مبارزه علیه آلودگی هوا
مبارزه علیه آلودگی هوا
از میان مهمترین نیازهای انسان، هوا حیاتیترین نیاز شناخته شده است كه اگر اختلالی در آن ایجاد شود، ادامه زندگی غیرممكن خواهد شد. این در حالی است كه در جهان صنعتی امروزی سالانه ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند.البته ۹۰ درصد از این افراد در كشورهای توسعهیافته هستند و حتی در بعضی از این كشورها تعداد افرادی كه در اثر همین عامل جان خود را از دست میدهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی هستند.مشكل آلودگی هوا در بیشتر شهرهای بزرگ و صنعتی كشور ما هم به معضلی جدی تبدیل شده و بویژه در تهران سالها است زنگ خطر جدی میزان بالای آلودگی به صدا درآمده است.
در این میان راهاندازی سامانه پیشبینی آلودگی هوا در تهران شاید راهكار مناسبی برای ارزیابی و سنجش آلایندههای هوا بخصوص در روزهای پاییزی كه میزان این مواد به بیشترین حد خود میرسد، باشد. هوای پاك لازمه ادامه زندگی بشر و نیاز به آن بیش از نیاز به غذا و آب است. اما متاسفانه صنعت مدرن امروز، باعث تولید گازها و ذرات زیادی میشود كه هوای آزاد را آلوده میكنند. در این میان اگرچه در گذشته زغال در صنعت باعث تولید دیاكسید گوگرد زیادی میشد، ولی امروز به دلیل محتویات كم گوگرد در زغال، سوخت آن مشكلات زیادی تولید نمیكند. وسایل نقلیه موتوری مشكل اساسی هستند كه دیاكسید نیتروژن و ذرات آلی غیرقابل تجزیه تولید میكنند كه تحت اثر اشعه خورشید به ازن تبدیل میشوند كه مهمترین آلودهكننده هواست.
گاز دیاكسید نیتروژن هوا را به رنگ قهوهای درمیآورد و این وضعیتی است كه بسیاری از شهرها در فصل تابستان با آن مواجه هستند. همچنین ذرات ریز كه در اثر سوخت موتورهای بنزینی و گرد و غبار جادهای، دود حاصل از آتشسوزی و گردههای گیاهان تولید میشود، عامل آلودگی هوا در روزهای زمستانی است. اهمیت آگاهی از میزان این آلایندهها در هوا باعث شده تا سامانه پیشبینی آلودگی هوای شهر تهران ایجاد شود. دكتر یوسف رشیدی مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوا با اشاره به وجود ۹ ایستگاه سنجش آلودگی هوا و ۲دكل هواشناسی در سطح شهر تهران میگوید این سامانه بر اساس اطلاعات این ایستگاهها و دكلها اجرا میشود. وی پیشبینی آلودگی هوا تا ۷۲ ساعت و ارائه اطلاعات از طریق رایانه به صورت آنلاین و پیامك را از ویژگیهای این سامانه میداند و میافزاید در این سامانه وضع هر منطقه بر اساس آلایندگیها در روزهای متوالی مشخص میشود.
رشیدی با اشاره به این كه این سامانه بر اساس آخرین استانداردهای بینالمللی تدوین شده است، میگوید این سامانه بر اساس وضع ترافیك و میزان آلایندگی در نقاط مختلف شهر برنامهریزی شده است. وی در ضمن شناسایی نقاط آلوده و پیشبینی وضع آلایندگی در روزهای آینده در مركز و حاشیههای شهر، ارزیابی مسوولان و طراحان در ارزیابی نقاط مختلف برای اجرای طرحهای عمرانی و صنعتی را از ویژگیهای این سامانه برمیشمارد. مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوا همچنین از احداث ۵ ایستگاه كوچك سنجش آلودگی هوا تا پایان سال خبر میدهد و تصریح میكند،ایستگاههای كوچك سنجش آلودگی هوا از آنجا كه فضای كمی اشغال میكنند قابلیت نصب در مكانهای مختلف شهر را دارند.
وی تاكید میكند برای احداث ایستگاههای موجود، فضای بزرگی نیاز است كه این موضوع مشكلاتی را برای احداث ایستگاههای جدید در برخی از نقاط شهر به وجود آورده اما با راهاندازی ایستگاههای كوچك (میكرو استیشن) میتوان در بیشتر نقاط شهر، ایستگاه سنجش آلودگی هوا راهاندازی كرد.
● راهكاری برای پیشگیری از صدمات ناشی از آلودگی هوا آلودگی هوا به وجود هر مادهای در هوا كه میتواند برای انسان یا محیط او مضر باشد اطلاق میشود. آلایندهها كه بالغ بر ۱۸۰ نوع هستند، ممكن است طبیعی یا ساخته دست بشر باشند. آلودگی هوا در درازمدت میتواند برای انسان كشنده باشد؛ طی یك هفته آلودگی هوای لندن در دسامبر ۱۹۵۲، حدود ۴۷۰۰ نفر از بین رفتند. بیشتر این افراد مبتلایان به بیماریهای قلب و ریه و افراد مسن بودند. به طور كلی آلودگی هوا باعث تحریك مجاری هوایی و تشدید آسم میشود و هرچه میزان ازن هوا بیشتر باشد، تعداد بیشتری از افراد مبتلا به آسم میشوند.
