شرح وظایف ایمنی سرپرستان و ضابطین در کارگاه ها
شرح وظایف ایمنی سرپرستان و ضابطین در کارگاه ها
شرح وظایف ایمنی سرپرستان و ضابطین در کارگاه ها
تهیه و تنظیم: مهندس محمدرضا شصتی
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 150
فهرست:
- مقدمه
- تعاریف و اصطلاحات
- نقش آموزش در پیشگیری از حوادث ناشی از کار (آموزش های عمومی، تخصصی)
- توسعه فرهنگ ایمنی توسط سرپرستان
- حوادث ناشی از کار (هرم حوادث هزینه های حوادث، علل ایجاد حوادث و …)
- عوامل زیان آور محیط کار (فیزیکی شیمیایی، بیولوژیکی و …)
- اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی (MSDS)
- انواع خطرات موجود در محیط کار (مکانیکی، الکتریکی، حریق و …)
- لوازم حفاظت فردی و نقش آنها در پیشگیری یا کاهش حوادث
- مجوزهای انجام کار (سرد، گرم، در ارتفاع، داخل مخازن و …)
- مدیریت بحران و واکنش در شرایط اضطراری
- قوانین و مقررات مرتبط با ایمنی و بهداشت کار
- مدیریت تغییر
1- مقدمه
گرچه سرپرستان کارگاه ها وظایف خطیری در زمینه افزایش تولید کاهش ضایعات و حفاظت از تأسیسات کارگاه به عهده دارند اما مسئولیت مهمتر آنان حفظ و ارتقاء سطح سلامت کارکنان و پیشگیری از بروز حادثه است. زیرا کاهش تولید و خسارت های مادی را می توان به روش های مختلف جبران کرد اما معلولیت دائم و مرگ کارکنان را هرگز نمی توان جبران کرد
امروزه کارکنان صنایع به حق انتظار دارند که سرپرستان کارگاه نسبت به خطرات بسیار زیادی که جان آنها را تهدید می کند نه تنها بی تفاوت نباشند بلکه آنها در راه برقراری یک محیط سالم و بی خطر پیشقدم باشند تا کارکنان با دلگرمی و بدون ترس از بیماری و حادثه به فعالیت خود ادامه دهند.
از جمله نقش ها و وظایف سرپرستان می توان به این موارد اشاره کرد:
- هدایت و هماهنگی فعالیت های کارکنان مانند ،بازرسان اپراتورها یا سازندگان
- همکاری با سایر سرپرستان برای ایجاد هماهنگی فعالیت های درون یا بین واحدها
- برنامه ریزی و زمانبندی اقدامات و توالی های تولید برای رسیدن به اهداف تولید
- بازرسی مواد، محصولات یا تجهیزات برای تشخیص نقص یا خرابی
- نظارت و پایش بر تجهیزات اندازه گیری شمارشگرها و سایر شاخص ها برای اطمینان از انطباق آنها با استانداردهای تولید
- انجام آموزش کارکنان در خصوص تجهیزات کار و ایمنی یا ارجاع دادن آموزش کارکنان به کارکنان با تجربه
- تشریح مشخصات طرح ها دستور کار و سیاست های شرکت برای کارگران
- نگهداری سوابق مربوط به حضور و ساعات کار کارکنان
- مطالعه و تجزیه و تحلیل نمودارها دستور کار برنامه های تولید و گزارش ها برای تعیین الزامات تولید و ارزیابی برآوردها و خروجی های فعلی تولید
- صدور درخواست مواد مورد نیاز ،لوازم قطعات و یا تعمیر تجهیزات
- نگهداری داده های عملیاتی مانند زمان، تولید و هزینه ها و فراهم کردن گزارش های مدیریتی در زمینه نتایج تولید
- تعیین استانداردها بودجه، اهداف تولید و نرخ ها بر اساس سیاست های شرکت، تجهیزات و دسترسی به نیروی کار و حجم کار
- مشورت با مدیریت یا کارکنان برای حل مشکلات درخواست ها و شکایات کارکنان
- تنظیم ماشین آلات و تجهیزات
- ارائه پیشنهاد یا اقدامات لازم برای ایجاد انگیزه در کارکنان و بهبود روش های تولید عملکرد تجهیزات، کیفیت محصول یا کارایی
- ارائه پیشنهاد در خصوص استخدام ارزیابی ها یا ترفیع کارکنان
- طراحی و توسعه محصولات جدید و فرایندهای تولید
- اجرای مقررات ایمنی و بهداشت و پیشگیری از حوادث و بیماری های شغلی
با بررسی اطلاعات حاصل از گزارش حوادث صنعتی، تعدادی از دلایل بروز حوادث شغلی را می توان چنین بیان کرد:
- به کارگماری کارگران ساده بدون مهارت و تجربه کافی و عدم آموزش و آشناسازی آنان با جنبه های مختلف ایمنی و بهداشت کار
- اطلاع کم کارگران از شرایط و موقعیتهای حادثه آفرین و عدم هوشیاری ایمنی
- عدم آگاهی کارگران از شیوه های پیشگیری و مقابله با حوادث ناشی از کار
- آشنا نبودن کارگران با آلاینده های محیط کار و خطراتی که سلامت آنان را تهدید می کند
- عدم انتخاب صحیح کارگران با توجه به خصوصیات خاص هر شغل
- بی نظمی در محیط کار و عدم نظارت کافی و جدی در اجرای مقررات و ضوابط ایمنی و بهداشت کار
- ضعف مدیریت و سرپرستی و در بسیاری از موارد روابط و مناسبات نامطلوب انسانی بین کارگران و کارفرمایان که موجب دلسردی، اختلالات روحی و روانی و خلاصه زمینه ساز بروز حادثه می شود.
