راهنمای تشکیل تیم مدیریت شرایط اضطراری
راهنمای تشکیل تیم مدیریت شرایط اضطراری
راهنمای تشکیل تیم مدیریت شرایط اضطراری
هدف: هدف از تدوین این راهنما، ارائه چارچوبی برای تعیین ساختار تیم مدیریت شرایط اضطراری، تعیین وظایف کلان و تسهیل هدایت و راهبری سیستم مدیریت شرایط اضطراری شرکت های پتروشیمی، تحت هدایت این تیم است.
دامنه کاربرد: دامنه کاربرد این راهنما مشتمل بر همه شرکت های پتروشیمی و شرکتهای زیرمجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.
مسئولیت ها:
- مسئولیت نظارت عالیه بر پیادهسازی و اجرای این سند بر عهده مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. در شرکت های زیر مجموعه هلدینگ ها، مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این سند بر عهده HSE هلدینگ مربوطه است.
- مسئولیت بازنگری و بروزرسانی این سند، بر عهده مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.
- مسئولیت اجرا و پیاده سازی این سند در تمامی شرکت های ذکر شده در دامنه کاربرد، برعهده مدیریت ارشد آن شرکت است.
منابع و مراجع:
- راهنمای مدیریت شرایط اضطراری در صنعت نفت MOP-HSED-Gl-204
- BS 11200: Crisis management, Guidance and good practice, 2014
- FEMA National Incident Management System
تعاریف:
تیم مدیریت شرایط اضطراری (EMT -Team Management Emergency) تیمی است که با راهبری مدیر شرایط اضطراری و با حضور جمعی از مدیران ارشد، متخصصان و مشاوران ایشان و با هدف مدیریت مؤثر حوادث بزرگ تشکیل می شود.
مرکز مدیریت ارتباطات (CMT -Center Management Communication) در حوادثی که ابعاد رسانه ای گسترده داشته و به اطلاع رسانی مداوم اخبار حادثه نیاز است، تیم مدیریت شرایط اضطراری میتواند یک مرکز اطلاع رسانی حادثه را در کنار مرکز مدیریت شرایط اضطراری راه اندازی کند. این کار با هدف برداشتن بار کاری از تیم مدیریت شرایط اضطراری و تسهیل فعالیت های آن انجام می شود.
تشکیل و راه اندازی تیم مدیریت شرایط اضطراری:
وظایف اصلی تیم مدیریت شرایط اضطراری
- وظایف اصلی و کلان تیم مدیریت شرایط اضطراری هر شرکت شامل (و نه محدود به) موارد زیر می شود:
- سیاست گذاری، راهبری و هدایت سیستم مدیریت شرایط اضطراری.
- کنترل و مدیریت حوادث بزرگ در سطح داخلی شرکت.
- ایجاد و حفظ ارتباطات سریع و مؤثر داخلی و خارجی در شرایط اضطراری.
- تعیین نقش ها، مسئولیت ها و وظایف هر یک از امور سازمانی در شرایط اضطراری.
- ایجاد یک فرایند شفاف تصمیم گیری از طریق دریافت اطلاعات از صحنه حادثه.
- مدیریت مؤثر حادثه از طریق حمایت از فعالیت های کنترلی انجام شده در صحنه حادثه توسط فرمانده
- سیاست گذاری و تعیین اهداف استراتژیک حادثه.
- ثبت و مستندسازی حادثه، تصمیمات و اقدامات.
- تدوین استراتژی های بازیابی پس از پایان حادثه.
انتخاب و معرفی اعضا:
همه شرکت ها باید ساختار مشخصی از مدیران ارشد شرکت را به عنوان تیم مدیریت شرایط اضطراری (EMT) مشخص و ایجاد کنند. این تیم مسئولیت راهبری و سیاست گذاری سیستم مدیریت شرایط اضطراری شرکت را بر عهده داشته و در حوادث بزرگ که تیم فرماندهی حادثه به حمایت های مدیریتی نیاز داشته باشند، فعال می شود.
همه اعضای این تیم باید با حکم و ابلاغ رسمی مدیر شرایط اضطراری شرکت منصوب شده و به طور رسمی در سطح شرکت معرفی شوند.
اعضای تیم مدیریت شرایط اضطراری شرکت های پتروشیمی در مناطق متمرکز باید به مدیر شرایط اضطراری سطح یک تکمیلی و سطح دو معرفی شده و در سایر شرکت ها نیز باید به مدیریت HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی معرفی شوند. اعضای انتخاب شده EMT باید ترجیحا از مدیران ارشد شرکت باشند. هریک از اعضای تیم مدیریت شرایط اضطراری باید یک نفر جانشین با سطح مشابه صلاحیت و اختیارات داشته باشند. مدیر تیم شرایط اضطراری از این قاعده مستثنا بوده و باید تا دو سطح جانشین معرفی شده داشته باشد.
محل استقرار اصلی اعضای EMT هر شرکت در مرکز مدیریت شرایط اضطراری آن است. الزامات این مرکز در سند مربوطه مشخص شده است.
مدیریت و راهبری تیم مدیریت شرایط اضطراری هر شرکت بر عهده مدیر شرایط اضطراری آن شرکت است. مدیرعامل هر شرکت، مدیر شرایط اضطراری آن شرکت بوده و در غیاب او مسئولیت های مشخص شده به جانشینان او منتقل می شود.
دبیری جلسات تیم مدیریت شرایط اضطراری بر عهده رئیس HSE شرکت بوده و در غیر این صورت، باید یک دبیر مشخص توسط مدیر شرایط اضطراری شرکت منصوب و معرفی شود.
توصیه می شود اعضای تیم مدیریت شرایط اضطراری به دو بخش اعضای اصلی و اعضای فرعی تقسیم شوند. اعضای اصلی، هسته مرکزی تیم مدیریت شرایط اضطراری را تشکیل داده و باید در همه حوادث نیازمند فعال سازی EMT در تیم مدیریت شرایط اضطراری حاضر باشند. اعضای فرعی نیز شامل سایر مدیران کلیدی شرکت هستند که بسته به نیازهای حادثه رویداد و به تشخیص مدیر شرایط اضطراری و دبیر تیم به ساختار اصلی اضافه می شوند.
پست های اصلی تیم مدیریت شرایط اضطراری شامل موارد زیر هستند:
- مدیر شرایط اضطراری
- دبیر جلسه
- مدیر منابع انسانی
- مدیر تولید/ بهره برداری
- امور حقوقی
سایر پست های تیم مدیریت شرایط اضطراری میتوانند شامل (و نه محدود به) موارد زیر شوند:
- روابط عمومی
- تعمیرات
- حراست
- فناوری اطلاعات
- امور مالی
- تدارکات
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ مدیریت شرایط اضطراری در صنایع پتروشیمی
⇐ سیستم فرماندهی حادثه و مدیریت صحنه
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)