• آموزش VIP
Phone: 09338413734
  • 0سبد خرید
سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای
  • خانه
    • پرتال
    • سایت متخصصین بهداشت و درمان
  • انجمن
  • وبلاگ
  • فروشگاه
    • سبد خرید
    • پرداخت
    • راهنمای خرید
    • دانلود محصولات
    • بازنشانی گذرواژه
  • تبلیغات
  • استخدام
    • ثبت روزمه
    • ثبت آگهی استخدام
    • نویسندگی
  • خدمات
    • سفارش ترجمه
  • ابزارهای آنلاین
    • ابزار حمل دستی بار
    • ابزارهای اندازه گیری صدا
    • ابزار سن و روشنایی
  • ورود یا ثبت نام
  • ▼خروج از حساب کاربری
    • ویرایش حساب کاربری
  • منو منو
خانه تهویه صنعتی طراحی تهویه تونل های راه آهن
طراحی تهویه تونل

طراحی تهویه تونل های راه آهن

نویسنده: Sirvan Sheikhiدسته بندی: تهویه صنعتیلینک کوتاه: https://acgih.ir/?p=27823

طراحی تهویه تونل های راه آهن

2018-07-23/0 نظرها/در تهویه صنعتی /توسط Sirvan Sheikhi/لینک کوتاه https://acgih.ir/?p=27823

طراحی تهویه تونل های راه آهن

طراحی تهویه تونل های راه آهن

 فرمت:PDF    تعداد صفحات: 10

نویسندگان: مهندس قاسم وفایی نوقابی, رضا شرقی و  جواد گنج بخش مزار

چکیده

طراحی و اجرای تهویه تونل های ریلی در زمان ساخت و انجام پیش بینی های لازم جهت این امر، در کیفیت و ایمنی حمل و نقل ریلی بسیار مهم و تأثیر گذار است. بدون شک عدم وجود یک سامانه تهویه کارآمد با توجه به ترافیک قابل توجه و روز افزون در مسیرهای ریلی کشور علاوه بر تأثیرات سوء در بازده و نحوه عملکرد لوکوموتیو، ممکن است آسیب های سنگین و جبران ناپذیر انسانی، در اثر استنشاق گازهای سمی خروجی دیزل، را به همراه داشته باشد. در این مقاله پس از بررسی روش های مختلف تهویه در تونل، به صورت موردی محاسبات لازم را برای سامانه تهویه به روش بادبزن در تونل خماری راه آهن شرق انجام داده و یک سامانه الکتریکی جهت هدایت و راهبری سامانه تهویه طراحی شده، مشخص شد. با توجه به وجود یک کانال تا سطح زمین نصب یک نردبان در این کانال و حفر یک کانال جدید به ارتفاع ۲۴ متر از سقف تونل تا سطح زمین در سمت دیگر تونل، جهت خروج اضطراری و تهویه طبیعی تونل پیشنهاد شد.

۱- مقدمه

با توجه به گسترش و توسعه راه آهن در سرتاسر گستره جمهوری اسلامی ایران و وجود مناطق کوهستانی قابل توجه در کشور و گذر راه آهن از این مناطق، وجود تونل در سامانه حمل و نقل ریلی، امری اجتناب ناپذیر است که در این میان تونل طویلی وجود دارد که نیاز به وجود یک سامانه تهویه کارآمد و موثر در آن به شدت وجود دارد.

عدم وجود سامانه تهویه در تونل های راه آهن به خصوص تونل های طویل ضمن محدود کردن دید لوکوموتیوران، ممکن است دمای تونل را تا حدی بالا ببرد که در بازده موتور لوکوموتیو تأثیر منفی قابل ملاحظه ای داشته باشد.

بدیهی است در شرایط سانحه، تخلیه مسافرین و انجام عملیات نجات بدون وجود سامانه تهویه امری دشوار و گاه غیر ممکن می نماید.
تعمیر و نگهداری خط و سازه تونل نیز با وجود سامانه تهویه ضعیف و ناکارآمد با کیفیت نازل صورت خواهد گرفت که این خود مقدمه سانحه ریلی در تونل است.

علی رغم اهمیت بسیار زیاد و حیاتی تهویه در تونل ها، به خصوص تونل های طویل، تاکنون توجه زیادی به این موضوع نشده است خصوصا که می بایست سامانه تهویه تونل در زمان طراحی اولیه مشخص و پیش بینی های لازم در این خصوص به عمل آید؛ در صورت بروز سانحه، این بی توجهی هزینه جانی و مالی زیادی در بر خواهد گرفت. به عنوان مثال حادثه آتش سوزی تونل Gotthard در سال ۲۰۰۱ منجر به مرگ ۱۱ نفر شد. توقف طولانی قطار در تونل بالوانو ایتالیا در سال ۱۹۴۴ و مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن منجر به مرگ ۴۲۶ نفر شد

در این مقاله پس از بررسی انواع تهویه در تونل ها، به بررسی استانداردهای مختلف جهت انتخاب سامانه تهویه مناسب در تونل ها | می پردازیم. سپس طراحی تهویه مکانیکی را برای تونل خماری واقع در حوزه اداره کل راه آهن شرق انجام داده و سامانه تغذیه و کنترل الکتریکی جهت تهویه مشخص می شود و در نهایت پیشنهاد شده است جهت تخلیه اضطراری علاوه بر تجهیز نمودن کانال موجود به نردبان جهت خروج اضطراری، یک کانال جدید جهت این امر حفر و مورد استفاده قرار گیرد.

