راهنمای ماتریس ارزیابی ریسک بهداشت ایمنی و محیط زیست
راهنمای ماتریس ارزیابی ریسک بهداشت ایمنی و محیط زیست
راهنمای ماتریس ارزیابی ریسک بهداشت ایمنی و محیط زیست
فرمت: pdf تعداد صفحات: 12
1- مقدمه:
ماتریس ارزیابی ریسک های hse شرکت / واحد را قادر می سازد پس از شناسایی کلیه مخاطرات, آنها را براساس ریسک هر یک مطابق با طبقه بندی انجام شده (بهداشت, ایمنی, محیط زیست و اعتبار و سرمایه) به طور کیفی ارزیابی نماید.
2- هدف:
- درک مناسب ریسک های HSE موجود در محیط کار ( این امر به هدایت صحیح منابع در جهت بهبود کمک می کند).
- استفاده از ابزاری مناسب ( ماتریس ارزیابی ریسک (RAM)) جهت طبقه بندی و ارزیابی ریسک هاست.
این مجموعه به شما کمک خواهد نمود تا به طور صحیح از ماتریس ارزیابی ریسک استفاده کرده و به طور مناسب در جهت ارائه تمهیدات کنترلی و بهبود برنامه ها اطلاع رسانی و طرح ریزی نماید.
3- دامنه: کلیه واحدهای صنعت نفت
4- مراجع
1- ALARP : Section 4.2 of EP 95-0316 “Implementing & Documenting an HSE Management system & HSE Cases
2- Introductory PowerPoint presentation : http://sww.siep.shell.com/hse/handm/ram.htm
5- وظایف و مسئولیتها:
1-5- روسای HSE: وظیفه مدیریت، هماهنگی و حمایت فعالیت ارزیابی ریسکهای بهداشت، ایمنی و محیط زیست را بر عهده دارند.
2-5- کارشناسان بهداشت، ایمنی و محیط زیست: وظیفه اصلی اجراء بر عهده ایشان بوده و باید جهت اجراء ارزیابی ریسک بهداشت ، ایمنی و محیط زیست برنامه ای تدوین نمایند. – بر انجام ارزیابی ریسک بهداشت ، ایمنی و محیط زیست توسط پیمانکاران نظارت داشته باشند
5- سرپرستان: اعضاء اصلی تیم ارزیابی ریسک بوده و تشریح فعالیتها ، فرآیندهای موجود با تغیر یافته و فعالیت های مقطعی را انجام می دهند سرپرستان پیمانکاری نیز وظایف مذکور را بر عهده دارند).
6- پیمانکاران
واحدهای HSE کارفرما باید اطمینان حاصل نمایند که پیمانکاران نیز طبق یک روش مدون ارزیابی ریسک بهداشت، ایمنی و محیط زیست را انجام داده به طوری که حداقل الزامات این راهنما را برآورد نمایند.
7- روش اجرا:
7-1- تقسیم بندی واحدهایی که مورد ارزیابی قرار میگیرند. واحدها براساس نوع فعالیت تقسیم بندی می شوند.
7-2- تشکیل کمیته تخصصی ارزیابی ریسک تعداد افراد این کمبه و تخصص آنها به نوع فعالیتهایی که باید ارزیابی شوند بستگی دارد . پیشنهاد می گردد که افراد زیر از اعضاء کمیته باشند
- رئيس HSE
- کارشناس بهداشت صنعتی
- کارشناس ایمنی: کارشناس محیط زیست
- سرپرست واحدی که قرار است مورد ارزیابی قرار گیرد یا یکی از کارکنان با تجربه و علافند آن واحد
- یک نفر از واحد مهندسی
- سایر متخصصان در صورت نیاز
ریاست کمیته ارزیابی را رئیس HSE با نماینده او بر عهده دارد
8- توصيف ماتریس ارزیابی ریسک:
ریسکها در ماتریس ارزیابی ریسک به گروه های بهداشت، ایمنی و محیط زیست و سرمایه طبقه بندی و به صورت کیفی ارزیابی می شوند. محورهای ماتریس شامل احتمال وقوع حادثه و پیامد آن می باشد. جهت ارزیابی ریسک ابتدا باید پیامدهای بالقوه یک حادثه مشخص و سپس احتمال وقوع این پیامدها تعیین شود.
8-1 پیامدها: در ماتریس ارزیابی ریسک جهت تعین پیامدها از معیار صفر تا پنج استفاده می شود که افزایش عدد نشان دهنده افزایش شدت پیامد است. این پیامدها آن دسته از پیامدها هستند که از یک خطر می توانند ناشی شوند (جدول 1 الی 4)
8-2 احتمال
بعد از تعین پیامدها، احتمال، براساس مدارك و تجربیات گذشته چنین پیامدهایی که در صنعت، شرکت با واحدهای مشابهی رخ داده محاسبه می شود. توجه داشته باشید که احتمال وقوع پیامد با احتمال رها شدن خطر اشتباه گرفته نشود.
توجه: محاسبه احتمال و پیامدها از اصول دقیق علمی پیروی نمی کند. پیامد براساس این فرض که چه اتفاقی ممکن است بیافتد؟ محاسبه می شوند و محاسبه احتمال بر پایه اطلاعات تاریخی وقایع مشابه تحت شرایط مشابه قرار دارد. البته معلوم است که شرایط در واقعه هرگز دقیقا مشابه نیستند.
نحوه کاربرد ماتریس ارزیابی ریسک
مرحله 1: شناسایی
هرآنچه که ممکن است در محیط کار منجر به اشتباه شود را شناسایی کنید. به شدیدترین با بالاترین تأثير فکر کنید ولی همواره سناریوهای شدنی و باور کردنی را مدنظر قرار دهید مثلا «نفت ریزی از تانکر حمل کننده نفت. هریک از سناریوها را داخل یک محدوده ( مثلا شش ضلعی) بنویسید. چارت سازمانی و شرح وظایف جهت شناسایی مشاغل مختلف و وظایف محوله ابزار مناسبی است. فعالتیهایی که توسط پیمانکاران انجام می شود نیز باید مد نظر قرار داد. برای مشاغل مختلف، لیستی از تمام عوامل زیان آوری که فرد با آنها در مواجهه است را تهیه نمایید. تمام عملیات های عادی و غیر عادی و شرایط اضطراری را مدنظر قرار دهد
مرحله 2: جمع آوری اطلاعات
یک بررسی مقدماتی جهت ایجاد تصویری از انواع عوامل زیان آور موجود در واحد مفید می باشد. همچنین در این بررسی می توان مشاغلی که دارای عوامل زیان آور مشابهی هستند را مشخص نمود
مرحله 3: سازماندهی
تمامی سناریوهای بررسی شده را طبقه بندی نماید. موارد مشابه با سناریوهای مرتبط در یک گروه قرار می گیرند. با توجه به عوامل، شرایط و وضعیت شرکت بدترین حالت را انتخاب کنید
ادامه مطلب را با دانلود فایل زیر مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
مطالب كاربردي و مفيد هستند ممنون ا