علل رخداد حوادث در نفتکش ها

علل رخداد حوادث در نفتکش ها

علل رخداد حوادث در نفتکش ها

علل رخداد حوادث در نفتکش ها

تهیه کننده : سید پرهام شیرازی نیا

 فرمت: PDF   تعداد صفحات: 66

 

فهرست:

  • بررسی برخی از حوادث رویداده نفتکش در جهان

  • علل ایجاد حوادث

  • اقدامات پیش گیری حوادث و ایجاد امنیت در محیط کار

  • آسانسورهای باری داخل نفتکش

  • حمل و نقل و جابجا کردن مواد و اشیاء در نفتکش (انواع بالابر و جرثقیل)

  • کمیته بهداشتی در نفتکش

  • کمک های اولیه در نفتکش در مواقع حادثه

  • وسایل حفاظت فردی در نفتکش

  • اجرای آیین نامه کارهای سخت و زیان آور در نفتکش

  • ایمنی برق در نفتکش

  • بررسی وسایل آتش نشانی

  • پیشگیری و مبارزه با آتش سوزی در نفتکش

  • بررسی خسارات ناشی از کار

  • عوامل اثر گذار در ایمنی محیط کار نفتکش

  • مهندسی ارزیابی خسارات و پیشگیری از حوادث

  • و …

در این قسمت به تعدادی از حوادث رویداده از نفتکشها در جهان اشاره می گردد

1- در چندین سال پیش بیش از 10 هزار لیتر نفت خام بر اثر برخورد یک فروند نفتکش با یک کشتی باربری در آبهای نزدیک کره جنوبی وارد دریای زرد شده و میلیونها آبزی را با خطر مرگ رو به رو کرده است

2- سواحل (سانفرانسیسکو) آمریکا نیز به تازگی شاهد سیل 220 هزار لیتر نفت خام کشتی آسیب دیده بود. ابتدا تصور نمیشد دامنه آلودگی نفتی آبهای سانفرانسیسکو ) زیاد باشد، اما با افزایش شمار لاشه پرندگان و گسترش فزاینده تکه طلای سیاه کار را به جایی رساند: در منطقه ای که ایستگاهی بزرگ برای پرندگان مهاجر به شمار می رود وضعیت قرمز اعلام شود.

نشت نفت از نفتکش Prestige

در تاریخ 13 نوامبر 2000، نفت کش پرستیژ حامل 77000 تن نغت سنگین در نزدیک سواحل اسپانیا دچار حادثه شد. کاپیتان از نیروهای ساحلی اسپانیا درخواست کمک کرد ولی آنها نفت کش را مجبود کردند از سواحل اسپانیا دور شود. بعد از آن بود که کشتی در طوفان گرفتار شد و سوخت آن در دریا پراکنده شد و هزينه پاکسازی نفت رها شده در دریا نزدیک به 12 میلیارد دلار تخمین زده شد.

نشت نفت از نفت کش شرکت Exxon

در تاریخ 24 مارس 1989 نشت نفت از یکی از نفت کشهای شرکت Exxon رخ داد که هزینه پاکسازی نفت رها شده نزدیک به 2.5 میلیارد دلار برآورد شد.

نفت کش حادثه دیده در امارات از مقصد ایران حرکت کرده بود.

بر اساس گزارش رویترز نفتکشی که چندی پیش از سواحل ایران به سمت دوبی در حال حرکت بود در سواحل دوبی دچار آتش سوزی شد با 30 هزار تن میعانات گازی از مقصد ایران به امارت در حرکت بوده است.

در حادثه آتش سوزی در آبهای مالزی 9 نفر چینی ناپدید شدند.

در جریان حادثه آتش سوزی یک فروند نفتکش در آبهای مالزی و خدمه چینی این نفتکش ناپدید شدند.

عوارض زیست محیطی

از عوارض نفتکس ها و برونریز نفتکش ها در آبهای طبیعی دریاها که درد این تحقیق دریای خزر را پایلوت قرار داده ایم به این شرح می باشد:

ماهی استروژن برای تهیه خاویار در این دریا پرورش می یابد، حدود 90 درصد خاویار جهان را تأمین می کند اما به دلیل آلوده شدن آب دریا با خطر کامل رو به رو است. زیرا اگر تنها ریزش مواد نفتی در دریای محصور در نظر بگیریم. در میابیم که تا چه حد می تواند نسل ماهیان و آبزیان این دریا را با انواع بیماری ها در معرض نابودی قرار دهد. نفت تولید شده در دریای خزر باعث شده تا سالانه 10 هزار نفت کش در این دریا تردد کنند که این مسئله خود آب دریای خزر را در معرض خطر قرار داده است و همچنین مطالعات و تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که روند رو به افزایش حمل و نقل مواد نفتی و شیمیایی توسط کشتی ها و نفتکش ها در سال های اخیر موجب افزایش حوادث ناگهانی و منجر به سرازیر شدن مقادیر زیادی مواد نفتی و شیمیایی به دریاها شده است.

