز مدیریت شرایط اضطراری (EOC)
⇐ مدیریت مانورها و تمرین های اضطراری
⇐ الزامات برنامه های آموزشی مورد نیاز سیستم مدیریت شرایط اضطراری
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)