سیستم مدیریت ریسک خستگی (FRMS)
سیستم مدیریت ریسک خستگی (FRMS)
سیستم مدیریت ریسک خستگی (FRMS)
فرمت: PDF تعداد صفحات: 12
فهرست:
- ظهور سیستم مدیریت ریسک خستگی (FRMS) بعنوان استاندارد بین المللی برای کاهش ریسک خستگی در محیط کار و عملیات ۲۴/۷
- FRMS چیست؟
- ویژگی های کلیدی FRMIS
- قوانین و مقررات جدید که به شرح زیر می باشد، با آن چه که در گذشته مطرح شده متفاوت است.
۱- ظهور سیستم مدیریت ریسک خستگی (FRMS) بعنوان استاندارد بین المللی برای کاهش ریسک خستگی در محیط کار و عملیات ۲۴/۷
کلمات کلیدی:
- FRMS یا سیستم مدیریت ریسک خستگی معادل یا زیر مجموعه سیستم مدیریت ایمنی (SMS) می باشد.
- FRMS بر پایه مطالب علمی، اطلاعات جاری و موضوع بهبود مستمر در کوتاه مدت است و در کل سیستمی است که به مدیریت ریسک مرتبط با خستگی می پردازد.
- مدیریت ریسک خستگی به منظور بهبود پیامدها می باشد و از انعطاف پذیری بالاتری نسبت به قوانین مرتبط با ساعات کاری و زمان مقرر شده برای استراحت برخوردار می باشد
- همه ی سهامداران و سرمایه گذاران و ذینفعان باید مسئولیت هایی را در قبال اجراء و تکمیل و رشد و ارتقای FRMS بر عهده داشته باشند.
۲- FRMS چیست؟
از نظر تاریخی، مدیریت ایمنی از گذشته تاکنون تا حد زیادی یک فرایند واکنشی بوده است. رخدادها و حوادث تشخیص داده می شوند و راهکارهایی برای کنترل و جلوگیری از رخداد مجدد آنها ابداع می شود. با این حال، در سال های اخیر مدیریت ایمنی بصورت خیلی سریع از اصول تکنیکی و فنی فاصله گرفته و به سمت اصول تجاری سوق داده شده است تا هزینه ها، بهره وری و ایمنی را بطور موثر متعادل نماید. استقرار سیستم های مدیریت ایمنی (SMS) می تواند در هر سطحی از یک بخش گرفته تا یک سازمان بر ایمنی عملیات تاثیر بگذارد.
ایمنی قابل قبول در نتیجه ی تکنیک های مدیریتی موفق، بدست می آید، از طرفی از اصول و اجزای سیستم مدیریت ایمنی، مدیریت ریسک می باشد. فعالیتی که تمام کارفرمایان و پزشکان (OEM)ها با آن آشنا هستند.
در این فرایند، سازمان به شناسایی خطر پرداخته، سپس ریسک موجود را ارزیابی نموده، مواردی را که با خطر مربوطه تطابق و نزدیکی بیشتری دارد شناسایی می کند و تلاش می نماید راهی مناسب برای کنترل یا حذف آن تعیین کند.
مرحله دیگر سیستم مدیریت ایمنی (SMS) شامل ایجاد و گسترش خط مشی و سیاستهای مرتبط با ایمنی، فرایندهای گزارش دهی، بررسی حوادث و رخدادها، آموزش و ممیزی و مواردی از این قبیل می باشد، که برای آنهایی که با مدیریت ایمنی سنتی آشنایی دارند موارد تازه ای نیستند. به هر حال اگر این عناصر با (SMS) همراه شوند هر عنصر با یک ساختار رسمی فعال، مرتبط می گردد و تلاش می کند افراد را در بر گرفته و به ایمنی مورد نظر برسد. بنابراین رشد طبیعی و گسترش ساختارهای SMS در حوزه های مرتبط با خستگی منجر به رشد و توسعه ی (FRMS) می گردد.
همانند (SMS) و (FRMS) نیز به دنبال رسیدن به یک تعادل میان ایمنی، اثر بخشی و هزینه می باشد. (SMS) و (FRMS) به دنبال شناسایی فعالانه موقعیت هایی جهت بهبود فرایندهای عملیاتی و کاهش ریسک و نیز کمبودها و کاستی هایی پس از رخدادهای نامطلوب هستند.
هم (SMS) و (FRMS) باید بر مفهوم فرهنگ اثر بخشی ایمنی، که در آن پرسنل به اندازه کافی و به صورت مداوم در حوزه ریسک ها و حوادث آموزش ببینند، تأکید می کنند. و نیز تشویق پرسنل به ارائه گزارش خطراتی را که در هر زمان در محیط عملیاتی مشاهده می کنند و نیز گزارش خطرات مربوط به خستگی توسط تمامی پرسنل درگیر در FRMS.
خستگی، شناخته شده است و بعنوان ریسک عملیاتی است، مدیریت ریسک خستگی به خودی خود شناخته شده است و بعنوان «فرایندهای صریح و جامع جهت اندازه گیری، کاهش و مدیریت ریسک واقعی خستگی» که یک شرکت در معرض آن قرار گرفته است، بیان می گردد. به هر حال این امر زمانی مؤثرتر واقع می شود که با سیستم مدیریت ایمنی (SMS) همراه شود. در کل FRMS به شکل زیر تعریف می شود. دانشی که بر جنبه ی اطلاعات علمی و بر پایه ی داده ها، ماهیت عملیات و محدودیت های ساعات کاری به مدیریت خستگی کارکنان، به صورتی انعطاف پذیر می پردازد. ۱- سازمان ملی سلامت FRMS) ICAO) را به شرح زیر تعریف می کند:
ابزاری است اطلاعاتی که توسط آن به صورت مداوم و مکرر به بررسی ریسک های ناشی از خستگی می پردازد البته تماما بر مبنای علم و تجربیات فردی می باشد که هدف آن تضمین عملکرد پرسنل در سطوحی مقتضی و با هوشیاری کامل است.
حال به یک توضیح مختصر از این تئوری می پردازیم:
مدل کنترل خطر برای مدیریت ریسک خستگی تصویر (شماره ۲)
مدل کنترل خطر، در شکل بالا، کاهش ریسک و خطر وابسته را نشان می دهد. در این نظریه، هر سطح از کنترل ها در سیستم مدیریت، بایستی مسیر حوادث (سوراخ ها) را کمتر و کوچکتر نمایند. بطور خلاصه، حوادث ناشی از خستگی با خطاهای ناشی از خستگی جلو می افتد. در نتیجه یک خطای ناشی از خستگی نیز، با خستگی ناشی از رفتار، جلو می افتد. در نتیجه خستگی ناشی از رفتارها نشان میدهد که، نداشتن خواب کافی و بیدار ماندن اضافی کارکنان ممکن است موجب ایجاد فرصت ناکافی خواب شود (ساعت استراحت خیلی کوتاه بین شیفت های کاری)
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
سلام و عرض ادب و احترام
متاسفانه لینک دانلود مستقیم داده شده فایلی را بصورت زیپ شده و غیر قابل استفاده میفرسته لطفا جهت دریافت فایل pdf مطلب (FRMS )
راهنمایی و کمک کنید. ممنون
سلام. تست شد فایل مشکل نداره. بعد از دانلود با نرم افزار winrar از حالت فشرده خارج کنید و سپس فایل pdf داخلش را باز کنید
خیلی خوب بوو