حمل مواد نفتی به صورت فله ای یا توده ای بزرگ در هنگام وقوع حوادث ناگوار مانند برخورد کشتی ها, توفان های شدید، آتش سوزی، انفجار و وقایع پیش بینی نشده دیگر سبب تخلیه مقادیر فراوانی از آنها به آبهای آزاد می شود. آلودگی نفتی و شیمیایی در دریاها موجب خطراتی برای محیط زیست آبی صنایع وابسته به دریا (صید انواع ماهی و میگو، کنسرو سازی و …) و نیز ضررهای فراوانی برای زندگی انسان خواهد بود. انتخاب روش های مناسب بستگی به نحوه تخلیه موقعیت محل آلوده شده و مشخصات فیزیکی و شیمیایی مواد و نفت دارد.

اثرات نفت تخلیه شده در دریا ارتباط مستقیم با شرایط زیست محیطی، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی نفت و میزان تخلیه آن در دریا دارد. مواد شیمیایی تخلیله شده در دریا به چهار گروه عمده مواد شیمیایی تبخیر شونده, مواد شیمیایی شناور، مواد شیمیایی باطل شونده و مواد شیمیایی رسوب کننده تقسیم می گردند.

مواد شیمیایی مقاوم در آب دریاها به عنوان یک منبع آلودگی مستمر محسوب می شوند و در دراز مدت اثرات نامطلوبی بر محیط های آبی وارد می سازد که برای مثال می توان از راه های نفوذی و اثرات یک ماده آلاينده نظیر (د.د.ت) در محیط زیست دریایی نام برد. اثرات مواد شیمیایی بر زیست محیط به دو قسمت تقسیم می شود:

یکی اثرات مستقیم سموم مواد شیمیایی است که ارتباط به میزان و غلظت کشنده آن دارد. دیگری اثرات غیر مستقیم. شامل تجمع مواد شیمیایی در موجودات دریایی و انتقال آن در زنجیره غذایی می باشد. اثرات دیگری نظیر تغییر رفتاری بر روی موجودات زنده را نیز شامل می شود. مواد شیمیایی خطرناک که در اثر حوادث مختلف وارد دریا می شود موجب آلودگی می شوند، این مواد می تواند جذب بدن جانداران دریایی شوند. برخی از صدف های دریایی مانند فیتوپلانکتون ها و زئوپلانکتونها قادرند صدها نوع ماده شیمیایی را در خود ذخیره کنند. نفت و مواد شیمیایی اثرات مضری بر پرندگان آبی و پستاندارد دارند و در مواقع برخورد با یک آلاينده شناور یا یک آلاينده تغلیظ شده مورد تعدیل قرار می گیرند. به هر حال علیرغم هشدار سازمان ها و مراکز فعال در امر جلوگیری از آلودگی دریاسالانه میلیون ها تن مواد شیمیایی راهی دریا می شوند.

عوارض زیست محیطی نفتکش ها

عوارض زیست محیطی نفتکش ها

بررسی علل رخداد انواع حوادث در نفتکش ها

حادثه اتفاقی است پیش بینی نشده و غیره منتظره که در حین انجام وظیفه، طی اوقات کار برای کارگری که در کارگاه، سازمان، موسسه و یا نفتکش مشغول انجام کار است اتفاق افتاده باعث ضایعات مادی و انسانی می شود و کارگر آسیب دیده مجبود به ترک محیط کار جهت استراحت و معالجه می گردد. حوادث معمولا بعلت اعمال ناامن کارگر و شرایط ناایمن محيط کار بوقوع می پیوندد. اعمال ناایمن محيط کار مربوط به رفتار سازمانی ناصحیح کارگر بوده مانند ( حواس پرتی، بی احتیاطی، عدم رعایت عمدی دستورها و …) شرایط ناایمن محيط کار نقایصی است که در محیط کاری وجود داشته و ارتباطی به رفتار کارگر ندارد مانند طراحی ناصحیح محیط کار، نا ایمن بودن ماشین آلات. فقدان وسایل حفاظتی و …)

اقدامات پیشگیری حوادث در محیط کار نفتکش معمولا در مرحله نخست شامل اقداماتی است که دولت با وضع قوانین و مقررات انجام می دهد مانند (اقدامات وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان تأمین اجتماعی در زمینه بررسی آمار حوادث، آموزش بهداشت شغلی و حفاظت صنعتی در نفتکش ها و تهیه و توزیع پوستر های ایمنی و نصب در قسمت های مختلف نفتکش با توجه به نوع حساسیت شغل آن محل).

