مدیریت ایمنی سیستم ها و عملیات فرودگاه
مدیریت ایمنی سیستم ها و عملیات فرودگاه
مدیریت ایمنی سیستم ها و عملیات فرودگاه
فرمت: PDF تعداد صفحات: 13
تهیه و تنظیم: على كاهی دان، امیر حسین شیخ اعظمی، امیر ایزدی، امید تی تی دژ
فهرست:
- مقدمه
- انگیزه برای ایمنی هوانوردی
- ایمنی فرودگاه و سیستم های مدیریت ایمنی
- نکات ایمنی و سیستم های مدیریت ایمنی در ایالات متحده
- چهار رکن سیستم های مدیریت ایمنی
- اجرای سیستم های مدیریت ایمنی
- سیاست ایمنی
- اهداف ایمنی
- سازمان های سیستم های مدیریت ایمنی
- مسئول ایمنی
- کمیته های ایمنی
- مستندات
- ایمنی سیستم های مدیریت اطلاعات
- هماهنگی برنامه ریزی اضطراری سیستم های مدیریت ایمنی فعال و سیستم های مدیریت ایمنی واکنشی
- نتیجه گیری و منابع
خلاصه
پرواز یکی از امن ترین حالت های حمل و نقل مانده است. در طول تاریخ هوانوردی، سازمان های دولتی، هواپیما و فرودگاه اپراتورها، و تولید کنندگان هواپیما به دنبال بهبود ایمنی بودند و هستند. با این حال، بسیاری از پیشرفت های ایمنی در صنعت تنها پس از یک حادثه و در نتیجه از دست رفتن جان انسان ها حاصل شده است. پیشرفت هایی در تکنولوژی، از جمله گزارش آب و هوا، باعث کاهش خطرات حمل و نقل هوایی شد. سیستم مدیریت ایمنی یک روش طراحی شده برای شناسایی ریسک ها و خطرات مرتبط با پرواز است، و به منظور کاهش خطرات و در نتیجه کاهش حوادث ایجاد شده است. مزیت اجرای سیستم مدیریت ایمنی شامل کاهش هزینه های از تصادفات و حوادث، بهبود روحیه و بهره وری کارکنان، و اولویت بندی منطقی از نیازهای ایمنی است .
کلمات کلیدی: مدیریت، ایمنی، فرودگاه، عملیات
مقدمه
هدف اصلی عملیات فرودگاه، اجرای کارهای فرودگاه به شیوه ای امن، ایمن، و کارآمد می باشد. جزء کلیدی به منظور رسیدن به این هدف، تکامل عملیات فرودگاه در تفهیم و اجرای سیاست ها و شیوه های مربوط به ایمنی بوده است. با گذشت زمان و تلاش های انجام گرفته ، تعریف یک سیستم مدیریت ایمنی (SMS) ضروری به نظر می رسد. همانطور که در این فصل مورد بررسی قرار خواهیم داد، سیستم های مدیریت ایمنی از مجموعه ای فعال، منظم، از دستورالعمل ها، سیاست ها و عملکردهایی است که برای مدیریت ایمنی در فرودگاه های هواپیمایی و عملیات مربوط به هوانوردی عمومی ساخته شده است. اداره هوانوردی فدرال، سیستم های مدیریت ایمنی را به عنوان یک رویکرد، از بالا به پایین کسب و کار مانند مدیریت ایمنی ریسک تعریف می کند. که شامل روش های سیستماتیک، عملیات و سیاست های مدیریت ایمنی (از جمله مدیریت ایمنی خطر، سیاست ایمنی، تضمین ایمنی و ارتقاء ایمنی) می شود [1]
انگیزه برای ایمنی هوانوردی
نیاز به افزایش روش های ایمنی، مانند سیستم های مدیریت ایمنی (SMS)، در درجه اول به دلیل خسارت اقتصادی جوامع ملی ناشی از حوادث و سوانح ایجاد شد. بعد از آن، زیرساخت ها، سیاست ها و قوانینی برای کاهش خطر در حمل و نقل هوایی ایجاد شد. با این حال، مدیر عملیات فرودگاه باید نیازهای ایمنی را شناسایی کند و این کار را نه صرفا جهت رفع ضرر اقتصادی، بلکه با توجه به ارزش های اخلاقی و اجتماعی انجام دهد. برای ایجاد “فرهنگ ایمنی،” یک نگاه تیزبینانه به حمل و نقل هوایی میداند که نیاز به افزایش ایمنی به صورت مستمر وجود دارد که نه تنها برای نگرانی های اقتصادی، بلکه به عنوان یک نیاز اخلاقی به کمک ایمنی و رفاه جهانی می پردازد.
