ساختار مدیریت بحران کشور
ساختار مدیریت بحران کشور
ساختار مدیریت بحران کشور
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 48
پیشینه تشکیل سازمان:
دوران گذشته دولت ایران در چهاردهم آذر ماه ۱۲۵۳ معادل پنجم دسامبر ۱۸۴۷ میلادی قرارداد ژنو و در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۲۷۹ قوانین الحاقی را امضاء نمود.
- سال ۱۳۰۲ هجری شمسی: ورود ارتش و تشکیل جمعیت شیر و خورشید
- هیجدهم آذر ماه ۱۳۳۷: تشکیل سازمان دفاع غیرنظامی
- سال ۱۳۴۸: تشکیل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ۲۶ ام اردیبهشت ۱۳۵۱، قانون اصلاح قانون سازمان دفاع غیر نظامی کشور در راستای جابجایی به نخست وزیری
- آذر ماه ۱۳۶۵: اداره کل حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور در حوزه معاونت اجرایی رئیس جمهوری
- زلزله ۳۱ خرداد ۱۳۶۹: دستور مقام معظم رهبری در خصوص تعیین تکلیف موضوع مدیریت بحران در کشور اعلام دهه ۱۹۹۰: دهه بین المللی کاهش اثرات بلایای طبیعی قانون تشکیل کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی و آئین نامه اجرایی آن
- اسفند ۱۳۷۰: آغاز به کار ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور در وزارت کشور
کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی
قانون تشکیل آن مشتمل بر یک ماده و ۶ تبصره
- این قانون پس از تصویب طرح جامع امداد و نجات دستخوش تغییراتی شد.
- آیین نامه این قانون در ۱۴ ماده در سال ۱۳۷۲ به تصویب رسید.
- پس از مدت کوتاهی کارگروه ملی آمادگی جایگزین این کمیته شد.
کارگروه ملی آمادگی
- یک کمیته هماهنگی، ۹ کمیته فرعی تحقیقاتی تخصصی و کمیته های استانی با شرکت ۹ وزارتخانه و ۷ سازمان تشکیل یافت.
- زیر نظر ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه
- معاونان و وزیران کشور (رئیس)، نیرو، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و ترابری، مسکن و شهرسازی، بازرگانی، علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان سازمان های مدیریت و برنامه ریزی و حفاظت محیط زیست، جانشین فرمانده نیروی مقاومت بسیج، دبیر کل جمعیت هلال احمر و روسای سازمان هواشناسی، موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران و پژوهشگاه زلزله شناسی.
- هماهنگی و نظارت بر عملکرد کارگروه های تخصصی
- بررسی طرح ها و پیشنهادات واصله از کارگروه های تخصصی و پشتیبانی، هماهنگی، نظارت و سیاست گذاری فعالیت های کارگروه های آمادگی
- استانها
- مشارکت در تهیه برنامه های توسعه پایدار
- تهیه و تلفیق برنامه های کلی مدیریت بحران در سطوح مختلف
- تهیه پیش نویس لوایح جهت ارائه به ستاد: برنامه ریزی، ارزیابی و تصویب طرح های آموزشی و پژوهشی
- نظارت و برنامه ریزی برای برگزاری مانورها و بازنگری برنامه ها و دستورالعمل ها
- برنامه ریزی جهت فراهم کردن زمینه انتقال دانش و فناوری
- بررسی و برآورد اعتبار مورد نیاز
- کارگروه های آمادگی استانی نیز زیر نظر ستاد در استانها تشکیل شد.
این کارگروه با هماهنگی سه دسته کارگروه دیگر وظایف خود را انجام می داد:
- کارگروه های تخصصی عملیاتی: مرحله آمادگی را انجام می دادند.
- کارگروه های تخصصی و پیشگیری و مدیریت مخاطرات: فعالیت های پیشگیری و مدیریت مخاطرات را انجام می دادند. بررسی مخاطرات عمده تهدید کننده کشور و ویژگی های آنها
- کارگروه های تخصصی آموزش: آموزش های تخصصی و همگانی مراحل چهارگانه مدیریت بحران و ارتقای سطح آمادگی جامعه
- همکاری در جمع آوری اطلاعات
- هدایت پژوهش های تخصصی
- تهیه برنامه ای مورد نیاز مراحل چهارگانه
- هماهنگی جهت ایجاد ساختارهای مدیریتی
- تهیه برنامه های آموزشی و هدایت آنها
- برنامه ریزی تامین منابع
- تهیه برنامه های تمرین و مانور
- ارائه نظرات کارشناسی به کارگروه و ستاد
ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور
- تعیین بحران در ۴ سطح ملی، استانی، شهرستانی و شهری
- سیاستگذاری کلی، برنامه ریزی ملی و نظارت عالیه بر مدیریت بحران کشور
- وزیر کشور رئیس ستاد
- بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، پست و تلگراف و تلفن، آموزش و پرورش، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و ترابری، نیرو، مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، علوم تحقیقات و فناوری، روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، جمعیت هلال احمر، سازمان صدا و سیما، سازمان شهرداری های کشور و نیز رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان نیروی مقاومت بسیج و نیروی انتظامی و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
- شرح وظایف ستاد بر اساس طرح جامع امداد و نجات کشور تغییر یافت.
شرح وظایف ستاد:
- سیاست گذاری و تعیین راهبردهای جامع
- برنامه ریزی ملی
- سازماندهی برای استفاده از منابع موجود
- هماهنگ نمودن وظایف، اختیارات و مسئولیت های کلیه بخش ها، واحدها و تشکیلات دولتی و غیردولتی
- سازماندهی و برنامه ریزی جهت استفاده از مشارکت های مردمی
- تهیه پیش نویس لوایح قانونی
- تهیه برنامه های توسعه پایدار و نظارت و ارزشیابی برنامه ها
- تصویب درخواست کمک های خارجی
- اعلام وضعیت بحران و پیگیری و پیش بینی تامین اعتبارات و امکانات مالی
ادامه مطالب زیر را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
- ساختار ستاد حوادث و سوانح غیر مترقبه و کارگروه آمادگی در سطح ملی، استانی و شهرستانی
- طرح جامع امداد و نجات کشور
- ستاد پیشگیری و مدیریت بحران در موارد طبیعی و سوانح غیرمترقبه
- کارگروه های مدیریت بحران
- قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور
- شورای عالی مدیریت بحران کشور و وظایف آن
- نقش سازمان مدیریت بحران
- تدابیر لازم برای هماهنگی فعالیت دستگاه ها و سازمان ها
- سطوح مدیریت بحران
- ساختار مدیریت بحران در سایر کشورها
- و …
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ فرآیند مدیریت بحران و ایمنی و شناسایی مشکلات در عملیات های ساختمانی
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)