مدیریت بحران در سطح محله ها و اماکن شهری
مدیریت بحران در سطح محله ها و اماکن شهری
مدیریت بحران در سطح محله ها و اماکن شهری
فرمت: pdf تعداد صفحات: 17
مقدمه
بررسی های انجام شده نشان میدهد در خوش بینانه ترین وضعیت، هر اندازه واکنش سازمانهای مسئول سریع و همه جانبه باشد و به هر میزان از امکانات و تجهیزات مناسب استفاده شود باز هم در شرایط بحرانی نیروهای امدادی قادر به پاسخگویی سریع نبوده و تا چند ساعت اولیه پس از بحران کمک های سازماندهی شده به آسیب دیدگان ارائه نخواهد شد عدم وجود اطلاعات دقیق و کامل از محل، نوع و شدت خسارات و نیازهای امدادی مربوطه كثرت فوق العاده موارد اضطراری نیازمند کمک بسته شدن راه ها، صدمات وارده به افراد تشکیل دهنده نیروهای امدادی رسمی و خانواده های آنها و نیز گردش کار و اطلاعات فرماندهی و دیگر امکانات این نیروها، باعث می شوند که تعداد نیروهای امدادی رسمی موجود از قبل و یا نیروهای اعزامی از مناطق دیگر در مقایسه با نیازهای امدادی در زمان بحران بسیار کم باشد به نحوی که گاه تا چند روز بعد از وقوع حادثه بسیاری از محلهای نیازمند خدمات امداد و جستجو و نجات موفق به دریافت این گونه خدمات از نیروهای امدادرسانی خارج از محله نمی شوند. بنابراین پیش از وقوع بلایا باید برای ایجاد قابلیت مقابله با شرایط اضطراری به صورت محلی برنامه ریزی گردد؛ به عبارت دیگر مدیریت بحران غیر متمرکز چه در محلات شهر و چه در اماکن مهم باید به عنوان یکی از بخشهای مهم نظام کلی مدیریت بحران مورد توجه قرار گیرد. یکی از فواید مدیریت بحران غیر متمرکز این است که در شرایط بحرانی می توان با تکیه بر توانمندی ها و امکانات ایجاد شده در لایه های پائین تر شهر از شدت صدمات جانی و مالی کاست.
مدیریت بحران در سطح محله ها
مقدمه
چنانکه پیشتر بیان شد به دلیل محدود بودن نیروهای امدادرسانی در زمان بحران لازم است که پیش بینی های امدادرسانی در داخل هر محله به عمل آید. تجربیات زلزله های بزرگ گذشته نشان میدهد که درصد زیادی از قربانیان توسط اعضای خانواده، همسایگان و یا افراد هم محله ای خود نجات یافته اند، اما غالباً مردم اطلاعات کمی در خصوص نجات افراد از زیر آوار که کاری تخصصی است دارند. علاوه بر بیرون کشیدن آسیب دیدگان از زیر آوار اقدامات دیگر حیاتی برای نجات جان آنها ضروری است که انجام صحیح آنها نیاز به آموزش، تجهیزات و سازماندهی دارد. در حال حاضر در بعضی شهرهای بزرگ دنیا ساختار گروه های داوطلب واکنش اضطراری در سطح محله شکل گرفته و در حال توسعه می باشد. در شهر تهران نیز پروژه ای برای ایجاد این گروه ها تعریف شده و مراحل اجرایی آن در حال انجام می باشد.
تشکیل گروه های داوطلب واکنش اضطراری محله
تشکیل گروه های داوطلب به منظور بسیج استعدادهای ساکنین محلی و تقویت آنها جهت امدادرسانی در حوادث بزرگ انجام می گردد و دارای سه بخش عمده زیر است
- آموزش و تمرین های تئوری و عملی برای ایجاد دانش مهارتها و اعتماد لازم در داوطلبان برای پاسخ مؤثر به بحران
- سازماندهی گروه های داوطلب جهت هماهنگی فعالیت ها، حفظ آمادگی آنها در دراز مدت با نقش ها و عملکردها و روش های مشخص
- تجهیز گروه ها با لباس، ابزارها و تجهیزات مناسب
نقش گروه های داوطلب محله در مدیریت بحران
گروههای داوطلب واکنش اضطراری محله در فرایند کلی مدیریت بحران قادر به کمک در انجام موارد زیر هستند:
- مرور خطرات موجود در محله
- ارزیابی آسیب پذیری محله
- تدوین راهبرد یکپارچه برای مدیریت مخاطرات بحران شامل پیشگیری، مقابله و بازسازی از طریق
- افزایش مقاومت ساختمان ها و تأسیسات زیربنایی با انجام اقدامات عملی (نظیر مقاوم سازی)
- افزایش ظرفیت سیستم رسمی مدیریت بحران در سطوح ملی، منطقه ای و محلی سازمانهای مدنی در کاهش آسیب پذیری آنها از طریق کمک به مردم و محله ها و افزایش آمادگی و ظرفیت مقابله با بحران
- شناسایی نقش و وظایف جامعه در مراحل آمادگی، مقابله و بازسازی
اصول و چالش های گروه های داوطلب واکنش اضطراری محله
کارگروه های داوطلب بر مبنای اصول زیر میباشد
- کار داوطلبانه
- سازماندهی محله ای
- ظرفیت سازی قاعده مند
- توسعه ساختار پائین به بالا
- مشارکت نهادهای عمومی و جامعه مدنی
ظرفیت سازی گروه ها
همانطور که قبلاً مورد اشاره قرار گرفت ظرفیت سازی گروههای داوطلب دارای سه مؤلفه آموزش، سازماندهی و تجهیز است.
آموزش: معمولا دوره های آموزشی برای داوطلبان جدید به صورت ۳۰ تا ۴۰ ساعت آموزش و تمرین در کلاسهای ۳۵ تا ۵۰ نفره می باشد عناوین مطالب آموزشی این دوره ها عبارتند از:
- آمادگی در سوانح
- مبانی حریق و جلوگیری از آن
- مبانی کمک های اولیه
- مبانی جستجو و نجات
- روانشناسی بحران
مدرسان این دوره ها را معلمین، مهندسین، آتش نشانان پزشکان و پرستاران اورژانس، متخصصین دفاع غیر نظامی و جستجو و نجات و روانشناسان تشکیل میدهند. داوطلبان باید بعد از طی دوره آموزشی ،اولیه در زمانهای بعدی برای یادآوری و مرور مطالب در کلاس ها یا تمرین هایی که به طور مرتب برگزار می شود شرکت کنند. باید امکان طی دوره های پیشرفته تر برای بعضی از افراد داوطلب فراهم شود.
سازماندهی:
به منظور حفظ تشکل گروهی و آمادگی مقابله با سوانح و نیز ارتباط با سازمانهای رسمی و در نهایت ایجاد هماهنگی در هنگام حوادث گروه های داوطلب باید به خوبی سازماندهی شوند. همچنین جهت هماهنگی سهولت و ایجاد رابطه مناسب با سایر نهادهای رسمی مدیریت بحران لازم است که روابط ساختاری مناسبی بین گروه ها و تشکیلات رسمی موجود طراحی و پیاده شود. گروه های داوطلب دارای دو جزء اصلی هستند شورای بحران محله و داوطلبان.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)