مرحله دوم اقدامات پیشگیری از حوادث در نفتکش شامل اقداماتی است که کارفرما در نفتکش باید انجام دهد و به عبارت دیگر ایجاد محیطی با شرایط کاری مناسب و مطابق با قوانین و مقررات به طوری که سلامت کارکنان در آن محیط حفظ شود مانند (تحویل وسایل حفاظت فردی به کارگران، ایجاد مرکز بهداشت و ایمن کار کوچک در نفتکش، تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و موارد مشابه در نفتکش به عنوان متولی ناظر بر امور ایمنی نفتکش).

مرحله سوم اقدامات پیشگری از حوادث در نفتکش شامل اقداماتی است که کار گران باید انجام دهند کسب آموزش های لازم کار با ماشین آلات و خطرهای آنها. آگاهی از طرز استفاده از وسایل حفاظت فردی، پرهیز از شتابزدگی و بر دقتی در کارها و مواردی از قبیل…).

اگر چه مسئولیت ایمنی در نفتکش با مدیریت است اما اصولا کار همه افراد بوده و همه کارکنان باید از بخش کل مسئولیت ایمنی در نفتکش را بدوش گیرند.

بطور کلی برای حفاظت انسانها در نفتکش از حوادث بایستی حوادث و سوانح طبقه بندی و علل ریشه ای آن ریشه یابی و مشخص گردند و کمبودها و نارسایی ها شناخته شده و برخوردی جدی با آن گردد( PDCA). همچنین در خصوص آموزشهای ضروری جهت شناخت کاستی ها فراگیری اصول ایمنی، دانش فنی و کاربری آن در نفتکش به نیروی انسانی شاغل در نفتکش برنامه ریزی و ارائه گردد.

مقدمه:

مطالعه و بررسی روند توسعه صنعت در جهان که آهنگ آن پس از انقلاب صنعتی در کشورهای مختلف جهان یکی پس از دیگری اوج گرفت. آثار و عواقب شگرفی در کلیه جوامع بشری از خود به یادگار و تدثیر انکار پذیری بر تمام شئون اقتصادی و اجتماعی جامعه بر جای گذاشته است. با پیشرفت صنعت نفت و رشد آن و سایر صنایع در کنار آثار مطلوب و سازنده اش، خطرات و نارسایی های مختلفی که شاید بیشتر آن زاینده سهل انگاری ها و عدم توجه کافی و لازم انسانهای دست اندر کارها و شاغل در این بخش است، به تدریج ظاهر گردیده و به طوری که آمار حوادث و سوانح مرتبط با صنایع نفت و نفتکش ها نگران کننده و وحشتناک جلوه گر می شود و کلیه کشورها به منظور حفظ جان و سیانت انسانهای شاغل در بخش صنعت و حفظ سرمایه هایی که در این راه به مصرف رسیده است به ناگزیر پیشگیری و چاره جویی می نماید. در بیست سال اخیر، آمار حوادث در کشور ما ایران نیز رشد نگران کننده داشه است.

حادثه در نفتکش: اتفاقی است پیش بینی نشده و غیر منتظره که در حین انجام وظیفه طی اوقات کار برای کارگری که در نفتکش مشغول انجام کار است رخ می دهد و باعث ضایعات مادی و انسانی می شود و کارگر آسیب دیده مجبور به ترک کار جهت استراحت و معالجه می گردد.

حوادث عین حرکت از منزل به محل کار و برعکس هر دو حوادث ناشی از کار به حساب می آیند، هم چنین حوادثی که در عملیات نجات برای سایر کارگران اتفاق می افتد. جزو حوادث ناشی از کار محسوب می شوند.

ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.

 

لطفا ابتدا در سایت ثبت نام کنید
ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

 

  • هرگونه سوالی در رابطه با علل رخداد حوادث در نفتکش ها داشتید در نظرات ثبت کنید تا بررسی شود.

    هر مطلبی لازم داشتید, کافیه سفارش دهید تا در سایت قرار گیرد.

 

حتما بخوانید:

مجموعه مقررات ایمنی و بهداشت حرفه ای در شرکت نفت

آموزش HSE در تاسیسات نفتی و فراساحلی

 

مدیر وبسایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای, علاقمند به ایمنی و بهداشت و نرم افزارهای مربوطه هستم و همراه با تیم تخصصی سعی می کنم که محیطی پرباری را برای شما عزیزان فراهم کنم.
با عضویت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی ACGIH از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!! تعداد افراد فید برنر
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله زیر را حل کنید: *