سیستم فرماندهی حادثه و مدیریت صحنه
سیستم فرماندهی حادثه و مدیریت صحنه
سیستم فرماندهی حادثه و مدیریت صحنه
فرمت: pdf تعداد صفحات: 17
هدف: هدف از تدوین این راهنما، ارائه چارچوب مشخص و یکپارچه برای مدیریت شرایط اضطراری در صحنه حادثه با استفاده از ساختار فرماندهی حادثه است.
دامنه کاربرد: دامنه کاربرد این راهنما مشتمل بر همه شرکت های پتروشیمی و شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.
مسئولیت ها:
مسئولیت نظارت عالیه بر پیاده سازی و اجرای این سند بر عهده مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. در شرکت های زیر مجموعه هلدینگ ها، مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این سند بر عهده HSE هلدینگ مربوطه است.
مسئولیت بازنگری و بروزرسانی این سند، بر عهده مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.
مسئولیت اجرا و پیادهسازی این سند در تمامی شرکتهای ذکر شده در دامنه کاربرد، برعهده مدیریت ارشد آن شرکت است.
منابع و مراجع:
- IS-100.C: Introduction to the Incident Command System, ICS 100
- سیستم فرماندهی حادثه، 1400 دکتر امید کلات پور، انتشارات طرفه
تعاریف:
حادثه (Accident): هر واقعه یا زنجیرهای از وقایع ناخواسته و برنامه ریزی نشده که موجب آسیب یا صدمه به کارکنان، دارایی ها (تجهیزات و تأسیسات) و اعتبار سازمان یا محیط زیست می شود.
شرکت یا سازمان معین (Organization /Company Assistant): شرکت یا سازمانی که منابع وارد شونده به عملیات تاکتیکی را برای شرکت درگیر در حادثه فراهم می کند. این منابع مستقیما درگیر پاسخ اضطراری می شوند.
شرکت یا سازمان همکار (Organization /Company Cooperating): شرکت یا سازمانی که منابع حمایتی حادثه را برای شرکت درگیر در حادثه تأمین می کند. منابع تأمین شده توسط شرکت های همکار در عملیات تاکتیکی به کار گرفته نشده و برای عملیات حمایتی استفاده می شوند.
شرایط اضطراری (Emergency): وضعیتی غیرقابل انتظار و برنامه ریزی نشده با منشأ طبیعی، انسانی یا تکنولوژیک که می تواند آسیب های جدی به کارکنان، دارایی ها، محیط زیست و اعتبار سازمان وارد کرده یا بتواند سبب وقفه در اجرای عملیات عادی شرکت شود. همچنین شرایط اضطراری می تواند شامل حوادثی باشند که در صورت عدم کنترل سریع و به موقع، تشدید شده و پیامدهای بزرگتری به همراه داشته باشند.
تبصره: وقوع شرایط عملیاتی نظیر از سرویس خارج شدن دستگاه ها و قطع خوراک، برق، آب خنک کننده، هوای ابزار دقیق که موجب توقف اضطراری جزئی یا کلی (total /Partial shutdown Emergency) تأسیسات شود، در دامنه این شیوه نامه قرار ندارند، مگر اینکه خودشان بتوانند سبب ایجاد شرایط اضطراری شوند.
مدیریت شرایط اضطراری (System Management Emergency): فرایندی مستمر و هدفمند که شامل مراحل شناسایی و ارزیابی سناریوهای محتمل، پیشگیری و محدودسازی، طرح ریزی و آمادگی، پاسخ و بازیابی شرایط اضطراری است. مدیریت شرایط اضطراری به دنبال کاهش پیامدهای حوادث بالقوه، ایجاد آمادگی و طرح ریزی، پاسخ صحیح و مؤثر و بازیابی سریع از شرایط اضطراری است.
