مدیریت آبرسانی در عملیات اطفاء
مدیریت آبرسانی در عملیات اطفاء
مدیریت آبرسانی در عملیات اطفاء
فرمت: pdf تعداد صفحات: 30
فهرست:
حمل، انتقال و رله آب در آتش نشانی
- برنامه ریزی قبلی
- محاسبه مقدار آب مورد نیاز
- الف- محاسبات براساس میزان جریان آب در شیلنگ ها
- ب- محاسبه مقدار آب مورد نیاز در مانیتورهای بزرگ
انتقال و رساندن آب
عمليات رفت و برگشتی
- روش اول: عملیات رفت و برگشتی: با استفاده از خودروهای پمپدار
- روش دوم: عملیات رفت و برگشتی: با استفاده از خودروهای تانکردار (مخازن حجيم)
- محاسن استفاده از تانکرهای حامل آب با حجم بالا بجای استفاده از خودروهای حامل آب حریق
رله کردن آب
- الف- رله مدار بسته
- 1- ظرفیت پمپ ها
- 2- ظرفیت شیلنگ ها
- 3- فاصله ضروری بین پمپ ها
- ب- رله کردن آب روی زمین مسطح (هموار)
- ج- رله کردن آب روی زمین نامسطح (ناهموار)
ملاحظات عملی
- استقرار و موقعیت پمپ اصلی
- فاصله بین دو پمپ اول
- استقرار شیلنگ (لوله کشی)
- تحت فشار قرار دادن آب
- از کار افتادن سیستم
- ارتباطات
- رله مدار باز
- رفت و برگشتی
منابع
حمل، انتقال و رله آب در آتش نشانی:
در بسیاری از اماکن منابع تامین آب برای خاموش کردن آتش سوزی ها ناکافی اند یا امکان دسترسی به آنها با مشکل همراه است یا در بعضی موارد چنین منابعی اصلا وجود ندارد. حتی در پاره ای از موارد که بطور معمول آب کافی در منبع تامین موجود می باشد ممکن است برای آتش سوزی های بزرگ مانند یک آتش سوزی صنعتی عظیم کفایت نکند.
در چنین مواردی انجام این امر مهم یعنی فراهم نمودن آب کافی با حداکثر سرعت ممکن به برنامه ریزی قبلی و گاهی اوقات به تجهیزات خاص نیاز می باشد.
یاد آوری، منابع تامين آب می تواند به چهار طبقه ذیل تقسيم بندی گردد:
- آب مخزن خودرو
- منابع تحت فشار (سيستم تامين آب شهری، هایدرانت ها و …)
- منابع روباز (رودخانه ها، رودها، برکه ها و ….)
- منابع تا مين آب خصوصی (مجموعه پتروشيمی X و ….)
هر سیستم آتش نشانی در دنیا یکی از این منابع و گاهی از تمامی آنها بهره برداری می نماید. به هر تقدیر آبگیری از منابع مذکور و انتقال آن به محل مورد نیاز به دو طریق اصلی ذیل صورت گیرد:
طریقه اول: عمليات رفت و برگشتی (Tanker or Tender Water Shuttle Operations): شامل استفاده و بکارگیری تعدادی خودرو منبع آب و پمپ دار (خودرو حریق) یا خودروهای حامل آب (تانکر) است که از محل تامین آب (آبگيری) و به محل حریق آبرسانی می نمایند.
طریقه دوم: عمليات رله (Relay Operations): رله کردن آب شامل استفاده از پمپ ها و شیلنگ ها و قراردادن آن ها در فواصل معین در طول یک مسیر یعنی از محل آبگیری تا محل آتش سوزی (مورد نياز) می باشد. در برخی از آتش سوزی ها ممکن است در عملیات های اطفائ حریق از هر دو طریق تواما استفاده گردد.
بدیهی است که فرمانده مسئول باید سعی کند میزان آب مورد نیاز را محاسبه نماید و امکانات فوقالعاده و اضافی را برای هرگونه تأخیر احتمالی به علت تجهیز کردن، و وضعیت زمین و هوا می باشند، جبران نماید. در مطالب آتی پیشنهاداتی برای نحوه محاسبه و نکات مهمی که باید دراین خصوص مد نظر قرارداده شود، ارائه گردیده است.
