دستورالعمل و روش اجرایی صورت وضعیت HSE پیمانکاران
دستورالعمل و روش اجرایی صورت وضعیت HSE پیمانکاران
دستورالعمل و روش اجرایی صورت وضعیت HSE پیمانکاران
فرمت: pdf تعداد صفحات: 9
هدف: هدف از تهیه این دستورالعمل پایبندی شرکت (کارفرما) به بندهای قراردادهای فی مابین با پیمانکاران شرکت (کارفرما)، الزام پیمانکاران در جهت رعایت قوانین HSE در مرحله تامین و اجرا در پروژه ها و کاهش آمار حوادث در پروژه های کارفرما می باشد.
٢- کاربرد: کاربرد این روش اجرایی در پروژه ها و شرکت کارفرما می باشد.
٣- تعاريف:
- IOB SAFETY ANALYSIS JSA آنالیز ایمنی شغلی
- TOOL BOX MEETING : T.B.M آموزش قبل از شروع به کار
- NEAR MISS شبه حوادث
- SAFETY CONTROLES کنترل های ایمنی
- HEALTH بهداشت شغلی و بهداشت عمومی
- ENVIROMENT محیط زیست
4- مسئولیت:
- مدیران پروژه های شرکت مسئولیت ابلاغ این روش اجرایی را به پیمانکاران در قرارداد را دارد.
- مدیران پروژه های شرکت کارفرما مسئولیت اعلام اجرای این دستورالعمل را به سرپرست کارگاه دارد.
- سرپرست کارگاه: مسئولیت پیگیری و کنترل صورت وضعیت HSE پیمانکار را دارد.
- سرپرست HSE کارگاه: مسئولیت تائید و نظارت بر صورت وضعیت HSE پیمانکاران را به عهده دارد.
- مدیریت HSE ستاد: مسئولیت کنترل و تائید نهایی صورت وضعیت HSE را دارد.
- مدیریت مالی پروژه (ستاد): مسئولیت پرداخت کامل صورت وضعیت در صورت تائید HSE را دارد.
- مدیریت مالی پروژه (ستاد): می بایست مقادیر کاسته شده از صورت وضعیت HSE را لحاظ نماید.
۵- روش اجرایی:
۵-۱ : طبق توافق صورت گرفته و الزام کارفرما ۲/۵ الی ۳ درصد از هر صورت وضعیت پیمانکاران به بخش HSE اختصاص می یابد.
فرم صورت وضعیت HSE کد فرم (…..) دارای ۶ بخش می باشد
- بخش ۱: مدارک HSE : نیم درصد از کل صورت وضعیت HSE متعلق به این بخش می باشد.
- بخش ۲: منابع انسانی: ۰.۵ درصد از کل صورت وضعیت HSE متعلق به این بخش می باشد.
- بخش ۳: کنترل های ایمنی: ۱.۵ درصد از کل صورت وضعیت HSE متعلق به این بخش می باشد.
- بخش ۴: بهداشت: ۰.۲۵ درصد از کل صورت وضعیت HSE متعلق به این بخش می باشد.
- بخش ۵: محیط زیست: ۰.۲۵ درصد از کل صورت وضعیت HSE متعلق به این بخش می باشد.
- بخش ۶: تجمیع درصدهای اختصاص یافته در بخش های ذکر شده قبلی و هزینه های بالاسری.
۲: اعلام این روش اجرایی در جلسه KICK OF MEETING و ابلاغ به کارگاه و پیمانکاران مربوطه
بخش ۱: HSE DOCUMANTATIONE
HSE PLAN ۲-۱: پیمانکار موظف است قبل از ورود به سایت مدرک HSE PLAN خود را به تائید کارفرما برساند. لازم به ذکر است مدرک فوق می بایست قبل از شروع به کار اجرایی و تجهیز کارگاه به کار فرما ارسال گردد. در غیر این صورت در تمامی مدت قرارداد درصد اختصاص یافته به این مدرک پرداخت نخواهد شد. ۰.۲ درصد از ۰.۵ درصد این بخش به این بند اختصاص می یابد.
Daily-Weekly-Monthly Report :۲-۲: پیمانکار موظف به تکمیل فرم های فوق می باشد. ۰.۰۹ درصد از ۰.۵ درصد بخش DOC مربوط به تکمیل این فرم ها می باشد.
JSA/ RISK ASSESSMENT :۲-۳:
۰٫۱ درصد از ۵ ۰ درصد این بخش به تکمیل فرم های موجود طبق دستورالعمل های روش شناسایی خطرات ایمنی و بهداشت و روش شناسایی جنبه ها و پیامد زیست محیطی و بازنگری های ۶ ماهه می باشد.