حمل و نقل هوایی ذاتاً خطرناک نیست. اما به اندازه دریا و حتی بیشتر از آن، در مقابل هر بی دقتی یا غفلت بی رحم است.
حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از امن ترین اشکال حمل و نقل شناخته می شود. با توجه به گفته شورای ملی امنیت، احتمال این که یک فرد در یک حادثه رانندگی جان خود را از دست بدهد در طول عمر فرد ۱ در ۲۱۲ است در حالی که این احتمال در پرواز هوایی برابر با ۱ در ۸۰۱۲ می باشد (۲۰۱۰). با این حال، هنوز هم حوادث رخ می دادند، و در بسیاری از این موارد، علت ریشه ای حادثه مربوط به ایمنی بود که به احتمال زیاد قابل پیشگیری بودند(شکل ۱) دیگر مدیران فرودگاه سیاست ایمنی واکنشی را قبول کرده بودند، منتظر می ماندند تا زمانی که یک حادثه رخ دهد، و بعد تعیین کنند که چه روش جدیدی برای جلوگیری از آن باید اجرا شود.
سیستم های فعال برای مدیریت ایمنی حمل و نقل هوایی در حال حاضر یک نگرانی جهانی است. در سال ۲۰۰۵، سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی (ICA0)، یک سیستم مدیریت ایمنی به منظور مدیریت ایمنی ریسک ها در عملیات هوایی، تعمیر و نگهداری، کنترل ترافیک هوایی، آموزش پرواز، تولید هواپیما و فرودگاه توسط کشورهای عضو توسعه و اجرا می شوند [2]. خطوط هوایی ایالات متحده در حال حاضر درخواست داشتن برنامه رسمی سیستم مدیریت ایمنی از سال ۲۰۱۸ را دارند (سیستم های مدیریت ایمنی، 119.8 ۲۰۱۵CFRY)
اداره هوانوردی فدرال در حال حاضر به ارزیابی و تشویق قسمت ۱۳۹ فرودگاه های ایالات متحده به منظور توسعه و پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی می پردازد. به عنوان بخشی از این تلاش ها، اداره هوانوردی فدرال بخشنامه ۱۵۰ / ۵۲۰۰-۳۷ را صادر کرده است، که مقدمه ای بر سیستم های مدیریت ایمنی (SMS) برای اپراتورهای فرودگاه ها می باشد است که به عنوان دستورالعمل های توصیه شده برای اجرای سیستم مدیریت ایمنی در عملیات فرودگاه ارائه شده است [1]. در اوایل سال ۲۰۱۵، اداره هوانوردی فدرال هنوز در مرحله قانون گذاری برای اجرا یا الزامات سیستم مدیریت ایمنی برای قسمت ۱۳۹ فرودگاه بود. فرآیند نهایی قانون گذاری برای ایجاد سیستم مدیریت ایمنی برای قسمت ۱۳۹ فرودگاه ها تا بهار ۲۰۱۶ پیش بینی شده بود.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ دانلود دوره ISO 45001 (سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی)
⇐ مدیریت سیستماتیک ایمنی در صنعت هوانوردی
⇐ دوره آشنایی با سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)