۲- گازهای آلاینده در تونل های ترافیکی

در اثر احتراق موتورهای بنزینی و دیزلی، گازهای آلوده کننده محیط زیست از خانواده اکسیدهای کربن و ازت و همچنین دوده تولید می شود. مونو اکسید کربن از جمله گازهای سمی آلوده کننده محیط زیست حاصل از احتراق موتور خودروها می باشد.این گاز در عیار 0.1 درصد باعث سردرد و مسمومیت جزیی شده، اما در عیار 0.15 تا 0.2 درصد ممکن است مسمومیت خطرناک ایجاد کند. تنفس ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از هوایی با عیار مونوکسید کربن 0.5 درصد به مرگ منجر می شود.اکسیدهای ازت از گازهای خطرناک بوده که اثر آنها فوری نیست و ۲۰ تا ۳۰ ساعت پس از استنشاق به مرگ منتهی می شود.

در عیارهای ppm ۶۰ ,۱۰۰ , ۱۵۰ و ۲۰۰ به ترتیب باعث سوزش حلق، سرفه، ناراحتی جدی تنفسی و مرگ می شود. گاز دی اکسید گوگرد دارای مزه بسیار تند و سمی بوده و در غلظتهای ppm ۵۰، ۲۰ و ۴۰۰ به ترتیب سوزش در چشم و سامانه تنفس، سورش شدید در چشم ، بینی و گلو و در نهایت مرگ به همراه خواهد داشت .

ادامه مطالب زیر را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.

  • انواع روش های تهویه تونل های راه آهن

  • معیارهای انتخاب سامانه تهویه

  • مشخصات هندسی تونل

  • طراحی تهویه تونل

  • نتیجه گیری

  • و …

 

دانلود
برای دیدن لینک دانلود در سایت ثبت نام و اکانت خود را ویژه کنید
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
فرمت و حجم فایل

حجم فایل: 1 MB

فرمت: PDF

VIP
آموزش فعال کردن اکانت VIP

 

همین امروز پژوهش ها و مقالات خود را در پرتال دانشجویان بهداشت حرفه اي ثبت کنید!
  • هرگونه سوالی در رابطه با پیشرفت های نظم‌ دهنده در قوانین OSHA و EPA داشتید در نظرات ثبت کنید تا بررسی شود.

    هر مطلبی لازم داشتید, کافیه سفارش دهید تا در سایت قرار گیرد.

 

حتما بخوانید:

⇐ کتابچه طراحی سیستم تهویه مطبوع

⇐ نرم افزار طراحی تهویه موضعی

⇐ ارزیابی و طراحی سیستم تهویه در شركت ارج

⇐ طراحی تهویه مطبوع در صنایع نساجی

 

4 / 5 ( 1 امتیاز )
تگ ها : انواع روش های تهویه تونل های راه آهنگازهای آلاینده در تونل های ترافیکیمعیارهای انتخاب سامانه تهویه
اشتراک این مطلب
  • اشتراک گذاری در Facebook
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • Share on WhatsApp
  • اشتراک گذاری در LinkedIn
  • اشتراک گذاری در Reddit
  • اشتراک با ایمیل
https://acgih.ir/wp-content/uploads/2018/07/طراحی-تهویه-تونل.jpg 533 800 Sirvan Sheikhi https://acgih.ir/wp-content/uploads/2019/12/lego.png Sirvan Sheikhi2018-07-23 00:41:312018-09-29 13:31:51طراحی تهویه تونل های راه آهن
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

دسته‌ها

ورود
عضویت

آخرین کاربران Vip

  • آواتار کاربران minajbn75
  • آواتار کاربران f-beigzade
  • آواتار کاربران Sina5443
  • آواتار کاربران dimose
  • آواتار کاربران nmt
  • آواتار کاربران nedataromi83
  • آواتار کاربران hoomaan
  • آواتار کاربران farhadfaramin
  • آواتار کاربران farhadkartooli
  • آواتار کاربران Hassan1376

تعداد کل کاربران ویژه: 7190

تبلیغات متنی

  • 1000 نکته کنکوری + خلاصه جزوات ارشد بهداشت حرفه ای
  • تبلیغ شما در این مکان
  • تبلیغ شما در این مکان
  • تبلیغات شما در این مکان

درباره ما:

سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای در سال 1391 راه اندازه شد و با ارائه خدماتی همچون نوشتن و ترجمه مقالات تخصصی, مشاوره و … توانست بعنوان مرجع, برای دانشجویان و دانش آموختگان این رشته شناخته شود و همواره سعی می کند که با بکار بردن بروز ترین متدها رضایت مشتریان و کاربران محترم را فراهم کند.

عضویت در خبرنامه - تعداد افراد مشترک تعداد افراد فید برنر
  • نماد اعتماد الکترونیکی 2 ستاره
قبليبعدي
12
  • 09338413734
  • آ.غ - بوکان - خیابان 55
تمام حقوق مادی و معنوی برای دانشجویان بهداشت حرفه ای محفوظ است
  • ارتباط با ما
  • ارسال مطلب
  • درباره ما و قوانین سایت
رفتن به بالا
  • ورود
  • عضویت

فراموشی رمز عبور؟

به جامعه 37707 نفری مهندسین سایت بپیوندید
معادله را حل کنید: − =

رمزتان را فراموش کرده اید؟ لطفا ایمیلتان را وارد کنید تا لینک بازیابی رمز را برایتان بفرستیم.

معادله را حل کنید: − =

برگشت برای ورود به سایت