سامانه فرماندهی حوادث بیمارستانی (HICS)
سامانه فرماندهی حوادث بیمارستانی (HICS)
سامانه فرماندهی حوادث بیمارستانی (HICS)
HOSPITAL INCIDENT COMMAND SYSTEM
فرمت: PPT تعداد صفحات: 39
مقدمه:
- بیمارستان ها در دنیا و ایران با چالش های متعدد عملیاتی روبرو هستند.
- لزوم آمادگی بیمارستان ها در حوادث خارجی (زلزله، آتش سوزی، سیل..) و داخلی (اختلال زیرساختی: قطعی آب و برق..، اعتصاب کارکنان، خشونت محل کار).
- نقش بسیار مهم بیمارستان ها در مدیریت و پاسخ به حوادث و بلایا
- لزوم فراهم کردن چهارچوبی برای کنترل، با مدیریتی با تصمیم گیری سریع، با تجارب علمی و عملی
یکی از استراتژی های بیمارستان ها برای مقابله با حوادث و بلایا «استقرار و اجرای سامانه ی فرماندهی حوادث است»
اثرات بلایا بر بیمارستان
- عدم اطلاع رسانی و یا تأخیر در آن
- سردرگمی و ناهماهنگی کارکنان
- بلاتکلیفی، هرج و مرج و کارهای خودسرانه
- موازی کاری و عدم پیشرفت در کارها
- کمبود ظرفیت اورژانس
- اشغال و قطع خطوط تلفن
- بسته شدن راه های منتهی به بیمارستان در اثر ازدحام
ویژگی های HICS
- به شدت کاربردی
- قابل اجرا در همه بیمارستان ها صرف نظر از اندازه و ظرفیت آنها
- انعطاف پذیر
- اولویت بندی وظایف
- صدور فرمان واحد
- کوتاه کردن زمان پاسخگویی به حادثه
- الگوی یکسان برای فرماندهی حادثه بیمارستانی با بیان مفاهیم و اصطلاحات و فرآیندی واحد و استاندارد
- امکان برقراری ارتباطات اثربخش با دیگر بیمارستان ها و موسسات با وجود زبان مشترک
- قایم به شخص نبودن وظایف و اختیارات و اعطای قدرت به باکس ها
- عدم همخوانی با بروکراسی پیچیده مدیریت بیمارستانی
- سامانه مدیریتی است نه ساختار اداری (متفاوت از ساختار اداری)
- سامانه هدفمند و در کاهش جایگاه ها و شفاف کردن عناوین شغلی و چابک کردن ساختار در پاسخگویی
اهداف طراحی HICS
- زنجیره فرماندهی روشن و واضحی برای مدیریت همه حوادث و بلایا در ابعاد و اندازه های مختلف
- به کارکنان هر سازمان یا واحدی اجازه داده می شود به ساختاری ملحق شوند که توانایی تفویض مسئولیت و ارائه پاسخ موثر به مشکلات موجود داشته باشد.
- حمایت های مدیریتی و پشتیبانی لازم را برای کارکنان عملیاتی ایجاد می کند.
- اقدامات ضروری انجام شده لذا از دوباره کاری اجتناب می شود.
عملکردهای مدیریتی HICS
فرمانده حادثه: تنها جایگاهی است که همیشه و در هر وضعیتی از حادثه فعال می شود. این جایگاه علاوه برفرماندهی، تدوین اهداف و مشخص کردن استراتژی ها و اولویت ها را ساماندهی می کند. در کنار فرماندهی حادثه چهار پست عملکرد مدیریتی وجود دارد که همزمان با فرماندهی و زیر نظر فرمانده واحدهای خود را هدایت می کنند.
رئیس واحد عملیات: هدایت اقدامات تاکتیکی مانند تریاژ، مراقبت از بیماران، درمان در راستای اهداف تعیین شده ی برنامه و نیز هدایت منابع مورد نیاز
رئیس واحد برنامه ریزی: جمع آوری داده ها، اطلاعات و ارزیابی آنها برای تصمیم گیری، تأمین اطلاعات موردنیاز درباره منابع، تهیه مستندات برنامه عملیاتی و تهیه مستندات لازم برای ارائه گزارش ها
رئیس واحد پشتیبانی: حمایت و تأمین مالی منابع دیگر اقلام ضروری و مورد نیاز برای دستیابی به اهداف عملیاتی تدوین شده توسط فرمانده حادثه
رئیس واحد اداری مالی: نظارت و بررسی هزینه های مرتبط با حادثه، ثبت زمان کار، بازپرداخت هزینه ها، تحلیل مخارج
نکته: با توجه به ساختار مدیریتی حاکم بر بیمارستان های ایران به خصوص بیمارستانهای با تعداد کمتر از 200 تخت، 2 شاخه پشتیبانی و مالی اداری با هم ادغام می شوند.
فرمانده حادثه در حوادث کوچک می تواند به تنهایی هر 5 جایگاه را پوشش دهد ولی در حوادث بزرگتر بر اساس بزرگی و شدت آن ممکن است لازم باشد قسمت های دیگری از سامانه فرماندهی حوادث نیز فعال گردد. هر جایگاه اصلی حداقل 3 تا 5 نفر را می تواند برای کمک یا جایگزینی در مواقع عدم حضور تعیین نماید.
فرماندهی حادثه می تواند بر اساس شرایط حادثه، افراد را برای جایگاه های زیر انتخاب و بکارگیری نماید:
- ارشد روابط عمومی
- ارشد ایمنی
- ارشد رابط و هماهنگی
- متخصص فنی و پزشکی
ارشد روابط عمومی: تأمین اطلاعات مرتبط با حادثه برای کارکنان، مدیران داخلی، سازمانهای خارجی و نقش سخنگو
ارشد ایمنی:
- مشاوره به فرمانده حادثه در موضوعات مربوط به ایمنی
- انجام تحلیل خطر در صحنه حادثه
- کار با بخش عملیات در جهت اطمینان از ایمنی نیروها
- اطمینان از ایمنی کل نیروهای انسانی حادثه
ارشد رابط و هماهنگی:
- رابط بیمارستان با EOC دانشگاه
- رابط بیمارستان با سازمان های حمایت کننده بیرون از بیمارستان
- نماینده فرمانده در سایر مراکز مسئول
- مسئول برقراری ارتباط و تماس و پاسخ به سوالات سازمان های پشتیبانی کننده عملیات
متخصص فنی و پزشکی:
- به عنوان مشاور فرمانده حادثه بر حسب موقعیت
- ارائه توصیه های لازم حین یا بعد از حادثه به فرمانده
- انتخاب از بین تخصص های CBRN، اپیدمیولوژیست، کودکان …
نکته: شرح وظایف تمامی جایگاه های مبتنی بر سناریو حاصل از استخراج و اولویت بندی مخاطرات و با استفاده از فرآیندهای تدوین برنامه پاسخ تدوین می گردد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پاورپوینت مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ فرماندهی و کنترل در حادثه های بزرگ
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)