طراحی سیستم کانال کشی و تهویه صنعتی تعمیرگاه خودرو
طراحی سیستم کانال کشی و تهویه صنعتی تعمیرگاه خودرو
طراحی سیستم کانال کشی و تهویه صنعتی تعمیرگاه خودرو
فرمت: PDF تعداد صفحات: 7
چکیده
ایجاد شرایط مطلوب زیست محیطی در ساختمان، چه در محل کار و چه در محل زندگی، از شرایط مؤثر و اساسی در سلامتی و شادابی ساکنین می باشد. تهویه به صورت کلی به دو بخش تهویه مطبوع و تهویه صنعتی تقسیم می شود. تهویه مطبوع برای ایجاد شرایط راحتی و آسایش افراد صورت می
گیرد و تهویه صنعتی جهت رقیق کردن هوای آلوده و خروج آلودگی از محیط و رساندن شرایط محیط به شرایط استاندارد می باشد. در یک محیط صنعتی علاوه بر تهویه مطبوع باید تهویه صنعتی نیز منظور شود. کارگران و کارکنانی که در یک محیط نیمه صنعتی کار می کنند، از جمله کسانی هستند که در معرض ابتلا به بیماری های ریوی و پوستی قرار دارند. حال این وظیفه یک مهندس تاسیسات است که محیطی مطبوع و عاری از هر گونه آلودگی فراهم کند. مقاله فوق به طراحی سیستم تهویه یک تعمیرگاه خودرو (واقع در شیراز) که در آن برای شستشوی قطعات از گازوییل استفاده می شود؛ می پردازد. مقداری از این گازوییل تبخیر شده و وارد محیط کارگاه می شود.
ابتدا بارهای حرارتی و سرمایش سیستم محاسبه می شوند تا بر طبق آن دبی مربوط به تهویه مطبوع بدست آید. دبی هوای لازم برای طراحی سیستم لوله کشی از مجموع دبی تهویه مطبوع (بیشترین دبی بین بار سرمایی و اتلاف گرمایی) و مقدار دبی مورد نیاز برای رقیق سازی هوای آلوده کارگاه بدست می آید. در این پروژه مقدار دبی که بر اساس بار سرمایی به دست آمده است، بیشتر از مقدار دبی بدست آمده از بار گرمایی است.
در نتیجه طراحی کانال بر اساس مجموع دبی سرمایی و دبی تهویه صنعتی می باشد. برای طراحی سیستم کانال کشی از روش نرخ افت اصطکاکی یکسان استفاده شده است و با توجه به مقدار دبی، فشار و سرعت لازم در کانال ها، هواکش و هواساز انتخاب می شود. دو هواکش انتخابی باید حداقل دبی cfm 13063 متحمل شوند و هواساز انتخابی هم باید دبی هوای 13050 cfm و فشار استاتیک inwg 0.35 را مهیا سازند.
مقدمه
امروزه تاثیرات مضر مواد شیمیایی و صنعتی بر هیچ کس پوشیده نیست. تنگی نفس، بیماری های پوستی و … در کارگرانی که در محیط های صنعتی مشغول به کار هستند قابل مشاهده است. خوشبختانه در سال های اخیر توجه ویژه ای بر سلامت و هوای پاکیزه در کارگاه ها می شود.
مواد آلاینده رابطه مستقیمی با تنش گرما دارند و در یک محیط کاری می تواند سبب نا ایمنی شود. از تهویه می توان در کنترل بو، رطوبت و سایر شرایط محیطی نیز استفاده نمود.
مطالعه حاضر در یک کارگاه تعمیری قطعات خودرو در شهر شیراز انجام گردیده است. در این کارگاه برای شستشوی قطعات و از بین بردن چربی آنها در پس از تعمیر، از گازوییل استفاده می شود. مقداری از این گازوییل تبخیر شده و وارد محیط کارگاه می شود. در صورتی که غلظت بخارات گازوییل از حد مجاز فراتر رود، سبب نا ایمن شدن محیط کار می شود. هدف علاوه بر تأمین سرمایش و گرمایش مناسب، رفع آلودگی از محیط کارگاه و در نهایت تأمین شرایط مناسب برای حضور افراد می باشد.
روند حل پروژه بدین گونه است ابتدا از بارهای حرارتی و برودتی، دبی هوای لازم برای تهویه مطبوع به دست می آید [ 1,4 ]. در گام بعد مقدار دبی لازم برای رقیق سازی هوای آلوده کارگاه محاسبه می شود. سپس این مقدار با ماکزیمم دبی بین دبی هایی که بر اساس بار سرمایی و گرمایی به دست می آید، جمع شده و سیستم کانال کشی بر اساس این دبی طراحی می شود. محیط کارگاه یک محیط نیمه صنعتی است، لذا بحث تهویه مطبوع مهم می باشد. بنابراین استفاده از ماکزیمم دبی سرمایی یا گرمایی برای دبی طراحی، علی رغم مقدار کم دبی تهویه مطبوع نسبت به دبی تهویه صنعتی، دقت محاسبات را بالا می برد. به عبارت دیگر تاثیر مقدار دبی تهویه مطبوع به عنوان یک ضریب اطمینان است.
یک سیستم تهویه صنعتی شامل دو بخش اصلی تولید هوا (سیستم مولد) و تخلیه هوا (سیستم مکنده یا موضعی) می باشد. که سیستم های مکنده نیز به دو گروه تهویه مکنده عمومی وتهویه مکنده موضعی تقسیم می شوند:
الف) تهویه مکنده عمومی
این نوع از تهویه برای کنترل گرما و دفع آلاینده های تولید شده در یک فضای معین، به وسیله حجم زیادی از هوا، به کار برده می شود. (به دلیل این که معمولا همراه با سیستم مکنده، سیستم مولد هم داریم از این مورد به تهویه صنعتی عمومی هم یاد می شود.) بنابراین می توان گفت که هدف از تهویه صنعتی عمومی، تهویه رقتی و تهویه کنترل گرما می باشد. منظور از تهویه رقتی، رقیق سازی هوای آلوده با هوای پاک می باشد.
تهویه رقتی برای کنترل مخاطرات بهداشتی، پیشگیری از حریق و انفجار به کار می رود. البته باید ذکر کرد که تهویه برای پیشگیری از حریق، هرگز در محیط هایی که کارگر حضور دارد بکار نمی رود. زیرا در چنین مواردی همیشه میزان رقیق سازی برای اهداف بهداشتی در نظرگرفته می شود و چون مقدار حد مجاز تماس شغلی به مراتب از حد پایین انفجار مواد کمتر است، لذا در صورت کنترل مخاطرات بهداشتی، مسئله خطر حریق و انفجار منتفی است.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ طراحی تهویه تونل های راه آهن
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)