سطوح شرایط اضطراری (Levels Emergency): با هدف تبیین و شفاف سازی سطوح مختلف مسئولیت و اختیارات مدیریت شرایط اضطراری، سه سطح کلی زیر برای شرایط اضطراری تعریف می شوند:
سطح یک: حوادث یا تهدیداتی که توسط خود شرکت و با منابع داخلی قابل کنترل بوده و به کمک و منابع بیرونی نیاز نداشته یا در صورت درخواست منابع بیرونی، این منابع تحت فرماندهی و مدیریت شرکت حادثه دیده فعالیت می کنند.
سطح دو: حادثه یا تهدیدی که از مرزهای داخلی یک شرکت خارج شده و مدیریت آن به تیمهای مدیریت شرایط اضطراری بالادست (همانند منطقه ویژه) واگذار می شود. این سطح از حوادث می تواند شامل هر گونه حادثه با خروج تأثیرات آن از مرزهای یک شرکت باشد. این تأثیرات می تواند جزئی یا گسترده باشد. همچنین بروز شرایط اضطراری پراکنده و متعدد در شرکت های منطقه هم در این سطح قرار می گیرد.
سطح سه: این سطح از شرایط اضطراری دربردارنده حوادث یا تهدیدات گسترده در سطح منطقه است که با منابع داخلی و با مدیریت تیم فرماندهی منطقه قابل کنترل نبوده یا مدیریت شرایط اضطراری به خارج از منطقه سپرده می شود. این حوادث نیازمند به کارگیری منابع گسترده برون سازمانی هستند.
تیم مدیریت شرایط اضطراری (EMT -Team Management Emergency): تیمی است که با ریاست مدیر شرایط اضطراری و با حضور جمعی از مدیران ارشد شرکت ها و با هدف حمایت و پشتیبانی از فعالیت های صحنه حادثه تشکیل می شود.
مدیر شرایط اضطراری (Emergency Situation Manager): شخصی است که مسئولیت نظارت بر حسن اجرای سیستم مدیریت شرایط اضطراری را در هر شرکت بر عهده دارد. حصول اطمینان از رعایت الزامات مدیریت شرایط اضطراری و هدایت و رهبری کلان شرکت در شرایط اضطراری و پس از آن هم بر عهده مدیر شرایط اضطراری است.
فرمانده حادثه (Incident Commander): شخصی است که مسئولیت مدیریت، هدایت و کنترل صحنه حادثه را برعهده دارد. فرماندهان حادثه توسط مدیران شرایط اضطراری شرکت ها منصوب می شوند. همه مسئولیت های فرماندهی، عملیات، طرح ریزی، تخصیص منابع، ایمنی حادثه، اطلاع رسانی و هماهنگی حادثه برعهده فرمانده حادثه است مگر اینکه این مسئولیت ها را به صورت رسمی به افراد دیگر تفویض کند.
نکته: تفویض مسئولیت های ذکر شده از فرمانده حادثه به دیگر افراد، رافع پاسخگویی نهایی فرمانده حادثه نیست.
طرح پیش حادثه (PIP -Plan incident-Pre): طرح یا سند مدونی که اطلاعات حمایت کننده ضروری را برای مدیریت حادثه فراهم می کند. این طرح باید از قبل و بر اساس فرمت های استاندارد تهیه شده و در اختیار تیمهای پاسخ قرار داده شود.
سیستم فرماندهی حادثه (system Command Incident): سامان های که وظایف مدیریتی حادثه شامل فرماندهی، عملیات، طرح ریزی، پشتیبانی و مالی/ اداری حوادث را تشریح کرده و مسئولیت ها، اختیارات و تعاملات بین این وظایف را مشخص می کند.
تیم فرماندهی حادثه (Team Command Incident): گروهی که مسئولیت کنترل و مدیریت حادثه در سر صحنه حادثه را برعهده داشته و بر اساس سیستم فرماندهی حادثه و زیر نظر فرمانده حادثه فعالیت می کنند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ فرماندهی و مدیریت شرایط اضطراری با تمرکز بر سیستم فرماندهی حوادث
⇐ نمونه شرایط اضطراری ERP در صنعت نفت
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)