مدیریت بحران در سازمانهای دولتی
مدیریت بحران در سازمانهای دولتی
مدیریت بحران در سازمانهای دولتی
فرمت: PPT تعداد صفحات: 28
نقش های دولت در شرایط اضطراری
- دولت در نقش فراهم کننده خدمات اساسی
- دولت در نقش مدیر بحران كشور
- دولت در نقش تنظیم کننده صنایع اساسی
- دولت در نقش قربانی شرایط اضطراری
- دولت در نقش ماخذ امنیت عمومی در شرایط اضطراری
پایداری سازمان های دولتی حین و پس از بحران
سازمانهای دولتی بایستی اطمینان داشته باشند که وظایف اساسی در زمان فاجعه و پس از آن تداوم داشته باشد. خدمات حیاتی مانند حفظ و راه اندازی شبکه های توزیع آب، برق، گاز، سوخت و کالاهای اساسی عمدتا بر عهده سازمان های دولتی است. بنابراین سازمان های دولتی هم بایستی خود را در بحران حفظ کنند و هم زمینه فعالیت سایرین را فراهم کنند.
نظر قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور
به منظور هماهنگی فعالیت های دستگاه ها و نهادها در امر مدیریت جامع بحران، به ویژه در مراحل آمادگی و مقابله، تدابیر و اقدامات زیر لازم و ضروری است:
الف- واحد سازمانی مناسب در امر مدیریت بحران در وزارت خانهها و دستگاه های ذیربط بر حسب ضرورت و با تصویب هیات وزیران تشکیل خواهد شد.
ب- شورای هماهنگی مدیریت بحران به ریاست رئیس سازمان و با عضویت نمایندگان تامالاختیار در سطح معاونت دستگاه ها و نهادهای ذیربط به منظور هماهنگی فعالیت های مربوط به مراحل چهارگانه مدیریت بحران تشکیل میشود.
شرکت فعال تمامی سازمانهای دولتی در اداره بحران
در هنگام بروز بحران، تمامی دستگاه های دولتی، عمومی غیر دولتی، نیروهای نظامی و انتظامی موظفند طبق برنامههای از پیش تعیین شده در عملیات مقابله با بحران شرکت نمایند و گزارش اقدامات خود را از طرق معمول به اطلاع سازمان مدیریت بحران برسانند.
تعریف بحران سازمانی
سازمانهای دولتی ابتدا بایستی بتوانند سازمان خود را در بحران حفظ کنند (پایداری سازمان های دولتی) در این رابطه بحرانی پدید می آید که یک سازمان را به خطر می اندازد که به آن بحران سازمانی گفته می شود. بحران سازمانی با بحران های کشوری، شهری و منطقه ای متفاوت است.
این بحران می تواند ناشی از یک بحران بزرگتر باشد و یا اینکه به طور مستقل و محدود فقط یک سازمان را در بر گیرد. بنابراین بحران سازمانی بحرانی است که در اثر حادثه ایی می تواند یا امکان بالقوه آن را دارد که تمامی سازمان را تحت تاثیر قرار دهد.
اهداف بحث مديريت بحران در سازمان
- روشن ساختن مراحل مختلف بحران
- درک مراحل گوناگون بحران
- کشف و تجربه احساس شرایط بحران
- آشنایی با فرایند مدیریت بحران
- تمرین مدیریت بحران در سازمان
شبکه معین پایداری سازمانی
مراحل شش گانه بحران سازمانی
- کشف
- جلوگیری و آمادگی
- تحدید
- بازیافت حالت عادی
- آموزش (ارزیابی تجربیات مثبت و منفی، یافتن کمبودها و کوتاهی ها و رهیافت برای آینده)
- شناخت ابعاد بحران و کسب دانش مقابله با آن
ابعاد مدیریت بحران در سطح سازمان
- شناسایی بحران
- مهار بحران
- مدیریت بحران
- ارتباطات بحرانی
- روابط عمومی بحرانی
- تعیین ستاد بحران
- تهیه برنامه مدیریت بحران
- ایجاد ستاد فرعی ارتباطات
- پیشبینی بحران
- دخالت در بحران
- تصمیم گیری در شرایط بحرانی
پیش از بحران:
- استقرار سامانه: اولین گام که استقرار سامانه مدیریت بحران در مدیریت عادی است.
- آموزش، تمرین و بازنگری: به چهار نوع آموزش و تمرین نیاز است.
- هماهنگی: نحوه هماهنگی پیش از بحران تعیین میشود.
- انبارها: دارو و تجهیزاتی که باید انبار شوند و نحوه انبار کردن آنها شرح داده میشود.
- کاهش اثرات: تقویت برخی بناهای اساسی در این قسمت اشاره میشود.
- ارتقای کیفیت ارائه خدمات درمانی در شرایط عادی و اضطراری روزمره: تصحیح مواردی از شرایط عادی که در شرایط بحرانی کارساز خواهد شد ارائه میشود.
هنگام بحران – ساختار:
سامانه فرماندهی حادثه به عنوان روش مدیریت بحران هنگام وقوع معرفی میتواند از بخش های زیر تشکیل شود.
- هنگام بحران ـ بخش عملیات
- هنگام بحران ـ بخش پشتیبانی
- مدیریت پشتیبانی در حوادث غیر مترقبه (آب سالم، غذا، دارو، اسکان موقت، تجهیزات، و … در قبل و حین و بعد از حادثه)
- حفظ سیستم ارتباطی و تدارک سیستم های جایگزین
- هنگام بحران ـ بخش مالی
- هنگام بحران ـ بخش برنامهریزی
سامانه مدیریت بحران در سطح سازمان
سامانه مدیریت بحران در برگیرنده برنامه نحوه برخورد با بحران هایی است که حیات سازمان را به خطر می اندازد و شامل مراحل زیر است:
- تعیین ستاد برنامه ریزی
- تجزیه و تحلیل بحران ها و قابلیت های مقابله
- تنظیم برنامه
- نحوه اجرای برنامه
برنامه پشتیبانی بحران
برنامه پشتیبانی از شرایط بحرانی برای مطالعه گسترده بحران و بلایا تنظیم می شود و ابعاد زیر را پوشش می دهد:
- پیوند نامه شرایط بحرانی
- کارت بحران
- خط ارتباط تلفنی تمام وقت بحران
- توجیه برنامه
- بانک اطلاعات تماس در شرایط بحرانی
- برنامه آموزشی گروه های درگیر
پیوند نامه شرایط بحرانی
این پیوند نامه فرایند مقابله با بحران را برای یک سازمان خاص تعریف و تبیین می کند و به دلایل زیر ضرورت دارد:
- تعیین تکلیف افراد در شرایط بحرانی
- واکنش سریع و شبانه روزی
- حفظ ارتباطات روشن، درست و مؤثر
- حفظ سلامتی و بهداشت
- نحوه کنترل بحران
ادامه مطالب زیر را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
- عناصر پیوند نامه بحران
- مرکز ستاد عملیات
- اهداف و فعالیت های ستاد بحران
- رئوس پیوند نامه بحران
- کسب حمایت واحد های سازمانی
- یادآوری نکات مهم برای آمادگی بحران
- نتایج مورد انتظار از برنامه مدیریت بحران
- ارزیابی برنامه مقابله با بحران سازمان
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)