برنامه ریزی قبلی و برآورد:
برنامه ریزی قبلی برای آتش سوزیهای بزرگ شامل پیش بینی منابع تامین آب می گردد. این مهم باید هم در سطح سازمان و هم در سطح ایستگاه ها به مرحله اجرا درآید تا بدین ترتیب مسئله بصورت (همانند یک SOP) در آید و برای افراد آموزش داده شود تا کاملا قابل درک و تفهیم شود.
هنگامی که خط مشی جامع و کلی (SOP) برای نحوه حمل و نقل یا رل نمودن آب تعیین می گردد فاکتورهای زیر را باید مدنظر قرار داد:
- ماهیت خطرات شامل تمام عوامل خاص، بطور مثال فرایندهای صنعتی در حال انجام
- تعداد و انواع سرلوله های تخمینی آب جتی و در نتیجه میزان آب مورد نیاز کافی برای نگهداری و ذخیره در محل و خاموش کردن یک آتش سوزی بزرگ
- میزان آب قابل دسترسی فوری در مجاورت یا نزدیکی محل خطرات
- میزان آب اضافی مورد نیاز
- موقعیت منبع یا منابع و فاصله درگیر برای حمل یا رله کردن آب
- سایر منابع احتمالی جایگزین برای مواقعی که منابع قید شده در بند 5 در آن زمان از سال که قابل دسترسی و آماده نباشد.
- وسایل و تجهیزات موجود و روش های ممکن برای حمل، انتقال یا رله کردن آب
- فاکتورهای زمان در فراهم آوردن تجهیزات ضروری و مورد نیاز
به محض اینکه تصویر کاملی از موقعیت و وضعیت محل حاصل گردید با مطالعه لازم از راه حل های گوناگون می تواند امکان استفاده از روش مطلوب و مناسبی را برای فرمانده آتش نشانی فراهم آورد. می توان آنها را به شرح ذیل فهرست بندی نمود: - نیاز به استفاده از تانکرهای بزرگ حمل آب بعنوان راه حلی دیگر، جهت تقویت آب خودروهای معمولی حامل آب و در چنین صورتی، میزان آبی را که باید حمل نمایند.
- نیاز به استفاده از خودروهای شیلنگ کشی و در این صورت میزان (تعداد) شیلنگی را که باید حمل نمایند.
- نیاز به فراهم آوردن حداقل تجهیزات شیلنگ کشی در تعداد یا تمامی خودروهای پمپ دار
- نیاز به استفاده از شیلنگ های با قطر 71mm میلمتری یا استفاده از اندازه قطر بزرگتر فرمانده باید اصلاحات و راهکارهای لازم را درجهت پیش برد کارآیی مرتبط با به حرکت در آوردن خودروها، نیروی انسانی، مدت زمان و هزینه ای را که می تواند برای تامین آب با استفاده از وسایل مکانیکی بجای وسایل دستی در محل آتش سوزی مورد بهره برداری قرارگیرد به مرحله اجرا در آورد.
تامین آب برای مبارزه با آتش سوزی می تواند بطور گسترده ای مشکلات مختلفی را برای آتش نشانی های مختلف ایجاد نماید. عمدتا مشکلی که ممکن است برای آتش نشانی روستایی بوجود آید برای آتش نشانی شهری، که به سرعت به خودروهای کمکی کافی در محل تجهیز می شوند مشکل بزرگی به نظر نیاید. به هر تقدیر، اصول برنامه ریزی قبلی هنوز هم تاثیر کاربردی بسزایی دارد. آتش سوزی بزرگ حریقی است که در آن 20 عدد و یا تعداد بیشتری سرلوله مورد نیاز باشد. در بررسی و تحقیق از حریق های بزرگ مشخص گردیده است که در این گونه آتش سوزی ها بطور معمول حداقل lit 17000 لیتر آب در دقیقه برای اطفاء احتیاج می باشد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ مدیریت اطفاء حریق در بهداشت حرفه ای
همون اول بگید پول بریزد به حساب دیگه حساب کاربری چه مسخره بازیه
سلام. اولش نوشته ثبت نام + فعال کردن اکانت vip. در ضمن کل فرایند ثبت نام یک دقیقه طول نمیکشه