- کم توجهی سرپرستان به مسائل ایمنی و بهداشت که بیشتر ناشی از عدم آگاهی آنان به اثرات منفی عدم سلامت و آثار حوادث می باشد.
- عدم شناسایی و تشخیص کارگرانی که به علل مختلف مستعد ایجاد حادثه هستند تا نظارت بیشتری بر اعمال آنان صورت گیرد و به کار مناسب تری گمارده شوند.
مسائل یاد شده را می توان ناشی از موارد زیر دانست:
- عدم رهبری صحیح
- عدم تعهد سرپرستان نسبت به حفظ و ارتقاء سلامت کارگران
- عدم آموزش صحیح کارگران و ناآشنایی آنان با اصول ایمنی و بهداشت کار
سرپرست به عنوان حلقه اتصالی بین مدیریت و کارگران می باشد. سرپرست یا سوپروایزر فردی است که زیر نظر مدیر میانی بوده و چند کارمند یا کارگر به صورت مستقیم زیر نظر او به فعالیت مشغول اند. در واقع سرپرستان وظیفه اجرای سیاست های تعیین شده توسط مدیران ارشد و میانی را توسط افراد تحت نظر و سرپرستی خود بر عهده دارند.
۳- نقش آموزش در پیشگیری از حوادث ناشی از کار آموزش های عمومی تخصصی
- آموزش از مؤثرترین شیوه های افزایش انطباق توانایی های کارگران با شرایط کار، محسوب می شود.
- آموزش ایمنی و بهداشت بطور مشخص مانند حلقه اتصالی بین «مهارت» و «کار» به کارگران کمک میکند که مهارتهای خود را با موقعیت های شغلی که به عهده گرفته اند، تطبیق داده و با اعمال صحیح از بروز حادثه پیشگیری نمایند.
- کارگران جامعه و کارفرمایان از جهات گوناگون دارای منافع مشترکی هستند که عواملی مانند آموزش این منافع را تقویت می کند.
- با آموزش و آگاهی دادن به کارگران درباره آلاینده های محیط کار و عوامل بروز حادثه آنان میتوانند در مقابل خطرات مختلف جان خود را حفظ نمایند و از ایجاد تنش های روانی به خانواده ها و جامعه در اثر حوادث منجر به مرگ یا از کارافتادگی دائمی و ابتلا به بیماریها و سرطان های شغلی جلوگیری کنند.
- همچنین سرمایه های کارفرما از قبیل تأسیسات تجهیزات، مواد و کالاهای ساخته شده نیز حفظ می شود.
- مدیریت صحیح بخش های یک واحد تولیدی و ایجاد هماهنگی در فعالیت های کارگران به شیوه ای که بهره وری را به حد مطلوب برساند و از بروز حوادث و بیماریهای شغلی پیشگیری نماید، به عهده سرپرستانی است که مسئولیت گردش امور و رهبری این بخش ها را تقبل نموده اند.
- زیرا سرپرستان از یک طرف با کارگران و از طرف دیگر با ماشین ها و ابزار آلات و کالاهای تولیدی مناسبات کاری دارند. همچنین آنها مدیر و ناظر بر روابط کارگران با یکدیگر و ارتباط آنان با ابزار کار و کالای تولیدی می باشند.
- سرپرست کارگاه در مقابل هر حادثه ای که اتفاق می افتد باید این سؤال اساسی را در ذهن داشته باشد که من چه عمل نادرست یا خطایی را انجام داده ام که چنین حادثه ای پیش آمده است؟ و در نتیجه همواره مسئولیت بروز حادثه را بپذیرد.
- سرپرست باید از دانش و تدابیر حفاظتی و مهارت های لازم برای پیشگیری از حادثه مطلع بوده و با توجه به تغییرات کار و مواد مصرفی یا تولیدی کمبودهای آموزشی خود را برطرف نماید.
- ضمناً ناتوانی گروه کثیری از سرپرستان در رهبری مؤثر کارگران و تفاهم با آنان، نتیجه فقر دانش این گروه در زمینه ارتباطات صحیح و علوم رفتاری است. بنابراین ساده اندیشی است اگر تصور کنیم که تنها با آموزش مطالب ایمنی به سرپرستان می توان آنان را برای ایفای کامل نقش خود در برقراری محیطی سالم آماده کنیم.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ نقش و جایگاه کارگران در ارتقاء سطح ایمنی
⇐ ارتقا فرهنگ ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)