در ضمن تماس درازمدت با آلودگی هوا باعث بروز برونشیت مزمن و آمفیزم میشود. آلودگی هوا با گاز رادون (ناشی از سوخت موتورهای دیزلی و صنایع سنگین) نیز باعث سرطان ریه میشود. همچنین آلودگی هوا باعث مرگ و میر حیوانات شده و برای گیاهان مضر است و علاوه بر آن باعث افزایش عفونتهای تنفسی میشود. حتی آلودگی هوا اثرات غیرقابل جبرانی بر آثار باستانی و میراث فرهنگی دارد.رشیدی با بیان این كه اجرایی شدن پیشبینی آلودگی هوا بیش از همه این امكان را به سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی خواهد داد تا با اطلاع دقیق از وضعیت آلودگی هوا طی ۲ روز آینده و با توجه به شرایط جسمانی خود درخصوص خروج از منزل تصمیم بگیرند، میگوید در حال حاضر تجربه دنیا در پیشبینی وضعیت آلودگی هوا حداكثر ۲ روز تا یك هفته آینده است كه امیدواریم با عملیاتی شدن این برنامه بتوانیم وضعیت آلودگی هوای تهران را تا ۲ روز آینده پیشبینی كنیم. پیشبینی آلودگی هوا میتواند به شهروندان تهرانی برای برنامهریزی سفرهای درونشهری كمك كند تا در صورت امكان از سفرهای غیرضروری در روزهایی كه آلودگی هوا بیش از حد استاندارد است جلوگیری شود.
● از اندازهگیری آلایندهها تا كاهش آلودگی در بسیاری از كشورهای جهان اقداماتی برای كاهش آثار آلودگی هوا بر محیط زیست انجام شده است. در حالی كه دانشمندان آثار زیانبار آلودگی هوا را بر گیاهان، حیوانات و زندگی انسانها مطالعه مینمایند، قانونگذاران قوانینی را برای كنترل كاهش آلایندهها تصویب و آموزگاران در مدارس و استادان در دانشگاهها آثار آلودگی هوا را برای نسل جوان تشریح میكنند، اما اولین گام برای حل مشكل آلودگی هوا ارزیابی آن است. محققان در واقع آلودگی هوا را بررسی و استانداردهایی را برای اندازهگیری نوع و مقدار آلایندههای خطرناك تعیین میكنند. به همین سبب سامانه پیشبینی آلودگی هوای شهر تهران هم راهاندازی شده است.
البته در مراحل بعد از ارزیابی باید حد مجاز آلایندههای هوا مشخص شود تا به كمك آن گامهایی برای كاهش آلودگی هوا برداشت. تنظیم مقرراتی برای موادی كه در اثر فعالیتهای انسانی در فضا منتشر میشود این هدف را تكمیل میكند. بسیاری از كشورها برای میزان انتشار آلایندههای خودروها و صنایع محدودیتهایی را اعمال كردهاند. این كار از طریق سازمانهای هماهنگكننده كه وظیفه نظارت بر محیط زیست و هوا را به عهده دارند انجام میشود. در سازمان ملل برنامه مدیریتجو طرحهای زیستمحیطی را در سراسر جهان اجرا میكند. در برخی كشورها علاوه بر سازمان حفاظت محیطزیست سازمانهای محلی نیز در كنترل و نظارت بر محیط زیست نقش دارند. در این میان آنچه نباید فراموش شود، این نكته است كه پیشگیری مهمترین اقدام برای كنترل آلودگی هواست و به همین سبب سازمانهای نظارتی نقش مهمی در كاهش آلودگی هوا در محیط زیست ایفا میكنند.
● هشدارها جدی است براساس آخرین اندازهگیریهای انجام شده میزان آلایندههای سرطانزای شناخته شده بنزن در هوای تهران دستكم بیشتر از ۱۰ برابر استانداردهای اتحادیه اروپایی است و متاسفانه هر ساله از مهر بیم آن میرود كه آلودگی هوا بیشتر شود. به گفته مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران، جدیدترین اندازهگیریهای انجام شده نشان میدهد میزان آلاینده سرطانزای شناخته شده بنزن در هوای پایتخت بیش از ۱۰ برابر استانداردهای اتحادیه اروپایی است. به گفته وی، اندازهگیری هیدروكربنهای خاص در هوای تهران نشان میدهد وضعیت اصلا مناسب نیست؛ به شكلی كه میزان آلاینده سرطانزای بنزن در تهران بین ۲ تا ۵ برابر استاندارد سازمان بهداشت جهانی و بیش از ۱۰ برابر استاندارد اتحادیه اروپایی و ژاپن است.
مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با تاكید بر این كه سرطانزایی بنزن در دنیا به اثبات رسیده است، میافزاید: این ماده برای افزایش عدد اكتان و بهسوزی بنزین اضافه میشود كه علت اصلی افزایش میزان این آلاینده بخارهای بنزین و ترافیك است.
در تمام دنیا برای جلوگیری از افزایش این آلاینده بخارهای بنزین را كنترل میكنند، به شكلی كه بنزین تولیدی با وجود دارا بودن عدد اكتان ۹۵ تا ۹۸
فراریت بسیار كمی دارد. متاسفانه با وجود مشكلات و خطرات متعددی كه این آلاینده بر تكتك افراد جامعه دارد، كمیته اجرایی كاهش آلودگی هوای تهران كه مسوول برگزاری جلسات با سازمان حفاظت محیط زیست است، با گذشت چند ماه هنوز جلسهای برای بررسی مشكلات آلودگی هوا تشكیل نداده كه این مساله نگرانی مسوولان را در پی داشته است.در این میان به نظر میرسد با راهاندازی سامانه پیشبینی آلودگی هوا در تهران گام مهمی در اجرایی شدن پیشبینی آلودگی هوا از طرفی و كمك به مسوولان در جهت اتخاذ سیاستهایی كه بتوانند به كاهش آلودگی هوا منجر شوند، برداشته شود.
بهاره صفوی تحلیل : روزنامه جامجم
حتما بخوانید:
لینک دانلود موجود نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام. این مطلب لینک دانلود نداره