T. B. M : ۲-۴:
۰.۰۳ درصد از ۰.۵ درصد این بخش متعلق به برگزاری و تکمیل فرم های T.B.M می باشد.
Near Miss : ۲-۵:
۰.۰۳ درصد از ۰.۵ درصد این بخش متعلق به Near Miss می باشد.
توجه ۱: Near Miss هایی که دارای مدرک کافی و به تائید مدیر HSE سایت برسد قابل پرداخت می باشد.
توجه ۲: در صورت ارائه Near Miss توسط نفرات پیمانکار و تائید آن، فرد مورد نظر مشمول تشویق از سوی کارفرما و دریافت هدیه می گردد.
۲-۶ ثبت اعمال ناایمن: ۰.۰۲ درصد از ۰.۵ درصد این بخش مربوط به تکمیل فرم های اعمال نا ایمن می باشد.
Incident Report: ۲-۷:
۰.۰۱ درصد از ۰.۵ درصد این بخش مربوط به تکمیل این فرم می باشد.
بخش ۲: منابع انسانی
۳-۱: حضور سرپرست HSE با شرایط احراز کارفرما قبل از شروع فعالیت پیمانکار در کارگاه (کارشناس ایمنی صنعتی، مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی محیط زیست) در صورت قطع همکاری با حضور نفر جدید حداقل یک ماه کاری فرصت برای جایگزینی سرپرست HSE وجود دارد، در صورت عبور از این زمان میزان درصد اختصاص یافته این بخش به پیمانکار تعلق نخواهد گرفت.
۰.۲ درصد از ۵ ۰ درصد این بخش به حضور مستمر سرپرست HSE کارگاه تعلق می گیرد.
۳-۲: تعداد سوپروایزرها و افسران ایمنی ۰.۳ درصد از ۰.۵ درصد متعلق به جذب سوپروایزرها و افسران ایمنی می باشد. به ازای هر ۵۰ نفر پرسنل یک سوپروایزر / افسر ایمنی نیاز است. زمان جذب نفرات پرسنل ایمنی حداقل ۱۵ روز کاری می باشد.
بخش ۳: SAFETY CONTROLES
این بخش دارای ۱.۵ درصد از کل صورت وضعیت HSE را به خود اختصاص می دهد. موارد طبق اعلام دستورالعمل های کارفرما و نتایج کمیته های HSE بایستی صورت گیرد. تمامی موارد ایمنی مربوط به ۱۵ آیتم در صورتی که منجر ۲ مرتبه اخطار کتبی و یا مرتبه اخراج در ماه گردد صورت وضعیت آن آیتم کسر خواهد شد. در صورت نداشتن فعالیت در یک یا چند بخش بر اساس SCOPE کاری درصد های مورد نظر به بقیه بخش ها تقسیم خواهد شد. هر آیتم در سه بخش بد، متوسط و خوب به ترتیب۰٪، ۰.۰۵٪، ۰.۱٪ صورت وضعیت بررسی می گردد. در صورت تکرار موارد و عدم بهبود مسائل ایمنی، نصف مبلغ این بخش (۱۵) از پیمانکار کسر خواهد شد.
بخش ۴: بهداشت
Health -۴-۱: معاینات ادواری برگزاری معاینات ادواری سالیانه پیمانکاران بایستی صورت گیرد. ۰/۰۷۵ از ۰.۲۵ درصد این بخش مربوط به این معاینات می شود.
۴-۲: شناسایی و پایش عوامل زیان آور محیط کار ۰.۰۵ درصد از ۰.۲۵ درصد این بخش مربوط به شناسایی و پایش می باشد.
۴-۳: بهداشت رستوران و کمپ: ۰.۰۵ درصد از ۰.۲۵ درصد متعلق به این بخش است.
۴-۴: بهداشت آب و یخ : ۰.۰۵ درصد از ۰.۲۵ درصد مربوط به این بخش می باشد.
۴-۵:جعبه کمک های اولیه (فوریت های پزشکی): ۰.۰۲۵ درصد از ۰.۲۵ درصد این بخش مربوط به وجود کمک های اولیه و فوریت های پزشکی در کارگاه پیمانکار می باشد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ دستورالعمل نحوه امتیازدهی چک لیست های پایش عملکرد بهداشت، ایمنی و محیط زیست پیمانکاران
⇐ دستورالعمل ضوابط HSE برای پرسنل پیمانکاران در حین انجام کار
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)