طراحی و آزمون یک مدل ریاضی تخصیص زنجیره امدادرسانی در بحران با استفاده از مکانیابی صحیح و توزیع اثر بخش کمک های اولیه اورژانسی در تریاژ پیش بیمارستانی
طراحی و آزمون یک مدل ریاضی تخصیص زنجیره امدادرسانی در بحران با استفاده از مکانیابی صحیح و توزیع اثر بخش کمک های اولیه اورژانسی در تریاژ پیش بیمارستانی
طراحی و آزمون یک مدل ریاضی تخصیص زنجیره امدادرسانی در بحران با استفاده از مکانیابی صحیح و توزیع اثر بخش کمک های اولیه اورژانسی در تریاژ پیش بیمارستانی
فرمت: Word تعداد صفحات: 9
امروزه وقوع فزاینده انواع حوادث و بلایا توجه بسیاری را در سطح ملی و بین المللی برای رویارویی با این فجایع به خود معطوف کرده است (1). از سوی دیگر تأمین و تخصیص منابع و انتقال و توزیع منابع و به ویژه خدمات بهداشتی- درمانی مورد نیاز آسیب دیدگان در زمان بلایا، همواره موضوعی چالش برانگیز بوده است، چراکه نقش بسزایی در کاهش خسارتهای جانی و مالی دارد (2). همچنین یکی از مفاهیم کاربردی در این زمینه با هدف “بیشترین خدمات به بیشترین افراد” استفاده از واژه تریاژ است .تریاژ به معنای اولویت بندی ارایه مراقبت به بیماران نیازمند دریافت خدمات درمانی که ناشی از کمبود منابع مورد نیاز برای ارایه خدمت همزمان به همه بیماران است، تعریف می شود(3).
از طرفی علاوه بر تریاژ صحیح، مدیریت زنجیره تأمین بشردوستانه در حوادث نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. مدیریت زنجیره تأمین به دنبال کاهش هزینههای زنجیره تأمین، از جمله هزینههای انتقال کالا از تولیدکنندگان به مراکز توزیع (بیمارستانها و دیگر مراکز ارایه دهنده خدمات سلامت محور) و از سوی دیگر افزایش سطح خدمترسانی به بیماران به ویژه در شرایط اضطراری و حوادث غیر مترقبه و در هنگام امداد رسانی است. در نتیجه برای دستیابی به این هدف، تعیین تعداد و مکان بهینه مراکز توزیع خدمات اورژانسی به عنوان یک مسأله استراتژیک بحرانی و نیز از تصمیمات اصلی در یک زنجیره تأمین است(4) . لذا این مطالعه با هدف بررسی و ارایه ارائه یک مدل تخصیص کمک های اولیه اورژانسی در تریاژ پیش بیمارستانی انجام گرفته است.
این مدل کاربردی بوده و برای تعیین مراکز توزیع کارآمد زنجیره تأمین و تخصیص کالا به مراکز بهداشتی و درمانی به ویژه بیمارستانها در زمان بحران و ارایه خدمات تریاژ پیش بیمارستانی ارائه شده است. با بررسی مدل های پراکندگی مختلف مشاهده میشود که مدلهای قبلی، تنها مکانیابی تسهیلات را بر اساس اصل پراکندگی انجام میدادند و مفهوم کارایی در آنها در نظر گرفته نمیشد. به همین دلیل برای رفع این مشکل، از ترکیب مدل پراکندگی و تجمیع همزمان تحلیل پوششی دادهها استفاده میشود، تا کارایی تمام نقاط کاندیدا جهت ارایه خدمات تریاژ بیماران و مجروحین به صورت همزمان مورد بررسی قرار گیرد(5). بنابراین هدف از ارایه این مدل، انتخاب حداکثر تعداد تسهیلاتی است که در مدیریت بحران باید مکانیابی نمود. مکان مورد نظر نیز از بین مجموعه نقاط کاندیدا جهت ارایه خدمات تریاژ بیماران و مجروحین انتخاب می شود. این مدل با مشخص نمودن میزان کالاهای بهداشتی و یا خدمات درمانی تخصیص یافته به آسیب دیدگان در زمان بحران، منجر به پوشش دهی بهتر بیماران آسیب دیده توسط مراکز امداد رسانی می شود. در نتیجه با توجه به اصل پراکندگی، کارایی افزایش و هزینهها کاهش می یابد(6).
لازم به توضیح است که برای محاسبه کارایی مکانهای بالقوه جهت ارایه خدمات تریاژ، بایستی برای هر واحد تصمیم گیرنده با توجه به تعریف مسأله، ورودی و خروجیهایی در نظر گرفته شوند. معمولاً عوامل نامطلوب (هزینه استقرار تیم بحران)، به عنوان عامل ورودی و عوامل مطلوب (مانند سودآوری، ضریب دسترسی به خدمات اولیه اورژانسی، قابلیت اطمینان در تحویل خدمات، انعطاف پذیری در سرویس دهی به بیماران) به عنوان خروجی در نظر گرفته میشوند. در نتیجه در این مدل بر خلاف اغلب تحقیقات انجام شده قبلی، هزینه استقرار و سود حاصل از ارایه خدمات به صورت توابع هدف در نظر گرفته نمی شود، بلکه این موارد به علت جلوگیری از ازدیاد توابع هدف و محاسبه مناسب کارایی نقاط، به عنوان معیارهای ورودی و خروجی تابع تحلیل پوششی دادهها محسوب میگردد که این به عنوان ایده نوآورانه این پژوهش محسوب می شود(7).
در نهایت می توان گفت، این مطالعه برای نخستین بار مدلی را ارائه کرده است که با روش تغییر متغیر و یکپارچهسازی توابع هدف به حل مدل می پردازد. از طرفی در این مدل تنها تابع هزینه ای تحت عنوان هزینه تولید (شامل هزینه نیروی انسانی، راهاندازی و تأمین مواد اولیه درمانی، حملونقل داروها ، بیماران آسیب دیده و مجروحین) برای ارایه دهندگان خدمات سلامت در نظر گرفته می شود. همچنین در مورد مراکز توزیع که فعالیت انبار کردن دارویی و توزیع کالاهای بهداشتی و یا تجهیزات پزشکی را انجام میدهند، هزینههای نگهداری و سفارش دهی به عنوان اقلام هزینه ای در نظر گرفته میشود. بنابراین از آن جایی که مطالعه مکانیابی، سبب موفقیت واحدهای بهداشتی و درمانی میشود می توان از این مدل برای کاهش هزینه حمل و نقل، ارائه خدمات عادلانه به بیماران، و سایر اهداف مرتبط استفاده نمود.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)