روش های Focus Group در ماکروارگونومی
روش های Focus Group در ماکروارگونومی
فرمت: PPT تعداد صفحات: 16
گر چه مصاحبه فردی یکی از روش های به طور گسترده ای برای جمع آوری داده های کیفی است، گروه های تمرکز اخیرا به عنوان یک روش انتخاب به عنوان محقق کیفی محبوبیت بیشتری به دست آورده اند
ماکروارگونومی:
- رویکردی از بالا به پایین برای طراحی سازمان، سیستم های کاری و همچنین واسطه های انسان، ماشین و انسان، محیط
- رویکردی انسان محور برای متناسب کردن کلی طراحی سازمان و سیستم کار با انسان
متولوژی ماکروارگونومی
بر اساس بحث های سه سمپوزیم بین المللی فاکتورهای انسانی در ODAM متدلوژی های زیر مورد توجه قرار گرفت :
- ارگونومی مشارکتی
- آنالیز سیستم های کاربران
- مدلسازی آنالیز سیستم ها
- آنالیز ارگونومیکی کار
- طراحی سیستم های کار
- آزمون قابلیت استفاده
- مدلسازی آنالیز کارکر
- نمودار تخصیص وظایف
- متدولوژی طراحی سیستماتیک سازمانی
- استفاده از طراحی های کامپیوتری برای شبیه سازی یک سازمان
- ابزار تعیین نیازمندی های سازمانی
ارگونومی مشارکتی در اشکال مختلف آن، بزرگترین طبقه بندی مجزای متدولوژی ماکروارگونومی بوده است.
- مشارکت کارکنان در برنامه ریزی و کنترل مقدار قابل توجهی از فعالیت های کاری خود، با دانش و قدرت کافی برای تأثیر گذاری بر فرآیندها و نتایج به منظور دستیابی به اهداف مطلوب
- مشارکت فعال تمام سازمان در توسعه و اجرای دانش ارگونومی است که البته با حمایت کامل مدیریت انجام میشود تا شرایط محیط کار، کیفیت و بهرهوری افزایش یابد.
- یکی از ویژگیهای ارگونومی مشارکتی این است که کارکنان بتوانند ارگونومی را به عنوان یک دانش و تکنولوژی فراگیرند و از آن برای حل مشکلات محیط کار استفاده کنند.
- از آنجا که بهبود مداوم در سازمان بدون مشارکت همه نیروهای درگیر در سازمان امکانپذیر نیست و مدیریت به تنهایی توان و امکان ارزیابی تمام فعالیتها را در سازمان ندارد، جلب مشارکت همه به منظور ایجاد بهبود در سازمان ضروری است و انجام این مهم باعث احساس مالکیت نسبت به کار، شکوفا شدن خلاقیتها و ارائه پیشنهادات میشود.
Focus Group (روش گروه کانونی)
یکی از روش های متداول در روش تحقیق کیفی است که به منظور جمع آوری اطلاعات، بررسی مسئله و محصولات یا خدمات انجام می شود. در این روش گروه محدودی از افراد مطلع تشکیل می شود و از آنها خواسته می شود تا نظر و تحلیل شان را در مورد موضوع مورد نظر به صورت آزادانه به بحث و تبادل نظر بگذارند.
شکلی از پژوهش کیفی یا همان مصاحبه گروهی است. اما نه به شکل مواجهه پرسشهای یک پرسشگر و پاسخهای شرکتکنندگان در پژوهش، بلکه با تأکید بر تعامل درون گروه است.
اهداف ایجاد گروه کانونی
- تجزيه و تحليل محصولات، خدمات يا فرآيندها به منظور بهبود آنها يا شناسايي، شفاف سازی، تشريح و اصلاح مساله
- سنجش و ارزيابي يک فرآيند براي تشخيص درست آن
- فراهم کردن اطلاعات واقعی به عنوان راهنما در تصميمگيری، جايگزينی عقايد و نظرات و تمرکز بر دادههای موجود
- ايجاد پايهای از دانش مشترک در خصوص يک مساله يا موضوع
- انعکاس دانش و آگاهی به دست آمده از گروهي به گروه ديگر
انواع گروه کانونی
- گروه های کانونی اکتشافی: این نوع گروه کانونی در مرحله اکتشاف و برای تعریف دقیق مسئله به کار می رود.
- گروه های کانونی تجربی: یک گروه کانونی تجربی به محقق اجازه می دهد که به معنای واقعی یک مصرف کننده را تجربه کند. محقق می تواند میزان رضایت، نارضایتی، محرک ها و ناامیدی ها را در مصرف کننده واقعی تجربه کند.
- گروه های کانونی بالينی: هدف از تشکیل این گروه ها شناسایی انگیزه صحیح مشتریان که به صورت ناخودآگاه است، می باشد. در این گروه افراد باید توانایی بالایی داشته باشند تا بتوانند انگیزه های درونی و احساس شرکت کننده ها را آشکار و درک کنند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)